geforce-7800gt-7800gtx-na-diete
Hardware Článek GeForce 7800GT = 7800GTX na dietě

GeForce 7800GT = 7800GTX na dietě

Štefek Petr

Štefek Petr

28. 8. 2005 01:00 90

Seznam kapitol

1. GeForce 7800GT - G70 na dietě 2. MSI GeForce 7800GT - bližší pohled 3. Přetaktování a termální model 4. Testovací sestava a metodika 5. Benchmarky 6. Battlefield 2
7. Doom 3 8. FarCry 9. Unreal Tournament 2004 10. Half-Life 2 11. Splinter Cell : Chaos Theory 12. Závěr

S vlajkovou lodí nVidie jsme se seznámili už před nějakým tím týdnem a teď přichází na řadu opět nVidia s kartou, která je pro našince o poznání zajímavější díky nižší ceně a výbornému výkonu. Recenze se týká GeForce 7800GT, která je téměř totožná s vlajkovou lodí nVidie až na nižší takty a rozdílný počet pipelines. Blíže se na vše podíváme v samotném článku.

Reklama
GeForce 7800GT = 7800GTX na dietě
i Zdroj: PCTuning.cz

Nová karta nVidie je založena na výsledku několika měsíčního snažení společnosti, čipu G70, který je rovněž použit ve vlajkové lodi nVidie GeForce 7800GTX. Díky stejnému čipu nás tedy bude provázet podpora Shader Modelu 3.0, který využijeme vrchovatou měrou v připravovaném Unreal Tournamentu 2007. Ten je poslední dobou skloňován ve všech pádech, nutno podotknout, že zaslouženě. Další skvělou vlastností čipu G70 je podpora transparentního anti-aliasingu, který dovolí vyhlazovaní objektů s transparentními texturami jako listí nebo tráva (vzpomeňme na FarCry či Half-Life 2). Bližší vlastnosti čipu G70 se můžete dočíst zde.

GeForce 7800GT = 7800GTX na dietě
i Zdroj: PCTuning.cz

Co od sebe odlišuje GeForce 7800GT a GeForce 7800GTX si hned vysvětlíme. Samotný čip G70 má pravděpodobně fyzicky 24 pixel pipelines a 8 vertex pipelines (+16 ROP jednotek), což je oproti minulé generaci grafických karet nVidie zdánlivě pouze malý pokrok, protože čip NV45 tikající na GeForce 6800GT/Ultra  má konfiguraci s 16 pixel pipelines a 6 vertex pipelines (+16 ROP jednotek).

GeForce 7800GT má na čipu G70 aktivováno pouze 5 "quadů" pipelines, což znamená, že aktivních je 20 pixel pipelines z celkového počtu 24. Vertex Shadery jsou na tom podobně, protože z celkového počtu 8 je ji aktivních pouze 7. Na ilustračních obrázcích vidíte architekturu čipu G70, kde jeden je plně aktivní (GeForce 7800GTX) a druhý má vypnuté zmiňované součásti.

GeForce 7800GT = 7800GTX na dietě
i Zdroj: PCTuning.cz


G70 - GeForce 7800GTX

GeForce 7800GT = 7800GTX na dietě
i Zdroj: PCTuning.cz


G70 - GeForce 7800GT

Takty nové GeForce 7800GT jsou stanoveny na 400MHz (GeForce 7800GTX - 430MHz) pro jádro a 1000MHz (GeForce 7800GTX - 1200MHz) pro paměti. I přes snížení taktů pro jádro a paměti se nová GeForce jeví jako velmi výkonná karta s nižší spotřebou něž měly karty předchozí generace (sice jen o málo ale i to je pokrok), což je dobrá zpráva pro naše peněženky, které nebudou drancovány nákupy nových zdrojů či vyššími poplatky za elektřinu, které jsou jak známo velmi drahé.

Společnost nVidia nepřidala oproti NV45 (GeForce 6800GT/Ultra) pouze 8 pixel pipelines a 2 vertex pipelines, ale rovněž přidala tzv. mini-AL jednotky, které zvyšují výpočetní sílu samotného čipu a zvládají v jednom cyklu zpracovat 2 MAD instrukce, což u čipu G70 dělá celkově 224 MAD instrukcí (192 Pixel Shadery + 32 Vertex Shadery). Tyto instrukce jsou a  budou podle vyjádření nVidie zcela zásadní pro výkon v nových hrách, což dokazuje i nový Unreal Engine 3 ve kterém má GeForce 7800GTX 2.4x větší výkon než GeForce 6800Ultra, a to je opravdu znát.

GeForce 7800GT = 7800GTX na dietě
i Zdroj: PCTuning.cz

Paměťový subsystém zůstal 256-bitový, což je jedině dobře, protože tak dosahuje dvojnásobné propustnosti oproti 128-bitovému (např. GeForce 6600GT). Není však vyloučeno, že mainstreamové karty nVidie budou mít stále 128-bitový paměťový subsystém s vysoko taktovanými paměťmi typu GDDR3. Toto tvrzení se opírá i o skutečnost, že konkurenční společnost ATi a její karty založené na na novém mainstreamovém čipu RV530 budou mít také 128-bitový paměťový subsystém s paměťmi typu GDDR3 a takty kolem 1200-1400MHz.

Po té co vyšli na svět specifikace čipu R520 společnosti ATi, který má být konkurencí pro G70 jsou lidé většinou zklamáni tím, že čekali na něco, co jejich očekávání díky malému počtu pipelines prostě nesplní. Čip R520 má totiž mít pouze 16 pixel pipelines, což naprosto stejné množství jako předchozí generace high-endu. Díky 90nm výrobní technologii se takty čipu pohybují kolem 700-800MHz, což by samo o sobě mělo stačit pro překonání GeForce 7800GT a soupeření s GeForce 7800GTX. Podle  neoficiálních informací má ovšem R520 trumf v rukávu (počet AL jednotek - úplně novou strukturu pipeline), takže bych se rozhodně ještě neodvažoval vynášet soudy a korunovat nového krále.

GeForce 7800GT = 7800GTX na dietě
i Zdroj: PCTuning.cz

V tabulce vidíme, že GeForce 7800GT má díky nižším taktům menší surový výkon než Radeon X850XT PE, což je dáno jednak stejným počtem ROP jednotek jako u GeForce 6800Ultra. V tabulce je tedy surový výkon při použití bilineárního filtrování, které nepotřebuje ke zpracování pixelu více než 1 průchod, což samozřejmě ve výsledku brzdí 24 pixel pipelines, které jsou schopny zpracovat 24 pixel v jednom taktu. Výsledkem tedy je pouze 16 pixel zpracovaných za takt. To ale vůbec v praxi nevadí, neboť všichni vesměs používáme trilineární filtrování či anizotropní filtrování, které potřebují více průchodu a díky tomu tedy ROP skoro nebrzdí výkon čipu. Porovnávat karty podle surového výkonu se tedy v dnešní době vůbec nevyplatí.

 Radeon X850XT PEGeForce 7800GTXGeForce 7800GTGeForce 6800Ultra
VPUR480G70G70NV45
Výrobní proces0.13 µm TSMC0.11 µm TSMC0.11 µm TSMC

0.13 µm TSMC low-k

 
Technologie čipu256-bit256-bit256-bit256-bit
Počet transistorů160 milionů302 milionů302 milionů222 milionů
Paměťová sběrnice256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
Paměť256 MB256 MB256 MB256 MB
Takt čipu540 MHz430 MHz400 MHz400 MHz
Takt pamětí590 MHz
(1180 DDR)
600 MHz
(1200 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
550 MHz
(1100 DDR)
Paměťová propustnost37. 8GB/s38.4 GB/s32.8 GB/s35.2 GB/s
Fill-rate (single-texturing)8600 Mpixel/s6900 Mpixel/s6400 Mpixel/s6400 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)8600 Mtexel/s10300 Mtexel/s8000 Mtexel/s6400 Mtexel/s
Vertex Shader687 (z 8)6
Počet Pixel Pipelines162420 (z24)16
Počet TMU/pipeline1111
Vertex Shader verze2.0 (b)3.03.03.0
Pixel Shader verze2.0 (b)3.03.03.0
DirectX9.0 b9.0 c9.0 c9.0 c
AntiAliasing2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
2x OGSS
AA specialityTemporal AA,
Centroid Sampling
kombinace SS+MSkombinace SS+MSkombinace SS+MS
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
Další technologie3Dc Compression
Temporal AA
UltraShadow
Transparent AA
Intelli Sample 4.0
UltraShadow
Transparent AA
Intelli Sample 4.0
3Dc Compression
Temporal AA
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama