Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech |
autor: Z. Obermaier , publikováno 23.2.2007 |
Minulý test zabývající se touto problematikou ukázal enormní zájem o toto téma a opět rozpoutal mnohé diskuse. Závěry předešlého testu vyplývaly jen z měření v jediné hře, dnes se podíváme na plnou desítku nejžádanějších herních titulů. Doufá, že tímto testem objasníme situaci kolem kolem vlivu přetaktování a výkonu v herních titulech.
Po všech herních testech, kde jsem u každé hry na konci napsal doporučení a poznatky, bude následovat jen krátké shrnutí. Doufám že se mi výběrem her podařilo obsáhnout větší část dnes oblíbených herních žánrů, i když vím, že rozhodně ne všechny. V posledním třetím pokračování se pokusím věnovat i dalším : leteckým simulátorům, on-line hrám, náročným adventurám, budovatelským strategiím a sportovním titulům. Následuje několik obecných pravidel a doporučení vyplývajících z testu.
- Ve všech testovaných hrách se znatelně projeví přetaktování grafické karty - přetaktujte alespoň středně svou grafickou kartu a na hrách bude vyšší výkon znát.
- U velké většiny her při nepřetaktované grafické kartě stačí už takt procesoru Core 2 Duo na 2,6GHz a nemusíte se bát že vás bude procesor ve hrách příliš "brzdit". Pokud budete grafiku taktovat stačí pak bohatě pro CPU takt 3,0GHz.
- Jen určité specifické žánry her jsou závislé na výkonném procesoru a pro ně je tento prostě nutný. Kromě hry Company Of Heroes však ani jedna hra nevyužije potenciál dvou-jádrového procesoru - většina her podává na stejné frekvenci jedno-jádrového a dvou-jádrového stejné nebo jen málo se lišící výsledky.
- Ovšem pokud chcete ze všech her "vymáčknout" absolutní maximum fps, pořiďte si opravdu velice výkonný a dobře přetaktovatelný dvou-jádrový CPU.
- Extrémní hodnoty přetaktování procesoru a grafické karty jsou zbytečné, přidají vám sice několik bodů v herních benchmarcích ale ve hrách se výkon nijak rapidně nezvedne.
- Pro všechny dnešní hry, za předpokladu že máte výkonnější grafickou kartu, budou bohatě stačit AMD Athlon 64 + Athlon X2 na frekvenci 2600MHz a výše, Intel Pentium 4 a Pentium D na frekvenci 3200MHz a vyšší a Core 2 Duo od taktu 2800MHz výš.
Za zapůjčení některých her pro test děkuji uživatelům našeho fóra, a za pomoc při testování děkuji konkrétně uživateli crux2005.
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Mám C2D E6400, 2GB (900MHz), 8800GTS.
V nepřetaktovaném stavu mám v SupremeCommanderovi cca 26FPS. Pokud přetaktuju na 3.2GHz, mám 30FPS. To jsou hodnoty při hraní na jednom jádru. Když jsem zapnul obě, vyskočilo mi FPS na 44-48.
GiGi
http://www.firingsquad.com/hardware/geforce_8800_gtx_gts_am d_cpu_scaling/page11.asp
ALE ZAVER JE JASNY DUAL CORE DO MORE, a staci A64 3800, X1900XTX a viac na 50 FPS a viac pri 1280x1024 HDR, AA,
co SA TYKA BUDUCNOSTI cpu BUDE DOLEZITE STALE MENEJ AJ NAROCNA FYZIKA A umela inteligencia ai POBEZI NA gpu VO viste ALEBO NA ageia physx,
vyVOJARI HIER NA NAJBLIžSIE DVA ROKY POCITAJU PRE ENGINE HIER DUAL CORE NA 2ghz A dx10 GRAFICKYMI KARTAMI,
na SKUTOCNE POKROKOVU FYZIKU A AI BUDE TREBA NIECO AKO ageia PHYSx
http://www.ageia.com/physx/videos.html
POZRITE SA NA TIETO VIDEA, KONECNE PROSTREDIE NIELEN VYZERA REALNE ALE SA TAK AJ SPRAVA, DATOVA PRIEPUSTNOST ageia JE 250 gbs A NA TO NEMA ANI ati r600 S 150GBS
A NA gpu POJDE ASI TAK POLOVICA FUNKCII AKO NA AGEIA physx O NEJAKEJ a.i. NA gpu NEMOZEME ani snivat.
-m-
2) s tim PhysX: davej pozor co srovnavas - je to hausnumero od zatim ne prilis uspesne fy Ageia vs memory bandwidth graficke karty. Zapomen na to, ze PhysX ma lepsi mamory bandwitch nez high-eng grfika. Buh vi co ma to jejich cislo znamenat, a dobre je tak maximalne pro mateni duverivych zakazniku.
celkem muzu souhlasit s tim, ze spise nez na taktu CPU zalezi mnohem vic na taktu GPU. Vzdycky jsem to vsem tvrdil a nikdo mi nikdy neveril, tak vsechny prohrace poslu na pctuning, aby to uz konecne pochopili... .)
aha takže stačí P4 na 3GHz anebo core2duo na 2,6? to jako má bejt to samý ?
1gb ram
grafika ati x800td256E (netaktovaná)
dx7 normal detaily a rozlišeni 1680/1050
se stalym FPS 125.co víc si muže člověk přát :-)
jinak kvalitní test určitě :-)
Tady jde o vykon cpu.. A ten se ve hrach krasne odhali s nejvykonejsi grafickou kartou dneska.
Naprosoto skvely test, za ktery by autor rozhodne zaslouzil vic nez jen 50hal
Jednojadro/Dvoujadro - ruzne takty.. Proste vyborna recenze!
Moc se tesim na dalsi.
IMHO je chyba vse testovat v jasne specifikovanych nastavenich (1280x1024 4xAA,16xAF). Pak nekde merime minimalni fps pres 100 a jinde jdeme na 20 s dnesni nejvykonejsi grafikou ... k cemu mi je vysoke nastaveni grafiky, kdyz obraz nesnesitelne skube ?
Myslim, ze vykon Oblivion je zavisly na vykonu CPU, co se stalo: v narocnych pasazich grafika vubec nestiha a tak jsou minimlani fps kolem 20. Ale opravdu bude clovek se slusnou konfiguraci pozadovat tak vysoka nastaveni grafiky, kdyz bude citit zretelne skubani obrazu v ntekterych scenach ? Myslim, ze ne. Kdyby se prizpusobilo nastavni grafiky, tak se ukaze, ze hra je zavisla na CPU celkem vyrazne.
To co se podarilo v tomto tesu ukazat bylo pouze, ze pri urcitem nastaveni grafiky (IMHO spatne zvolenem) je Oblivion mnohem narocnejsi na GK nez na CPU.
Jen bych pripomel - u grafiky clovek muze prizpusobit nastaveni a zvysit FPS, u CPU tahle ficura ve vetsine her neni.
Logicky a metodologicky je IMHO spravny, ale to jsou pro vas asi sprosta slova, ze :o).
Kdybys na zacatku poradne cetl, tak bylo jasne receno proc je takovato metodika zvolena. Do o nastaveni, ve kterem hraje valna vetsina dnesnich hracu - 19 LCD, 1240x1024. Max detaily jsou nastavene proto, ze je to neco co nejvic v danem nastaveni proveri grafiku a procesor. Pokud by autori chteli proverovat jen procesor, pravdepodobne by zvolili 640x480 a pokud jen grafiku, zvolili by nejake pekelne nastaveni jako treba 1920x1200.
Cilem testu nebylo testovat v nastaveni, kdy se hra neskube, ale ukazat vliv pretaktovani! Osobne taky nehraju na max detaily, protoze moje PC to proste nezvlada, ale vypovedni hodonta tohot testu je podle me vyborna. Osobne sem doufal, ze uvidim jen samou chvalu, ale vidim, ze nekteri vseznalkove, kteri nikdy nic netestovali, proste musi mit ten svuj "spravny" nazor.
P.S. Myslim, ze to co sem napsal, se da jen tezko poprit, a chyba je tentokrat v tom, ze proste hledas jiny test nez na ktery si narazil ;)
Takze:
1) zvolene rozliseni: 1280 x 1024 kvuli LCD ... proc ? Nemyslim, ze to je dobry predpoklad - LCD neni lepsi nez CRT, temer zadne LCD neumi dokonale cernou, jsou tu problemy s jen jednim nativnim rozlisenim ... na hry a video osobne preferuji kvalitni CRT (i kdyz to beru na lanku, tak tech svejch 19" crt proklinam
2) zvolena nastaveni grafiky: to je to o cem mluvim, clovek si schvalne nenastavi vse na max a nejdede 20fps minimlane (to uz citelne skube). Proc takhle testovat, dostanes nejake cislo, ale to ti malo rika o tom jaka je zavislost na CPU a GPU! Ono otestovat to co rika nadpis clanku je metodologicky velmi slozite(!), autor si zafixoval nektere promenne, aby to zjednodusil a ja nesouhlasim s vyberem toho co zafixoval (rozliseni, 8xAA, 16xAF).
Zaver autora: oblivion neni zavisly na CPU povazuji nadale za nespravny, vychazi pouze ze IMHO chybne zvoleneho nastaveni a neni zobecnitelny ! Clanek jako takovy hodnotim vesmes pozitivne, rozhodne z hlediska zameru, ke konkretnim postupum uz mam v nekterych pripadech vytky.
-----
Jedine s cim muzu jakz takz souhlasit, ze to co od takovehoto testu ocekvam je misty neco jineho nez nabidl autor. Domnivam se, ze lepsi pristup by byl netestovat teoreticke situace (o tom muzem polemizovat) a na jejich zaklade zobecnovat zavery (to je jasna metodologicka chyba).
Take myslim, ze se Ti nepodarilo zpochybnit nic z toho co jsem napsal vyse.
--------
Jeste bych chtel dodat, ze jsem nikde clanek neodstrelil jako celek, jen jsem vecne(!) upozornil na par nedostatku - a od toho diskuze jsou ... nemyslim, ze jsou vhodnou reakci osobni invektivy typu "kdybys poradne cet" a "vseznalkove", atd. Priste prosim zkus vice argumentace a mene osobni animozity. Dik.
A stojim si za tim, ze zobecneni u obliviona je chybne - zkusim vysvetlit:
ctenar si to precte a udela zaver (obecne platny): na obliviona nepotrebuju CPU, koupim jen silnou grafiku ... koupi ji, a zjistit ze ma FPS neprijemne nizko, zacne si hrat s nastavenim, stahne grafiku ... a najednou zjisti, ze nestiha procesor (at hejaba s nastavenim grafiky jak chce, fps na horu nelezou). Kdyby alespon na toto autor poukazal, ale on udelal zaver jako obecny! a v tom je ta hlavni chyba.
Jinak clanek ma i tak velkou informativni hodnotu ... u nekterych her rika, ze ve 1280x1024 s max grafikou a 4xAA a 16xAF si je proste dobre nezahrajete ani s 8800gtx.
"Uživí vůbec tuhle grafickou kartu můj procesor? Nebude mi pomalý procesor grafiku brzdit a utáhne ji vůbec? Velmi časté je také : Mám si koupit výkonný procesor a nebo si raději koupit lepší grafickou kartu - co mým hrám půjde více k duhu?"
---------------
Test nedava odpoved na tyto otazky. U Oblivionu dava odpoved na otazku, jestli se pri danem nastaveni ovaldacu a grafiky vyplati takotvat CPU a GPU.
Tedy nemyslim, ze ja jsem ten kdo nepochopil ... test se tvari jako neco co neni a zobecnuje neco co se zobecnit neda (a tam nejake nepochopeni obsahu vubec nehraje roli, to je fakt).
Jen pripominam, ze zatimco filmu se rika, ze staci k vytvoreni iluze pohybu cca 25fps, pocitacova grafika ma ty fps vyse (a ne poresne stanovitelne) ... ma to co do cineni s dynamikou obrazu, bravami, kontrastem a ostrymi liniemi.
Ja osobne jsem spokojeny od stabilnich 50fps nahoru.
Ale:
- minimalni FPS jsou ty "nejdulezitejsi" ... max i prumer maji horsi vypovidaci hodnotu
- 25FPS IMHO citelne skube, chapu ze jsou lidi, kterejm na jejich gf440mx a duronu 1ghz pripada Doom3 "v pohode", i kdyz ma treba 15FPS. Zkus si neco precist o plynulosti obrazu, existuje na to nejakej program, kterej vykresluje pohybujici se objekty tusim na 35 a 75 fps, kazdej clovek pozna, ze ten na 75fps se pohybuje plynuleji!
Nerikam, ze Tobe osobne memuze 25fps stacit, ale zrovna toto bych clanku nevycital.
no, z tim nemuzu souhlasit. Oblivion z krabice to nezvladne, ale staci pouzit poznamkovy blok a zapnout moznosti threadovani v oblivion.ini a hned je poznat rozdil ...
ale najdou se i taci, kteri tvrdi, ze ma pak obraz artefakty ... ja osobne zadne nezaznamenal, ale ani jsem netestoval narust vykonu
Já jsem toho názoru, že přetaktování je zbytečné ve chvíli, kdy mi přidá ke 150fps dalších 30.
Když mi bude cukat hra na 20fps, tak samo přetaktuju, abych si to zahrál.
Stejně tak je tomu při neherních činnostech. např. když mi stíhá PC enkódovat v reálném čase film do Xvid, tak je mi celkem jedno jestli je procák vytíženej na 80% nebo na 60%. Horší je to když balancuje kolem 100% a zahazuje framy, to se pak vyplatí přetaktovat, než enkódovat v dalším kroku po stažení nekomprimovaného videa.
Ja si ale pockam na vyjadrenie Superadmina rADo, pretoze iba jeho nazor je jediny spravny ;-)
A aky je rozdiel potom, ked je cpu Athlon alebo C2D s taktom 3,0GHz ?
Po dlouhe dobe clanek, ktery me opravdu zaujal a potesil svou rozsahlosti. Autor si s timto musel dat opravdu hodne prace. Jeste jednou musim rici bravo, nebot nad kvalitou tohoto clanku skutecne smekam.
to je aky cpu? celeron 2,6? Athlon 64 3000+?
je to jako byste delali test na precipovani ferrari pro nekoho kdo ridi skodovku...
Predem diky
Gigabyte GA-965P-DS4 - Intel P965
Kingston 2048MB DDR II 667MHz CL5
ATI Radeon X1900 GT 256MB PCI-E 550/1600
PREDEM DIKY
Takze na CSko potrebujete aspon 2Ghz procesor. Myslel jsem si ze CPU s 3Ghz zvladne kazdou hru ,ale teprve ted vidim ze jsou hry kde i dvoujadraky nestihaj
AMD Athlon 3500+ socket 939 jadro Venice
RAM 2048 MB DDR 400MHz clocking 2,5
GeForce 7600GT 256 MB DDR3
nejel Gothic plynule ani na nejnizsi detaily? Mam doma sberatelskou edici, upgradoval jsem kvuli ni PC, patch samozrejme 1.12, ale kouse se i na 1024 a nejnizsich detailech... Pomuze pls nekdo?
Vyzkouseno vlastnorucne po upgradu z Ati 1950XT 512MB na 8800GTX (a beha jako vino).
V hre Rainbow Six L.A ma dosť zaskočil graf s min. FPS, hra čo používa SM3.0, to si taká grafika ako je 8800GTX(SM4.0) viedla dosť biedne. To si neviem predstaviť ako to bude keď prídu SM4.0 hry. To isté Oblivion a Gothic3. Tieto hry sa budú v takýchto nastaveniach plynulo hrať asi iba na druhej generácií DX10 hi-end kariet(nepočítam SLI a CF), alebo to robia ovládače, ale taký slabý výkon...
NFS Carbon je v pohode ale keď auto spomaľuje už na zastavenie tak by to nemuselo samé brzdiť, alebo keď sa rozbieha ako keby malo zatiahnutú ručnú toto sú také dve veci čo mi tam dosť vadia.
Keďže sú na trhu už dosť dlho 64-bitové procáky a teraz už aj 64-bitové Visty tak kedy asi môžeme čakať 64-bitové hry a či to bude mať nejaký prínos v hre(bude rýchlejšia, krajšia)?
Mám P4 531(3GHz), keď hrám tak mi ide na 3.8, stačilo by to aj na 8800GTS? Oplatilo by sa mi vôbec kupovať C2D 4300, keď dnešné hry ešte nevyužívajú dva jadrá? Za odpovede ďakujem.
Tak nemyslim si ze by Athlon 64 na 2.6GHz byl stejne vykonej jako P4 na 3.2GHz spis A64 bude o dost lepsi pac A64 3200+ jede tusim na 2.0GHz
BTW: dost by me zajimalo jakej vykon by melo nejaky skutecne slabsi CPU s 8800GTX oproti vasemu pouzitemu C2D se snizenym taktem a zapnutym 1core, treba bysme byli vsichni prekvapeny. Myslim ze tento test nema nic spolecneho s uvodnikem k prvnimu clanku o taktovani (no to vlastne nemel ani ten prvni test), optimalni pripad by jsem videl ve vyberu nekolika sestav (asi bych nechal anketu jaky by to mely byt) s rozlicnyma cpu a vga a az pote vydaval nejake rozhodnuti o vlivu taktovani CPU ci VGA ve hrach. Jinak tento test neodpovida na puvodne polozene otazky v puvodnim clanku, cituju: "Uživí vůbec tuhle grafickou kartu můj procesor? Nebude mi pomalý procesor grafiku brzdit a utáhne ji vůbec? Velmi časté je také : Mám si koupit výkonný procesor a nebo si raději koupit lepší grafickou kartu - co mým hrám půjde více k duhu?" Prece nemuzete lidem radit at taktujou grafiku, ze jim pujdou hry lip, kdyz ten dotycny muze vlastnit nejakej sempron a nv7600. That's all folks.
Vždyť z těch výsledků přece jasně vyplývá, jaký procesor (a zda 1core nebo 2core) je potřeba..
Slabší CPU s 8800GTX by přece dopadlo stejně jako testované CPU 1800MHz - tu grafiku by to neutáhlo. Z těch výsledků si každý přece logicky odvodí a odškáluje...
Slabší CPU než 1800 je k ničemu.
http://www.pctuning.cz/ilustrace2/DMOMM_settings_big.jpg
se mi nezobrazuje, mozna je chyba u me...
jinak chci podekovat Obrovi ze si dal tu praci, je to kvalitni clanek.
No a druhá věc kterou bych rád viděl, není okrajová a byla by pro test být zajímavá(z hlediska výsledků) by měla být ARMA:Armed Assault, pochopitelně také opatchovaná.
teploty jsem měřil u procesoru Everestem(vše vypnuto u stability test) a u grafiky Riva Tuner ......