jak-testujeme-graficke-karty-pohled-do-zakulisi
Hardware Článek Jak testujeme grafické karty - pohled do zákulisí

Jak testujeme grafické karty - pohled do zákulisí | Kapitola 24

Z. Obermaier

Z. Obermaier

24. 3. 2009 06:00 85

Seznam kapitol

1. Úvod - Testujeme, testujte i vy .. 2. Testovací sestava 3. Testovací hry a metodika 4. Fallout 3 5. Call Of Duty 5 6. Left 4 Dead 7. Far Cry 2 8. Dead Space 9. Bioshock 10. World In Conflict 11. Tomb Raider Underworld 12. GTA IV 13. Call Of Duty 4
14. Devil May Cry 4 15. Crysis Warhead 16. S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky 17. Brother In Arms: Hells Highway 18. Race Driver: GRID 19. Half Life 2: Episode Two 20. Company Of Heroes: Opposing Fronts 21. Mass Effect 22. Unreal Tournament 3 23. Enemy Territory: Quake Wars 24. Jak dlouho trvá test? 25. Závěr

Dnes vám přinášíme před časem slíbený článek o metodice testování grafických karet na našem serveru. Budete mít exklusivní možnost nahlédnout do naší kuchyně a nasimulovat si dle našich informací naprosto stejné situace a ověřit si tím autentičnost výsledků. V článku se také dozvíte, jak dlouho trvá otestovat jednu kartu a kolik je tedy s takovou recenzí práce.

Reklama
Jak testujeme grafické karty - pohled do zákulisí
i Zdroj: PCTuning.cz

Pokud jenom hrubě sečteme potřebnou dobu pro otestování jediné grafické karty, vyjde nám z dvaceti her číslo 1015 minut. To představuje zátah v jednom kuse 17,0 hodiny. I kdyby jste začali v 8 hodin ráno a testovali celý den, do půlnoci to nestihnete. Pokud si k testování sednete po obědě, a po dva dny skončíte v deset večer, je zde velká šance, že to zvládnete. V případě pracujícího člověka, který se vrátí domů ve čtyři odpoledne, je možné tuto porci testů zvládnout za čtyři odpoledne (každý den bude testovat minimálně do devíti večer).

Autor - Hogo Fogo Homolka ..

Podívejme se na to ale také z jiné strany, v ČR je průměrná hodinová mzda 117,4 Kč. Počítáno tímto tarifem, vaše práce stála 1995 Kč. Nezapomeňme ale, že jde o průměrnou základní (spíše dělnickou) mzdu, nikoli honorář pro kvalifikovanou sílu. Za tuto částku ale máte pouze plný blok čísel, nebo v lepším případě vyplněnou tabulku v Excelu. Nyní vás čeká několik dní tvorby grafů, tabulek a textu. Je vidět, že některé weby na této "postprodukci" šetří a textu je v jejich recenzích jako šafránu. V jejich případě jde spíše o obrázkové testy, než plnohodnotné recenze. Z vlastní praxe vím, že zpracovat test jedné grafiky zabere zhruba 8 - 10 hodin této další práce. Suma sumárum, zde máme 27 hodin práce na jedné rozsáhlé recenzi grafické karty.

Vynásobeno průměrnou českou mzdou, je to 3170 Kč. V tom ale není elektřina, omluvný dárek dětem a partnerce za dlouhé hodiny pouze u počítače, spousta dalších odmítnutých radostí atd. Opravdu si myslíte, že má jedna recenze grafiky takovou cenu? Upřímně, Vy čtenáři, dělali byste to? Reálný honorář za takový článek je totiž mnohem nižší, než mnou vypočítaná částka! Když se na to podívám z čistě pragmatického hlediska, dostávají autoři méně než ukrajinští dělníci na stavbě (a to vím, protože na mé stavbě je sám platím). Alespoň, že jde o práci v teple a pohodě domova, to budiž autorova výhoda.

Na luxus na obrázku by průměrný autor musel zpracovat 23 článků, uveřejňoval by jeden týdně po dobu šesti měsíců ..
i Zdroj: PCTuning.cz
Na luxus na obrázku by průměrný autor musel zpracovat 23 článků, uveřejňoval by jeden týdně po dobu šesti měsíců ..

Tuto stať jsem zde uvedl z jediného důvodu, aby si čtenáři nemysleli, že recenze pod kterou se tak rozčilují, je autorův "zlatý důl" na kterém se luxusně "napakoval". Za každou recenzí je tolik práce a času, který vám žádná redakce adekvátně nezaplatí, minimálně z poloviny všechno dotují sami autoři (svým volným časem, elektřinou, vlastním hardwarem atd). Na prvním místě má být spíše uznání, že pro Vás někdo recenzi zpracoval, ať už je její kvalita jakákoliv. Teprve až v druhé řadě je na místě upozornit na chyby a nedostatky, které jsou v každé recenzi bez výjimky.

Kritizuji, tak také kritizuj ...

Nakonec se stejně najdou "křiklouni", kteří Vám takovýto článek, který vznikl doslova z krve a potu, zkritizují během pár vteřin. Ideálně rovnou po přečtení první kapitoly. Většinou je dokonce kritika nesmyslná a čtenář kritizuje z jakési "české tradice" - aby se kritizovalo. Vidíme to každý den na všech českých stránkách, kde si čtenáři za domnělou anonymitou internetu ulevují od ran, které jim každodenní realita uděluje. Myslíte si, že to bude autory bavit? Když oni věnují tolik času tvorbě onoho testu, který dělají kvůli Vám (snad už si teď nikdo nemyslí, že kvůli penězům, že?) a uznání nikde? Bohužel je to bavit nebude, a na českém webu je to znát. O schopné autory, kteří by výše popsané dobrovolně podstoupili, je u nás opravdová nouze. Dnešní recenzent musí být neskonalý fanoušek hardwaru a nebo neskutečný idealista s nekonečnou trpělivostí. Naštěstí jsou čtenáři v zahraničí slušnější a nepouštějí si své oblíbené výrobce až tak moc k tělu (někdy až chorobně), jako to u nás vidíme dnes a denně.

Analýza konkrétního testu

Na závěr této kapitoly si ještě zanalyzujeme rozsah práce na konkrétním testu, bude se jednat o tři díly naší "ságy" o vlivu výkonu procesorů na herní výkon. V komentářích se jeden z čtenářů pozastavil na otázkou časové náročnosti tohoto testu. Zde se tedy na tento test podíváme z této stránky.

V první části jsme testovali jednu grafickou kartu GeForce GTX 280 na čtyřech přetaktovaných počítačích. Měření GeForce GTX 280 na Core i7 jsem měl hotové již předem, z jiného testu (učinil jsem jen několik ověřovacích měření). To znamená, že změřit výkon trvalo 3x 1015 minut. To je v přepočtu asi 50 hodin, to jest dva celé dny testování. Druhá část byla mnohonásobně náročnější. To jsme testovali na čtyřech přetaktovaných počítačích dvě grafické duální karty. Měření Radeonu HD 4870 X2 a GeForce GTX 295 jsem měl již také hotový (také jsem jen přeměřil několik ověřovacích testů), měřili jsme tedy 6x 1015 minut. To je převedeno na hodiny 101 hodin. V počtu dnů to dělá něco málo přes čtyři dny. Závěrečná část byla nejnáročnější, měli jsme šest počítačů s nepřetaktovanými procesory. Na pěti z nich jsme testovali dvě grafické karty, na poslední pouze jednu kartu. To obnáší 11x 1015 minut. Tento test zabral brutálních 186 hodin, což je necelých osm dní. Kompletní otestování tedy zabralo 14 kompletně celých dní.

My jsme testovali souběžně na třech počítačích, a začali jsme druhý týden v lednu. Každý z nás musel otestovat něco kolem 4,5 dne čistého času (přesně to bylo 62 hodin testů). Když se budete testování věnovat 6 hodin denně, bude vám tato porce trvat deset dní. Když započteme víkend s dvěma dny plného testování, dá se to zvládnout za sedm dní. Pokud se můžete denně věnovat testování hned po obědě (7-8 hodin), zvládne to jeden člověk za pět dní s víkendem. Já pracuji většinou z domova, tedy jsem si mohl k testování často sednou už ráno a skončit večer i ve všední dny, nikoliv jen o víkendu. My jsem test měli rozvržen do tří týdnů, tedy to ve třech lidech šlo bez potíží stihnout (včetně doplnění dvou sestav a sepsání textu a tvorby tabulek).

Doufám, že to jako odpověď "jak lze takový megatest zvládnout", stačí. Ještě štěstí, že test podobného rozsahu se provádí jednou za několik let, protože po tomto zápřahu jsem si musel dát dva týdny od psaní pohov. Schválně si ještě zkuste spočítat, kolik peněz stálo vytvoření tohoto testu (použijte průměrnou hodinovou mzdu v ČR). Nebudu vás napínat, každý ze tří autorů by si počtem odpracovaných hodin vydělal teoretických 13 000 Kč. A prakticky? Ani se neptejte ..

Nové hry přicházejí

Jak testujeme grafické karty - pohled do zákulisí
i Zdroj: PCTuning.cz

Jak už jsem během článku několikrát naznačil, chystá se výrazné omlazení testovacích her. Některé starší tituly navždy zmizí, a budou nahrazeny novými. Z budoucí metodiky zřejmě zmizí: Half Life 2 Episode Two, zástupcem na Source enginu bude pouze Left 4 Dead. Také Call Of Duty 4 se dále testovat nebude, postačí nám novější díl. Devil May Cry 4 bude jistě vyřazen a nahrazen opět Lost Planet, nebo novější hru od CAPCOM. Dalším vyřazeným titulem bode Brothers In Arms, tentokrát bez náhrady. Výměnou projde i strategie Company Of Heroes, která bude nahrazena novým pokračováním. Zcela vyřazeny budou Bioshock a Dead Space. Místo nich přibude nějaká MMORG hra a jeden PhysX titul (zřejmě Mirrors Edge). Aby bylo her opět dvacet, přibude zřejmě ještě očekávaný Wolfenstein a nějaká další zajímavá hra (nejlépe strategie). Za úvahu také stojí letecká novinka Tom Clancys HAWX, která má vestavěný benchmark. Novinkové zásadní grafiky se budou testovat v celé šíři dvaceti her, méně důležité karty a další verze karet na trhu pak pouze v osekané porci her - deseti titulech. Skladba těchto her je už na úvaze autorů. Vždy ale půjde o hru z popsané metodiky, kterou si budete moci doma zopakovat dle návodu.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama