Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech
autor: Z. Obermaier , publikováno 23.2.2007
Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech

Minulý test zabývající se touto problematikou ukázal enormní zájem o toto téma a opět rozpoutal mnohé diskuse. Závěry předešlého testu vyplývaly jen z měření v jediné hře, dnes se podíváme na plnou desítku nejžádanějších herních titulů. Doufá, že tímto testem objasníme situaci kolem kolem vlivu přetaktování a výkonu v herních titulech.


Hra Call Of Duty ve druhém pokračování je poslední díl této série pro PC, jedná se o střílečku v první osobě z druhé světové války. Tento počin je již téměř dva roky starý ale stále se těší veliké oblibě zejména v multi-playeru. Hru jsme vybavili posledním českým patchem 1.3.

Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech

Nastavení jsou vcelku podrobná a kromě hodnoty filtrování je možné navolit téměř vše důležité. My jsme všechny volby nastavili na maximum, vypnuli jsme pouze vertikální synchronizaci. Povolili jsme ale volbu pro SLI, i když hra byla testována s jednou kartou - tato volba mírně zvyšuje počet fps. Výkon jsme měřili pomocí programu Fraps, hráli jsme celou jednu úroveň hry.

Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech

Jak se ukazuje, u této hry bychom si mohli klidně vystačit s tímto jediným grafem. Hodnoty fps se s různými nastaveními procesoru téměř vůbec nemění. Tato hra perfektně poběží na jakémkoliv procesoru, vyjma opravdu hodně pomalého. Ale i tam jsou hodnoty dostatečné i když výrazně nižší. Co ovšem znatelně přidá na hratelnosti je opět přetaktování grafické karty, v této hře tím získáte slušnou porci fps navíc i při pomalejším procesoru.

Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech

Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech

Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech

Naše ostatní grafy zřetelně kopírují úvodní celkový průměr. Pro tuto hru stačí výkonnější jedno-jádrový procesor. Ani ho není nutné nijak výrazně přetaktovat a jeho výkon bude dostatečný. Proto doporučuji v této hře přetaktovat grafickou kartu a s výkonem vašeho procesoru si nedělat starosti. Zajímavé je že grafická karta velmi dobře škáluje výkon stejně s ultra rychlým procesorem i výrazně pomalejším, s tímto se setkáváme v našem testu poprvé.

Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech

Znatelný propad výkonu této hry znamená až opravdu velmi pomalý procesor. Ale jak už jsem dříve zmínil ten je málo výkonný pro jakoukoliv činnost, takže se není čemu divit. Hra se s tímto nejslabším nastavením dala sice ještě hrát ale občasné "trhání" je právě u hry tohoto zaměření velmi podstatným omezením.

Hry využívající herní engine Quake III

Quake III Arena - 1999,  id Software
Star Trek: Voyager Elite Force - 2000,  Raven Software
American McGee's Alice - 2000,  Rogue Entertainment
Heavy Metal: F.A.K.K.2 - 2000,  Ritual Entertainment
James Bond 007: Agent Under Fire - 2001,  EA
James Bond 007: Everything or Nothing - 2004,  EA Black Box
Medal of Honor: Allied Assault - 2002,  2015, Inc.
Medal of Honor: Allied Assault - Spearhead - 2003,  EA
Medal of Honor: Allied Assault - Breakthrough - 2003,  TKO Software
Quake III: Team Arena - 2000,  id Software
Return to Castle Wolfenstein - 2001,  Gray Matter Interactive SP / Nerve Software MP
Wolfenstein: Enemy Territory - 2003,  Splash Damage
Soldier of Fortune II: Double Helix - 2002,  Raven Software
Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast - 2002,  Raven Software
Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy - 2003,  Raven Software
Star Trek: Elite Force II - 2003,  Ritual Entertainment
Call of Duty - 2003,  Infinity Ward
Call of Duty: United Offensive - 2004,  Gray Matter Interactive
Call of Duty 2 - 2005,  Infinity Ward
Severity - 2007,  Cyberathlete Professional League
* Série Call Of Duty je sice postavena na Quake III enginu ale ten byl pro tuto hru od základu změněn a nemá s tím původním téměř nic společného. OpenGL renderer byl nahrazen Direct3D, byly přidány i pokročilé efekty a technologie.

Přesto že engine na kterém běží Call Of Duty má z původního Quake III už asi jen ten název, uvádím jen pro zajímavost seznam některých známých her fungujícím na tomto enginu. I přes značné stáří ještě nepatří Quake III engine do starého železa, letos na něm vznikne ještě hra Severity, ale to bude asi určitě poslední komerční produkt. Společnost iD Soft uvolnila tento engine už před časem pod GPL licencí pro veřejnost ke stažení zdarma.

  • Hra Call Of Duty 2 je absolutně nezávislá na výkonu procesoru.

  • Pro hraní stačí i středně výkonný jedno-jádrový procesor.

  • Až opravdu hodně pomalý procesor začíná být pro hru "brzdou", středně výkonný CPU je srovnatelný s nejvýkonnějšími.

  • V této hře velmi pocítíte přetaktovanou grafickou kartu.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
394 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 186.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.