CrossFire proti SLI - 3D pro megalomany | Kapitola 10
Seznam kapitol
Dnešním dnem uvádíme dlouho slibovaný, technicky velmi náročný test zapojení dvou grafických karet v Multi-GPU režimech. Pokusíme se porovnat schopnosti obou řešení v moderních hrách. Srovnáme výkon, kvalitu zobrazení a hlavně také vliv použitého čipsetu na CrossFire a SLI. JsouMulti-GPU po několika letech své existence již vyzrálá a plně funkční řešení, či nikoli?
Jedni tuto hru vyzdvihují do nebes, jako etalon grafických orgií a druzí ji zavrhují, jako nudnou střílečku. To nic nemění na faktu, že jde o nejnáročnější FPS dneška (i když to spíše způsobuje mizerná optimalizace). Testuji s posledním patchem 1.2.1.
Ve hře jsem nastavil vše na "High", při volbě "Ultra High" není hra hratelná na žádné kartě. Měnil jsem pouze rozlišení a hodnotu vyhlazování. Anizotropní filtrace jsem zapínal přímo v ovladačích grafické karty. Hrál jsem level "Assault", kde jsem od vrtulníku doběhl až na pláž a zase zpět do tábora. Kolem mne zuřila skutečná bitva, výbuchy a padající letadla - to vše opět zaznamenával Fraps.
V režimu jedné grafické karty, dokáže ATi Radeon překonat někdy i nejvýkonnější kartu konkurence. Při zapojení dvou karet, je situace opačná - ovladače ATi nedokáží druhou kartu patřičně využít, což opět dokládá náš průběh.
Nárůst výkonu Multi-GPU
Škálování výkonu CrossFire je zde většinou v rámci chyby měření, než by se jednalo o opravdový nárůst. Ten se koná pouze v rozlišení 2560x1600, v žádném jiném rozlišení se neprojeví (i zde jde ale pouze o 2fps). Ve všech nastaveních prostě renderuje scénu pouze jediná karta, a ta je na P45 Express omezená 8-mi PCIe linkami. A to u této hry znamená viditelný propad výkonu, pod úroveň jedné karty připojené 16-ti PCie linkami.
To, že zrovna v Crysis zapojení CrossFire nefunguje, mne překvapilo. Na serveru Guru3D při testování duální karty ATi Radeon HD4870 X2, došli ke stejnému závěru. Nevím tedy jak je možné, že se na několika serverech v CrossFire HD4870 objevil nárůst výkonu. Naopak SLI škáluje velmi dobře, a ve vyšších rozlišeních je i nárůst výkonu velmi vysoký.
Škálování v Multi-GPU
- CrossFire - vůbec, tato hra CrossFire téměř nevyužívá. U CrossFire na čipsetu P45 Express dochází k nemilým propadům po úroveň jedné karty. Nastavení Ai (standard, advanced, disabled) nemělo na využití žádný vliv.
- SLI - dobré, u této hry se nejvíce projeví od 1920x1200, 2560x1600, nebo také 1680x1050 s vyhlazováním.
Problémy Multi-GPU
- CrossFire - bez artefaktů, mikrostuttering se vzhledem k nefunkčnosti CrossFire neprojevil.
- SLI - bez artefaktů, mikrostuttering se také neobjevuje.