radeon-x800gt-vs-geforce-6600gt-tvrdy-souboj-ve-stredni-tride
Hardware Článek Radeon X800GT vs. GeForce 6600GT - tvrdý souboj ve střední třídě

Radeon X800GT vs. GeForce 6600GT - tvrdý souboj ve střední třídě

Štefek Petr

Štefek Petr

12. 9. 2005 01:00 74

Seznam kapitol

1. Radeon X800GT - starý známý v novém kabátě 2. Architektura použitých čipů 3. Specifikace a srovnání obou soupeřů 4. Vizuální kvalita - vyhlazování a filtrovaní 5. Průběhy FPS obou soupeřů 6. Sestava a syntetické testy
7. Battlefield 2 8. Doom 3 9. FarCry 10. Unreal Tournament 2004 11. Half-Life 2 12. Splinter Cell : Chaos Theory a závěr

GeForce 6600GT je už nějaký ten měsíc naprostým a dosud neporazitelným králem mainstreamových karet. Dnes byla však GeForce 6600GT vyzvána na první pohled nenápadným nově příchozím, který si říká Radeon X800GT. Jak si poradí nový vyzyvatel s veteránem mainstremového trhu grafických karet se zatím můžeme jen dohadovat, ale předem upozorňuji, že dnes si projdou obě karty opravdu těžkou zkouškou.

Reklama
Radeon X800GT vs. GeForce 6600GT - tvrdý souboj ve střední třídě
i Zdroj: PCTuning.cz

Radeon X800GT je sice na první pohled zcela novou kartou, která má konkurovat (rozuměj překonávat) zatím neporaženou GeForce 6600GT, ale ve skutečnosti se jedná o stary´dobrý Radeon X800SE, který tentokrát využil čipy R423, 430 a R480, což mu zpřístupňuje sběrnici PCI-Express. Jednoduše řečeno jsou to karty, které neprošly jako plnohodnotné Radeony X800XT/Pro nebo Radeony X850XT. Tyto karty mají mít čipy s bezchybně fungujícímím plným počtem pipelines. Jak to již ve výrobě bývá, tak některé z výrobků se povedou méně, což je případ čipů, které jsou umísťovány na Radeony X800GT. Jedná se o výše zmiňované čipy pro high-end ATi, který mají ovšem aktivních pouze 8 pixel pipelines (vertex pipelines zůstávají v plném počtu).

Radeon X800GT vs. GeForce 6600GT - tvrdý souboj ve střední třídě
i Zdroj: PCTuning.cz

ATi se tak výhodně zbavila čipů, které by jinak byly na odpis. ATi potřebovalo proti GeForce 6600GT větší zbraň než pouze 8 pixel pipelines a 6 vertex pipelines, a tak ponechalo i design a vlastnosti karty stejné jako mají high-endové karty ATi Radeon X800XT/X850XT. Z toho vyplývá, že nový Radeon X800GT bude v ringu podpořen 256MB paměti s 256-bitovým paměťovým řadičem. což mu dává dvojnásobné hodnoty ve všech směrech paměťového subsystému oproti GeForce 6600GT, která disponuje pouze 128MB paměti a 128-bit paměťový řadič. Tento fakt dává novému Radeonu nejen jasný papírový náskok, ale také logicky i o mnoho vyšší výkon při zapnutém vyhlazování, které si bere svou daň na propustnosti paměťového subsystému. Radeon X800GT se tedy může spokojeně usmívat a GeForce 6600GT začíná nervózně přešlapovat.

Pokud se týká samotného čipu, tak Radeon X800GT má výhodu v možnosti otevření zbylých 8 pixel pipelines. Naděje je však docela malá, ale i 12 aktivních pixel pipelines by mohlo výrazně pomoci. Otevřením pixel pipelines pomocí přerušení můstků na čipu se ovšem ztratí záruka, takže provádějte opravdu jen na vlastní nebezpečí.

Relativní nevýhodou nového Radeonu je však absence podpory Shader Modelu 3.0, což znamená také podporu DirectX 9.0c. To není díky nízkému surovému výkonu obou karet vůbec důležité. Podpora Shader Modelu 3.0 může být zajímavá od GeForce 6800GT (16 pixel pipelines a 6 vertex pipelines), která už má aspoň trošku naději, že jej v budoucích hrách využije.

Radeon X800GT vs. GeForce 6600GT - tvrdý souboj ve střední třídě
i Zdroj: PCTuning.cz

Počet vertex shaderů je pro všechny čipy R423, R430 a R480 stejný a činí rovných 6 jednotek (vertex pipelines se starají o zpracování geometrie scény). Počet je tedy stabilní a nemění se ani deaktivací pixel pipelines. GeForce 6600GT s čipem NV43 má pouze 3 vertex shadery, což ji ovšem nijak neznevýhodňuje ve většině her oproti ATi kartám s 6 vertex jednotkami. Dnešní enginy nemají příliš náročné geometrické modely, takže dvojnásobek geometrických jednotek se v praxi neprojeví ale v budoucnu může pravě 6 vertex shaderů být rozhodující zdali si danou hru i s menšími detaily zahrajete (počet polygonů u modelů se totiž zpravidla nemění).

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama