Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech
autor: Z. Obermaier , publikováno 23.2.2007
Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech

Minulý test zabývající se touto problematikou ukázal enormní zájem o toto téma a opět rozpoutal mnohé diskuse. Závěry předešlého testu vyplývaly jen z měření v jediné hře, dnes se podíváme na plnou desítku nejžádanějších herních titulů. Doufá, že tímto testem objasníme situaci kolem kolem vlivu přetaktování a výkonu v herních titulech.


 

Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech

 

Po všech herních testech, kde jsem u každé hry na konci napsal doporučení a poznatky, bude následovat jen krátké shrnutí. Doufám že se mi výběrem her podařilo obsáhnout větší  část dnes oblíbených herních žánrů, i když vím, že rozhodně ne všechny. V posledním třetím pokračování se pokusím věnovat i dalším : leteckým simulátorům, on-line hrám, náročným adventurám, budovatelským strategiím a sportovním titulům. Následuje několik obecných pravidel a doporučení vyplývajících z testu.

  • Ve všech testovaných hrách se znatelně projeví přetaktování grafické karty - přetaktujte alespoň středně svou grafickou kartu a na hrách bude vyšší výkon znát.
  •  U velké většiny her při nepřetaktované grafické kartě stačí už takt procesoru Core 2 Duo na 2,6GHz a nemusíte se bát že vás bude procesor ve hrách příliš "brzdit". Pokud budete grafiku taktovat stačí pak bohatě pro CPU takt 3,0GHz.
  • Jen určité specifické žánry her jsou závislé na výkonném procesoru a pro ně je tento prostě nutný. Kromě hry Company Of Heroes však ani jedna hra nevyužije potenciál dvou-jádrového procesoru - většina her podává na stejné frekvenci jedno-jádrového a dvou-jádrového stejné nebo jen málo se lišící výsledky.
  • Ovšem pokud chcete ze všech her "vymáčknout" absolutní maximum fps, pořiďte si opravdu velice výkonný a dobře přetaktovatelný dvou-jádrový CPU.
  • Extrémní hodnoty přetaktování procesoru a grafické karty jsou zbytečné, přidají vám sice několik bodů v herních benchmarcích ale ve hrách se výkon nijak rapidně nezvedne.
  • Pro všechny dnešní hry, za předpokladu že máte výkonnější grafickou kartu, budou bohatě stačit AMD Athlon 64 + Athlon X2 na frekvenci 2600MHz a výše, Intel Pentium 4 a Pentium D na frekvenci 3200MHz a vyšší a Core 2 Duo od taktu 2800MHz výš.

Za zapůjčení některých her pro test děkuji uživatelům našeho fóra, a za pomoc při testování děkuji konkrétně uživateli crux2005.



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
23.2.2007 10:19:36   217.23.253.xxx 13230
Docela by ma zaujimalo odkial mate "skoro" finalnu verziu STALKERA.A co to vlastne znamena "specialna" ktora je skoro totozna s 1.0 verziou. [pripada mi to dost zamotane a plne neurcitosti]
23.2.2007 12:35:08   84.16.37.xxx 2952
Neviem Aku verziu ma autor clanku ale na FilePlanet sa ked mate serial key da stihnut najnovsia beta Stalkera a neni to ziadna slava.{pokial taka bude hra tak nevim...}
23.2.2007 19:37:42   83.208.126.xxx 2927
co takhle přídat do testů M Flight simulator X? Tam by se vidělo, které sestavě dojde rychle dech.
23.2.2007 22:52:38   83.240.13.xxx 2825
me by taky jeste zajimal Supreme Commander, pac ten taky tezce vytezuje proc, aspon jestli vyuzije dve jadra by me zajimalo
26.2.2007 15:17:15   194.228.248.xxx 2725
Na to ti odpovím docela přesně:
Mám C2D E6400, 2GB (900MHz), 8800GTS.

V nepřetaktovaném stavu mám v SupremeCommanderovi cca 26FPS. Pokud přetaktuju na 3.2GHz, mám 30FPS. To jsou hodnoty při hraní na jednom jádru. Když jsem zapnul obě, vyskočilo mi FPS na 44-48.
GiGi
28.2.2007 10:45:22   83.69.57.xxx 2725
Ono se nějak dá zapnout druhý jádro? Někde sem četl že hra využívá jen jedno...
24.2.2007 11:45:41   213.151.218.xxx 3434
Tu je link na clanok kde je test s rovnakym zameranim, je tam aj hra LOCK ON MODERN AIR COMBAT

http://www.firingsquad.com/hardware/geforce_8800_gtx_gts_am d_cpu_scaling/page11.asp

ALE ZAVER JE JASNY DUAL CORE DO MORE, a staci A64 3800, X1900XTX a viac na 50 FPS a viac pri 1280x1024 HDR, AA,

co SA TYKA BUDUCNOSTI cpu BUDE DOLEZITE STALE MENEJ AJ NAROCNA FYZIKA A umela inteligencia ai POBEZI NA gpu VO viste ALEBO NA ageia physx,

vyVOJARI HIER NA NAJBLIžSIE DVA ROKY POCITAJU PRE ENGINE HIER DUAL CORE NA 2ghz A dx10 GRAFICKYMI KARTAMI,

na SKUTOCNE POKROKOVU FYZIKU A AI BUDE TREBA NIECO AKO ageia PHYSx

http://www.ageia.com/physx/videos.html

POZRITE SA NA TIETO VIDEA, KONECNE PROSTREDIE NIELEN VYZERA REALNE ALE SA TAK AJ SPRAVA, DATOVA PRIEPUSTNOST ageia JE 250 gbs A NA TO NEMA ANI ati r600 S 150GBS

A NA gpu POJDE ASI TAK POLOVICA FUNKCII AKO NA AGEIA physx O NEJAKEJ a.i. NA gpu NEMOZEME ani snivat.

-m-
26.2.2007 13:11:35   88.102.8.xxx 2726
1) NEPIS VELKYMI PISMENY je to neslusne ;o)

2) s tim PhysX: davej pozor co srovnavas - je to hausnumero od zatim ne prilis uspesne fy Ageia vs memory bandwidth graficke karty. Zapomen na to, ze PhysX ma lepsi mamory bandwitch nez high-eng grfika. Buh vi co ma to jejich cislo znamenat, a dobre je tak maximalne pro mateni duverivych zakazniku.
23.2.2007 10:38:17   213.151.92.xxx 3827
Zdravicko,
celkem muzu souhlasit s tim, ze spise nez na taktu CPU zalezi mnohem vic na taktu GPU. Vzdycky jsem to vsem tvrdil a nikdo mi nikdy neveril, tak vsechny prohrace poslu na pctuning, aby to uz konecne pochopili... .)
24.2.2007 19:04:48   217.119.125.xxx 2926
To nielen na takte GPU ale aj aký tam je čip, 6600GT na 1GHz jadro a 2GHz pamäte by určite namalo ani na 8800GTS.
23.2.2007 10:42:38   212.158.142.xxx 9833
"opravdu velice pomalý jedno-jádrový procesor - ten je ovšem limitem jakékoliv rozumné práce." Tím velice pomalým procesorem se rozumí Core Solo na 1800MHz? Koukám že žiju v uplně jiném světě. Asi nedělám na PC "jakoukoliv rozumnou práci" když mi v 90% stačí Athlon XP 2200+@2160Mhz.
24.2.2007 23:25:29   88.102.194.xxx 2529
asi ziju taky ve snech, Pentium-M 1.6GHz pro me snad jeste nikdy nebylo nedostatecne a 97% casu jede na 600MHz...
23.2.2007 10:45:10   62.245.83.xxx 2926
Kavlitni test. Jen bych zduraznil, ze vyvozene zavery plati pro opravdu silnou grafickou kartu, ktera ma rezervy i v toptech hrach. U mainstreamovych karet bude vliv procesoru mnohem mensi. A to i v pripade, ze budeme mezi sebou porovnavat mainstream procesory; zde pouzity bych oznacil spis za highend.
23.2.2007 10:50:11   217.196.212.xxx 2730
tak musim rici ze mam amd sempron 64 2800+ oc z 1.6 na 2.4 1024ram corsair 400mhz 6800le (otevrene vsechny pipenlines 16kuoc 350/850 a cod 2 kdyz mam procak na 2.2 tak se hnusne laguje a kdyz ho mam na 2.4 tak uz jede temer zcela plynule......ps.super clanek:-* :-) :-D
23.2.2007 22:59:50   83.240.13.xxx 2726
nezapomen ze taky dost zalezi na ruznych kombinacich, tohle trochu vypada jako zapricinene nakou spatnou kombinaci frekvenci..
24.2.2007 10:10:20   195.168.248.xxx 2728
To je ramkou. Dokúp ďalších 1024 a budeš čumieť ako ti to pobeží.
23.2.2007 10:52:39   193.108.106.xxx 3430
U velké většiny her při nepřetaktované grafické kartě stačí už takt procesoru Core 2 Duo na 2,6GHz a nemusíte se bát že vás bude procesor ve hrách příliš "brzdit". Pokud budete grafiku taktovat stačí pak bohatě pro CPU takt 3,0GHz.

aha takže stačí P4 na 3GHz anebo core2duo na 2,6? to jako má bejt to samý ?
23.2.2007 10:55:46   89.176.43.xxx 3042
AMD 3000+@3500+sct 939
1gb ram
grafika ati x800td256E (netaktovaná)
dx7 normal detaily a rozlišeni 1680/1050
se stalym FPS 125.co víc si muže člověk přát :-)
jinak kvalitní test určitě :-)
23.2.2007 11:14:01   83.240.1.xxx 6331
... ale rozum říká, že výkoná grafika k výpočtu obrazu zase tak moc procesor nepotřebuje. Je to test pro pár majetných uživatelů nebo herních nadšenců, co vlastní 8800. Pro nás ostatní by bylo opravdu větším přínosem taková grafika do 5-ti tisíc a široká škála procesorů od Celerona přes Semprony, P4, Athlony ... až k Core 2 Duo. Nemlaťte mne, jde o názor počítačového amatéra.
23.2.2007 11:47:26   82.100.62.xxx 2827
Souhlasím,kdybych měl doma takovouto sestavu taktoval bych jen z frajeřiny.Kdybyste vyměnili C2D za Celerona efekt přetaktování by byl mnohem větší.Mám Semprona a tam je každý MHz znát.
23.2.2007 12:30:33   194.108.108.xxx 2927
mam c2d e6400 @3.5GHz a x1950 a tenhle test mi minimalne rekl, ze na novy karty R600,8800 a mozna jejich nastupce (s DX10 by melo jeste vytizeni prociku pri hrach klesnout), nebudu potrebovat upgrade procíku, az casem ty karty zlevnej... me se ten test libi a fakt si nepripadam jako superbohac
23.2.2007 16:16:53   88.101.242.xxx 2626
ale v tomto teste nejde o 8800gtx a hi end proc. ale vykonne komponenty ti lepsie ukazu rozdiel bo toto je len vseobecny test vplivu jednej suciastky na druhu a ich taktovani. keby si si precital zaciatok tak to pochopis.
23.2.2007 17:17:43   83.240.51.xxx 5328
Vsak tohle autor na zacatku testu zminuje..
Tady jde o vykon cpu.. A ten se ve hrach krasne odhali s nejvykonejsi grafickou kartou dneska.
Naprosoto skvely test, za ktery by autor rozhodne zaslouzil vic nez jen 50hal

Jednojadro/Dvoujadro - ruzne takty.. Proste vyborna recenze!
Moc se tesim na dalsi.
23.2.2007 11:33:13   195.47.114.xxx 4961
Domnivam se, ze zvolena testovaci metodologie neni vhodna a vyvozene zavery nejsou vzdy validni.
IMHO je chyba vse testovat v jasne specifikovanych nastavenich (1280x1024 4xAA,16xAF). Pak nekde merime minimalni fps pres 100 a jinde jdeme na 20 s dnesni nejvykonejsi grafikou ... k cemu mi je vysoke nastaveni grafiky, kdyz obraz nesnesitelne skube ?
Myslim, ze vykon Oblivion je zavisly na vykonu CPU, co se stalo: v narocnych pasazich grafika vubec nestiha a tak jsou minimlani fps kolem 20. Ale opravdu bude clovek se slusnou konfiguraci pozadovat tak vysoka nastaveni grafiky, kdyz bude citit zretelne skubani obrazu v ntekterych scenach ? Myslim, ze ne. Kdyby se prizpusobilo nastavni grafiky, tak se ukaze, ze hra je zavisla na CPU celkem vyrazne.
To co se podarilo v tomto tesu ukazat bylo pouze, ze pri urcitem nastaveni grafiky (IMHO spatne zvolenem) je Oblivion mnohem narocnejsi na GK nez na CPU.
Jen bych pripomel - u grafiky clovek muze prizpusobit nastaveni a zvysit FPS, u CPU tahle ficura ve vetsine her neni.
23.2.2007 12:58:49   195.47.114.xxx 2728
Diky vsem za udelene blaboly. Mozna by bylo dobre rict, co se vam vsem nezda na mem nazoru.
Logicky a metodologicky je IMHO spravny, ale to jsou pro vas asi sprosta slova, ze :o).
23.2.2007 16:36:14   195.212.29.xxx 3229
Takze blabol protoze:

Kdybys na zacatku poradne cetl, tak bylo jasne receno proc je takovato metodika zvolena. Do o nastaveni, ve kterem hraje valna vetsina dnesnich hracu - 19 LCD, 1240x1024. Max detaily jsou nastavene proto, ze je to neco co nejvic v danem nastaveni proveri grafiku a procesor. Pokud by autori chteli proverovat jen procesor, pravdepodobne by zvolili 640x480 a pokud jen grafiku, zvolili by nejake pekelne nastaveni jako treba 1920x1200.
Cilem testu nebylo testovat v nastaveni, kdy se hra neskube, ale ukazat vliv pretaktovani! Osobne taky nehraju na max detaily, protoze moje PC to proste nezvlada, ale vypovedni hodonta tohot testu je podle me vyborna. Osobne sem doufal, ze uvidim jen samou chvalu, ale vidim, ze nekteri vseznalkove, kteri nikdy nic netestovali, proste musi mit ten svuj "spravny" nazor.
P.S. Myslim, ze to co sem napsal, se da jen tezko poprit, a chyba je tentokrat v tom, ze proste hledas jiny test nez na ktery si narazil ;)
23.2.2007 17:26:05   195.47.114.xxx 3041
Aspon jdes ven s nazorem, i kdyz nesouhlasim s Tvou argumentaci (a uz vubec na osobnim podtextem)

Takze:
1) zvolene rozliseni: 1280 x 1024 kvuli LCD ... proc ? Nemyslim, ze to je dobry predpoklad - LCD neni lepsi nez CRT, temer zadne LCD neumi dokonale cernou, jsou tu problemy s jen jednim nativnim rozlisenim ... na hry a video osobne preferuji kvalitni CRT (i kdyz to beru na lanku, tak tech svejch 19" crt proklinam ).

2) zvolena nastaveni grafiky: to je to o cem mluvim, clovek si schvalne nenastavi vse na max a nejdede 20fps minimlane (to uz citelne skube). Proc takhle testovat, dostanes nejake cislo, ale to ti malo rika o tom jaka je zavislost na CPU a GPU! Ono otestovat to co rika nadpis clanku je metodologicky velmi slozite(!), autor si zafixoval nektere promenne, aby to zjednodusil a ja nesouhlasim s vyberem toho co zafixoval (rozliseni, 8xAA, 16xAF).
Zaver autora: oblivion neni zavisly na CPU povazuji nadale za nespravny, vychazi pouze ze IMHO chybne zvoleneho nastaveni a neni zobecnitelny ! Clanek jako takovy hodnotim vesmes pozitivne, rozhodne z hlediska zameru, ke konkretnim postupum uz mam v nekterych pripadech vytky.
-----
Jedine s cim muzu jakz takz souhlasit, ze to co od takovehoto testu ocekvam je misty neco jineho nez nabidl autor. Domnivam se, ze lepsi pristup by byl netestovat teoreticke situace (o tom muzem polemizovat) a na jejich zaklade zobecnovat zavery (to je jasna metodologicka chyba).
Take myslim, ze se Ti nepodarilo zpochybnit nic z toho co jsem napsal vyse.
--------
Jeste bych chtel dodat, ze jsem nikde clanek neodstrelil jako celek, jen jsem vecne(!) upozornil na par nedostatku - a od toho diskuze jsou ... nemyslim, ze jsou vhodnou reakci osobni invektivy typu "kdybys poradne cet" a "vseznalkove", atd. Priste prosim zkus vice argumentace a mene osobni animozity. Dik.
23.2.2007 23:17:35   83.240.13.xxx 2628
testovani neni vubec nic slozityho (natoz metodologicky >), prave naopak, jeto velmi jednoduche a neuveritelne casove narocne, tolik casu a zdroju (ruzny sestavy hw, jake si vubec dokazes predstavit) aby se to dalo zobecnit nidko nema, to si muzou dovolit jen velka vyzkumna strediska a mozna ani ty ne, takze autor clanku se snazil dobrat zobecneni z toho co mel, vono taky dneska neni vubec nic primocaryho, neplati ze kdyz zapnes dve graficky ficury tak je to 2x narocnejsi nez kdyz zapnes jednu, ono se to muze dokonce lisit kombinace od kombinace zapnutych ficur, stejne tak hardware
24.2.2007 07:55:39   195.47.114.xxx 3327
Vidis, ja si myslim, ze to slozite (metodologicky) je. Sjet benchamrk s nejakym nastavenim zvladne asi kazdej, ale navrhnout nastaveni a udelat platne zavery na omezenem vzorku testu - to je to umeni.
A stojim si za tim, ze zobecneni u obliviona je chybne - zkusim vysvetlit:
ctenar si to precte a udela zaver (obecne platny): na obliviona nepotrebuju CPU, koupim jen silnou grafiku ... koupi ji, a zjistit ze ma FPS neprijemne nizko, zacne si hrat s nastavenim, stahne grafiku ... a najednou zjisti, ze nestiha procesor (at hejaba s nastavenim grafiky jak chce, fps na horu nelezou). Kdyby alespon na toto autor poukazal, ale on udelal zaver jako obecny! a v tom je ta hlavni chyba.
Jinak clanek ma i tak velkou informativni hodnotu ... u nekterych her rika, ze ve 1280x1024 s max grafikou a 4xAA a 16xAF si je proste dobre nezahrajete ani s 8800gtx.
26.2.2007 15:25:27   194.228.248.xxx 2525
Jasně že blábol, udělal jsi sice logické a hezké závěry a zdůvodnil jsi, proč nesouhlasíš s některými závěry, ale to jenom proto, protože jsi nepochopil o čem ten test je...
27.2.2007 12:03:27   88.102.8.xxx 2627
Citace z prvniho clanku definujici zamer serialu:
"Uživí vůbec tuhle grafickou kartu můj procesor? Nebude mi pomalý procesor grafiku brzdit a utáhne ji vůbec? Velmi časté je také : Mám si koupit výkonný procesor a nebo si raději koupit lepší grafickou kartu - co mým hrám půjde více k duhu?"
---------------
Test nedava odpoved na tyto otazky. U Oblivionu dava odpoved na otazku, jestli se pri danem nastaveni ovaldacu a grafiky vyplati takotvat CPU a GPU.
Tedy nemyslim, ze ja jsem ten kdo nepochopil ... test se tvari jako neco co neni a zobecnuje neco co se zobecnit neda (a tam nejake nepochopeni obsahu vubec nehraje roli, to je fakt).
23.2.2007 11:35:33   147.229.193.xxx 2629
Pěkný test. Ale některé komentáře grafů mě opravdu pobavily - viz "Procesory na taktech 3200MHz až 3600MHz jsou pro tuto hru absolutní nutností" ke grafu, kde i minimální snímky na nejpomalejším procesoru přesahují 25 fps je úsměvné.
23.2.2007 12:57:24   195.47.114.xxx 2633
No a Tobe se zda 25fps dost ? Me ne.
Jen pripominam, ze zatimco filmu se rika, ze staci k vytvoreni iluze pohybu cca 25fps, pocitacova grafika ma ty fps vyse (a ne poresne stanovitelne) ... ma to co do cineni s dynamikou obrazu, bravami, kontrastem a ostrymi liniemi.
Ja osobne jsem spokojeny od stabilnich 50fps nahoru.
24.2.2007 00:12:14   147.229.193.xxx 2527
to jsem mluvil o MINIMÁLNÍCH snímcích. a ano, pokud fps NEKLESNOU pod 25, tak to považuji za plynulé a pro singleplayer naprosto dokonale vyhovující. jediné kde by to nemuselo stačit je snad zběsilá multiplayerová střílečka.
24.2.2007 07:49:37   195.47.114.xxx 2930
Ale ano, vzdyt ja taky.
Ale:
- minimalni FPS jsou ty "nejdulezitejsi" ... max i prumer maji horsi vypovidaci hodnotu
- 25FPS IMHO citelne skube, chapu ze jsou lidi, kterejm na jejich gf440mx a duronu 1ghz pripada Doom3 "v pohode", i kdyz ma treba 15FPS. Zkus si neco precist o plynulosti obrazu, existuje na to nejakej program, kterej vykresluje pohybujici se objekty tusim na 35 a 75 fps, kazdej clovek pozna, ze ten na 75fps se pohybuje plynuleji!
Nerikam, ze Tobe osobne memuze 25fps stacit, ale zrovna toto bych clanku nevycital.
23.2.2007 11:59:10   213.29.92.xxx 7030
Hra v žádném případě nevyužívá výhod dvou-jádrového CPU

no, z tim nemuzu souhlasit. Oblivion z krabice to nezvladne, ale staci pouzit poznamkovy blok a zapnout moznosti threadovani v oblivion.ini a hned je poznat rozdil ...
23.2.2007 13:01:00   88.102.50.xxx 2826
Mohl by jsi napsat který je to příkaz v INI? Mě to docela zaujalo, jelikož hodlám kupovat PC s C2D E6400 a tohle vypadá, že by se tak dal výborně využít jeho výkon :-)
23.2.2007 15:03:59   195.47.114.xxx 2626
zkus mrknout na http://www.tweakguides.com/Oblivion_9.html
ale najdou se i taci, kteri tvrdi, ze ma pak obraz artefakty ... ja osobne zadne nezaznamenal, ale ani jsem netestoval narust vykonu
23.2.2007 13:20:39   89.102.187.xxx 3326
V prvni rade chvalim, za zajimavy clanek! Co se mi ale nezda je v zaveru doporucene frekvence k jednotlivym typum procesoru. Nerozumim tomu, kdyz Core2 je na stejne frekvenci vykonejsi nez AthlonX2 tak doporucujete Core2 na 2800 a Athlona na 2600. Ze by chyba, doufam ze ne zamerna...
24.2.2007 19:30:59   217.119.125.xxx 2527
Súhlasím tie odporúčané frekvencie na jednotlivé CPU sú nejaké zvláštne skôr by to malo byť Athlon na 2800, C2D na 2600 a P4, PD aspoň na 3800.
23.2.2007 14:29:20   81.92.149.xxx 2937
Nějak jsem z toho článku nepochopil, co z toho plyne. U jedné hry 20 - 60 fps u jiné 150 - 200...
Já jsem toho názoru, že přetaktování je zbytečné ve chvíli, kdy mi přidá ke 150fps dalších 30.
Když mi bude cukat hra na 20fps, tak samo přetaktuju, abych si to zahrál.
Stejně tak je tomu při neherních činnostech. např. když mi stíhá PC enkódovat v reálném čase film do Xvid, tak je mi celkem jedno jestli je procák vytíženej na 80% nebo na 60%. Horší je to když balancuje kolem 100% a zahazuje framy, to se pak vyplatí přetaktovat, než enkódovat v dalším kroku po stažení nekomprimovaného videa.
23.2.2007 14:51:31   195.212.29.xxx 3030
Obsiahly, dobre napisany, pekne zhodnoteny.

Ja si ale pockam na vyjadrenie Superadmina rADo, pretoze iba jeho nazor je jediny spravny ;-)
23.2.2007 15:36:18   62.77.121.xxx 2627
Super Test!Hlavne me potesilo, ze nechybej minimalni a maximalni FPS.Skvela prace.
23.2.2007 15:52:44   84.42.246.xxx 2725
Měl bych tip jedné hry pro autora článku. Zkus v příštím díle otestovat výkon ve hře Armed Assault, troufnu si říct, že ani na te tvé sestavě nepojede hra plynule při max detailech, ale opravdu při maximálních ;)
23.2.2007 16:12:42   85.135.160.xxx 2627
"Pokud budete grafiku taktovat stačí pak bohatě pro CPU takt 3,0GHz."

A aky je rozdiel potom, ked je cpu Athlon alebo C2D s taktom 3,0GHz ?
23.2.2007 17:55:26   81.90.168.xxx 2728
Lide vy jste tomu zaveru spatne porozumeli ... Ja Nechci ani netvrdim ze je Athlon na 2600, Pentium D na 3200, a Core2 na 2800MHz rovnocenne vykonove ale ze jsou TYTO procesory DOSTATECNE pro hrani ...je jasne ze ale vysledky budou s Core2 nejlepsi ... ale staci i ty co jsem vypsal ...
23.2.2007 19:12:24   85.207.189.xxx 3026
Bravo, bravo a jeste jednou bravo!
Po dlouhe dobe clanek, ktery me opravdu zaujal a potesil svou rozsahlosti. Autor si s timto musel dat opravdu hodne prace. Jeste jednou musim rici bravo, nebot nad kvalitou tohoto clanku skutecne smekam.
23.2.2007 19:47:47   84.47.42.xxx 3028
Až opravdu hodně pomalý procesor začíná být pro hru "brzdou"
to je aky cpu? celeron 2,6? Athlon 64 3000+?
24.2.2007 00:29:32   195.212.29.xxx 3630
myslim ze ackoli je clanek pekny jeho hodnota je miziva...vysledky s 7600/x1600 po x1950pro s a64/p4 by pomohli mnohem vice lidem, aby videli jak si mohou polepsit s OC. c2d na 3600 a 8800 moc lidi zrovna nevlastni...

je to jako byste delali test na precipovani ferrari pro nekoho kdo ridi skodovku...
24.2.2007 00:51:59   83.208.60.xxx 2826
Škoda že mám northwooda, kdybych měl cokoliv s PCI-E tak bych si nejpíš ještě dlouho zahrál (s hi-end kartou). P.S: Jste si jisti že Call of Duty 2 je na Enginu Quake III ? Dovolím si říci že není... Na QIII běžela jednička, nikoliv dvojka. Do testu bych rozhodně zařadil MS flight Sim X - je to jedna z nejnáročnějších her vůbec a také Splinter Cell Double Agent protože umí využít jak HDR efekty tak dvoujádra...
24.2.2007 10:18:54   85.207.42.xxx 2927
jakou kombinaci graficky karty a procesoru do 9 000 kc by ste me doporucili?
24.2.2007 11:14:27   195.168.248.xxx 2729
procák: AMD Dual-Core Athlon A64 X2 4200+ EE http://www.alza.cz/amd-dual-core-athlon-a64 -x2-4200-ee-65w-64-bit-windsor-box-socket-am2-d65884.htm grafika: ASUS EAX1950PRO http://www.alza.cz/graficka-karta-asus-eax1950pro-htvd--d67848.htm
24.2.2007 11:27:20   217.23.245.xxx 2827
Dakujem za perfektny clanok - hlavne to zhodnotenie na konci kazdej hry - proste nadhera! Este raz dik.
24.2.2007 13:29:44   89.102.77.xxx 2627
Dobry den docela by me zajimalo jak je na tom Battlefiel 2142 jestli zalezi na Grafice nebo na Procaku.Jelikoz me se seka(12fps v TITAN modu)ale jinak ok nekdy az 50 fps.Moje sestava je Celedon D OC na 3840MHz a grafika je Radeon X1900GT OC na 574/1602 a pameti mam DDR2 Kingstone 2GB CL5 667MHz.Nevi nekdo co by mi pomohlo ?
Predem diky
24.2.2007 19:55:33   217.119.125.xxx 2525
Jednoznačne Celeron D, máš ten s 256KB L2? Keby že más aspoň ten nový s 512KB L2 a pretaktovaný cez 4GHz tak by to už skôr stíhal. Alebo to vymeň aspoň za nejaké P4 teraz sú už nehorázne lacné, ale až teraz im odpovedá aj cena.
25.2.2007 20:10:49   89.102.77.xxx 2527
Hm dikec mam sice L2 512KB ale mam jen 3.2MHz taktli na 3.8MHz a vic znej nevitahnu,vic jak 3.85 a pak se to po chvili zamrazi a THE END takze diky za radu holct mam na seznamu dalsi investici
25.2.2007 20:15:33   89.102.77.xxx 2725
Jeste mam dotaz jaky by ste mi IDEALNE doporucil CPU k me sestave :
Gigabyte GA-965P-DS4 - Intel P965
Kingston 2048MB DDR II 667MHz CL5
ATI Radeon X1900 GT 256MB PCI-E 550/1600
PREDEM DIKY
24.2.2007 15:44:00   212.111.18.xxx 2727
Vsichni urcite pamatujete stare dobre "dnes uz nenarocne" a porad hrajici se CSKO .. Zacinal jsem s Procesorem Intel Pentium 733Mhz asi rok zpet ..a fps bylo tak 40 v mape kde bylo cca 20 lidi (hrani pres net)... Pak jsem mel AMD athlon 1400Mhz. A uz to bylo o neco lepsi cca 70Fps ..Ale teprve az s procesorem 2600Xp jsem si konecne zahral pri plnem fps v mape s 20 lidmi ... Takze proc to tu vlastne pisu: no chci jen podotknout ze v manualu pisu napr: ze na hru staci 500Mhz CPU ,ale pokud se pripojite do hry po netu(nebo na siti) a bude na jednom miste vice hracu,tak FPS pujde rapidne dolu Jinak porad jsem mel stejnou grafiku ,takze ta na to vliv nemela.
Takze na CSko potrebujete aspon 2Ghz procesor. Myslel jsem si ze CPU s 3Ghz zvladne kazdou hru ,ale teprve ted vidim ze jsou hry kde i dvoujadraky nestihaj To sem necekal .. Myslel jsem si ze je to o grafice a pametech
24.2.2007 16:29:38   85.207.127.xxx 2729
Chtel bych nekoho poprosit o radu Je mozne, aby mi na PC o konfiguraci:
AMD Athlon 3500+ socket 939 jadro Venice
RAM 2048 MB DDR 400MHz clocking 2,5
GeForce 7600GT 256 MB DDR3
nejel Gothic plynule ani na nejnizsi detaily? Mam doma sberatelskou edici, upgradoval jsem kvuli ni PC, patch samozrejme 1.12, ale kouse se i na 1024 a nejnizsich detailech... Pomuze pls nekdo?
24.2.2007 17:17:26   195.113.135.xxx 2525
A co bys chtel poradit? Gothic 3 proste na nicem, co se nejmenuje Nvidia G8800, rozumne nebeha.
Vyzkouseno vlastnorucne po upgradu z Ati 1950XT 512MB na 8800GTX (a beha jako vino).
24.2.2007 16:31:24   85.207.127.xxx 2726
jo a vsechno je na standartni konfiguraci od vyrobce..
24.2.2007 17:01:50   194.212.15.xxx 2725
Vyzkoušej snížit ještě rozlišení na 800x600 a zjisti plynulost.
24.2.2007 17:17:27   217.119.125.xxx 2525
Pri hre Prey to s Core Solo(1800MHz) vraj občas "cukalo", ako sa mohla cukať keď min. FPS bolo 62 to je už dostatočná hodnota aby bola hra plynulá, alebo nie?
V hre Rainbow Six L.A ma dosť zaskočil graf s min. FPS, hra čo používa SM3.0, to si taká grafika ako je 8800GTX(SM4.0) viedla dosť biedne. To si neviem predstaviť ako to bude keď prídu SM4.0 hry. To isté Oblivion a Gothic3. Tieto hry sa budú v takýchto nastaveniach plynulo hrať asi iba na druhej generácií DX10 hi-end kariet(nepočítam SLI a CF), alebo to robia ovládače, ale taký slabý výkon...
NFS Carbon je v pohode ale keď auto spomaľuje už na zastavenie tak by to nemuselo samé brzdiť, alebo keď sa rozbieha ako keby malo zatiahnutú ručnú toto sú také dve veci čo mi tam dosť vadia.
Keďže sú na trhu už dosť dlho 64-bitové procáky a teraz už aj 64-bitové Visty tak kedy asi môžeme čakať 64-bitové hry a či to bude mať nejaký prínos v hre(bude rýchlejšia, krajšia)?
Mám P4 531(3GHz), keď hrám tak mi ide na 3.8, stačilo by to aj na 8800GTS? Oplatilo by sa mi vôbec kupovať C2D 4300, keď dnešné hry ešte nevyužívajú dva jadrá? Za odpovede ďakujem.
24.2.2007 20:36:49   85.207.119.xxx 2624
"Pro všechny dnešní hry, za předpokladu že máte výkonnější grafickou kartu, budou bohatě stačit AMD Athlon 64 + Athlon X2 na frekvenci 2600MHz a výše, Intel Pentium 4 a Pentium D na frekvenci 3200MHz a vyšší a Core 2 Duo od taktu 2800MHz výš."

Tak nemyslim si ze by Athlon 64 na 2.6GHz byl stejne vykonej jako P4 na 3.2GHz spis A64 bude o dost lepsi pac A64 3200+ jede tusim na 2.0GHz
24.2.2007 22:07:23   85.207.97.xxx 4023
Necetl jsem vsechny komentare, ale myslim ze pokud je testovan vliv CPU jenom na jedny architekture a s jednou VGA, nemuze se to zohlednit na vsechny sestavy, jak si nekteri mysli a podle toho to rozkrikovat do sveta. Pri zamyslenem upgradu PC je potreba pristupovat individualne.
BTW: dost by me zajimalo jakej vykon by melo nejaky skutecne slabsi CPU s 8800GTX oproti vasemu pouzitemu C2D se snizenym taktem a zapnutym 1core, treba bysme byli vsichni prekvapeny. Myslim ze tento test nema nic spolecneho s uvodnikem k prvnimu clanku o taktovani (no to vlastne nemel ani ten prvni test), optimalni pripad by jsem videl ve vyberu nekolika sestav (asi bych nechal anketu jaky by to mely byt) s rozlicnyma cpu a vga a az pote vydaval nejake rozhodnuti o vlivu taktovani CPU ci VGA ve hrach. Jinak tento test neodpovida na puvodne polozene otazky v puvodnim clanku, cituju: "Uživí vůbec tuhle grafickou kartu můj procesor? Nebude mi pomalý procesor grafiku brzdit a utáhne ji vůbec? Velmi časté je také : Mám si koupit výkonný procesor a nebo si raději koupit lepší grafickou kartu - co mým hrám půjde více k duhu?" Prece nemuzete lidem radit at taktujou grafiku, ze jim pujdou hry lip, kdyz ten dotycny muze vlastnit nejakej sempron a nv7600. That's all folks.
27.2.2007 07:15:28   194.228.248.xxx 2120
Ach jo, ty jsi taky nepochopil o čem ten test je...
Vždyť z těch výsledků přece jasně vyplývá, jaký procesor (a zda 1core nebo 2core) je potřeba..
Slabší CPU s 8800GTX by přece dopadlo stejně jako testované CPU 1800MHz - tu grafiku by to neutáhlo. Z těch výsledků si každý přece logicky odvodí a odškáluje...
Slabší CPU než 1800 je k ničemu.
3.3.2007 11:28:37   85.207.97.xxx 2020
Nechci se hadat ale ja sem smeroval svuj prispevek uplne nekam jinam nez si myslis ty! Mimochodem jsi si jisty ze slabsi CPU by dopadlo stejne nez testovane 1,8GHz? nebo by taky mohlo mit o dost nizsi FPS :o) a prave o to jde. V uplne prvnim clanku se autor odvolaval na nemoznost odpovedet vsem kdo chtel poradit, co jeho system zbrzduje (CPU nebo VGA) ale to by asi bylo na dlouhy vysvetlovani (ktery je snad skoro vsem jasny z predchoziho prispevku)
26.2.2007 01:19:51   91.127.85.xxx 2421
Ja by som to zhrnul asi takto... Pretaktovanie je dobra vec, jednoznacne pridava na vykone procesor aj grafika, pretaktovanie RAM podstatne zrychluje pracu s PC celkovo. Extremny OC nema zmysel, lebo nici komponenty ktore stejne uz prilis vela vykonu naviac nedaju. Ergo ja si myslim ze sa oplati pretaktovat vsetko co sa da v ramci moznosti dosky, pri prijatelnych teplotach a absolutnej stabilite systemu.
26.2.2007 11:51:40   82.99.163.xxx 2120
obrazek
http://www.pctuning.cz/ilustrace2/DMOMM_settings_big.jpg

se mi nezobrazuje, mozna je chyba u me...

jinak chci podekovat Obrovi ze si dal tu praci, je to kvalitni clanek.
26.2.2007 15:40:13   195.212.29.xxx 2121
Hezký den, šlo by prosím do příštího testu zařadit i např. Medieval 2 Total War(Nějakou custom bitvu s maximálním počtem armád(?9?) i jednotek v armádách , velikost jednotek(=počet mužů v jednotce) na nejvyšší a vůbec vymaxovat všechna nastavení? Myslím že je to docela žádaná věc a dokáže zatížit CPU i grafárnu... Alternativně starší Rome: Total War s BI(opatchované) taktéž jako u M2TW.
No a druhá věc kterou bych rád viděl, není okrajová a byla by pro test být zajímavá(z hlediska výsledků) by měla být ARMA:Armed Assault, pochopitelně také opatchovaná.
26.2.2007 16:17:19   80.188.192.xxx 2621
Chtěl bych poprosit o zařazení DX10 dema s vodopády od nVidie (pokud je to nějak měřitelné a porovnatelné). Aspoň by se zůčastnil nějaký zástupce z nastávající generace her (i když to není hra, ale DX10 to očividně využívá :-) )
27.2.2007 11:08:13   195.144.99.xxx 2224
Opravdu zajímavý a hutný článek. Měl bych jen jednu připomínku. Protože obrázek je za tisíc slov, mohli byste zauvažovat o použití 3D grafů? V tomto případě (x:procesor, y:grafárna, z: fps) by to bylo mnohem názornější, než několik sloupcových grafů pod sebou.
1.6.2007 08:38:13   213.220.215.xxx 1616
Je překvapující, nakolik zatím nikoho nepřekvapila terminologie Core Duo / Core Solo. Vypovídá to o tom, že tato slovní hříčka Intelu zakořenila hluboko. Core Solo a Duo jsou založeny na jádře Yonah, narozdíl od Core2 Duo, které jsou založeny na jádrech Allendale a Conroe. Výkonnostní rozdíl stejně jako rozdíl v architektuře je gigantický, žádám opravu článku.
1.6.2007 08:41:24   213.220.215.xxx 1616
Ještě bych chtěl poznamenat, že by testovací sestava skutečně mohla být poněkud méně nadupaná. Sám mám C2D6420, 2GB CL4 800Mhz, 8800GTS, ale myslím, že závěry tohoto testu jsou pro většinu čtenářů nevyužitelné, zákonitosti jsou stejné, naopak by mohlo dojít k jistému ponaučení- kdy procesor brzdí. Určitě by se hodilo navíc taktování na sestavě AMD, protože velmi mnoho čtenářů PCT má jistě AMD a to je trošku jiná architektura.
30.6.2007 00:10:22   85.207.122.xxx 1723
Vlastním procesor a643000Venice+ standartně na 3800+ a grafiku Radeon X1900GT(575/594),2x1024ddr dual....Velice mě zarazily závěry pisatele článku...Už např. to na jaké sestavě běží Oblivion je matoucí,osobně jsem ho hrál na ultra hight detajly(včetně full HDR (1280X1024) A NEBYL NEJMENŠÍ PROBLÉM...dnes jsem též udělal pokusy s výkonem ve hrách a to 3000@3800+default grafika,3000@4100+default grafika,3000@4100+grafika 575@610/594@700 a výsledekk byl takový,že v testu dema LOST PLANET(dx9c) byl mezi prvním a třetím přetaktováním rozdíl ve SNOW 3Fps a v CAVE 2Fps a na rozdíl od autora jsem téměř nepostřehl rozdíl ve testu hry FEAR -min i max fps byly stejné,pouze u hodnoty "25-40fps" jsem naměřil v 1. případě 10% a v 2.8% a v 3.případě 6%,což pro hru doopravdy význam nemá....pouze v 3d marku 06 byl nárust asi 500bodů...zajímavé ale je,že teploty jak procesoru(max49st.C) tak grafiky(max GPU 49ST.c,prostředí 43st.C,regulátorů napětí 69st.C)byly už všech třech taktů stejné!(grafiku chladím AccereloS1+12x12Fun+měděné pasivky na paměti od Thermaltake)a procesor větrákem od Asus),takže nevím mám-li ponechat přetaktované maximum,ničemu to neškodí ale pomůže to minimálně,nebo ho hodit do klasiky default grafika a cpu 3000@3800....
teploty jsem měřil u procesoru Everestem(vše vypnuto u stability test) a u grafiky Riva Tuner ......

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

394 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 186.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.