nvidia-geforce-7800gtx-technologie-a-vykon
Hardware Článek Nvidia GeForce 7800GTX - technologie a výkon

Nvidia GeForce 7800GTX - technologie a výkon

Štefek Petr

Štefek Petr

24. 6. 2005 00:00 94

Seznam kapitol

1. G70: srdce GeForce 7800GTX 2. Architektura čipu G70 (GeForce 7800) 3. G70 a technologie v něm zakuté 4. Leadtek WinFast PX 7800GTX - bližší pohled 5. GeForce 7800GTX - naměřené teploty 6. Testovací sestava a metodika
7. 3DMark 2003 a 2005, Aquamark3 8. Herní testy - Doom 3 (Open GL) 9. Herní testy - FarCry 10. Herní testy - Unreal Tournament 2004 11. Herní testy - Half-Life 2 12. Závěr

První! Stejně jako spousta ostatních hardwarových serverů si i PCtuning musel posvítit na nově příchozího hráče na pole grafických karet s označením GeForce 7800GTX. Dnes se podíváme jak na samotný výkon karty Leadtek WinFast PX7800 GTX tak i na technologickou stránku samotné karty. Detailně se podíváme na výkon karty při různých metodách anti-aliasingu, které nová GeForce nabízí. Další články s mnohem podrobnějším popsáním technologií čipu G70 na sebe nenechají dlouho čekat, takže se těšte...

Reklama
Nvidia GeForce 7800GTX - technologie a výkon
i Zdroj: PCTuning.cz

GeForce 7800GTX je přímým nástupcem řady GeForce 6xxx, kterou nVidia před časem smazala fiasko s předchozí architekturou GeForce FX 5xxx (5200 až 5950, čipy NV30 a NV35 - Achillova pata FX paradoxně spočívala ve velmi flexibilní architektuře, která potřebovala značné úsilí ze strany programátorů). Nvidia, přes všechny pochybnosti a spekulace o neschopnosti vydat solidní grafickou kartu se stejnou nebo menší spotřebou a vysokým výkonem, řadou 6xxx velmi mile překvapila (mnozí dnes máte v počítači grafiku GeForce 6600GT).

Nové označení čipu (od NVxx k Gxx) má znamenat jakýsi symbol přechodu na zcela novou technologii a také (joro: a to především) změnu marketingového stereotypu. Proč si nVidia zvolila právě označení G70 zatím zůstává utajeno, ale pravděpodobně se jedná jen o změnu zaběhnutého stereotypu. Samotné kódové označení G70 se objevilo již před mnoha týdny v ovladačích ForceWare, což zavdalo internetové komunitě k poměrně slušným spekulacím, které ale v většině případu vedly k zbrusu novému grafickému jádru, které pomůže nVidii opět na výkonnostní trůn, který ztratila v souboji minulé generace čipů (NV45 vs. ATi R480).

Nvidia GeForce 7800GTX - technologie a výkon
i Zdroj: PCTuning.cz

- GeForce 7800GTX -

Nvidia se rozhodla, že použije již vyzkoušeného 110nm výrobního procesu, který se osvědčil na jádrech NV43 či NV41  a zároveň se pokoušela vyhnout stejnému problému s jakým teď pravděpodobně bojuje společnost ATi, která se rozhodla použít výrobně velmi náročného 90nm procesu pro své nové jádro R520, což způsobilo zpoždění v řádu týdnů, neboť prvotní prognózy se ukázaly jako příliš optimistické a společnost teď čeká nový respin tohoto jádra. Nvidia se s podobným problémem potýkala u čipu NV30, který používal tehdy velmi pokrokového 130nm výrobního procesu, ale jeho použití přineslo spoustu dětských nemocí v podobě přehřívání a malé výtěžnosti.

Nvidia GeForce 7800GTX - technologie a výkon
i Zdroj: PCTuning.cz


- polovodičový "wafer" s jádry G70 -


Jádro G70 je tedy vyráběno 110nm technologií, což mu zaručuje solidní frekvence a hlavně potenciál pro přetaktování, který určitě předčí grafické karty GeForce 6800GT/Ultra. Další podstatnou věcí je zvýšení počtu pixel pipelines na rovných 24, což oproti NV45 znamená navýšení o 50%. Geometrická část jádra obsahuje 8 vertex pipelines (+2 oproti NV45). Počet ROP jednotek zůstává stejné jako u předchozího high-endového čipu a jsem velmi zvědavý jak nVidia docílila proklamovaného nárůstu výkonu při metodách vyhlazování, jelikož právě FSAA je velmi úzce spojeno s počtem ROP jednotek.

Nvidia GeForce 7800GTX - technologie a výkon
i Zdroj: PCTuning.cz


- jádro G70, kontaktní plocha -


V následující tabulce vidíte porovnání zbrusu nového čipu G70 s staršími kolegy ze stájí ATi i nVidia. Pro ilustraci jsem doplnil specifikace čipů minulé generace high-endu grafikcých karet ze stají ATi i nVidia.

 Radeon X8

50XT PE

GeForce

7800GTX

GeForce 6800Ultra

VPUR480

G70

NV45

Výrobní proces0.13 ľm TSMC0.11 ľm TSMC

0.13 ľm TSMC low-k

Technologie čipu256-bit256-bit256-bit
Počet transistorů160 milionů

302

milionů
222 milionů
Paměťová sběrnice256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
Paměť256 MB256 MB256 MB
Takt čipu540 MHz430 MHz400 MHz
Takt pamětí590 MHz
(1180 DDR)
600 MHz
(1200 DDR)
550 MHz
(1100 DDR)
Paměťová propustnost37. 8GB/s

38.4

GB/s
35.2 GB/s
Fill-rate (single-texturing)

86

00 Mpixel/s
6900 Mpixel/s6400 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)

86

00 Mtexel/s

10300

Mtexel/s
6400 Mtexel/s
Vertex Shader6

8

6

Počet Pixel Pipelines16

24

16

Počet TMU/pipeline111
Vertex Shader verze2.0 (b)3.0

3.0

Pixel Shader verze2.0 (b)3.0

3.0

DirectX9.0 b9.0 c9.0 c
AntiAliasing2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
2x OGSS
AA specialityTemporal AA,
Centroid Sampling
kombinace SS+MSkombinace SS+MS
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
Další technologie3Dc Compression
Temporal AA
UltraShadow
Transparent AA
Intelli Sample 4.0
3Dc Compression
Temporal AA
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama