Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl I. : 3Dfx
autor: Souček Jiří , publikováno 21.7.2005
Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl I. : 3Dfx

V dnešní době dominují trhu s grafickými kartami dva výrobci, a protože je tato situace čím dál monotónnější, může se zdát, jako by tomu nikdy nebylo jinak. A přece. Zkusme se tedy na okamžik vrátit o deset let zpátky, zhruba do roku 1995, kdy se začínaly objevovat první karty pro hráčský trh, které podporovaly 3D akceleraci.


Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl I. : 3Dfx

3Dfx Voodoo 3 - 3500 - Compaq edition

Neúspěšnou Banshee vystřídala oblíbená Voodoo 3, resp. Banshee 2 (název Voodoo měl být používán jen pro přídavné akcelerátory, kdežto Banshee měl označovat řešení v jednom čipu. Z marketingových důvodů byl kvůli neúspěchu Banshee raději zvolen název úspěšnější série).

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl I. : 3Dfx

Krom změny názvu došlo i ke změně loga společnosti na známou verzi s oranžovým obloukem.

Zajímavostí Voodoo 3 je bravurně zvládnutý 250nm výrobní proces (původně se počítalo s frekvencí 125MHz), díky němuž byla nejrychlejší prodávané verze taktována na rekordních 200MHz, přičemž ani takto vysoká frekvence nevyžadovala aktivní chlazení (pasiv sice dosahoval teplot až kolem 80°C, ale na životnost čipu to nemělo vliv - 3Dfx dávalo na Voodoo 3 doživotní záruku). Díky těmto vlastnostem bylo možné přetaktovat přes 90% karet na úroveň dražší verze (2000->3000->3500) a lepší "dvoutisícovky" přesáhly i 200MHz. Rád vzpomínám na dobu, kdy si člověk mohl na kartě za 4000Kč hrát všechny hry plynule na maximální detaily v rozlišení 1024*768 (což tehdy odpovídalo cca luxusu dnešních 1280*1024) 

 

 Velocity 100 143MHz 8MB
 Voodoo 3 - 2000 143MHz 16MB
 Voodoo 3 - 3000 166MHz 16MB
 Voodoo 3 - 3500 183MHz 16MB
 Voodoo 3 - 3500SE 200MHz 16MB

Další zajímavostí byla texturovací jednotka. Voodoo 3 samozřejmě měla dvě, ale nejlevnější prodávaná verze zvaná Velocity 100 (původně určená pro kancelářské a low-end profi použití) měla jednu TMU tzv. zamknutou, prostě deaktivovanou. Kuriózní je, že TMU byla neaktivní pouze pod rozhraní OpenGL a 3Dfx Glide, zatímco v Direct 3D běhaly obě. Jednoduchým zásahem do registrů bylo možné tuto TMU opětovně aktivovat, což nastartovalo odemykací mánii trvající dodnes (TMU na Velocity 100, HyperZ na Radeonu LE, pipelines na Radeonu 9500 a později na 9800SE, X8x0 přes nVidia pipelines a FP blending GF6200 po pipelines série GF6800).

Vraťme se ale k Velocity. Přestože tato karta byla osazována nejméně povedenými čipy a šla přetaktovat zpravidla jen o nějakých 15%, dostačovalo to (v kombinaci s odemčením druhé TMU) k dosažení výkonu, který nabízela téměř 3x dražší Voodoo 3 - 3000 (v nižších rozlišeních určitě). To se bohužel dnes taky nevidí - Velocity totiž stála cca 2000Kč a Voodoo 3 - 3000/3500 (+TNT2PRO/Ultra) byly v té době nejvyšší hi-end.

Voodoo 3 mohla být úspěšnější, ale dostala se na trh až s pětiměsíčním zpožděním. 3Dfx se 14. prosince 1998 odhodlala koupit za 141 mil. dolarů společnost STB - známého výrobce hardwaru - a vyrábět veškerý sortiment vlastními prostředky. Využití vlastní výrobní kapacity umožnilo přímo určovat kvalitu vyrobeného hardwaru, ale na druhé straně to pozdrželo vydání dalších karet o necelý půlrok.

Voodoo 3 - 1000, Velocity 200...

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl I. : 3Dfx

Voodoo 3 - 1000G (k nerozeznání od Velocity 100 :-)

Často se také objevovala otázka: "Co je to Voodoo 3 - 1000?". Nelze jedno značně odpovědět. Takto označovanou kartu 3Dfx nikdy neuvedlo, což znamená, že neexistují ani oficiální specifikace. Voodoo 3 - 1000 je dílem výrobců sestav jako je Dell, GateWay atp., kteří chtěli mít ve specifikacích sestavy "Voodoo 3", ale za minimální cenu. Voodoo 3 - 1000 je v podstatě Velocity 100 s upraveným BIOSem, který kartu hlásí jako Voodoo 3 - 1000... Místo třech teček si doplňte písmeno (obvykle G), což znamená firmu, pro kterou je karta určena (G=GateWay, D= Dell atp.). 

Druhá možnost je 16MB V3-1000. Tu nabízel pouze Compaq a není nic jiného, než upravená Velocity 200. To měla být karta určená pro profesionální sféru, ale nakonec vůbec nebyla vydána. Připravená PCB prodalo 3Dfx společnosti Compaq, která zvolila nižší frekvence (jen 125MHz), při kterých karta nepotřebovala žádný chladič a tuto raritu používala do svých sestav.

Voodoo 3 = 22bit rendering?

Voodoo 3 byla ale byla také kritizována a především za absenci 32bitového renderingu. Rendering Voodoo 3 ale nebyl tak špatný, jak se možná zdálo - velkým problémem byla neinformovanost. Hlavní a podstatnou novinkou tohoto čipu bylo vylepšení tzv. 22bit postfilteringu. Ten spočíval v tom, že obraz je renderován interně plně 24bitově, ale v zájmu snížení nároků na kapacitu paměti a paměťové sběrnice je ještě v čipu převeden na 16ti bitový (dithering), a pak až teprve uložen do paměti (frame buffer). Když je vykreslen celý snímek, vrací se 16ti bitový obraz zpět do čipu, jehož RAMDAC provede adaptivní filtraci na těch částech obrazu, které byly převodem do 16-ti bitů nejvíce degradovány (jemné barevné přechody).

 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl I. : 3Dfx

 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl I. : 3Dfx Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl I. : 3Dfx

16bit (dithered)
(zvětšeno 4x)

 32bit rendering
(pro srovnání)
(zvětšeno 4x)

 3Dfx 16bit -> 22bit
(zvětšeno 4x)

Tento filtr rozšíří barevné spektrum na 22bitů, což má za následek, že v optimálním případě je obraz na monitoru vizuálně mnohem bližší 32bit ekvivalentu, než standardnímu 16bit renderingu, jaký nabízela konkurence. (detailnější rozbor této technologie najdete např. zde, nebo v sérii částečně spekulativních článků na Beyond 3D - EN).

Postfiltering byl bez diskuze dobrá technologie, ale v době V3 ho nikdo nebral příliš vážně. V čem byl problém? Jednak bylo třeba tuto funkci v ovladačích zapnout (pro většinu z vás asi banalita, ale velká skupina lidí často ani dnes neví, co položky v ovladačích znamenají a o mnohé se tím ochudí) a druhá věc byly neprůkazné screenshoty. Jak jsem zmínil výše, v paměti grafické karty (frame buffer) byl uložen 16bitový obraz a až RAMDAC prováděl filtraci a expanzi na 22bitů.

Pokud provádíme screenshot, znamená to, že zkopírujeme a uložíme obsah frame bufferu = 16ti bitový obraz. Naprostá většina recenzí kvůli tomu obsahovala nekorektní screenshoty a 99% recenzí rozsetých po internetu díky špatné informovanosti a nevědomosti autorů prezentuje srovnání kvality obrazu chybně. Přes to všechno se Voodoo 3 docela dobře prodávala - vlastní zkušenosti předané mezi uživatelů jsou mnohdy nad všechny recenze.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
726 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 351Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.