dve-grafiky-v-systemu-ati-crossfire
Hardware Článek Dvě grafiky v systému - ATi CrossFire

Dvě grafiky v systému - ATi CrossFire | Kapitola 2

Petr Štefek a Jiří Souček

Petr Štefek a Jiří Souček

26. 10. 2005 01:00 45

Seznam kapitol

1. Trocha historie 2. Konkurence vs. ATi 3. ATi CrossFire - princip 4. CrossFire v podání MSI 5. Testovací sestava a metodika 6. Benchmarky 7. Battlefield 2 8. Doom 3
9. FarCry 10. Unreal Tournament 2004 11. Half-Life 2 12. Splinter Cell : Chaos Theory 13. F.E.A.R. 14. Quake IV 15. Závěr

Dnes se s mírným zpožděním podíváme na platformu ATi CrossFire, která by měla být konkurencí pro nVidii a její SLI. Obě technologie umožňují využití dvou grafických karet v jednom systému. SLI je na trhu již nějaký čas a společnost ATi musela taktéž přijít s podobným řešením. Jestli se nové řešení prosadí, ukáže jen čas. V článku se podíváme na výkon dvou Radeonů X850XT spřažených dohromady.

Reklama

Než se podíváme na současné řešení (ATi CrossFire), nebude od věci, když si rozebereme jednotlivé způsoby multiprocesingu včetně připomenutí jejich autora (nebo společnosti, která je jako první dokázala realizovat).

3Dfx SLI

Princip původního SLI jsem již popsal, spočíval v rozdělení obrazu na sudé/liché řádky a jejich přiřazení jednotlivým akcelerátorům. Prvně se s tímto systémem trh setkal na staré známé Voodoo 2, ale profesionální sféra využívala SLI už na Voodoo 1. Systém sloužil výhradně k navýšení výkonu.

3Dfx SLI - VSA-100 (Voodoo 4/5)

Druhá generace SLI nabízela mnoho nových prvků. Krom rozdělení na sudé/liché řádky bylo možné obraz dělit i na vodorovné pruhy (skupiny řádků) a dále přibyl i tzv. T-Buffer, takže krom navýšení výkonu bylo možné zlepšit i kvalitu obrazu (FSAA - programovatelný supersampling, efekty: Motion Blur, Soft Shadows, Soft Reflections, Depth of Field). Ke skládání obrazu byly používány samotné grafické čipy.

Metabyte PGC / SFR

Systém společnosti Metabyte jsem již také zmínil; zkratka PGC znamená Parallel Graphics Configuration a v praxi měla být realizována např. na dvou Voodoo 3 kartách. Obraz byl rozdělen vodorovně na dvě poloviny, každou zpracovávala jedna karta/čip.

AlienWare AVA

Dvě grafiky v systému - ATi CrossFire
i Zdroj: PCTuning.cz


PC s Alienware Video Array

AVA (AlienWare Video Array) by se dalo považovat za jakési oživením mrtvého projektu Metabyte. Systém SFR byl ale obohacen o dynamické posouvání dělící hranice (podle náročnosti předchozích snímků je analyzováno, která z částí obrazu je více náročná). Systém umožňoval použít jakékoli (identické) grafické karty nezávisle na výrobci. O vše se starala speciální základní deska a software. AlienWare plánoval i použití více grafických karet (4), ale jelikož byl systém dokončen zhruba ve stejnou dobu, jako nVidia SLI, pozastavil AllienWare další vývoj.

ATi MAXX / AFR

Systém dělení sudých/lichých snímků včetně jeho výhod/nevýhod jsem již rozebral. Uvádím jen pro ucelení.

ATi / E&S SuperTiling

Technologie, která se prvně objevila na čipu ATi R300 (Radeon 9700), byla využita společností Evans&Sutherland. Její základ spočívá v tom, že si čipy celý obraz rozdělí na šachovnici a jednotlivá políčka vykreslují různé čipy (obvykle dva, může jich být ale i více). Rozdělení sahá až na úroveň quad-pipelines (R3x0, R4x0), kdy jsou celá políčka vykreslována jedním quadem.

ATi / E&S SuperAA

Opět novinka čipu R300 (i když podobný systém nabízelo 3Dfx na VSA-100). Jde o režim, při kterém je navyšována kvalita, konkrétně FSAA. Všechny čipy vykreslují tentýž obraz, jen je posunut na úrovni subpixelu. Jednotlivé snímky jsou pak prolnuty a výsledkem je FSAA (programovatelný supersampling, který je možné kombinovat s multisamplingem, který je podporován na úrovni jednotlivých čipů)

nVidia SLI

Na nVidia SLI jsme se zaměřili v několika článcích, ale stručné zopakování neuškodí. nVidia systém prezentovala jako propojení dvou karet (podobně jako Voodoo 2 SLI), ale někteří výrobci použili i řešení v podobě jedné karty s více čipy (podobně jako u 3Dfx Voodoo 5). Původní režim multiprocesingu byl SFR obohacený o dynamické dělení (stejný koncept, jako u AlienWare, o dělení se stará software). Protože ale tento systém nezvyšoval geometrický výkon (ten ostatně nezvyšuje žádný ze systémů krom AFR), přidala nVidia právě i AFR (popsáno výše u ATi Rage Fury MAXX). Po ohlášení režimu ATi SuperTiling doplnila nVidia ještě SLI-AA - režim pro zvýšení kvality, ale jelikož šlo o implementaci po stránce softwaru, není možné uzpůsobovat polohy vzorků základního multisamplingu a nárůst kvality (vzhledem k celkovému počtu vzorků) není tak výrazný, jako v případě 3Dfx SLI na Voodoo 5 nebo ATi SuperAA. Programovatelné jsou pouze SS vzorky (posun mezi vykreslovanými obrazy); MS vzorky jsou fixní.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama