Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies 2
autor: Souček Jiří , publikováno 23.8.2005
 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies 2

V dnešním díle budu pokračovat v historii společnosti ATi, konkrétně posledních pěti letech. Krom toho se zaměřím i na některé další firmy, které mají k ATi blízko. Pokud vás zajímá, jak blízko má první grafický čip Intelu k poslednímu čipu ATI Xenos, odkud se vzal návrh revolučního čipu R300, nebo jak dlouho se už v profesionální grafice používá "CrossFire", čtěte dál...


 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies 2

Situace od poloviny roku 2002 je zdokumentovaná na našem serveru (od R300/R9700) a myslím si, že všichni dobře známe, jaké karty ATi nabídla, jak si vedla proti konkurenci a jakým způsobem se změnil přístup k softwarovému vývoji (mimochodem, dnes na něm pracuje přes 400 lidí pod vedením viceprezidenta softwarového oddělení, Bena BarHaima).

Než abych rozebíral notoricky známá fakta, se zkusím zaměřit na to, kde se jednotlivé čipy vzaly. Tyto informace nejsou podloženy žádným oficiálním prohlášením, ale pocházejí z velice spolehlivých zdrojů a jsou přinejmenším pozoruhodné.

 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies 2
R300 / Radeon 9700

Už jsem zmínil, že revoluční R300 (Radeon 9700) pocházel z návrhu inženýrů bývalého ArtX. ArtX mělo zřejmě podobný čip připravený ještě před akvizicí, ale je velmi pravděpodobné, že došlo ještě k zásadním změnám, neboť R300 podporuje technologie, které byly již dříve patentovány ATi a také podporuje ty technologie, které byly pro ATi tradiční.

Další vývoj vedl k vylepšené verzi nazvané R350/R360 (Radeon 9800). Na té také pracoval tým ArtX, ale zřejmě již za většího přispění původních inženýrů ATi. V plánu byl čip R380, jako poslední refresh generace R3xx (na kterém pracoval tým ATi) a čip R400 jako další generace, který měl být dílem Bostonského týmu (Real 3D). Mezitím nVidia pracovala na NV40, která měla mít původně 8 pixel pipelines. R400 se jednak zdál zbytečně technologicky vyspělý, krom toho bylo jeho dokončení poměrně daleko, takže ATi jako konkurenci použila R380, který byl přejmenován na R420. Zhruba v téže dobu se ATi i nVidia rozhodly zdvojnásobit počet pixel pipelines a tak vznikly čipy v takové podobě, jakou známe dnes. Pokud by někoho zajímalo, jaký by asi byl R380 vydaný jako Radeon 9900, vězte, že by šlo zhruba o dnešní Radeon X800GT...

 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies 2

Mezitím došlo na požadavek Microsoftu, kterým byl grafický čip pro novou herní konzoli a jediný, kdo byl schopen (nebo možná ochoten) vyhovět ohledně architektury shaderů, byla ATi. A tak se začal nedokončený návrh R400 materializovat a měnit až do podoby dnešního VPU Xenos (označovaného také jako R500, i když podle jistých informací se značení R500 v ATi nepoužívá).

R400 (pokud tímto názvem budeme značit grafický čip s unifikovanými shadery, který je určený pro PC) však nebyl stále hotový, protože se vývojový tým Real 3D soustředil na Xenos (~konzolovou verzi R400). Vzhledem k tomu, že se R400 zdá i na současnou dobu příliš vyspělý (bez DirectX 10/WGF2.0 by byl k ničemu), byl vývoj zaměřen na čip, který by spojoval prvky moderní architektury R400 a zároveň širokou použitelnost architektury R300. Tímto čipem má být R520 (+levnější verze RV515) a později R580 (+levnější RV530), které mají být opět o něco blíže architektuře R400/R500.

Další generace (R600) má již přinést architekturu unifikovaných shaderů (tedy původní koncept R400, ale přepracovaný a upravený podle požadavků SM4.0 a zkušeností s VPU Xenos.

Na závěr se ještě vrátím k očekávaným R520 (RV515) a R580 (RV530).Podle posledních informací se zdá, že ATi posunula vydání RV530 o něco dříve (zhruba nastejno s R520) a RV515 by měl naopak vyjít o něco později. To by znamenalo, že se s R520 a RV530 setkáme zřejmě během následujícího měsíce.

 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies 2
domnělý způsob vývoje VPU následující generace

V současné době se mnozí dohadují o architektuře R520 a jejích rozdílnostech oproti R580. Postoje jsou velmi různé, zvlášť na R520, ale panuje názor, že R520 má být spíš předvojem pro R580, která bude výrazně výkonnější díky rozdílné architektuře pixel shaderů. Jaký rozdíl mezi oběma čipy bude, jaký budou mít výkon, jaké technologie přinesou a jak se zapíšou do historie nedokáže nikdo s jistotou říct. Nezbývá, než si počkat.

 

V článku byly použity některé obrázky z následujících webů:

http://techreport.com
http://www.ati.com
http://www.oldi.ru

Zvláštní poděkování bych chtěl věnovat http://www.beyond3d.com



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
23.8.2005 11:55:50   194.108.132.xxx 1313
Na SHW měli dneska taky něco takovýho, ale tohlenc je o tisíc procent lepčí:-)Stejně jako PCTuning:-)
23.8.2005 12:48:54   62.141.20.xxx 1212
na shw neli clanek jen o ATI a tom ze slavi 20 let existence, a takovy pruřez jejich cipu
23.8.2005 12:59:22   212.71.148.xxx 1713
jojo, opět se ukázalo v posledním týdnu že Petr štefek a Jiří souček grafikám rozumí a že se dobře doplňujou. jen tak dál chlapci, good work

Huláne, sem nechoď, tady se svou grcForce nemáš co dělat. Běž hrát karetní pokemony.
23.8.2005 13:56:22   217.194.34.xxx 1413
Pěkný článek. Už se těším na Nvidii ....
23.8.2005 14:23:37   194.1.157.xxx 1614
taky doufam ze se dockame i neco o Nvidii
23.8.2005 14:16:50   83.208.149.xxx 1313
Jen tak dál.... dalsi supr clanek...... (lidi nezapomente na premii ;)) take uz se tesim na nVIDI a Ti4400 do pulky prazdin mi tikala v PC.... pak odesla 2 dny pred konecem zaruky..... a ted mi tu tika 6600GT . (jsem zvedav jak si stala oproti tehdejsim radeonum, 4400 byla supr karta a zvladala i dnesni hry na ultra detajly samozdrejme ne pecky jako HL2 aj.).
23.8.2005 14:31:20   147.32.88.xxx 1413
zatim muzes cist tady...

http://www.firingsquad.com/features/nvidiahistory/
23.8.2005 15:06:17   83.208.149.xxx 1413
Ciste nahodou vite kdo je současným CEO (Chief Executive Officer) společnosti ATi Technologies? dikes ;-)))))))))))
23.8.2005 15:41:11   194.149.102.xxx 1313
jojo, taky by neuškodilo to vědět že jo...
23.8.2005 15:47:31   194.213.41.xxx 1512
aneb zasoutezime si o r800xl na svetu hardware
23.8.2005 15:42:25   194.213.41.xxx 1512
hehe taky bys chtel vyhrat co? no ja dal Davea Ortona o)
23.8.2005 15:45:51   194.213.41.xxx 1311
hehe taky bys chtel vyhrat co? no ja dal Davea Ortona o)
23.8.2005 16:41:51   212.55.246.xxx 1514
Kwok Yuen Ho je byvaly CEO, Chris Hook je PR-Manager a toho tretieho nepoznam
23.8.2005 16:56:53   194.213.41.xxx 1313
no prave proto je to on o)
3.10.2005 15:26:06   217.119.114.xxx 1411
Těm, co to sledují: na fóru na serveru www.rage3d.com byl i článek, ve kterém vysvětloval i strategii společnosti.
Zajímavé, ale možná i trochu fádní čtení.
23.8.2005 16:06:43   83.208.189.xxx 1112
celkem zajímavý článek, ale začíná mi hrubě vadit styl psaní ATI-HYPE, který se tu na PCTuningu začíná množit. Je to takový mix fakt a fakt-marketingového-oddělení-ati. Přitom stačí se podívat na soudobé testy a víme na čem jsme...
23.8.2005 16:21:53   82.113.54.xxx 1514
Pokud jsem napsal něco, co podle tebe není pravda, konkretizuj to a můžeme o tom podebatovat, ale abys napadal článek jen proto, že pojednává o firmě, kterou nemusíš, snad není nutné.
23.8.2005 16:39:29   83.208.189.xxx 1414
Neboj. Není to o firmě, kterou nemusím (mám od ní teď v PC grafiku, takže...).
Mluvím třeba o "první grafice s dvěma nezávislími výstupy"(nebyl to matrox? nebo možná ještě před ním). O tom jak R8500 slavně se výkonem vyrovnala Ti4200 a Ti4400. Taktní zamlčení skutečné (ne)použitelnosti MAXXky ve hrách (mám ji ve své sbírce - vím co "dokáže". A o dalších věcech. Nebudu teď procházet celý článek znovu abych na všechny tyto drobnosti poukázal, ale jsou tam celkem často.
23.8.2005 17:37:50   82.113.54.xxx 1414
Možná by sis to skutečně měl přečíst ještě jednou, protože některý věci jsem ani nenapsal :-)

1) Kdyby jsi nevytrhl část věty z kontextu odstavce, mohl sis všimnout, že jde o DVI. Pokud víš o nějaké grafické kartě matroxu, která měla dva nezávislé DVI a vyšla dříve, rád si to přečtu. Zmíněnou informaci si můžeš přečíst i na webu appianu.

2) \"O tom jak R8500 slavně se výkonem vyrovnala Ti4200 a Ti4400.\" opět vytržené z kontextu. Psal jsem - S původními ovladači byla na úrovni GF3, s novými je srovnatelná s GF4-4200 a při použití PS1.4 s GF4-4400. Za tím si stojím. Najdi si jakékoli testy na netu, které jsou novějšího data v nichž se nachází R8500. Stejně tak je pravda, že při použití PS1.4 je ještě rychlejší, třeba: http://www.firingsquad.com/hardware/counter-strike_source_midrange /page3.asp případně si pročti jiný test, abys mě ještě nenařknul, že linkuju podplacený weby :-|

3) MAXX jsem rozebíral ve třetím díle, tentokrát jsem ji zmínil jen kvůli tématické návaznosti, takže není důvod ji znovu rozebírat (odkaz na minulý díl je ve článku několikrát). Rage Fury MAXX v žádném případě není karta nepoužitelná na hry, ale musíš si uvědomit, že je to grafika z přelomu roku 99/00. Takže se nemůžeš divit, že ti na ní nepoběží FarCry nebo Doom3... Hry z roku 1999 a 2000 na ní běhají relativně slušně: Quake III A 1024*768 high det.: 49FPS, 800*600 HD: 72FPS, UT podle mapy - 40-50FPS v 1024*768, 50-65FPS v 800*600, Dungeon Siege 1024*768: 50 FPS, 800*600: 55 FPS, Undying 1024*768: 55-60FPS, 800*600 65FPS, vše jsem testoval s posledními ovladači... Nevidím důvod, proč bych měl psát, že je to karta nepoužitelná na hry, když to není pravda. Slabinou RFM byly drivery a absence podpory pro Win2k/XP, obojí je pravda, obojí jsem napsal.
23.8.2005 18:15:23   83.208.189.xxx 1416
Ad 1 - správně - všiml jsem so toho, až jsem to odeslal.

Ad 2 - File not found. Ale nepochybuji o tom, že tam byla R8500 v tom nejlepším světle. Fakt ale je, že v průměru ztrácela cca půl roku po vydání (možná se to potom zlepšilo, ale pochybuji) 10% na Ti4200 (toto jsem si nevycucal z prstu - vzpoměl jsem si na jeden graf průměrných výsledků - mám dokonce dojem, že byl z tomshardware.com - jen co ho najdu, tak ho postnu) a o Ti4400 si mohla nechat jen zdát(vždy se ale najde graf kde třeba i FX5800 výrazně překoná X800XT - viz War3).

Ad 3 - Nemluvím o nových hrách ale o věcech jako RTCW. A dokonce nemluvím o FPS (ty má relativně vysoké, ale i tak se to nedá hrát) - Chybějící/problikávající textury, grafický lag( o tom jsi myslím psal i ty), špatně zobrazené efekty, problém "2 slepených snímků"(oba 2 snímky zobrazují téměř najednou a potom se dlouho čeká na další várku 2 slepených snímků - efektivní FPS je poloviční...). Zkoušel jsem všechny možné ovladače a pořád stejný výsledek - vysoké hodnoty v Marcích a testech FPS, ale nehratelné.

Ale jak jsem říkal - toto rozhodně nebylo všechno - věci jako každá druhá karta je revoluční apod. (což u R100 mě skutečně pobavilo).
23.8.2005 18:16:14   83.208.189.xxx 1111
Ten anonym jsem byl já.
23.8.2005 18:55:53   83.208.189.xxx 1311
Dodatek
1. Oprava - MAXX nikdy nebyl v Marcích dobrý - přepsal jsem se v zápalu
2. Díval jsem se na test prováděný tady na PCT (tehdy ještě pod živě.cz - mám to vytištěné z dřívějších dob Dial-Upu) "Radeon 9700 a 9000: končí nadvláda nVidie"(připadne mi to jako adekvátně nový článek - ne hned ze startu, ale ne až z dneška). Ani v jediném testu se radeon 8500 nepřekonal Ti4200 - naopak rozdíly byly někde opravdu obrovské (80% ve prospěch Ti4200)
23.8.2005 20:49:43   195.78.44.xxx 1412
Ptipi, ty asi nerozumies alebo neviem uz co?

R8500 nebol namierený proti Ti4200 ;) Vysiel v Septembri 2001 (GF4 na prelome Marca/Aprila 2002) GF3 vysla v Marci 2001 a ked ATI vypustila R8500, Nvidia nebola nadsena a vydala pretaktovane serie GF3 (cize Ti200 a Ti500) Ti500 bola s vykonom nastejno ako R8500, lebo v tej dobe boli hry podporujuce "len" PS1.1 Redakciami oblubeny Aquamark 2.1 takisto splnal len DX8.0 3DMark01 bol uz DX8.1 a Radeon v pohode poslal GF3Ti500 do haja (20% vyssi vykon) Ked sa zacali objavovat nove hry s PS1.3/1.4 bol Radeon na cele a az potom vysla GF4 ;)
23.8.2005 21:21:01   83.208.189.xxx 1314
Já samozřejmě vím, že nebyl proti němu namířený(i když GF4Ti4200 proti R8500 ano...)! Ale přečti si celou diskuzi. Jde o to, že autor mluví o R8500 jako o rovnocenném soupeři Ti4200 po vydání nových ovladačů - já tvrdím, že tomu tak ANI NÁHODOU není.
A ohledně tvé GF3 Ti500, co tu pleteš - když se podíváš na test, co vyšel tady na pctuningu (ještě za dob zive.cz - citoval jsem ho výše - je tam sice jen obyčejná GF3, ale přičti si 10% navíc a máš zhruba výsledky GF3Ti500), tak zjistíš, že ani GF3 Ti500 nijak nerozdrtil(těch tvých 20% určitě ne).
A je trochu nesmyslné mluvit o případech coby-kdyby - tehdy takové hry nebyly, tak proč diskutovat, že za 5 let to hry podporovat určitě budou a proto to za 5 let bude o něco rychlejší, když za takovou dobu stejně obě karty budou šrot.
23.8.2005 22:06:34   195.78.44.xxx 1214
Aha tak to som si nevsimol, ja som tento clanok este necital, iba som vliezol do diskusie Ti4200 je lepsia to je pravda (ved vysla pol roka neskor) a R8500 sa na nu niekededy dotahuje, ale vacsinou nestiha

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20031229/index.html
23.8.2005 23:25:48   82.113.54.xxx 1313
1) stane se ;-)

2) "file not found" - stačí odmazat break na konci odkazu (je to asi nějaký bug publikačního enginu), pak bude fungovat.

pokud se dobře pamatuju, byl článek Honzy Dudka o R9700 z léta 2002, tzn. tři roky starý. S tehdejšími drivery mohla být R8500 srovnatelná s GF3Ti. Já jsem mluvil o nových driverech, ne tři roky starých. Pokud použiješ drivery ne starší než 24 měsíců, uvidíš, že mezi R4200 a R8500 nebude významný rozdíl.

3) MAXX - tvrdil jsi, že je nepoužitelná na hry. Zatím jsi zmínil jednu hru, ve které má problémy. Problémy v jedný hře dělají kartu natolik nepoužitelnou? Problém v jedný hře je podle tebe natolik podstatná věc, že byla z mojí strany chyba nezmínit ji v historii společnosti?

4) -"každá druhá karta je revoluční apod. (což u R100 mě skutečně pobavilo)."-
Jestli víš o nějakém prodávaním čipu, tkerý byl v té době technologicky dál, rád se nechám poučit. Rage 128, Rage 128PRO, R100, R200 a R300 byly v době svého vydání technologicky nejvyspělejší čipy na trhu. Ale pokud nedokážeš rozlišovat mezi technologickou stránkou hardwaru a kvalitou softwarové podpory, nemá cenu to dál rozebírat.
24.8.2005 00:01:39   195.78.44.xxx 1413
Preco autor nechce pripustit, ze je GF4 lepsia ako Radeon 8500? Mam najnovsie ovladace a ta hodnota okolo 9300 v 3DMarku 01 stale sedi ;)
24.8.2005 01:57:05   82.113.54.xxx 6612
3DMark 2001 je test, kterej uzavírá výsledek ze čtyř testů. Z toho tři první jsou ještě navíc provedeny 2x. Výsledky prvních třech testů na LD jsou násobeny koeficientem 10, výsledky ha HD koeficientem 20. Čtvrtý test je koncipován jako DX8 test. Jeho výsledek je násoben koeficientem 20; má tedy nižší výhu, než výsledky předchozích testů. První tři testy, ačkoli jsou označovány jako DX7, používají z technologií DX7 pouze TL, ani v jednom není použit env. bump-mapping (DX6), ani DOT3 bump mapping (DX7). Pro běh čtvrtého testu je třeba, aby karta podporovala PS1.1. Ten je použit na několik vteřin na hladinu jezera.

Je naivní nazývat 3DMark 2001 DX8 testem, když jediný DX8 test má ve výsledku váhu nějakých 15%. Pokud tedy několik vteřin jednoduchého PS1.1 kódu lze vůbec nazývat DX8 testem. Závěr je prostý - karta může sebelíp podporovat DX8, ale ve výsledku se to neprojeví. Další věc je, že ani jeden s testů, ze kterých se počítá skóre, nepoužívá PS1.4, takže podpora téhle technologie se ve výsledku nijak neprojeví. Pokud chceš testovat kvalitu podpory DX8, použij samotný test advanced pixel shader z 3DM2001, nebo z 2003 test č.2 a 3, nebo ještě lépe hru, která pixel shadery používá.
24.8.2005 00:52:53   83.208.189.xxx 1411
ad2 - Tak jsem se díval na ten link a viděl jsem jen test v jediné hře - a tou byl pro ati hyperoptimalizovaný hl2(resp jeho mod CS:S). Tam se skutečně r8500 semtam podařilo předstihnout Ti4200, ale jsou tam taky výsledky, kdy r8500 má 14 fps a ti4200 má 31 fps! Ale podívej se třeba tady : http://graphics.tomshardware.com/graphic/20031229/index.html je tam 10 RŮZNÝCH testů z nichž v jednom se vyrovnali (battlefield 1942) a v jednom dokonce r8500 předstihl ti4200 o cca 20% (aquamark 3). A ve zbytku dostává r8500 na prdel i o 50%.

ad3 - ten RTCW byl příklad(vzpoměl jsem si na něj, protože jsem to hrál v době, kdy jsem tu kartu získal). Ale v každé hře byl přítomen grafický lag a v polovině her aspoň jedna z věcí, co jsem napsal.
V žádném případě neříkám, že je chyba se o něm zmínit v historii společnosti - to jsem ani NIKDE nenapsal! Říkám, že je ale chyba se nezmínit o jeho "kvalitách".

ad4 - Tak co tak revolučního přinesla R100 koncovému uživateli? Vyšší výkon než konkurenční řešení? Nové a nevídané efekty? Lepší poměr cena/výkon? Ne, ne a ne. Přinesla optimalizaci práce s pamětí, což je ale jen jedna z mnoha optimalizací, které v grafických kartách jsou a jediné co dělají, že zvyšují výkon (nic proti - správná věc, ale rozhodně se nedá označit revoluční).
A o Rage128Pro mě nepoučuj - koupil jsem si ho v době, kdy jsem se začínal teprve zajímat o počítače a potom jsem se 2 roky tloukl do hlavy, že jsem si nekoupil radši Voodoo3 nebo RivuTNT 2.
R200 přinesla navíc jen podporu PS1.4, což je ale zase jen rychlostní optimalizace(vše se dá udělat přes ps1.1, jen pomaleji).
Jedině u R300 se dá souhlasit, že byla revoluční - ta skutečně přinesla novou úroveň výkonu, nové efekty a ve svých okleštěných variantách i dobrý poměr cena/výkon.
23.8.2005 21:36:55   82.113.54.xxx 1311
ach jo, píšeš hlouposti. CS:S jednak není mod HL2 a jednak v něm ATi i nVidia (X800/6800) vycházejí zhruba stejně. HL2 je pouze založen na témže enginu, ale obsahuje optimalizace, které jsou pro GF6 nevhodné a naopak nahrávají Radeonům. Se source enginem to ale nemá co dělat, můžeš si to porovnat sám: http://www.firingsquad.com/hardware/counter-strike_source/default.asp

Takže pokud R8500 vychází lépe (a to vychází, je v průměru mezi GF4-4200 a 4600), je to právě tím, že podporuje PS1.4 a rozhodně ne nějakou specifickou optimalizací (ta se týkala HL2 a především 2.0 shaderů, máš v tom chaos). Výsledky s FSAA do toho netahej, FSAA R8500 je kvalitativně naprosto jinde, ale mám dojem, že vysvětlování rozdílu mezi ordered grid multi-samplingem GF a semi-rotated grid super-samplingem Radeonu by v tomhle případě bylo zbytečný...

ad MAXX: znám několik lidí, co MAXXku měli, ale na takhle rozsáhlé problémy si nestěžoval nikdo. Není vyloučeno, že si karta nerozumí s čipsetem, nebo že jde o defektní kus. Ve hrách, který jsem zmínil žádný takový problém nebyl, bylo to na čipsetu sis735 a Win98SE

R100... odvádíš řeč jinam. Tvrdil jsem pouze, že R100 byl technologicky nejvyspělejší čip na trhu - nic víc. Pokuds mě nařknul z toho, že lžu, aniž bys to podložil nějakým důkazem, pak si o tvém názoru myslím svoje. Vůbec jsem nerozebíral, co to přineslo uživateli, nebo jak se to projevilo ve výkonu.

"správná věc, ale rozhodně se nedá označit revoluční)" TOHLE myslíš vážně? Nerad bych tě urazil, ale zřejmě vůbec nevíš, o čem je řeč.

"o Rage128Pro mě nepoučuj" - vždyť já tě vůbec nepoučoval :-) pouze jsem toho názoru, že Rage 128PRO je technologicky nad ostatními tehdejšími čipy a to bezesporu je. Ať se to týká architektury paměťového řadiče, podpory 16/24/32bit Z-Bufferu, komprese textur DXTC i paletized textury, VQ... stejně tak 2D/video (motion compensation, iDCT, subpicture blending, 4/4-tap scaler...). Jenže ty si pleteš technologii čipu s mizernýma driverama. Že půlka technologií zpočátku na R128PRO nejela je fakt, ale nic to nemění na TECHNOLOGICKÉ STRÁNCE ČIPU, o které celou dobu mluvím.
24.8.2005 00:28:20   83.208.189.xxx 1214
CS:S má stejný engine jako HL2 co byl vyvíjen stejnými lidmi, co dostali od ATI 4 miliony dolarů. Proto mě těžko přesvědčíš, že není optimalizovaný pro ATI karty(a určitě to nebudou jen všeříkající optimalizace typu "použijeme 24-bitové výpočty, aby se nVidia trochu potrápila"). Navíc lépe vychází jen v jedné hře z devíti. Pokud se teď už konečně GF6800 vyrovná X800 v hl2, tak je to jen proto, že je to opravdu výborně navržené GPU a že mají přeci jen stále vynikající ovladače. Absolutně jsi neřekl ANI SLOVO o linku z TomsHardware, který jsem ti dal(asi se ti do tvého krámu moc nehodí, co?).

MAXX - Jestli si karta nerozumí s čipsetem, tak to je celkem zásadní problém, ale nemyslím, že to bylo tím. Tehdy jsem to testoval na SiS745 a později i na Via KT400.

R100 - ne neodvádím řeč jinam - v článku jsi napsal, že byl "revoluční" přitom na obrazovku NIC co by tu už předtím nebylo nedonesl (možná ti to připadne divné, ale revoluční není to samé jako "se všemi technologiemi co už tady byly ale pomalejší než konkurence").

Tvůj další "argument" jde tady jen těžko vyvrátit, takže ho přeskočím(navíc bych teď mohl zase já mluvit o "vytrhávání vět z odstavce".)

Rage128 - Tak si přečti ještě 3x, co jsem napsal a potom možná zjistíš, že ani jednou jsem nenapsal, že ty karty nebyly technologicky na výši, jen že žádná z nich nebyla revoluční (až na R300). Rage128 je jen důkaz toho, že podporovat všechno možné neznamená být technologickým leadrem (pokud si myslíš, že tomu tak není, tak zkus někoho trochu znalého přesvědčit, že Ati byla před pěti roky technologickým leadrem).

A když se vrátíme k prapůvodnímu problému(který ti asi unikl), tak jde o to, že děláš hype kartám, které V PRAXI NIC nového uživateli nepřinesly a když si koupil konkurenční výrobek, tak udělal jen dobře. (a znovu ty otázky - Přinesli něco nového na obrazovku? - ne. Přinesli vyšší výkon? - ne.) A aspoň podle mě - pokud ani jedno z toho není pravda, tak rozhodně bych je neoznačoval za revoluční.(je to jako označovat třeba NV1 za revoluční - měl něco co nikdo jiný, ale bylo to v konečném důsledku k ničemu).
24.8.2005 02:46:47   82.113.54.xxx 1514
Tvůj problém je, že si ani nepřečteš co píšu a pořád si meleš svou. Kdyby byl CS:S optimalizovaný pro ATi, nedopadaly by v něm Radeon stejně jako GeForce. Alespoň se podívej se na link, který jsem ti hodil. Je to článek z loňskýho roku.

THW měli už několik afér (v-sync, PS GF-FX ve FarCry), takže jejich výsledky bych nikdy nebral jako směrodatný. Všechny testy v tom článku jsou provedený v jednom rozlišení, na jedný mapě. Dobře, je to jejich věc. Ale i tak je jasně vidět, že ve hrách používajících PS (Generals, Aquanox) dává R8500 lepší výsledky, než GF4200. A minimálně v polovině testů z THW se R8500 a GF4200 neliší víc než o 10%. Navíc výběr her taky není zrovna vyrovnanej. Halo - vyvíjené pro nV2x, Q3A + COD tentýž engine vyvíjenej pro TNT2, X2 pro GeForce FX a UT03 je přímo s nV logem. Zkus si novější hry jako FarCry, TRAOD, HL2, CS:S, PK; BOOH a uvidíš, jak se situace obrátí.

ad. R128PRO - kdo si myslíš, že byl považován za technologického leadra té doby? Když tak mi dej na "někoho znalého" (jak píšeš) kontakt, skutečně rád bych se seznámil s někým, kdo má o týhle době větší přehled než já. A myslím to vážně. Btw. za technologicky nejvybavenější čip byl považován právě R128PRO, ale pouze do příchodu Matrox G400, pak už to nebylo jednoznačné. Někdo preferoval G400 kvůli EMBM a 256bit architektuře, někdo R128PRO kvůli rozsáhlé podpoře komprese textur (která matroxu chyběla) a podpoře pro video (která Matroxu chyběla rovněž).

"tak jde o to, že děláš hype kartám, které V PRAXI NIC nového uživateli nepřinesly"

Hmm, vážně? Který čip jako první plně podporoval DX7? který čip jako jediný podporoval jak DOT3, tak EMBM, takže jakákoli hra s podporou bump-mappingu běhala v plný kvalitě? Která karta měla jako jediná anizo tak rychlý, že se ho nevyplatilo vypínat?

"A když se vrátíme k prapůvodnímu problému(který ti asi unikl), tak jde o to, že děláš hype kartám, které V PRAXI NIC nového uživateli nepřinesly a když si koupil konkurenční výrobek, tak udělal jen dobře"

Možná by ti pomohlo, kdyby ses nejdřív uklidnil a pochopil, že nedělám hype kartám, ale že jsem napsal článek, jehož cílem bylo zhodnotit zpětně situaci a podívat se na produkty jedné firmy jinak, než v dobových recenzích (pokud sis nevšiml, všechny díly článku byly psané ve stejném duchu). Jestli si dokážeš uvědomit, že z dvaceti firem do dneška přežily dvě, tak se můžeš vztekat jak chceš a nic nezměníš na tom, že jednou z nich byla ATi. Kdyby její hardware nebyl v letech 1999-2001 technologická špička a ještě k tomu měl drivery tak mizerný, jak byly, nikdo by si její karty nekoupil a ATi by tu dnes nebyla.

Tvůj problém je v tom, že sis kdysi koupil karty, se kterejma si díky mizernejm driverům nebyl spokojenej a nejsi schopen pochopit, že se dá mluvit zvlášť o hardwaru a softwaru. I kdybych ti to 10x vysvětlil, pořád si budeš mlít svou. A já už na tuhle zbytečnou diskuzi nemám ani náladu ani čas. Jestli máš potřebu někoho přesvědčovat o nekvalitách svýho šest let starýho hardwaru, se kterým si evidentně nebyl spokojenej, laskavě mě pro příště vynech a zkus to radši na nějakým diskuzním fóru. Tahle diskuze je veřejná a na podobný úlety tu není prostor.
24.8.2005 18:00:01   83.208.189.xxx 1513
Ano - máš pravdu. Skutečně se asi těžko shodnem - pokud tě ani test na PCT(staré), test na THG(podplacené) a vlastně i tady jeden uživatel R8500(hloupý) nepřesvědčil, že to není karta stejně rychlá jako Ti4200. Potom si začínáš vybírat speciální podmínky(aspoň 3 roky od vydání, ale 4 roky už je moc(jak jsme mluvili o MAXXu)), aby grafika aspoň někde kokurovala...NE nemá to skutečně cenu.

Když už skutečně R100 neukáže nic, co by tu nebylo, tak příjdeš na kombinaci věcí. Jsem si jistý, že na podobnou kombinaci bys přišel i u nV, 3dfx a možná i SiS v té samé době. Ale i tak jestli ti kombinace DOT3 a EMBM příjde revoluční...tak se jedině zase neshodnem.

Ne, nevztekám se, vím že to nemá cenu. Ale ty tady celou dobu útočíš na můj intelekt, soudnost, emocionální stav, hledáš mé problémy místo problémy v argumentaci...
Je skutečně dobře, že děláš tyto články a popravdě se na ně i těším. Ale když pak ti vytknu, že označuješ za revoluční karty, které ve své době rozhodně na dračku nešly, tak vidím, co jediného se stane.

Ovladače jsou sice přímou součástí karty, ale i když jejich vliv přeskočím, tak nemohu přeskočit to, že v praxi se užívaly jen ty věci, které měla i konkurence a to rychlejší(i s posledními ovladači - btw u toho byl taky problém s tou gf4ti - užily se ovladače opt. pro fx řadu). Ano - vím že hry jsou taky SW, ale pokud chceš přeskočit i toto, tak je to jen bezúčelný kus křemíku.

Asi základní problém naší diskuze byl v tom, že tys bral teorii coby-kdyby a já jsem bral praxi jako to na čem záleží a co je měřítko vlastně i té "revolučnosti". Jestli se ani v tomto neshodnem, pak se jen těžko můžem shodnout na něčem dalším.

Děkuji za ujištění, že skutečně nemá cenu cokoli vytýkat a nashledanou.
25.8.2005 00:03:58   81.31.37.xxx 1212
ptipi, problém je v tom, že Jirka psal o revolučních čipech, kdežto ty hodnotíš úspěch celé karty. Pak vážně není možné se dohodnout. Prostě proto, že každý píšete o něčem jiném.
Navíc bych rozhodně nepovažoval kartu za revoluční jenom proto, že šla na dračku, protože pak by by tím nejrevolučnějším kusem HW za poslední roky musela být GF MX400(4000), kterou najdeš skoro ve všech oem sestavách.
25.8.2005 02:16:20   83.208.189.xxx 1313
Ano. Máš naprostou pravdu. Ale už jsem to tu napsal - já jsem hodnotil praxi, on teorii. I když já si ten čip bez okolních věcí jen těžko dovedu představit(nehledě na to, že o všech kartách, o kterých jsme se bavili byla výrobcem přímo ATI).
Jak určitě víš, tak implikaci nelze obrátit - což je přesně věc kterou jsi udělal a proto ti vyšel nesmysl(když A pak B neznamená když B pak A).
25.8.2005 06:16:19   85.160.84.xxx 1313
no je fat, ze pokud vydaji poradne drivery az 2 roky po uvedeni karty, tak je to to same jako by je nevydali nikdy...

ale to porad neznamena ze z hlediska HW byli revolucni
26.8.2005 23:04:33   82.208.41.xxx 1312
ted se na to divam a tu posledni vetu sem myslel presne naopak nez sem ji napsal )
25.8.2005 06:14:34   85.160.84.xxx 1211
Muzete hodit link, kde je srovnani R8500 a Geforce4 ve Far Cry? to by rozhodlo spor
24.8.2005 00:22:10   82.142.64.xxx 1314
Vyborne clanky ale kusok mi toho chyba, mozna to das v rekapitulacii. Za prve TRUEFORM u ATI, ktoru doteraz pouzivaju ATI cipy, je tak bozska vec ktora sa na vsetko vyuzit= vyhladenie takmer vsetkych objekov! co ma za nasledok lepsie a realnejsie vytvorenie svelelnych odtienov, pripadne tienov, adt. (Morrowind vyzera o 100% lepsie, a to nepocitam pluginy)takisto enviromental bumpmapping coz bol taky zaciatok pixel shaderov(PS), a vtedy dokazal to co PS a pritom o dost rychlejsie. Za zmienku stoji aj vexelova grafika od voodoo, ktoru umrtvila NVIDIA (outkast + delta force adt.). Proste ak by sa nesrala NVIDIA do vyvoja hier pre svoja cipy tak mohli vyzerat stovky hier omhoho lepsie po grafickej stranke a dnesne hry uz davno mohli vyzerat ako napr. UT2007 za pouziti dnesnych grafik. Napr efekty ktore sa primarne robia pre PS3.0 sa daju v pohode zvladnut aj pod PS2++, len proste v sucastnej(napr. SC3) hre je polozka moznosti zapnut iba PS3.0 coz ma iba NVIDIA. Politika, marketing, lenivost vyvojarov adt.. tema na mnoho stranok. Howg
24.8.2005 09:40:35   193.85.238.xxx 1415
Že se 8500 vyrovná 4200 je opravdu odvážné tvrzení. Je možné, že 4200 překoná ve hrách, které dokáží využít PS 1.4, ale ty začaly vznikat nejdříve 3 roky po uvedení 8500. 4200 má použitelné AA a AF, což se o 8500 řící nedá - SSAA je nepoužitelné (výkon) a bilineární AF též (kvalita).
Využitelnost PS 1.4 u 8500 je asi jako SM3 u GF6.
24.8.2005 17:31:43   82.113.54.xxx 1512
Problém je, že v současné době nikdo nedělá testy, ve kterých by se R8500 objevila. Mám testy, kde jsem jí porovnával s R9550 a ve většině případů je R8500 rychlejší (UT2004 bench 3: 36,2/37,7; QuakeIII 108,8/138,7; RTCW-ET: 37,1/38,8; SS-SE: 61,9/65,5; DS: 94,2/97,0...), pouze pokud jde o hru optimalizovanou pro PS2.0, se situace obrátí.

-"Je možné, že 4200 překoná ve hrách, které dokáží využít PS 1.4, ale ty začaly vznikat nejdříve 3 roky po uvedení 8500."-

Že první hry s PS1.4 začaly vznikat před deseti měsíci?! Ale prosím tě :-)

-"4200 má použitelné AA a AF, což se o 8500 řící nedá - SSAA je nepoužitelné (výkon) a bilineární AF též (kvalita)"-

Stejně tak bych mohl říct, že OGMS na GF4 je nepoužitelný (kvalita) a anizo taktéž (výkon). Je takový problém být trochu objektivní? Po stránce AA/AF si nemají R8500 a GF3/4 co vyčítat, GeForce měly nekvalitní AA a pomalé anizo, Radeony měly nekvalitní anizo a pomalé AA. Když se použije obojí najednou, mají Radeony lepší obraz, ale nižší výkon a GeForce horší obraz, ale vyšší výkon. Jestli chceš, můžu ti poslat konkrétní screenshoty pro srovnání.

-"Využitelnost PS 1.4 u 8500 je asi jako SM3 u GF6."-

Omyl. Pokud R8500 může použít PS1.4 (oproti PS1.1), dojde k nárůstu výkonu (desítky procent, protože mnohé operace, na které PS1.1/1.3 potřebuje více průchodů, zvládne PS1.4 v jednom. Pěkně vysvětlené to najdeš třeba tady: http://www.beyond3d.com/forum/archive/index.php/t-46.html ). U GeForce 6 je to komplikovanější, protože PS3.0 nabízí oproti PS2.0 spíš další možnosti, na které ale výkon a výbava NV40 příliš nestačí (vertex texturing, dynamic flow control) a použitelné budou spíš až na další generaci grafických karet.
28.8.2005 08:39:01   193.85.238.xxx 1413
měl jsem obě karty, tak jsem mohl porovnat. Nemusíš mě poučovat, co je PS 1.4 a SM3.
Prostě mám na to jiný názor než ty.
28.8.2005 09:39:31   193.85.238.xxx 1314
Nemusíš používat hned maximální AA a AF, u 4200 většinou stačilo nastavit pro dobrou hratelnost a dobrou kvalitu 2x AA a 2x až 4x AF, tenhle "luxus" jsem si u 8500 dovolit nemohl.
Výkon 8500 v OpenGL hrách byl oproti 4200 žalostný.
V době, kdy se ATI ovladače zlepšily, jsem už 8500 (ani 9000, kterou jsem porovnával s FX5200) neměl.

Podezírat mě z neobjektivity je též "odvážné tvrzení". Prostě si z nabízených řešení vyberu to, které mě víc pro dané použití v daném okamžiku vyhovuje.
23.8.2005 17:43:27   213.194.242.xxx 1414
Fakt skvelej clanek kam se hrabe to co napsali na SH....sam mam doma este jeden Radeon 8500 posledni kartu kterou ati este vyrabela sama.......a driv sem tu taky mival 8500LE:o((
24.8.2005 01:33:14   217.23.254.xxx 1213
Kupim tuto graficku kartu. Ponuky posielajte na email...
Dakujem

Inac perfektne clanky... DAKUJEM
24.8.2005 10:44:46   85.70.139.xxx 1412
Krom te svoji nevim moc o nikom, kdo by ji mel a mam pocit, ze neni moc lidi, co by se ji zbavovali.
24.8.2005 02:37:37   85.135.161.xxx 1212
vyborny clanok no-X,ako vzdy..
23.8.2005 21:09:51   195.78.44.xxx 1212
23.8.2005 22:30:34   85.160.93.xxx 1313
Tahle serie článků se opravdu dobře čte, líbí se mi tahle práce. Jen bych si rýpnul k tomu barevnému odlišení reg/nonreg uživatelů, ti neregistrovaní se pomalu nedaj číst, dělejte s tím něco. Je to příliš málo kontrastní
24.8.2005 16:52:22   83.240.1.xxx 1412
1.) Nejak mi nejde do hlavy ten usek s R8500, kde se srovnava, o kolik rychlejsi byl vyvoj ovladacu pro R8500 oproti R8500(?)
2.) Padla tu zminka o edge AA, Mam doma Voodoo Banshee, ktery to ma podporovat, ale nikdy jsem nejak nezaregistroval nejaky AA.
Zajimalo by me jak (a kdy) to fachalo.
24.8.2005 14:14:32   212.55.246.xxx 1313
Kdyby jen Banshee, pry to jako pridavni funkci podporovalo taky Voodoo 1!
http://web.archive.org/web/19961023025804/www.3dfx.com/products/voo doo.html
24.8.2005 17:53:34   82.113.54.xxx 1315
Edge AA byla zajímavá technologie, ale velice pomalá a vliv na kvalitu nebyl nijak výrazný. Pro funkčnost Edge AA je třeba podpora ze strany hardwaru, ovladačů i hry (málokdy se to sešlo všechno dohromady). Nevzpomenu si na konkrétní hru, ale vím, že jich pár bylo. Kdybych na něco narazil, ještě napíšu :-)
25.8.2005 01:32:02   212.27.202.xxx 1363
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
26.8.2005 12:20:44   83.168.142.xxx 1313
No tak som si pozrel tie testy a tvrdim, ze ATI8500 je jednoznacne slabsia karta (a nie o malo). Je to samozrejme sposobene aj tym polrocnym sklzom oproti 4200. Som atinar a mal som obe kerty (aj 4200) doma. A tiez tvrdim ze na 4200 sa urcite nechyta. Ale mam na nu len pekne spomienky (ono to islo vzdy ako hodinky). 9800 robila problemy a 6800 nema za tu cenu odpovedajuci vykon. Skoda ze Ati je teraz vazne drahsia nez jej prioritna konkurencia :-(
29.8.2005 13:01:53   62.40.92.xxx 1312
chcel by som vediet nieco viac o ich cipsetoch bude nieco?

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

372 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 185.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.