Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
autor: Souček Jiří , publikováno 2.8.2005

V prvním díle našeho seriálu jste se mohli dočíst o historii 3Dfx včetně informací, které se dosud na českém webu neobjevily. Dnešní díl se bude skládat ze dvou základních částí - v první se pokusím navázat na první článek a proberu výrobce, kteří měli s 3Dfx něco společného. Druhá část článku bude z jiného soudku - bude určitým souhrnem méně známých firem, které navrhly různá nekonvenční řešení, ale dnes jsou již zapomenuty.


Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.

Společnost Alliance Semiconductor byla založena roku 1985 a s grafickými čipy měla pramálo společného. Soustředila se především na vývoj a výrobu speciálních paměťových modulů (v podstatě stejně jako dnes, společnost stále funguje). V devadesátých letech se ale pustila do vývoje grafických karet (samozřejmě nejprve 2D akcelerátory). Známějším se stal až čip ProMotion - AT24. Jeho architektura byla plně 128-bitová, paměťové rozhraní 64-bitové (na mnohých kartách s čipsetem Alliance byly osazeny i paměti Alliance, čímž si společnost zajistila lepší odbyty). Poměrně solidní byla i podpora pro video (HW color-space conversion, bilinear scaler a line buffer). Zajímavostí byla technologie BetterHalf, která umožňovala použití rozlišení 1024*768 s pouhými 3MB. AT24 se nikdy příliš neprosadil, co se 2D výkonu týkalo, nebyl nijak úchvatný, šlo a jakýsi průměr mezi levnějšími 2D čipy.

AT3D

První 3D čip od Alliance, ProMotion AT3D byl uveden 13. března 1997, vycházel z vylepšeného jádra AT24, přičemž byl doplněn o 3D pipeline, jejíž feature-set odpovídal požadavkům doby (HW triangle stup, Z-buffer support, MIPmap filtering, transparent texture mapping, gouraud shading, alpha blending). Výkonem ve 3D byl čip někde na úrovni S3 Virge GX, ale Alliance s ním měla jiné plány...

Alliance / 3Dfx / Hercules Rush

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.

V listopadu roku 1996 předvedli Hercules, 3Dfx a Alliance Semiconductor (na výstavě Comdex) grafickou kartu založenou na 2D/3D procesoru společnosti Alliance ProMotion AT3D, ke které bylo připojeno sekundární PCB s 3D čipsetem společnosti 3Dfx. To byl ale až výsledek komplikované spolupráce těchto 3 společností. Začátek bychom hledali ve vizi společnosti Alliance, kterou měla být karta založená na čipu AT3D (grafický adaptér s multimediální podporou, solidním 2D výkonem a podporou hardwarového 3D). Když by 3D výkon procesoru AT3D přestával stačit, mohl by uživatel provést upgrade v podobě 3Dfx čipsetu, který by připojil k primární kartě, čímž by ušetřil za nákup 2D karty.

Hercules připravil návrh PCB, 3Dfx dodala 3D čipset a Alliance rozjela výrobu 2D čipů. Do prodeje se karta dostala v polovině dubna 1997. Byla vydána pod názvem Hercules Stingray 128/3D (model S3316, 6MB). Krom Hercula začala dodávat tuto kartu (s mírně pozměněným PCB) i společnost Britek, která je známější spíš pod značkou ViewTop.

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
Rush společnosti ViewTop (původní koncept), 2D část s Alliance AT3D

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
3Dfx čipset - původně měl sloužit jako upgrade

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
VieWTop Rush - komplet
(v levé spodní části můžete vidět konektor pro TV-out upgrade)

Alliance byla ale dost neznámou společností, a tak neměl žádný z výrobců/prodejců velký zájem o její hardware. Naopak 3Dfx známá byla, a proto byly žádány pouze o karty rovnou doplněné o 3Dfx čipset.Tohle řešení ale nebylo nejúspěšnější. Propojení mezi 3D čipsetem a zbytkem karty bylo velice pomalé a protože 3Dfx sdílela paměť s 2D částí, projevil se tento nedostatek ve výkonu. Protože se Rush prodávala zásadně vcelku, přepracovala většina výrobců PCB a oba čipsety umístila na jediné.

Tím ale efekt laviny nekončil. Jakmile byl 3Dfx čipset na každé kartě, stala se 3D část čipsetu AT3D zbytečností. Alliance tedy opět 3D pipeline odebrala a takto upravený čip dodávala pod názvem ProMotion AT25. 

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
Jazz Multimedia Rush - Alliance AT25 + 3Dfx čipset na jedné kartě

Od té chvíle bylo zřejmé, že pro Rush postačuje 2D jádro a podporu pro Rush ohlásily i další společnosti, jako Macronix, Trident a Media Reality. Slovo (bohužel) dodržel jen Macronix, jehož nechvalně známý MX86251 způsobuje bývalým majitelům noční můry dodnes :-)

Za zmínku stojí ještě Rush s 2D čipsetem od S3. S3 byla známá značka, pro mnoho uživatelů záruka, a tak se objevila i karta, jejíž 2D čip nesl logo S3. To však bylo vše, co měl s S3 společného, logo se totiž dalo seškrabat a pod ním byl stejný čip, jako na ostatních kartách. I přelepováním se dají vydělávat peníze.

Ještě během roku 1997 byl uveden čip AT3D+ a AT4D, což byly obdoby AT3D pro AGP 1x, ale ty se přirozeně nesetkaly s žádným velkým ohlasem (na Rush se nepoužívaly).

Paladin

Významnějším projektem byl tzv. Paladin. Alliance vstup na 3D myslela zřejmě vážně, dokonce si od  3Dfx licencovala API Glide. 5. května 1998 uvedla nový 2D/3D čip nazvaný Paladin. Ten měl podporovat až 16MB grafické paměti, PCI i AGP1x/2x a nabídnout výkon srovnatelný s Voodoo 1, ale za nižší cenu. Plán to byl vcelku zajímavý, teoretické parametry šly opět s dobou (video-textures, vylepšená D3D texture palette, komprimovaný Z-Buffer a opět značně vylepšená podpora pro přehrávání videa). Brzy však přišlo mírné rozčarování - Alliance namísto předvedení čipu Paladin prezentovala některé zmíněné technologie na 3Dfx Rush.

Co se s projektem nakonec stalo mi není známo. Krom původní tiskové zprávy se společnost už o tomto projektu dále nezmiňovala a trh s grafickými akcelerátory definitivně opustila. To s největší pravděpodobností způsobily personální změny na nejvyšších postech a následná změna obchodní strategie.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
515 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 254.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.