Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech
autor: Z. Obermaier , publikováno 23.2.2007
Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech

Minulý test zabývající se touto problematikou ukázal enormní zájem o toto téma a opět rozpoutal mnohé diskuse. Závěry předešlého testu vyplývaly jen z měření v jediné hře, dnes se podíváme na plnou desítku nejžádanějších herních titulů. Doufá, že tímto testem objasníme situaci kolem kolem vlivu přetaktování a výkonu v herních titulech.


Hra Oblivion je fenomenální RPG z pohledu třetí osoby, které žije svůj vlastní život v rozsáhlém světe se svými vlastními pravidly. Hra je rozhýbána za pomoci kombinace několika herních mechanismů. Hlavní herní engine je Gamebryo, k němu je připojen speciální engine pro vegetaci ve hrách, jmenuje se SpeedTree. Poslední částí celého enginu je fyzikální model Havok. Tato kombinace dělá ze hry opravdového herního molocha, kterého uspokojivě rozhýbe jen nejvýkonnější hardware na trhu. Hra je vybavena posledním patchem 1.1.511.

Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech

Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech

Nastavení této hry je gigantické a obsahuje spoustu položek, které vám při prvním spuštění nic neřeknou a je nutné je blíže prozkoumat. My jsme hru nastavili na absolutní maximum, včetně efektu HDR, toto nastavení je zcela klíčové pro výkon a chování hry.

Testování hry jsem udělal ve dvou různých herních prostředích, souboj ve volné krajině s hustou trávou a stromy a souboj ve městě kde se pohybovalo spousta postav a bylo možné jít dovnitř do budov. Nebyl použit zcela žádný tweak k dosažení lepších skóre, hra byla testována tak jak je originálně prodávána. K testování posloužil opět program Fraps.

Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech

Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech

Už první dvojice grafů ukazuje dvojí závislost na výkonu procesoru. Ve volné krajině s množstvím vegetace a několika postavami se zdá být výkon procesoru limitujícím a jeho nižší takt značně ovlivní průměrné počty fps. Blíže se na tuto situaci ale podíváme u samostatných grafů hodnot. Naopak městské lokace s mnoha postavami jsou na výkonu procesoru zcela nezávislé, v obou případech se ale jasně ukazuje minimální rezerva ve výkonu grafické karty. Grafika u této hry ani po přetaktování nijak rapidně nepřidává na výsledném skóre.

Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech

Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech

Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech

Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech

Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech

Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech

Pokud jste se pozorně podívali na naměřené hodnoty minimální a průměrné tak jistě už víte kde je pravda. Hra Oblivion je na výkonu procesoru závislá jen málo, ve volné krajině dochází s vyšším taktem k vyššímu nárůstu pouze u maximálních hodnot a ty jak víme nejsou pro hraní nejdůležitější. Minimální hodnoty jsou stejné a ani nejrychlejší procesor je nezvýší, proto je jeho vliv sporný. Už nižší takt dvou-jádrového procesoru způsobí určitý propad ve výkonu, ten je ale zcela totožný s výsledkem na jedno-jádrovém procesoru. Závěry jsou následující : Hra Oblivion je závislá na procesorovém výkonu pouze v určitých lokacích ve volné krajině, ale i zde je hra plně hratelná i s výkonným jedno-jádrovým procesorem. Hra v žádném případě nevyužívá výhod dvou-jádrového CPU. V městských lokalitách není omezení výkonem procesoru žádné. Přetaktování grafické karty nepřináší s použitím HDR už téměř žádný výkon navíc, celá hra je limitována výkonem právě grafické karty. Obecně podle mého není hra v tomto nastavení, ani na této testovací sestavě, plynulá a propady fps jsou někdy hluboko pod hranicí hratelnosti.

 

Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech

Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech

 

Tabulky jen potvrdí výše napsané shrnutí. Ve volné krajině vám velmi výkonný dvou-jádrový procesor přispěje k vyšším hodnotám fps ale kvůli stále nízkým minimálním hodnotám fps stejně nebude hra plynulá. Proto je jeho nasazení v této hře zbytečností, stejně vám poslouží pomalejší dvou-jádro jako rychlý jedno-jádrový CPU. V městských lokacích je potom hra absolutně nezávislá na výkonu CPU a postačí i pomalejší procesor. Celkově je pro Oblivion dostatečný velmi výkonný jedno-jádrový procesor a nebo středně výkonné dvou-jádro. Toto však platí pro hru se zapnutým HDR, pokud zapnete jenom Bloom stane se hra na procesoru výrazněji závislejší a s vysokým taktem CPU se znatelně zvýší počet fps.

Hry využívající herní engine Gamebryo

The Elder Scrolls III: Morrowind - 2002, Bethesda Softworks LLC/Ubisoft Entertainment
The Elder Scrolls III: Tribunal Expansion - 2002, Bethesda Softworks LLC/Ubi Soft Entertainment Software
The Elder Scrolls III: Bloodmoon Expansion - 2002, Bethesda Softworks LLC/Ubi Soft Entertainment Software
The Elder Scrolls IV: Oblivion - 2006, Bethesda Softworks LLC/2K Games
Empire Earth II - 2005, Sierra Entertainment, Inc.
Freedom Force - 2002, Crave Entertainment, Inc./Electronic Arts Inc.
Freedom Force vs The 3rd Reich - 2005, Vivendi Universal Games, Inc.
Kohan II: Kings of War - 2004, Gathering/Global Star Software Inc./Take 2 Interactive
Playboy: The Mansion - 2005, ARUSH Entertainment
Project Entropia - 2003, MindArk PE AB
Sid Meier's Civilization IV - 2005, Firaxis/2K Games
Sid Meier's Pirates! - 2004, Firaxis/2K Games/Atari, Inc.
Sid Meier's Railroads! - 2006, Firaxis/2K Games
Zoo Tycoon 2 - 2004, Microsoft Game Studios
Wildlife Park 2 - 2006, Deep Silver
Highländer - 2007, FSK Entertainment
* The Elder Scrolls IV: Oblivion využívá kombinace enginu Gamebryo + SpeedTree (engine herní vegetace) + Havok (fyzikální engine)

V závěrečné tabulce se můžete podívat na několik her, které využívají stejný herní engine jako hra Oblivion. Většina her je staršího data a už asi nemá cenu se jimi nějak zabývat, v tomto roce bude uvedena zřejmě jen jediná nová hra na tomto enginu - Highlander.

  • Hra Oblivion je při použití HDR na výkonu procesoru závislá jen velice málo a jenom ve specifických lokacích - volná krajina.

  • V městských lokacích je vliv výkonu CPU nulový.

  • Při použití efektu Bloom, se razantně zvýši vliv výkonu CPU na hru.

  • Vzhledem k převažujícím lokacím kde je vliv CPU výraznější doporučujeme výkonný procesor, je ale už jedno jestli to bude vysoce taktované jedno-jádro a nebo výkonné dvou-jádro, hra nedokáže výhody dvou jader zúročit.

  • Přetaktování grafické karty nemá na výsledek zásadní vliv.

  • Obecně je pro Oblivion v maximální možné kvalitě s HDR ve vysokém rozlišení nutný ultra výkonný procesor a dvě grafické karty v Multi-GPU zapojení.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
394 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 186.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.