Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech
autor: Z. Obermaier , publikováno 23.2.2007
Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech

Minulý test zabývající se touto problematikou ukázal enormní zájem o toto téma a opět rozpoutal mnohé diskuse. Závěry předešlého testu vyplývaly jen z měření v jediné hře, dnes se podíváme na plnou desítku nejžádanějších herních titulů. Doufá, že tímto testem objasníme situaci kolem kolem vlivu přetaktování a výkonu v herních titulech.


Hra Gothic 3 je taktéž fenoménem a spolu s Oblivionem jsou tyto hry dnes nejžádanější RPG. Herní engine na kterém je hra postavena je podobně jako právě Oblivion směsicí několika technologií. Základ tvoří Genome a k němu je připojen opět SpeedTree, engine pro simulaci vegetace. Fyzikální nadstavbu zde ale netvoří Havok ale PhysX spolu s Emotion FX2, modulem pro reálný vzhled postav a zvířat. Díky tomuto mohutnému hernímu enginu je i tato hra neohrabaná a opět ji spolehlivě rozhýbe jenom absolutní high-end grafická karta. Pro hru jsme použili patch 1.12.

Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech

Nastavení této hry není nijak rozsáhlé a v podstatě můžete nastavit jen několik parametrů. Po dvou portovaných konzolových hrách v našem testu v chabých možnostech nastavení zaujímá třetí příčku právě Gothic 3. Nastavili jsme vše na maximum a opět testovali programem Fraps, kde jsme hráli první úvodní bitvu v táboře. Pro zvětšení nastavení klikněte na obrázek.

 

Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech

Graf celkového průměru jako by z oka vypadl grafu Oblivionu. Hry toho mají velmi společného i po hardwarové náročnosti a odezvy na přetaktování jsou velice podobné. I tady je vidět masivní propad počtu snímků při nižší frekvenci CPU. Ovšem tady musím s hodnocením počkat až ke grafům jednotlivých hodnot. Protože stejně jako u předešlého RPG titulu zde skóre zkresluje nárůst maximálních snímků fps.

 

Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech

Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech

Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech

Jak ukazují grafy minimálních, průměrných a maximálních hodnot je absolutně nejvýkonnější řešení s velice výkonným dvou-jádrovým procesorem. Zajímavé ale potom je, že při pomalejším dvou-jádrovém a rychlým jedno-jádrovým není prakticky žádný rozdíl. Z toho vyplývá, že tato hra netěží z více-jádrových procesorů ale z vysokých taktů jakéhokoliv procesoru. Pokud si chcete zahrát tuto hru s maximálními hodnotami potřebujete opravdu velice výkonný CPU, doporučuji opravdu hodně přetaktované Core 2 Duo. Pokud se ale ptáte jestli upgradovat výkonný jedno-jádrový procesor na středně výkonné dvou-jádro, tak odpověď zní ne. Výkon by se nikam neposunul. I přesto, že v této hře je jasným limitem opět grafická karta a její přetaktování nepřináší mnoho výkonu, doporučuji ji přetaktovat. U těchto her se každý fps navíc může hodit.

Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech

Prvotní snížení frekvence z 3600MHz na 2400MHz přináší razantní snížení počtu fps. S dalšími sníženími taktů ale již výkon neklesá, jedno-jádrový CPU je stejně výkonný jako dvou-jádrový na stejném taktu. Teoreticky by jedno-jádrový CPU na taktu 3600MHz byl určitě rovnocenný dvou-jádrovému na stejné frekvenci. Přetaktovaná grafická karta se na výkonu projeví jen několika málo procenty.

Hry využívající herní engine Genome

Gothic 3 - 2006, Jowood
* Hra Gothic III využívá kombinace enginů Genome + Speedtree (engine herní vegetace) + Emotion FX2 (engine pro vzhled postav a zvířat) + PhysX (fyzikální engine)

Kombinace herních enginů v této hře je skutečně jedinečná a zatím ji nepoužívá žádný jiný herní titul a ani v nejbližší budoucnosti se asi v další hře neobjeví. Možná že další hrou postavené na tomto základu bude až Gothic 4. Nechejme se překvapit, ale spíše bych byl raději kdyby se vývojáři poohlédli po lepších možnostech. Tato hra stejně jako Oblivion není prostě plynule hratelná ve vysokých rozlišeních ani s MultiGPU grafickými řešeními a to je dle mého veliký problém. Pro plynulé hraní je v mnoha případech nutné snižovat razantně detaily a nebo zásadně měnit konfiguraci hry různým tweakováním nastavení - stejně jako u Oblivionu.

  • Hra Gothic 3 je velmi závislá na výkonu procesoru, a velmi přetaktovaný je pro ni téměř nutností.

  • Pro hraní ovšem bude stačit i jedno-jádrový procesor na velmi vysokém taktu.

  • Až opravdu hodně pomalý procesor začíná být pro hru "brzdou", středně výkonný dvou-jádrový CPU je srovnatelný s nejvýkonnějšími jedno-jádrovými.

  • V této hře pocítíte přetaktovanou grafickou kartu jen minimálně ale i tak ji doporučuji přetaktovat.

 



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
394 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 186.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.