crossfire-proti-sli-3d-pro-megalomany
Hardware Článek CrossFire proti SLI - 3D pro megalomany

CrossFire proti SLI - 3D pro megalomany | Kapitola 21

Z. Obermaier

Z. Obermaier

12. 8. 2008 01:00 63

Seznam kapitol

1. Úvod: Multi-GPU v roce 2008 2. Multi-GPU: Na co si dát pozor 3. Metodika testu a hry 4. Testovací sestava 5. Age Of Conan 6. Assassins Creed 7. Bioshock 8. Call Of Duty 4 9. Company Of Heroes: Opposing Fronts 10. Crysis 11. Enemy Territory: Quake Wars 12. GRID RaceDriver
13. Half Life 2: Episode Two 14. Lost Planet: Extreme Conditions 15. Mass Effect 16. Microsoft Fligts Simulator X 17. TES IV: Oblivion 18. S.T.A.L.K.E.R.: Shadow Of Chernobyl 19. Unreal Tournament 3 20. World In Conflict 21. Shrnutí výkonu 22. Teploty a spotřeba 23. Závěr a hodnocení

Dnešním dnem uvádíme dlouho slibovaný, technicky velmi náročný test zapojení dvou grafických karet v Multi-GPU režimech. Pokusíme se porovnat schopnosti obou řešení v moderních hrách. Srovnáme výkon, kvalitu zobrazení a hlavně také vliv použitého čipsetu na CrossFire a SLI. JsouMulti-GPU po několika letech své existence již vyzrálá a plně funkční řešení, či nikoli?

Reklama

Než se podíváme na procentuální vyjádření a shrnutí výkonu, pojďme si zopakovat v jakých hrách vlastně Multi-GPU funguje, a kde je možné tedy získat výkon navíc. V procentuálním vyjádření totiž vypadne číslo, kde se zprůměrovaly hry které dvě grafiky umí využít ale také ty hry, kde jsou zcela zbytečné.

CrossFire s Catalyst 8.7 funguje:

  • Bioshock DX9 i DX10 - funguje perfektně
  • Call Of Duty 4 - škálování výkonu je pouze v nejvyšším rozlišení
  • Company Of Heroes DX9 i DX10 - funguje perfektně
  • Enemy Territory DX9 - funguje perfektně
  • RaceDriver GRID DX9 - funguje velmi dobře
  • Half Life 2 Episode Two DX9 - pracuje perfektně
  • Lost Planet DX9 i DX10 - funguje perfektně
  • Mass Effect DX9 - funguje dobře
  • Oblivion DX9 - funguje velmi dobře
  • S.T.A.L.K.E.R. DX9 - funguje perfektně
  • Unreal Tournament 3 DX9 - funguje velmi dobře

Zapojení dvou grafických karet ATi Radeon tedy prokazatelně funguje v jedenácti hrách, z našich šestnácti. Někde je výsledek skvělý, jinde horší. Ve vypsaných titulech se ale na jisté navýšení výkonu (byť někdy pouze v maximálním nastavení) můžeme spolehnout. Podívejme se tedy na konkurenční řešení SLI.

SLI s GeForce 177.41 funguje:

  • Assassins Creed DX9 i DX10 - nárůst výkonu je někde znatelný
  • Bioshock DX9 i DX10 - funguje perfektně
  • Call Of Duty 4 DX9 - funguje skvěle
  • Company Of Heroes DX9 i DX10 - pracuje perfektně
  • Crysis DX9 i DX10 - funguje velmi dobře
  • Enemy Territory DX9 - funguje skvěle
  • RaceDriver GRID DX9 - pouze v maximálním nastavení
  • Half Life 2 Episode Two DX9 - podpora perfektní
  • Lost Planet DX9 i DX10 - funguje solidně
  • Mass Effect DX9 - pracuje solidně
  • Oblivion DX9 - funguje dobře
  • S.T.A.L.K.E.R. DX9 - velmi dobré
  • Unreal Tournament 3 DX9 - funguje solidně

I tady je situace podobná, z našich šestnácti her spolupracuje ve SLI třináct z nich. Ovšem rozhodnout, která podpora je lepší je velmi těžké. Někde je nárůst pouze v rozlišení, které používá opravdu minimum hráčů. Jinde se opět projeví problém mikrostutteringu, a někde jsou třeba chyby v obraze (týká se spíše CrossFire).

Při hodnocení Multi-GPU řešení, musíme zkrátka přihlédnout k mnoha faktorům, a ne hledět pouze na počet snímků za vteřinu. Příkladem buď třeba hra RaceDriver GRID, kde sice v grafu vypadá fps velmi vysoké a hratelné, kvůli mikrostutteringu se ale hra hrát nedala. Na závěrečné (čistě subjektivní) hodnocení si tedy ještě počkejte, a pojďme se nejprve podívat na tabulky s výslednými čísly.

CrossFire proti SLI - 3D pro megalomany
i Zdroj: PCTuning.cz

V tomto grafu jsem sečetl všechny výsledky, ve všech rozlišeních a nastaveních. Dvě grafické karty se spíše projeví ve vyšších rozlišeních, jestli tomu tak je se podíváme za chvilku. Pokud tedy přistoupíme na takovéto shrnutí výkonu, je nejvýkonnějším řešením dvojice GeForce GTX 280 ve SLI. Tento výsledek se dal očekávat, jedna GeForce GTX 280 je výkonnější než Radeon HD4870, tedy i výkon dvou je vyšší. Druhé místo patří samozřejmě dvojici Radeonů na desce s čipetem X48 Express.

Pokud osadíte tyto dvě grafiky do levnější desky s čipsetem P45 Express, musíte počítat s nižším výkonem. Průměrně jde o 4 procenta, pokud ale chcete přesnější vyjádření u konkrétních her - podívejte se do grafů a tabulky v kapitolách samotných her. Náš test byl z velké části věnován rozšířenějším rozlišením 1680x1050, 1920x1200 a zde je tedy nárůst výkonu s druhou grafikou kolem třiceti procent. Podívejme se na rozložení výkonu s rozlišením:

CrossFire proti SLI - 3D pro megalomany
i Zdroj: PCTuning.cz

Nejméně škálují dvě grafik samozřejmě v nejnižším rozlišení 1280x1024, zde se nevyplatí o nich uvažovat vůbec. Tato skutečnost, je ale již dávnou uznaným faktem. V rozlišení 1680x1050 se již pohybuje nárůst výkonu kolem 25-30 procent. To může v nějakých případech znamenat rozdíl mezi hratelnou a nehratelnou úrovní fps. Obecně ale ani pro toto rozlišení nelze dvojici výkonných grafik doporučit. Také rozlišení 1920x1200 není adeptem pro dvě grafiky, většina dnešních karet dokáže toho rozlišení zvládnout i sama, včetně vyhlazování. Ze všeho mi vyplývá jediné rozlišení, pro které se taková dvojice výkonných karet hodí - 30" panel s 2560x1600. Tam je dokonce toto řešení pro některé hry nutností, jinak si prostě nezahrajete. Ovšem, uživatelů s tímto rozlišením je opravdu minimum.

CrossFire proti SLI - 3D pro megalomany
i Zdroj: PCTuning.cz

Pokud vás dosud ještě výsledky, a celkem malý nárůst výkonu spojeným se dvěma grafikami v CrossFire nebo SLI, neodradily o nich uvažovat. Tak graf  poměru ceny a výkonu vás možná už přesvědčí. Kupovat druhou GeForce GTX 280 do SLI je doslova "barbarství". Za stoprocentní náklady 8020Kč s DPH získáte pouze 40 procent výkonu navíc, a to jen v některých hrách. Omluvit by vás mohl skutečně pouze 30" displej, nebo nutnost druhé karty pro nějakou hůře optimalizovanou hru (typicky Crysis).

To dva Radeony HD4870 se svou cenou 5040Kč s DPH (za jeden), nabízejí stejný poměr ceny a výkonu jako jediná GeForce GTX 280 (včetně rozlišení 2560x1600). To opět dokazuje, jak je tato karta stále ještě předražená. Pokud byste chtěli ale dohnat tuto kartu výkonem, nekupujte dva Radeony do CrossFire, ale raději svou jednu kartu přetaktujte - bude to stačit (viz náš test).

Co říci na závěr kapitoly testů. Ani jedno řešení dvou grafických karet, mne nepřesvědčilo o nutnosti o něčem takovém byť pouze přemýšlet. Jsou hry, kde fps razantně stoupá, v těchto titulech ale má dostatek výkonu většinou i samotná karta. Většina dnešních titulů, je solidně optimalizovaná a není potřeba již ke hraní zapojovat dvě karty. V některých hrách je vliv na výkon spíše pochybný a někde nefungují dvě karty vůbec. Problém mikrostutteringu je hodně zásadní, a mne obecně jeho výskyt na obou Multi-GPU v takové míře zklamal.

Obrovská spotřeba (jak uvidíte v příští kapitole), teploty a některé problémy stále dělají z Multi-GPU řešení záležitost pro opravdové "dobrodruhy". A to platí obecně i o duálních kartách (GeForce 9800 GX2, Radeon HD 3870 X2, 4870 X2). Problémy, které se táhnout s CrossFire a SLI od jejich počátku, se stále nepodařilo všechny vyřešit a pokud se tak nestane, není možné ani jednu technologii považovat za zcela vyzrálou.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama