Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl IV.: nVidia
autor: Souček Jiří , publikováno 19.9.2005
 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl IV.: nVidia

Dnešní díl našeho seriálu bude kompletně věnovaný společnosti nVidia a jejímu více než desetiletému působení na trhu s grafikou. Dozvíte se mimo jiné v čem je GeForce FX lepší než GeForce 6, jaká strategie byla klíčem k dobytí grafického trhu, nebo proč došlo k tak úzké spolupráci s Microsoftem koncem devadesátých let...


V březnu 2001, když main-streamu vládala série MXek, hi-endu vládla GeForce 2 Ultra a low-end byl stále v hrsti TNT2 M64 a Vanty, přišla napjatě očekávaná novinka. První čip na trhu, který podporoval DX8 kompatibilní pixel a vertex shadery 1.x (proč byla prvním DX8 kompatibilním čipem NV20 a ne třeba 3Dfx Rampage nebo ATi Radeon 256, můžete najít pod příslušnými odkazy).

 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl IV.: nVidia
GeForce 3
- zdroj: http://www.ixbt.com/ -

GeForce 3 je natolik známá kapitola, že by bylo prakticky zbytečné rozebírat technologické detaily. Stejně tak se na NV20 nedá najít žádné výrazněji slabší místo. Jedině snad kvalitu FSAA. nVidia poprvé implementovala multisampling, konkrétně fixní mřížku o rozlišení 2x2 s realizací dvou vzorků za průchod. Tím bylo umožněno použít buďto rotated grid 2x (nejvýhodnější režim z pohledu kvalita/výkon), nebo ordered gird 4x (výsledná kvalita nebyla díky neefektivnímu rozložení vzorků výrazněji zlepšená). K tomu byly ještě nabízeny režimy používající jakýsi blurring postfilter, které na úkor ostrosti obrazu o něco snížily úroveň aliasingu (konkrétně Quincunx a 9-tap 4x).

NV20 možná nebyla ani tak revoluční kvůli implementaci Pixel a Vertex shaderů, jako kvůli první vlaštovce nad územím nVidie, která přinesla optimalizaci využití paměti a paměťové sběrnice. Šlo o podobný tip technologií, jaký jsem popisoval u Radeonu 256, vedený pod názvem LightSpeed Memory Architecture. Trvalo sice nějakou dobu, než dokázaly ovladače těchto možností plně využít, což dočasně nahrávalo frekvenčně (a ve fillrate) rychlejší GeForce 2 Ultra, ale to nVidia (v té době pověstná kvalitní softwarovou podporou) brzy vyřešila.

Mezitím došlo na událost, kterou nikdo příliš nečekal - nVidii se objevil nový konkurent, PowerVR Kyro II. Této firmě bych se rád výhledově podrobněji věnoval, takže postačí přiblížení situace. Kyro II byla postavena na tile-based architektuře, což je jedna z nejdůmyslnějších cest k redukci vytížení paměťové sběrnice (žádný externí Z-Buffer) v kombinaci s deferred renderingem (to je technologie umožňující vykreslovat skutečně jen to, co je ve výsledné scéně vidět a ušetřit tak fillrate). Kyro II byla situovaná (výkonem i cenou) někam mezi GeForce MX a GeForce 2 GTS a kvůli výhodnému poměru cena/výkon se stala trnem v oku marketingového oddělení nVidie. Známý dokument nVidie hodnotící kvality Kyra II, který byl určen obchodním partnerům nVidie, jsme již na PCTuningu zmiňovali - včetně vyjádření ho najdete zde.

 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl IV.: nVidia

Protože PowerVR nestihlo vydat Series 4 před prodejem výrobních kapacit ST-Micro, byl nakonec jediným přímým konkurentem NV20 kanadský Radeon 8500. Začínalo se mluvit i o jakémsi revolučním projektu společnosti SiS, od kterého byl očekáván výkon GeForce 3, ale za poloviční cenu, ale to byla ještě vzdálená a velmi mlhavá budoucnost.

 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl IV.: nVidia 
Abit GeForce 3 Ti500
- zdroj: http://www.ixbt.com/ -

Vraťme se do reality. Ačkoli se zprvu zdálo, že by ATi s Radeonem mohla převzít pomyslnou výkonnostní korunu, nestalo se tak. nVidia velmi razantně zareagovala po hardwarové i softwarové stránce a krom rychlejší verze GeForce 3 (nazvané Titanium 500) a levnější varianty Titanium 200, vydala i novou a výrazně rychlejší generaci ovladačů. Než stihla ATi na Ti500 dotáhnout vlastními drivery, byla opět nVidia o krok napřed.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
452 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 221.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.