CrossFire proti SLI - 3D pro megalomany | Kapitola 15
Seznam kapitol
Dnešním dnem uvádíme dlouho slibovaný, technicky velmi náročný test zapojení dvou grafických karet v Multi-GPU režimech. Pokusíme se porovnat schopnosti obou řešení v moderních hrách. Srovnáme výkon, kvalitu zobrazení a hlavně také vliv použitého čipsetu na CrossFire a SLI. JsouMulti-GPU po několika letech své existence již vyzrálá a plně funkční řešení, či nikoli?
Předělávka této hry vypadá na PC prostě úžasně. Hratelnost a provedení je perfektní, a pokud přemýšlíte o hře na prázdniny je Mass Effect v češtině dobrá volba.
Ve hře jsem nastavil vše na maximum, vyhlazování (8xQ) a anizo jsem nastavoval v ovladačích. Hra trpí nepříjemnou vlastností (kterou nelze zatím odstranit) a to je, omezení maximálního fps na 60. U nižších rozlišení proto grafy vypadaly "divně", tak jsem 1280x1024 a 1680x1050 vypustil. S vyššími stupni vylepšení obrazu, ale průměrné fps již řádně klesají. Hrál jsem úsek hry, na první planetě - po smrti Nihluse a následnou přestřelku, včetně animací (které jsou enginové a fps v nich také klesá s nastavením). Měřil jsem Frapsem.
Ve většině nastaveních jsou výsledky SLI i CrossFire vyrovnané, ani s vysokými rozlišeními a vyhlazováním, fps radikálně nepadá dolů. Na kartách ATi opět nefungovalo nastavení vyhlazování 8AA, takže nebylo možné vyzkoušet i další nastavení. Z našeho průběhu vyplývá, že CrossFire podává vyrovnanější fps.
Nárůst výkonu Multi-GPU
Škálování výkonu se dvěma kartami je v této hře velmi slušné, u obou řešení. Opět zde nehraje použitý čipset pro CrossFire roli. Při pohledu na procentuální hodnoty navýšení výkonu, je na tom dvojice Radeonů podstatně lépe. Nejvíce se CrossFire i SLI projeví od rozlišení 2560x1600 s vyhlazováním, pro nižší rozlišení dvě karty nepotřebujeme - hra má 60fps lock.
Škálování v Multi-GPU
- CrossFire - velmi dobré, tato hra CrossFire dokáže v určitých nastaveních využít. Nastavení Ai (standard, advanced, disabled) nemělo na využití žádný vliv.
- SLI - solidní, u této hry se ale projeví pouze v rozlišení 2560x1600, jinak ztrácí smysl.
Problémy Multi-GPU
- CrossFire - bez artefaktů, projevoval se mikrostuttering, což způsobovalo viditelné posuny v obraze a propady fps. Nejvíce to bylo patrné v rozlišení 1920x1200 a 2560x1600. Na hratelnost to mělo velmi negativní vliv.
- SLI - bez artefaktů, tady se mikrostuttering neobjevuje. Proti hře na kartách ATi, je ale s GeForce hra mnohem méně barevná a taková "mdlá".