Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies
autor: Souček Jiří , publikováno 10.8.2005
 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies

Dnešní díl našeho seriálu bude věnován kanadské společnosti ATi, která si za 20 let své existence krom úspěšných období zažila i temné chvíle, ale přesto fungovala dál a dokázala si vybudovat velice silnou pozici v grafickém a multimediálním průmyslu. Tento díl se zaměří na časové období do roku 2000 a s moderními akcelerátory ATi se setkáte v díle příštím.


Graphic Solution

Grafické karty tedy ještě nebyly standardní výbavou počítače, ale v polovině 80. let se začínaly rozšiřovat čím dál víc. A to je ta nejvhodnější doba, jakou si začínající firma může vybrat pro svůj nástup na trh. Není příliš známé, že už ve svých začátcích vyráběla ATi i integrované grafické čipy, dokonce se uvádí, že první čip od ATi byl původně určen jako integrované řešení. První samostatný grafický adaptér byl osazen čipsetem "16800". Ten vyšel nejprve ve 2 revizích, které ještě neobsahovaly DAC (digitálně analogový převodník = zařízení vytvářející signál pro monitor), takže karta musela být doplněna samostatným převodníkem. Později, pro zjednodušení výroby karet bylo vytvořeno jednočipové řešení, známé pod názvem "singlechip". Všechny verze grafických karet Graphic Solution byly kompatibilní s normou CGA* a Hercules**, podporovaly připojení světelného pera a většina disponovala i kompozitním video-výstupem. Konektorem pro monitor byl 9-ti pinový D-Sub. Všechny typy karet Graphic Solution byly určeny pro sběrnici ISA a disponovaly 128kB grafické paměti.

* CGA: Norma, původně grafický adaptér společnosti IBM, první se schopností práce s barevnou grafikou. Rozlišení 320*200, 4 barvy v grafickém rozhraní, 16 barev v textovém rozhraní. 2 zobrazovací režimy: CGA monochrome (tj. černo/bílá grafika, bílou může případně nahradit jedna jiná barva) a CGA color (viz o dva řádky výše)

** Hercules:  Monochromatický grafický režim (720*348) nazvaný podle výrobce první grafické karty, která ho podporovala - společnosti Hercules. Pamětníci tuto kartu budou ještě znát, mladším pamětníkům se možná vybaví tento grafický režim jako možnost nastavení u některých DOSových her a ostatní určitě  Hercula znají jako kvalitního výrobce grafických karet, což je již bohužel také minulost.

EGA Wonder series

V roce 1987 ATi začala prosazovat nový standard EGA* v provedení grafické karty EGA Wonder a EGA Wonder 880. Kromě podpory standardu EGA přibyl ještě interní EGA Feature Connector (pro připojení rozšiřující karty). Monitor se připojoval stále k 9-ti pinovému konektoru D-Sub. Celá série se příliš dlouho při životě neudržela, protože ani ne do jednoho roku se objevil standard VGA, který byl velkým skokem a stanovoval bodové rozlišení až 640*480 a barevnou hloubku až 256 barev.

 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies
ATi EGA Wonder + RAMDAC Chips & Technologies

Výroba původního EGA Wonderu byla poměrně rychle ukončena a společnost se začala věnovat novému standardu. Aby ale mohla stále produkovat řešení pro nižší cenový segment, začala chipset VGA Wonder používat i pro poslední verzi karty EGA Wonder nazvanou EGA Wonder 800+.

V této kapitole by ještě stála za zmínku skutečnost, že na tomto řešení pracovala ATi společně s Chips&Technologies. Jejich společnou kartou byla i tzv. VIP VGA, luxusní řešení kompatibilní se standardy Hercules, CGA, EGA i VGA podporující již 15ti pinový D-Sub výstup a až 256kB vlastní paměti.

* EGA: Enhanced Graphics Adapter: Grafický adaptér podporující šestnáctibarevnou grafiku při rozlišení do 640*350 pixelů.

VGA Wonder series

 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies

ATi VGA Wonder
- zdroj: VGA LEGACY -

Necelý rok po vydání prvního EGA Wonderu přišla ATi s čipem "18800", také známým jako VGA Wonder 1. První VGA* kompatibilní adaptéry nesly (poněkud nelogicky) jména jako VGA Basic-16, nebo VGA Integra; až jako další přišel VGA Wonder. Všechny zmíněné adaptéry nový standard překračovaly, umožňovaly rozlišení až 1024*768 a 256 barevnou hloubku i v rozlišení 800*600.

 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies

ATi VGA Wonder 2 (28800)
- zdroj: http://www.yjfy.com/ -


Opět po roce vychází nový grafický čip nesoucí označení "28800" (VGA Wonder 2). Přínosem je paměťový řadič schopný adresovat až 1MB grafické paměti a nově i 256 barev při 1024*768. Zároveň i true-color (16,7 milionu barev) v 640*480. Tyto karty nesly název jako VGA Wonder+, VGA Wonder XL nebo VGA Wonder XL24. Všichni zástupci série 28800 již obsahovali 15 pinový D-Sub konektor pro monitor (takový, který se používá dnes) a také disponovali interním digitálním portem VFC** (VESA feature connector). Ten umožňuje přenos digitálního obrazu v 8 bitovém režimu (max. 256 barev).

* VGA: Video Graphics Array: Standard určený společností IBM. Rozlišení 640*480 při šestnácti-barevné hloubce, 320*240 při 256 barevné hloubce. Dnes se zkratka VGA používá spíše pro Virtual Graphic(s) Adapter, tedy obecně jako označení pro grafickou kartu.

** VFC: tato zkratka se původně používala pro zmíněný VESA feature connector, ale později byla označována i jako VGA feature connector, nebo video feature connector, což je ale poměrně nesprávné označení, někdy používané pro samotný VFC, jindy pro porty určené pro připojení různých video-karet, které už měly s původním VFC společnou snad jen vizuální podobu - tedy konektor na grafické kartě.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
289 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 142.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.