Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl IV.: nVidia
autor: Souček Jiří , publikováno 19.9.2005
 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl IV.: nVidia

Dnešní díl našeho seriálu bude kompletně věnovaný společnosti nVidia a jejímu více než desetiletému působení na trhu s grafikou. Dozvíte se mimo jiné v čem je GeForce FX lepší než GeForce 6, jaká strategie byla klíčem k dobytí grafického trhu, nebo proč došlo k tak úzké spolupráci s Microsoftem koncem devadesátých let...


Nějakou dobu po vydání NV40 a NV45 se vyskytly zmínky ohledně čipů NV48, NV47 a NV50. Co víme o NV48 je, že mělo jít o "přetaktovanou" NV40 (jako u ATi R420->R480), možná s funkčními mini-ALUs. Karta zřejmě byla hotová, nVidia dala k dispozici i číselné výsledky "GeForce 6900 Ultra".

 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl IV.: nVidia

NV48 alias GeForce 6900 Ultra?

Netrvalo dlouho a internetem proletěla zpráva, že se ruší NV50 i NV48. Podle oficiálního prohlášení nechtěla nVidia mást zákazníky vydáním o 20-30% rychlejší karty, než je současná generace... Nevím, osobně to za ten pravý důvod nepovažuji. Vydávání o 20-30% rychlejšího hardwaru je poměrně běžná praxe, kterou nVidia (a prakticky i ostatní výrobci grafických karet) provozují odnepaměti. Navíc to nevysvětlovalo zrušení NV50 - nové generace. Některé zdroje uvádějí, že důvody nVidie byly následující: NV48 trpěla příliš nízkou výtěžností (podobně jako zrušená NV40 Ultra Extreme) a v případě NV50 šlo o nekompatibilitu s unifikovanými shadery.

Mnozí vkládali naděje do NV47, která měla zakládat na architektuře NV40 a disponovat 24 pixel pipelines. Po několika týdnech proletěla internetem další zpráva, když na otázku týkající se informací o NV47, odpověděl jeden ze zaměstnanců nVidie zhruba: "V naší roadmapě žádný produkt s označením NV47 není.", z čehož server the Inquirer vyvodil závěr, že NV47 buď prostě nikdy neexistovala, nebo byla taktéž zrušena. Skutečnost ale byla jiná. NV47 byla přejmenována na G70, kvůli tomu, že ve standardním číslovacím schématu došly cifry (GeForce 6900 měla původně náležet NV48).

 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl IV.: nVidia
nVidia GeForce 7800 GTX

Tak se z NV47 stala GeForce 7. Zatímco si veřejnost myslela, že nVidia zrušila všechny své projekty a začala pracovat na čipu postaveném na úplně nové architektuře, pokračovaly v klidu práce na G70 až do června, kdy se z ničeho nic objevilo datum vydání, první karty na krámech a čip, který přesně zapadal do soukolí tradičního postupu kalifornské společnosti, výkonný a vychytaný grafický procesor založený na architektuře předchozí generace (NV40) a nabízející nejvyšší výkon ze všech řešení na trhu.

Záměrně jsem příliš nerozebíral situaci se SM3.0. Někdo je toho názoru, že SM3.0 je největší přednost GeForce 6, jiní namítají, že SM3.0 v podání GeForce 6 je zbytečná technologie, neboť karty této generace sotva stačí na složitější 2.0 kód. Nechci dělat předčasné závěry; jak na tom s použitelností SM3.0 GeForce 6 (a 7) skutečně je, se dozvíme v následujících měsících kdy bude vydán ATi R520 a herní tituly postavené na této technologii.

Pokud vás zajímají rozdíly mezi NV40 a G70 podrobněji, můžu vám doporučit vynikající článek z 3DCenter.de, který se zaměřuje na testy těchto karet včetně rozdílu mezi NV40 a G70 upravené tak, aby počet pipelines a frekvence odpovídaly NV40.

Speciální poděkování bych chtěl věnovat následujícím osobám a webům, bez nichž by tento článek nevznikl, případně neměl stávající rozsah:

ghost
http://www.beyond3d.com
http://www.ixbt.com/



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
19.9.2005 05:18:37   195.39.65.xxx 3746
Dík za moc pěkný článek. Myslím, že začít s poukazováním na slabiny karet zrovna v tomto článku je.... ze strategického hlediska a v širším kontextu zcela správné
19.9.2005 07:49:59   83.208.237.xxx 3229
Slušný článek až na drobné chyby bezvadný. GF4 440MX je i verze 64Bit SDR a podobné drobné chybky. Text článku:
GeForce 4 MX se objevila ve třech verzích: pomalejší 420 (128bit SDR, jakási náhrada původní MXky), 440 (128bit DDR, jediná konkurence pro tento model byl Radeon 7500) a nakonec 300MHz GeForce 4 MX 460, která sice konkurenci z cizí stáje neměla, ale jejíž výroba byla později omezena kvůli výkonnostní konkurenci vlastní GeForce 4 Ti 4200.
19.9.2005 09:53:16   82.113.54.xxx 3027
MXky se dělaly i s 32bit sběrnicí (třeba Microstar ji nabízel), ale uváděl jsem pouze oficiální specifikace nVidie.
19.9.2005 17:34:46   212.80.64.xxx 2629
Ja mam MX420 64b DDR
19.9.2005 08:09:32   62.168.45.xxx 3745
Kartu 3D Edge od firmy Diamond jsem měl. Koupil jsem ji v Autocontu za 7000Kč a pokud vím, tak se u nás prodalo jen dalších 5-6 kusů.

Jelikož jsem už tehdy stále měnil hardware, vyměnil jsem tuto kartu za grafiku S3 Virge s bundlovanou hrou Descent. Kdyby mi NV1 zůstala, vlastnil bych dnes docela zajímavý sběratelský kousek. Škoda...
19.9.2005 19:14:41   81.19.2.xxx 2124
ma ji doma, krasnej kousek ;-) autor jeste zapomel dodat, ze je na ni i LAN ;-)
19.9.2005 08:29:05   82.99.161.xxx 2622
Celkem dobrej článek. Nvidia je podle mě nejlepší výrobce grafických karet na světě. Měl jsem od nich karty od TNT2 M64 až do GeForce 6600GT a nejvíc jsem byl spokojenej s GeForce4 Ti 4400, to byla super karta!
19.9.2005 15:40:07   83.208.149.xxx 1923
jj presne, ja jsem mel taky Ti4400 ale odesla .... a ted mi tu tika 6600GT a spokojenost ;)
20.9.2005 11:37:38   82.99.161.xxx 2022
Mě teda neodešla, prostě jsem ji prodal. Měl jsem ji od MSI asi přes 2 roky a byla fakt super, ikdyž přetaktovat z původních 275/550MHz moc nešla. Myslím, že max. bylo 300/575MHz, ale mě to stačilo.
19.9.2005 08:28:35   193.179.40.xxx 2122
Když jsem četl tento článek, musel jsem utřít slzu..protože karty nVidia mě provázejí od Rivy přes TNT2, GF2 MX dále GF3 (potom nastolo období FX a já utekl k ATI..vím nebylo to hezké) a konečně GF6600GT..díky za tyto karty, protože kvůli nim jsem toho viděl opravdu mnoho..=) supr článek..=)
19.9.2005 08:34:19   80.78.148.xxx 2021
WAnda je teda kus... ))
Dobrej clanek.Nenacitaji se dva obrazky (konkretne 5800 Ultra a 6800 Ultra).
19.9.2005 09:54:41   82.113.54.xxx 2023
Zkusím to vyřešit :-)
19.9.2005 08:50:39   85.160.28.xxx 1925
Hezké. Je na tom pěkně vidět jak NVIDIA zcela vládla a vládne trhu a technologiím (kromě ojedinělého úspěchu ATI v roce 2002).
19.9.2005 10:26:08   82.113.54.xxx 2020
To si možná vykládáš trochu špatně. Krom náskoku s GF3 nVidia nikdy nevládla technologiím, ale pouze se snažila držet těch nejnutnějších specifikací pro kompatibilitu s DX. Klíčové technologie jsou sice implementovány, ale jejich použitelnost je obvykle dost nízká (např. GF6/7 - dynamic branching - ale pomalý, vertex texturing - bez filtrace mapy výšky, HDR - ale bez možnosti použít MSAA... atd. prostě jeden kompromis za druhým. Velice by mě zklamalo, kdyby ATi s R520 neměla vyřešeny alespoň 2/3 ze jmenovaných bodů.)
19.9.2005 14:20:04   193.85.242.xxx 2118
GeForce 2/4/6/7 jsou všechno revoluční karty. Současná 6800ULTRA na SM 3.0 stačí (viz třeba Splinter Cell Chaos Theory či Chronicles of Riddick s Shadery "2.0++", což je asi 3.0, nebo 2.0 se SoftShadows). 7800GTX je nesmírně efektivní, s její frekvencí jádra. NVIDIA má funkční SLI řešení.

ATI za NVIDIÍ zaostává o celé míle, SM 3.0 na trhu nemá, špatný výkon musí dohánět u X850 frekvencí a hlučným chladičem, CrossFire není pořád na trhu a má nižší účinnost než SLI.

Pokud toto není leader trhu, co tedy? ;-)
19.9.2005 16:44:51   82.113.54.xxx 1919
SoftShadows nemají nic společného se SM3.0, ty je možné realizovat úplně bez shaderů. Žádná ze současných her není stavěna na SM3.0, jsou to zpravidla SM2.0 enginy s naroubovanou podporou pro SM3.0. Až bude hra, která skutečně staví na technologiích, které přinesl SM3.0 (vertex texturing, dynamic branching apod.), bude mít smysl se o použitelnosti SM3.0 těchto karet bavit.

GeForce 2, 4 a 7 nebyly revoluční karty, oproti svým předchůdcům nabízely pouze vyšší výkon. Přetaktování a opravení chyb v návrhu jádra revoluci nedělá.

Chladič X850XT je tišší, než chladič 6800Ultra, zároveň má X850XT vyšší účinnost: http://img23.imageshack.us/img23/4830/perfperwatt7iv.gif

Ještě neexistují žádné oficiální testy CF, těžko posuzovat jeho efektivitu.

Jinak ten zbytek je více-méně pravda.
19.9.2005 17:05:48   194.108.132.xxx 1820
Radku, cele kouzlo softshadows spociva v aplikaci vicero shadowmaps na jeden objekt...prolnutim a zmenou urovne vznikaji tyto stiny. Skutecne softshadows neni zavisle na SM3.0.
19.9.2005 18:23:50   194.149.102.xxx 1919
tak nějak, SoftShadows pokud vím potřebují jen hrubý výkon dvou GF7800GTX ve SLI, SM3.0 na to nemá vliv... tak jako tak je to zábava pro horních deset tisíc
19.9.2005 21:54:06   85.160.28.xxx 2120
Já vím že není, ale netuším, co znamená v Chronicles of Riddick verze Shaders 2.0++. Něco to zapíná navíc, Shadery 3.0 asi ne, a netuším tedy co, možná jen SoftShadows, které s SM3.0 nesouvisí, proto jsem to tak psal.
19.9.2005 13:01:37   81.19.4.xxx 1921
Tomu se říká ECHT zaslepenost. PCmamrdi ještě hned tak nevymřou :-))
19.9.2005 13:16:58   85.135.156.xxx 2120
..to rozhodne nie.ale ved vsetci vieme ze velmistr vsade bol,vsetko videl,a vsetko vie najlepsie a vsetci ostatni sa urcite mylia,takze vlastne niet o com hovorit..
19.9.2005 09:01:54   83.208.237.xxx 1724
poslední modrý odstavec je dost zkreslují srovnávat kartu která je přes rok a půl na trhu s kartou která ještě ani nevyšla, natož aby byla prodejná v ČR? Pro mě jako uživatele je každá technologie kterou karta á navíc (SM3.0) dobrá, nikdy člověk neví která hra to využije
(Mam GF6 6800Ultra, Měl jsem GF 2, GF 4 4600Ti, FX 5900 Ultra a GF 4 PCI)
19.9.2005 10:03:02   82.113.54.xxx 2322
Nesrovnávám GF6 a R520, ale je těžké posoudit kvalitu implementace technologie, když je na trhu jediný výrobce, který ji nabízí. Je to podobný případ, jako jsem zmiňoval s GF-FX. Kdyby nevyšel Radeon 9700, nenapadlo by nikoho, že implementace SM2.0 na FX nemusí být zrovna ideální.
19.9.2005 10:51:22   194.212.16.xxx 1919
Toto je opravdu skvěly článek!
Já fandím nVidie a takový článek mě prostě potěší!
Podle mě je taky nVidia nejlepšívýrobce grafických karet!
19.9.2005 11:14:50   193.179.40.xxx 2019
Já taky měl GF3..nej karta co sem měl..na GF6600GT si nestěžuju ale..=)..GF3 jsem prodal spolužákovi..ze stejného důvodu..=)
19.9.2005 11:10:00   82.99.153.xxx 2221
Sleduju celý seriál a musím říct, že je to naprostá bomba. Při čtení tohoto dílu jsem jenom zamáčkl slzu nostalgie když jsem vzpomínal na karty který mi jsem vlastnil. Sice v současné době "kopu" za ATi, ale na GF3 nikdy nezapomenu. Prodal jsem jí svému spolubydlícímu, abych ji měl nablízku.
19.9.2005 11:11:36   82.99.153.xxx 2019
jééé má tam být - "které jsem vlastnil"
19.9.2005 11:16:00   193.179.40.xxx 1921
á taky měl GF3..nej karta co sem měl..na GF6600GT si nestěžuju ale..=)..GF3 jsem prodal spolužákovi..ze stejného důvodu..=) jo a taky sem to napsal vedle..ach jo omlouvam se..=)
19.9.2005 11:50:48   85.70.73.xxx 2021
Mno precetl jsem vsechny tvoje clanky o historii a musim uznat DOBRA PRACE
Jenom jsi zapomnel na GF MX 4000 a na MX 480.
Jeste vlastnil jsem a stale vlastnim TNT2pro
Elsa RazorIII a docela mne zarazilo ze tato grafika ma 128bit pristup k pametim. Coz jsi myslim neuvadel v clanku ze to podporovaly.
Kdyztak ti poslu screen shoot
19.9.2005 13:05:15   81.19.4.xxx 1819
Gratuluji autorovi ke sqelému a čtivímu článku, což už sice není žádné překvápko, ale rozhodně se to nezhoršuje, což lze s povděkem kvitovat. těším se na další článek, ať už jsem FanATIk nebo ne ....
19.9.2005 13:06:04   82.113.54.xxx 1821
Nezapomněl, ale jmenoval jsem jen nejdůležitější modely. Hybridů GF4MX a GF-FX bylo mnohonásobně víc, než jsem uvedl :-)
19.9.2005 14:59:58   212.80.85.xxx 2019
Až je mi lito že jsem přešel k Ati. Ale je jasne že ted je na tom nVidia lepe. Ati ted porad jenom klame.
19.9.2005 15:05:23   85.207.8.xxx 1919
U TNT 2 existovala jeste integrovana verze Riva TNT 2 Aladin. Co to presne bylo uz nevim deska je v kremikovem pekle. Vim ze jadro melo asi 110MHz (nemelo chladic) a sdilela az 64MB SD-Ram. Vykon nic moc. (113b v 3DM01 ) Mozna by se mi jeste podarilo nafotit. Dal jsem ji memu uciteli.
Pristi clanek bude o S3 a spol.?
19.9.2005 15:07:03   85.207.8.xxx 2120
V Pripade zajmu mam S3 VIrge 325 PCI 4MB a mohu poskytnout foto.
19.9.2005 19:17:31   84.242.95.xxx 2019
zajem bych nemel, ale to foto bys mohl dat do galerie jako raritu ;)
19.9.2005 21:14:44   85.207.8.xxx 2118
Nepodarilo se mi je nahrat do spravne sekce (chybi v nabidce) ale jsou tam.
http://forum.pctuning.cz/gallery/displayimage.php?album=lastup&c at=12274&pos=1
http://forum.pctuning.cz/gallery/displayimage.php?album=lastup&c at=12274&pos=0
19.9.2005 22:49:39   193.86.244.xxx 2020
Já zase mám ATI 3D Rage 2MB a Trident TVGA9000 512 kB pro ISA sběrnici (stáří 11 let !). Obě plně funkční a ATI dokonce stále používaná na P166
19.9.2005 20:17:13   217.119.117.xxx 1919
by ma zaujmalo ako dopadol ten spor s tim patentom na (teraz si nespomeniem) samizda multi texturing? (ak je to blbosť opravte ma. dobry članok ale ten čo bol pisany o ati sa my zdal byť zaujmavejši
19.9.2005 20:43:13   82.113.54.xxx 2319
Spor se táhl velice dlouho a než aby nVidia musela platit odškodnění, radši 3Dfx odkoupila i se všemi patenty.
20.9.2005 09:40:01   212.80.64.xxx 2121
Řešení hodné Microsoftu...
19.9.2005 21:27:21   213.151.217.xxx 1918
Až mi je ľúto že sa mi podarilo predať (hoci vtedy som bol veľmi rád) svoju ManLi GeForce FX 5600 256 MB - keby som ju vyfotil a dal na web, všetci by mi isto závideli Na túto "z prinútenia DX 8" kartu nemám dobré spomienky.
19.9.2005 21:47:49   83.208.119.xxx 2019
Jsem velký fanda takových to článků, oceňuju tím autora který toto vypracoval. Taky sleduju vyvin těchto karet a ani o nekterych nevim....Bude nejaky takovy clanek o CPU?
19.9.2005 22:05:41   82.113.54.xxx 1921
Díky.

"Bude nejaky takovy clanek o CPU?"

Ode mě ne :-)
19.9.2005 23:41:05   85.135.156.xxx 2120
..ak myslis team autora tak pokial viem no-X to spiskal sam ;)
20.9.2005 16:40:06   194.213.42.xxx 2021
:-) ... jasně že myslel "tím" ... jako třeba 'tímto', nebo tak ... ale nechme toho, tohle je web o PC
28.9.2005 08:29:01   194.160.131.xxx 3031
ATi ATi ATi

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

452 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 221.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.