Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy
autor: Z. Obermaier , publikováno 6.8.2008
Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy

Dnes uvádí NVIDIA na trh prvotní balíček pro akceleraci fyziky PhysX na grafických kartách GeForce. Stane se tato událost dalším milníkem v historii herní fyziky? Prosadí se model výpočtu a akcelerace fyziky přes GPU v globální rovině? My se vám pokusíme tuto záležitost důkladně představit, a rozhodnutí necháme na vás.


Při praktických testech jsem se omezil pouze na vyzkoušení funkčnosti fyziky, a rozdíly fps jsem ani detailně neměřil (měřil, ale rozdíly byly zanedbatelné). Tento článek je jakýmsi úvodem k herní fyzice, a ne analýzou všech aspektů. S tou bych počkal až do příchodu nových titulů postavených na PhysX, v současných hrách není využit potenciál ani z poloviny.

Praktické dojmy z testu

Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy

- Demo Fluids -

Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy

- Demo Great Kulu -

NVIDIA dodala pro test několik technologických dem, které budou od 12.8 ke stažení na jejich webu. Proto o nich jen krátce. První "Fluids" ilustruje pokročilou fyziku tekutin a podobných materiálů (malých kuliček). Na druhém obrázku vidíte demo, "Great Kulu". Toto demo se dá hrát a vy jako postava střílíte do obludy na obrázku, která vás pronásleduje. Toto demo ukazuje možnosti zpracování měkkých povrchů a další efekty.

Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy

- Demo Nurien -

Třetí demo "Nurien" simulovalo přehlídkové molo, kde se procházely modelky v šatech. V tomto demu je zobrazena fyzika textilních materiálů. Kromě technologických dem, je možné vyzkoušet fyziku v reálných hrách - a to nás zajímá samozřejmě nejvíce.

Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy

- Advanced Warfighter 2 -

První hra praktického testu, je Ghost Recon Advanced Warfighter 2. Tato hra byla hlavním "tahákem" Ageia pro PhysX. Do hry byla přidána bonusová mapa, kterou ale mohli hrát pouze majitelé "PPU" karty. Pro ostatní byla tato mapa zamčená. Nyní máme možnost si ji vyzkoušet všichni. Speciální level "Ageia Island" demonstruje možnosti fyziky náramně. Každý výbuch znamená tisíce úlomků letících prostorem, je možné doslova vše rozstřílet na kusy. Mne ale zajímala spíše implementace fyziky v normální hře. Nahrál jsem tedy level "Price Of Peace", aktivoval PhysX Extreme v menu hry, a hrál.

Také v běžném levelu je lepší fyzika znát, rozstřelené předměty se rozletí na mnoho úlomků, výbuchy a efekty jsou vizuálně hezčí. Hrál jsem level bez akcelrace PhysX a s ní, a rozdíly byly v určitých situacích poznat. Dojem z celé hry se ale nijak výrazně nezměnil, efekty jsou lepší ale to je vše.

Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy

- Unreal Tournament 3 -

Druhou hrou je Unreal Tournament 3 s nainstalovaným mod packem. Fyziku si užijete pouze v několika levelech, a až po aplikaci zmíněného rozšíření. Také v této hře, se fyzika omezila na zvýraznění výbuchů a částicových efektů. Nutno ale říci, že efekty jsou velmi dobré a perfektně zpracované. Kéž by takto vizuálně fungovalo PhysX ve všech hrách.

Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy

- Warmonger -

Posledním titulem je Warmonger, multi playerová střílečka, kterou bez hardwareové PhysX nelze spustit. V této hře je fyzika ne velmi vysoké úrovni, dojem kazí jen horší grafika v obecné rovině. Zde si skutečně s fyzikou, výbuchy a efekty programátoři vyhráli. Hru je možné stáhnout zdarma a za vyzkoušení jistě stojí.

Závěr

Fyzika v zatím dostupných titulech, se omezuje na velké množství částicových efektů, výbuchy a efekty ohně a kouře. Zkoušel jsem tři hry, a PhysX efekty jsou určitě vizuálně lepší, než ty počítané procesorem. Je nutné si ale uvědomit, že se nacházíme na počátku rozvoje GPU hardwarově akcelerované fyziky, a vše do budoucna záleží pouze na množství a kvalitě PhysX herních titulů.

Pozitivní zprávou budiž, že PhysX akcelerované grafickou kartou skutečně funguje a nejedná se pouze o teoretickou možnost do budoucnosti. Již nyní si můžete tuto schopnost vyzkoušet, a udělat si vlastní názor. Mě osobně se možnost využití nadbytečného výkonu GPU pro výpočet fyziky a efektů velmi líbí, a troufnu si mu předpovědět slibnou budoucnost.

Největši "brzdou" většího rozšíření PhysX ve hrách byla nutnost dokoupení další karty do PCI slotu. Tato nevýhoda je již odstraněna, a každý majitel karty GeForce má "PPU" nyní k dispozici zdarma. Tento fakt by mohl být velkým impulsem pro vývojáře her, kteří mohou počítat s tím, že velká část hráčů má potřebný hardware a oni se tedy nemusí implementace PhysX ve svých hrách obávat.

Snad tyto nové okolnosti, spolu s obrovským nasazením NVIDIA pro tuto věc, přinesou na trh více zajímavých titulů a PhysX se možná časem stane základním standardem herní fyziky - předpoklady pro to má.

Zdroje, ze kterých jsem čerpal: Wikipedia, kniha "Game Physics" od David H.Eberly, článek "Physics in Mass Market Games" od Calen Henry a další.



Tagy: physx  nvidia  herni fyzika  akcelerace  ageia  hry  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
6.8.2008 08:06:09   212.47.18.xxx 714
vypadá to velmi zajímavě a souhlasím s tím, že se začne blýskat na lepší časy co se týče implementace fyziky do her. Škoda že jsi tuto novou fíčuru Obře neotestoval ve hře Medal of Honor:Airborne, to je totiž jediná schopnější a rozšířená FPS střílečka, která má PhysX. Nemýlím se když řeknu že to poběží i na mojí Nv8800GTX... že ne? :-)
6.8.2008 16:56:47   80.87.222.xxx 710
Zaujimalo by ma ako sa v hre prejavi, ked nebude styhat akcelerator fyziky? Ci to bude nejake trhanie, ale sa vygeneruje menej particles.

Napr. som pocul,ze v hre Live for Speed (co je BTW asi najlepsie naprogramovany racing simulator, co sa sietoveho a fyz. kodu tyka) bezi fyzika na frekvencii 100Hz.
6.8.2008 19:12:42   91.127.105.xxx 1214
jo supr, legendarna 8800GTX je ako Chuck Norris. Vzdy čerrrstvaa a neodolatelna. vdaka svojej konštrukcii stale patri k vykonnym kartam ako aj ohrievačom. :o )Uz sa tesim ked vyskusam fyziku najkor na chipe a potom na pridavnej karte ci uz 8600 alebo nejakej pasivnej 9600.

P.S. Chuck Norris kompletne vypocital čislo PÍ a to dvakrát
6.8.2008 08:11:56   81.19.4.xxx 2822
Havok má výhodu v tom, že umí pracovat s CPU. Vzhledem k dnes již naprosto běžnému nasazení vícejádrových CPU, kdy se většina volných jader při hraní jednoznačně fláká, nevidím žádný důvod proč neupravit Havok tak, aby využíval výkon volných jader. Není k tomu tudíž potřeba žádná další drahá grafika, nebo SLI. Pokud je u PhysX nutností výkonná grafárna, nebo SLI, má Havok jednoznačně lepší výchozí předpoklady pro úspěch. Věřím, že nové verze Havoku už pole neorané ve formě volných jader CPU budou umět využívat s jednoznačnou výhodou "žádná nutnost dalšího HW". A vo tom to je :-)
6.8.2008 08:19:57   78.102.120.xxx 1814
no to máš sice pravdu, ale viděl si někdy výpočet fyziky přes CPU? párkrát sem o tom už četl a 4jadrovej procesor má asi 10x menší výkon ve výpočtu fyziky než silná grafická karta(např 9800gtx). psali to tu nekdy před pár měsíci v novinkách..
6.8.2008 08:32:50   83.208.155.xxx 1130
Hmmm, pokud má grafická karta 10 x větší výkon než 4 jádrový procesor, je divné že v PC vůbec nějaký procesor potřebujeme... ;-)
6.8.2008 08:36:54   212.47.18.xxx 815
jasně že potřebujeme, pro bootování a load hry, pak ho můžeš vyndat :-D
6.8.2008 09:08:57   81.201.54.xxx 1710
GPU je tupá kalkulačka - umí počítat určitý věci hodně moc rychle. Procesor umí počítat vše, ale jen obstojně rychle.
PS: Né každej na PC jen bootuje a loaduje hru ;)
6.8.2008 09:18:36   78.41.173.xxx 1211
No ale aj tak vacsina ludi bude mat k dispozicii pre fyziku len cast GPU. Keby sa vyuzil procesor na plno tak to musi stacit na rovnake efekty ako dokaze PhysX. A btw. dalsia verzia havok ma podporovat akceleraciu cez GPU tiez.
6.8.2008 12:02:21   81.201.58.xxx 810
njn, ale co kdyz je narocna hra? kde vezme ta grafarna kapacitu jeste na vypocet fyziky?
6.8.2008 14:48:33   212.71.153.xxx 78
Tak to znamená, že na tom budeš stejně jako bez PhysX, prostě si fyziku pro tuhle hru budeš muset vypnout, nebo omezit.
6.8.2008 08:32:57   212.47.18.xxx 1319
njn, jenže to je moc kdyby... V tuto chvíli je jasně lepší PhysX, Havok nedosahuje takových vizuálních kvalit a hlavně kompletní NENÍ zadarmo na rozdíl od SDK PhysX. Nikde není otestováno, o kolik FPS se sníží rate hry při použití PhysX na Nv kartě a rozhodně je podle mě lepší nechat počítat fyziku GPU, které jí okamžitě i interpretuje na monitor, než CPU, který pak informace musí GPU "pracně" posílat a pak výsledný obraz skládat z informací od více zdrojů. Kdo má dnes herní PC - opravdu herní, nemyslím s např. Nv8600 - nemusí si zřejmě s nedostatkem výkonu svého GPU pro výpočet fyziky lámat hlavu. Počkáme ale na nějaké specifické testy......
6.8.2008 14:59:01   212.71.153.xxx 911
Viděl jsem test, kdy srovnávali UT3 s PhysX počítaným pouze na CPU, na 9800 GTX+ a na Ageie.
V rozlišení 1680×1050 byly FPS:
CPU - 30
9800 GTX+ - 50
PPU - 60.
Takže je vidět, že PhysX počítaný na GPU byl podstatně rychlejší než na CPU a přitom ovšem přidání PPU hru ještě zrychlilo.
Ovšem v rozlišení 1920×1200 už 9800 GTX+ nestíhala a hru oproti samotné CPU neurychlovala.
Takže je vidět, že záleží na tom, jestli GK zbývá nějaký výkon pro PhysX a pak dokáže hru urychlit.
Pokud je grafika náročnější, tak je řešením buďto PhysX vypnout, nebo přidat nějakou kartu na pomoc. Mimochodem výkon procesoru v Ageie je údajně někde na úrovni GF 6800, takže pomocná karta pro výpočet fyziky může být i docela levná (ovšem musí to být karta z řady GF.
6.8.2008 15:37:14   78.41.23.xxx 89
Zajímavá myš Lenka. Jeslti tomu správně rozumím, tak když tam mám druhou kartu čistě na počítání fyziky tak se výsledek bude teleportovat přímo na monitor? Asi ne co ... hezky přes PCIx se pošle do hlavní GK a ta to splácá dohromady a pošle... takže pracně posílat... Nehledě na to, že i při počítání na jen jednom GPU cestují data stále tam a zpět - jen část efektů má šanci dojít rovnou do scény bez toho, že by si musely udělat výlet zpátky.
7.8.2008 07:21:25   194.228.248.xxx 610
jestli budou data putovat tam nebo zpět, tě přece netrápí. tebe zajímá jenom to, jestli to s 2.GPU bude výkonnější. A jak jsi se dneska dozvěděl, tak bude.
GiGi
7.8.2008 08:40:29   81.19.4.xxx 810
Protože je současná modifikace skoro o dva roky starší ty troubo :-) To bylo v plenkách i DX9 :-)
6.8.2008 11:51:05   194.213.43.xxx 1111
Nejdřív si ten článek opět pořádně přečti a ti co s Tebou souhlasí by mohli také. SLI není k akceleraci fyziky vůbec potřeba, pokud máš ATI (jako že si tím sem téměř jistý) stačí si koupit nějakou levnou Geforce (třeba 9600) a ta ti na intelovském čipsetu bude normálně akcelerovat fyziku ve hře. Takže PhysX je pro každého. Havok je sice rozšířenější ale to nemusí trvat věčně. Např. Far Cry 2 má také podporovat PhysX a určitě se letos najdou další AAA tituly.
6.8.2008 08:17:56   88.103.247.xxx 1612
v páté kapitole článku jsem narazil na informaci, že i majitelé AMD/ATi karet můžou také zprovoznit PhysX a to pomocí přidání Nvidia karty. Má to někdo odzkoušené? Nvidia 8600 je v bazarech už levňoučká, možná by stálo za to ji využít
6.8.2008 08:38:26   90.176.221.xxx 1217
Škoda těšil jsem se na výsledky a dost mě zklamalo že i s takovou grafikou jako je 9800 gtx se počítání fyziky může negativně projevit na jejím výkonu.(( Strkat další kartu do kompu je blbost i když bude levná ... další spotřeba, hluk a teplo... Zatím teda havok vypadá lépe, žádné další špurky do pc.
6.8.2008 11:53:37   194.213.43.xxx 812
Např. Geforce 9600 je drahá karta?..to nemůžeš myslet vážně. Dneska jsou prakticky všechny GK levné ..ani GTX280 není drahá proti tomu kolik se za takový výkon platilo ještě před rokem.
6.8.2008 12:07:50   90.176.221.xxx 910
? já psal něco o tom, že 9600 drahá nebo co?
Asi jsi nepochopil myšlenku jde o to, že jsem čekal, že na to bude stačit jedna karta za normální cenu, ale ty si musíš koupit druhou na fyziku a to už tu bylo...
Jinak pro mě je karta za 9 litrů drahá asi už mám v životě jiné priorty než strkat peníze do pc...
6.8.2008 15:01:13   212.71.153.xxx 68
Fyzika je něco navíc k tomu, co dosud hry předváděly a proto potřebuje nějaký dodatečný výkon.
6.8.2008 08:52:04   90.177.158.xxx 713
Tak tento clanek me docela dost potesil. A potesilo me hlavne to ze kdyz bych chtel upgradovat svou GF8800GT za neco lepsiho tak ju nebudu muset jakozto majitel intelackyho chipsetu vyhazovat (dneska uz je to v podstate neprodejnej kus HW co by sme si nalhavali ze?) ale jen ju pouziju jako druhou kartu pro pocitani fyziky aniz bych kvuli tomu musel kupovat novou zakladovku a podobne.
6.8.2008 09:10:10   78.99.44.xxx 1114
Upgradovat sa chystam aj ja. Mam 8800GTS 640MB a chcem pockat na to ako dopadne 4870X2. Ale ked si predstavim ze by mi mali v kompe hucat 2 karty a vyuzitelnost by bola v podstate minimalna (schvalne, kolko z tych hier ktore su podporovane PhysX by ste si zahrali ?). Kazdy si najde jednu, dve hry ktore maju tuto podporu a ostatne ho nezaujimaju. Ovela viac sa mi paci Havok. Su tu namietky ze v sucastnosti nie je tak dokonaly ako PhysX (pockajme na novu verziu), alebo ze nie je zadarmo (to mna ako pouzivatela naozaj nezaujima kolko Havok stoji, staci mi ked ho tam vyvojar naimplementuje), avsak ma ovela vacsie rozsirenie a viacjadrove procesory nie su uz len vysadou bohatych, tak naco sa maju CPU flakat ?
6.8.2008 09:18:15   85.207.200.xxx 1012
"Ani dnešní čtyřjádra nejsou dostatečně výkonná, k výpočtům náročných efektů."

Aha, a proto se flákají a na již tak přetíženou grafiku se přidá další zátěž.

Na Quad Core jsem testoval UT3 s physX modem, bylo to nehratelně pomalé, ale zátěž CPU byla v podstatě stejná jako bez něj (cca 1.5 jádra). I v crysis nejedou víc než dva thready.

Chápu, že je pro výrobce přínosnější přinutit lidi koupit si dvě grafiky do SLI, než jeden procesor za cenu nižší než jedna z karet, ale v článku by toto být nemuselo.
6.8.2008 09:50:35   192.108.125.xxx 89
Presne tak, vyrobcovia sa nas len snazia presvedcit, ze bez PhysX to nejde. Pritom uz teraz sa viac (4) jadrovy CPU flaka.

Tendencia je jasna, ked budeme mat 8-16 jadrove CPU preco by som mal pocitat fyziku cez vzdy pretazenu grafiku? Je to len hlupy marketing ... tak, ako si teraz prisposobujem graficke detaily v hre, aby sa dala dobre hrat na mojom HW, rovnako si prisposobim aj narocnost na fyzikalne vypocty ... ze je to bude na cpu pomalsie? no a co, znizim uroven detailov a je mi fuk ze sa domcek rozsype na menej kuskov a ich interakcia bude jednoduchsia.

V konecnom dosledku to speje len a len k engine, ktory bude podporovat aj CPU aj GPU (podobne ako havok).
6.8.2008 10:12:48   217.77.165.xxx 815
havok mozna nikdy ani gpu podporovat nebude, zatim je jista jen cpu podpora a to je zastarala cesta. Ps physx podpouje cpu i gpu
6.8.2008 11:30:29   81.19.4.xxx 1011
:-) prosímtě, a v čem je tato cesta zastaralá ..? To tedy čumím nad tak hloupým závěrem. Jde přece o engine fizyky, přizpůsobený na výpočetní schopnosti CPU volných jader. Pořád jsou to jen výpočty na rozdíl od vizuelních technologií GPU pod DX10 a více. Pokud by Havok nastoupil tuhle cestu a dotáhl ji do funkčního stádia, mohl by jednoznačně kralovat. PhysX právě proto nemůže pracovat s CPU, protože je velmi úzce spjata s vizuelními technologiemi GPU a tím si podle mého názoru NVidia opět komplikuje budocnost, protože zatěžovat grafickou kartu dalším nutným výkonem má omezené hranice, konec konců na to NVidia narazila už nyní se svými monstrjádry.
6.8.2008 11:50:08   217.77.165.xxx 1011
zastarala je v tom smeru, ze CPU nedokaze "vykouzlit" tak pekne efekty a programatori her nejsou schopni udelat multi thred hru, natoz fyzikalni efekt
6.8.2008 11:59:52   78.99.44.xxx 910
Preco by CPU nevedelo vykuzlit taky pekny efekt ako GPU ? Ano, vyvojari maju problem nakodit multithred hru, avsak prave fyzika je thred ktory dokaze bezat samostatne (relativne samostatne).
7.8.2008 10:16:12   62.168.125.xxx 68
Spytam sa mierne od veci, dala by sa ta druha geforce na fyziku dat aj do PCIx1 slotu? niekde som pocul ze staci vyrezat kusok plastu na slote a da sa to.. cize.. da sa PCIx16 karta dat do PCIx1?
6.8.2008 15:08:55   212.71.153.xxx 69
4-jádrové CPU, to je hodně!
Kolik jader mají moderní GPU? STOVKY!
V tom to je spousta té fyziky se počítá paralelně, tj. provádí se stejná operace na velkém množství operandů najednou a tady prostě vítězí objemy.
IMHO i Havok (vlastně Intel) přijde s podporou fyziky na GPU. Jenom si musíme počkat na uvedení Larabee a pak to budou uvádět jako velké +.
6.8.2008 15:35:17   78.99.44.xxx 810
Ak chces porovnavat vykon GPU vs CPU z hladiska rychlosti vypoctu fyziky, ano mas pravdu ... GPU je podstatne rychlejsie. Lenze si uvedom o com je PhysX. Ak chcem pocitat fyziku tak nepotrebujem pridavne GPU. O par rokov budu stvorjadrove procesory rozsirene tak, ze sa budu povazovat za samozrejmost. A aj napriek tomu si mam kupovat pridavne GPU aby mi pocitalo fyziku ked mam CPU ktore sa "nudi" ?! Sorry, ale ja nechcem mat v kompe jednu kartu navyse len preto, lebo niekto povie ze to na nej ide rychlejsie a je to jednoduchsie (a niekto sa na tom nabali). Je to len o optimalizacii. Pamatam sa ako boli vsetci K.O. z toho ked videli HL2 ... dnes to uz mozno nestaci, ale na druhej strane mne sa dnes doma minimalne 2 jadra flakaju...
7.8.2008 11:43:14   212.71.153.xxx 79
Pokud bude mít tvá GPU dostatek výkonu, tak to zvládne sama. Pokud budeš chtít hrát ve vysokém rozlišení, tak můžeš pro fyziku využít nějakou svou starší kartu, nebo si nějakou za 2000 Kč dokoupit.
A nebo rozšířenou podporu fyziky vypnout a fungovat tak jako doposud.
6.8.2008 09:24:47   89.102.9.xxx 813
1. Pěkný článek, dobrá práce.
2. Až bude nějaká fyzika rozšířená (myslím opravdu rozšířená a kvalitní) ve hrách, tak to bude rok 2012 nejdřív. A to budou výkony grafických karet tak nesmyslné, že klidně část GPU bude počítat grafiku a část fyziku. Nebo se fyzika podle nového Havoku rozdělí i na CPU. V té době klidně můžeme mít v počítači 8-mi jádrová CPU. Před 5-ti roky se nám ani nezdálo, že 4-jádra a výkony typu 4850 budou mainstream za pár korun.
6.8.2008 09:35:01   78.99.44.xxx 89
"A to budou výkony grafických karet tak nesmyslné, že klidně část GPU bude počítat grafiku a část fyziku." Si myslis ze graficky vyvoj sa do roku 2012 zastavi alebo co ?
6.8.2008 10:08:28   89.102.9.xxx 611
Nejdřív mysli a potom piš!
Grafické karty budou HODNĚ VÝKONNÉ.
Pochopil ?
6.8.2008 10:34:43   78.99.44.xxx 79
Chalan sa spamataj. Si vazne myslis ze HW grafickych kariet bude v roku 2012 taky, ze bude zvladat graficke aplikacie bez problemov a este mu zostane aj rezerva na pocitanie fyziky ? Neviem ako ty, ale ja mam pocit ze v doterajsej historii to bolo vzdy tak, ze narocnost softwaru sa vzdy prisposobila prave pouzivanemu hardwaru. Zober si napr.minulorocny Crysis ... vyvojari budu vzdy vediet ako vytazit z grafiky maximum. Pride mi neskutocne smiesne hovorit o nevytazenosti grafickych kariet v casoch ked sa RayTracing v podstate nepouziva, ale to uz som odbocil ...
6.8.2008 10:03:04   78.45.19.xxx 811
takže myslíte že mohu použít dvě karty gtx280 ve sli a jednu 9800gtx na fyziku?
6.8.2008 10:24:47   89.29.32.xxx 59
Uz asi desaty clenek na tema PhysX v GF, ale ve vyctu podporovanych her porad nikde nevidim strilecku, ktera byla pro puvodni PhysX karty psana primo na telo..
Nikdo si jiz nepamatuje Cellfactor:REVOLUTION?

http://games.tiscali.cz/clanek/screen.asp?id=9081
6.8.2008 10:28:52   82.99.169.xxx 812
Hmm. nVidia se vytáhla. Oni nejsou tak blbí jak jsem si myslel. Takhle by se mohli zbavit velkých přebytků graf. karet, kterých mají dost skladem a kvůli slabému výkonu na grafiku jsou neprodejné. Ale na akceleraci fyziky jsou dostačující. Takže i majitelé ATIn budou kupovat nVidie. ATI levná a výkonná na grafiku a nějaká mizerná, hrozně levná GF8600 která je dnes na nic, bude na akceleraci fyziky.
6.8.2008 10:39:01   90.176.221.xxx 711
No nevim místo physx karty si cpát do kompu další grafárnu, mi nepřijde jako úžasný nápad... která ti zajistí 5 snímků navíc nebo kolik?
6.8.2008 12:09:33   88.103.253.xxx 109
Prinos physx akcelerátoru (ať už na samostatné gpu/ppu kartě nebo v rámci jedné karty s grafikou) není v tom, že by hra běžela s vyšším fps, ale v tom, že veškeré fyzikální efekty (výbuchy, kolize, pohyby, tekutiny, kouř, prostě všechno to co umocňuje zážitek a pocit uvěřitelnosti a reálnosti prostředí) jsou mnohem dokonalejší než bez použití physx akcelerátoru.
Prostě nejde o vyšší fps (za tím se stejně honí jen blázni, lidské oko není schopno postřehnout rozdíl od cca 35fps více), ale o intenzivnější zážitek.
7.8.2008 09:32:16   217.112.175.xxx 516
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
6.8.2008 12:09:33   88.103.253.xxx 79
Prinos physx akcelerátoru (ať už na samostatné gpu/ppu kartě nebo v rámci jedné karty s grafikou) není v tom, že by hra běžela s vyšším fps, ale v tom, že veškeré fyzikální efekty (výbuchy, kolize, pohyby, tekutiny, kouř, prostě všechno to co umocňuje zážitek a pocit uvěřitelnosti a reálnosti prostředí) jsou mnohem dokonalejší než bez použití physx akcelerátoru.
Prostě nejde o vyšší fps (za tím se stejně honí jen blázni, lidské oko není schopno postřehnout rozdíl od cca 35fps více), ale o intenzivnější zážitek.
6.8.2008 10:39:42   88.102.237.xxx 610
No taky mě to mě to napadlo, ale moc tomu nevěřím,už vidím jak se budou snášet na jednom počítači ovladače od Nvidie a od Ati.
6.8.2008 11:07:17   87.197.5.xxx 1414
ide hlavne o to ... ze tie "nove" 4 alebo aj 2 jadra sa flakaju len koli tomu ze clovek a jeho logika nieje tak rychlo rozvijatelna ako ta HW logika.

Intel zacal kedysi s idealistickou myslienkou namiesto MHz alebo GHz navysovat na CPU pocet jadier a tym aj pocet vlakien a to sa mu aj podarilo a neskor sa to stalo standardom (AMD X2, C2D, ...). Lenze Intel, tak ako aj my na nieco zabudli ... pytate sa na co sme zabudli ? no predsa na realne vyuzitie tychto jadier ... poznam velmi malo resp. skoro vobec ziadny program ani hru, ktora by podporovala 2 alebo dokonca 4 jadrove CPU. A preto tu nastava to vase zmienovane "flakanie" sa jadier (proste sa "nasa" logika rozvija pomalsie). Uz od zaciatku mal Intel v plane to, ze vyvojari sa mali "naladit" na tuto "vlnu" a zacat vyuzivat a programovat aplikacie na vyuzivanie viac jadier resp. vlakien, ale tak sa nestalo ... a preto sa vyvoj viac jadrovych CPU "spomalil" ... a nastala potreba "dobehnutia" programatorov trend HW vyrobcou ... a preto teraz tito vyrobcovia (Intel ale aj iny) podporuju programy na vyvoj "novych" programovacich jazykov a tiez profesionalov, ktore uz budu podporovat komunikaciu pre viac jadier.

FAKTY - este stale je tu software resp. hry, ktore "slapu" lepsie na jednojadrovom Athlon XP 2500+ (1,8GHz) ako na neakom dvoj- resp. stvor-jadre ktore ma takt pod 1,8 GHz.

Takze v konecnom dosledku ide o to ... ze nebojte sa tieto "nevyuzite jadra" budu v dohladnej dobe vyuzite (no urcite nie na pocitanie fyziky) ... a to ze vznikla moznost ... vyuzit "nepotrebne" jadra na akceleraciu fyziky ... je len ciste nahodna.

Programatory sa naucia programovat aplikacie podporujuce multicore a multithread a potom budu "nase" viacjadra plne vyuzite a neostane miesto na "doplnkove" pocitanie fyziky. A ked tu uz budeme budu GPU minimalne 2* take vykonne ako su teraz. Z tohto potom vypliva jedine realne riesenie ... pocitanie fyziky cez GPU a ci uz to bude PhysX alebo Havok resp. neaky dalsi hrac ... to uz nechajme nahode.

Netvrdim to ze akceleracia fyziky cez CPU je uplne mrtva myslienka ... mozno to ma buducnost ... ale to je uz ina piesen ... teda skor iny CPU (Larrabee). Ale zasa aj toto je len spojenie CPU a GPU v jednom cipe (nahradenie jedneho jadra za GPU jadro) ... cize stale je to o tom istom ze ta akceleracia bude znova na GPU len to je implementovane v CPU.

Takze nech to zhrniem ... to ze sa da teraz fyzika pocitat aj cez CPU na "nevyuzitych" jadrach ... je len "negativny" efekt snahy Intelu o multicore procesory. Prijde doba, kedy sa tieto jadra uz nebudu "flakat" a musime vsetci verit ze to bude cim skor. A som zvedavy ako potom bude akcelerovat Havok svoju fyziku na 4 jadre na ktorom budu vyuzite vsetky 4jadra na 80%.

Podla mna buducnost "hernej" fyziky je urcite v akceleracii cez GPU. A ci uz to v konecnom dosledku bude PhysX alebo Havok ... ukaze len cas.
6.8.2008 11:40:17   81.19.4.xxx 810
Děkujeme za rozbor, ale až tak trefný mi zrovna nepřipadá. Plně vytížený 4-8mi jádrový procesor totiž nastolí další problém a tím je zase pomalá grafika. Pokud by se totiž podařilo rozvláknovat hru na 4-8 vláken, nastala by situace, že procesor bude mít dávno hotovo a grafická karta se současnými výkony nebude stíhat. Mnohem lepší variantou je management využívání jader podle počtu na palubě a tam opět vzniká protor pro výpočet fizyky. Momentálně není dostupné řešení pro Havok se samostatným výpočtovým jádrem, výpočet provádí singl CPU v zátěži hry, což není zrovna moc výkonné, natož efektivní. Proto se nabízí šance jít cestou využití volných jader jako mnohem efektivnější a rozumnější, než navyšovat výkon grafické karty.
6.8.2008 11:56:03   90.176.221.xxx 710
Naprostý souhlas úvaha nad tím, že vga bude tak výkoná, že se bude flákat je blbost. Nezapomeňtě na to, že budou sice výkonější vga, ale také náročnější hry. Vga nebude vědět kam dřív skočit a v kompu se bude poflakovat 8 jader na 5 procentech. a nebo si dokoupíte další grafarnu na fyziku, ale to už jsme zase u původního konceptu physx a jeho samostatné kartě na fyziku..
6.8.2008 12:20:15   88.103.253.xxx 710
No ale jestliže už nyní mají "středněproudé" grafiky výkon GPU pro fyzikální výpočty (ještě jednou, jen fyzikální výpočty) cca 10x vyšší než jedno jádro "střední třídy" CPU, a je předpoklad, že tento výkon GPU poroste mnohem rychleji než výkony CPU, tak se jednoduchou interpolací dostáváme k tomu, že i kdyby GPU fyziku počítala jen 30% času, pořád bude výkoná jako 3 "flákající se" jádra CPU.
A s pohledem do budoucna bude výkon stoupat, takže bude potřeba stále více volných jader CPU jen na fyziku, aby se vyrovnaly "obyčejné" GPU, která bude fyziku stále počítat "jen navíc" ke grafice.

CPU tento boj ve fyzikálních výpočtech zatím prostě prohrávají, a jediná jejich šance je implementovat "GPU princip" jako jednu součást CPU (tak jak to nejspíše bude v Larabee)
6.8.2008 15:20:32   87.197.5.xxx 69
2 AlienCZ - suhlasim s tebou s tym ze ak sa bude fyzika pocutat cez CPU, tak by sa mali vyuzivat volne jadra ... ale tu sme zasa priprobleme programovanie v multicore rieseniach ... takze asi tak. A este k tomu kym sa bude programovat na viac vlaknach ... vtedy uz budu GPU davno daleko vpredu.

2 jiri l - no nie ze sa bnude GPU flakat ... nebude ... bude zvladat nove hry na HIGH a stare na plnych detailoch, ale bude plna vytazena ... volaka fyzika jej zoberie neake tie %, no hadam nie viac ako 10 - 20% ... ale bude to stale dost ... aby stihala aj tie hry ... a procak ... ten bude mat jedno jadro na 85% druhe na 25% tretie na 5 % a stvrte mozno na 2% a to bude cele ... ale ked sa zacne viac jadrova podpora tak vytazenie bude na GPU rovnako ako v prvom pripade ale CPU na prvom jadre bude mat 30% druhom 25% tretom 25% a stvrtom 20% ... no ale volake miesto na fyziku ... neviem neviem.

kazdopadne uvidime casom ako sa to vyvinie ...
7.8.2008 06:18:20   81.19.4.xxx 99
Ale ony nejsou 10x výkonnější, než GPU, to pouze výsledky jsou 10x větší a to proto, že jsou spjaty s měřením včetně 3D akcelerace hry a technologických fičur zobrazování scény, samotný výpočet fizyky je spíše podprůměrný, protože část, která opravdu počítá jen fizyku je několikanásobně menší, než volné jádro CPU. Havok to zatím počítá jen samostatně s jedním jádrem CPU i na vícejádrových CPU (jinak to zatím neumí), které zároveň počítá i samotnou hru, proto je to pomalejší oproti separé výpočtu malinkým procesůrkem PhysX na grafice, jakmile by Havok měl možnost, resp. uměl využít samostatné jádro, okamžitě by PhysX přeskočil. Díváte se na to blbě, resp. porovnáváte hrušky a jabka jen proto, že je to ovoce a to je blbě.
7.8.2008 11:07:07   87.197.5.xxx 68
jj suhlasim s tebou ... ze je realna akceleracia fyziky cez CPU ... ked bude fungovat viac-vlaknove programovanie ... ale ber aj to ze ked uz budeme vediet pracovat, resp. programovat s viac vlaknami, tak ten procak bude aj na vsetkych vlaknach vytazeny ... a tym padom aj bude musiet brat neake tie percenta z volaktoreho jadra popripade z kazdeho jadra kusok ... ale zasa musis aj uznat to ze GPU ma pred CPU hodne navrch (a to uz aj teraz ... ked maju CPU 4jadra a GPU len jedno jedine ... no zasa je vyrabane novsou technologiou)... teda aspon z hladiska vykonu ... no tak neviem ... urcite maju obe moznosti svoje klady aj zapory ... ale podla mna ma teraz PhysX a jeho akceleracia cez GPU hodne navrch. Uvidime ako to dopadne.

mozno ked sa zacne to viacvlaknove programovanie to bude zasa naopak ... uvidime
6.8.2008 11:30:35   195.28.68.xxx 610
To si akoze k nainstalovanym ovladacom ATI - Catalyst instalnem aj ovladace NVidia ? Mam z toho velmi zly pocit. Co sa asi stane, ked sa to zmiesa dohromady s Windows-om ?! :-)
6.8.2008 11:42:29   81.19.4.xxx 109
Tohle: SE STANE
6.8.2008 16:54:15   62.168.125.xxx 79
Ale co by sa stalo? ja som to tak mal, Ati X1950PRO a integrovana GF7050 a vsetko slapalo ako hodinky, aj zobrazovanie na viac monitorov z kazdej grafiky na iny fungovalo. vazne
6.8.2008 14:04:55   217.195.161.xxx 59
Všem se omlouvám za náhlé zmizení článku, ale museli jsme ho stáhnout kvůli nedorozumnění s NDA termínem, který byl dnes v 1500. Teď už je zpatky a publikovaný zůstane...
6.8.2008 14:25:31   193.58.223.xxx 68
druha stranka "Co vše je fyzika ve hrách?" je porad zamknuta! Odemknout prosim, diky.
6.8.2008 14:25:58   78.99.44.xxx 47
NDA na oznamenie coho ?
6.8.2008 14:29:38   90.176.221.xxx 57
jj když se člověk pokusí návezt do modré stáje tak to není taková sranda jako do amd.:o)
6.8.2008 14:33:49   78.99.44.xxx 47
Nie vazne, ja som to nemyslel ako nejake navazanie sa alebo tak, ale fakt neviem na co bolo udelene NDA, na oznamenie ovladacov alebo co ?
6.8.2008 14:13:26   85.119.92.xxx 47
U me je po instalaci ovladacu 177.79 na 9800X2 Crysis katastrofalni.
6.8.2008 14:49:10   89.103.83.xxx 57
Ale to nema s PhysX nic spolecnyho kamarade
6.8.2008 14:28:15   90.176.154.xxx 917
nikdy si nic takovyho nekoupim ani si to nevemu i kdyby to davali v trafikach k casopisu..
kaslu jim na to, budu si dal hrat novy hry na grafice za 1500 kc a hotovo..
jinak docela smutny kdyz si nekdo koupi novou grafiku za 10 koliku a zjisti ze je vlastne k hovnu ze bez nejaky podelany fyziky to za chvily nepujde.. to je biznis
6.8.2008 22:12:22   89.103.83.xxx 47
TY SES HUSTEJ KAMO ! :-D
6.8.2008 15:37:24   90.176.200.xxx 78
Tento článek mě opravdu potěšil, ja mám momentálně GeForce 8600GT a budu v horizontu měsíců kupovat novou grafiku, třeba něco jako přetaktovaná verze GTX 260 a díky novým ovladačům nemusím 8600GT dávat bratrovi a nebo do šuplíku, ale pěkně si ji tam nechám na akceleraci fyziky . To se mi líbí, teď ještě, aby PhysX bylo masivněji podporováno vývojaři a bude to paráda.
6.8.2008 16:04:48   79.127.176.xxx 712
Napadání smazané ...
6.8.2008 17:08:34   213.192.54.xxx 129
Bohuzel reseni Nvidie neni a nebude masove minimalne do doby, kdy se prosadi u konzoli. Konzole jedou v Havoku a jelikoz dnesnim trendem je delat hry konvertibilni mezi platformami, tak se neda cekat nejaka velka zmena. To, ze se vizualni stranka her prilis nepohla dopredu je pouze a jen vina konzoli, protoze jsou momentalne vynosnejsi nez hry pro PC a proto maji prednost. Je jasne, ze kdyz se pak dela hra schopna bezet jak na PC tak na konzoli, tak omezeny vykon a male mnozstvi pameti u konzoli brani nejakemu pokroku ve vizualni strance. Diky tomu se ale prilis nehybe HW narocnost PC her, az na nektera techdema jako Crysis.
Druhym faktem, ktery vyrazne hraje pro Havok je jeho vlastnik, Intel rozhodne s Nvidii neprohraje a kdyby na kratko ano, tak to nebude mit dlouheho trvani. Zvlast kdyz by se za tim ucelem spojil s AMD. Nvidia je tak nejak mimo to hlavni deni v tomhle smeru, i kdyz se snazi delat, jako by fyziku ve hrach umela jenom ona. Konec koncu PhysX beha i na kartach ATi.
6.8.2008 17:09:26   89.124.8.xxx 47
Posledni screenshot nefunguje, v odkazu by melo byt
https://pctuning.tyden.cz/ilustrace3/obermaier/fyzika/Warmonger_big.jpg
6.8.2008 21:38:11   81.95.102.xxx 57
test
6.8.2008 23:27:45   84.42.208.xxx 47
sdsd
7.8.2008 00:47:50   84.242.78.xxx 78
Problem je v tom, ze to neni univerzalni reseni. Zadne vyvojarske studio(krom tech co maj zasebou nejakej hodne solidni kapital) nemuze vynalozit implementaci napriklad dvou ruznejch reseni. Kor kdyz neni problem aby napriklad PhysX bezela i na ATI. CPU ma kazdej. Dual ci 4 core se stava standartem. Coz uz nanejakou peknou fyziku staci. Efektiky muze naimplementovat pro ATI i NVIDII zvlast a hlavni cast necha bezet na CPU. Nebo se stane co. Pro majitele karet ATI budou hry levnejsi protoze nemuzou vyuzit PhysX. To asi ne.Tak vetsina her bude moznosti PhysX vyuzivat sporadicky.Jak je to ted. Proste tak ze tech efektu tam bude tolik aby to v klidu zastoupil CPU. No jedine reseni je reseni obecne.A to tak . ze ATI se nejak dohodne a bude PhysX podporovat taky. Nebo Micorosoft prijde s nejakym rozhranim alias DX physs. A ATI i NVIDIA to napasujou primo na to. Kod bude jenotnej. Jen se vyuzije co bude k dispozici. Kdyz ATI tak ATI , kdyz CPU tak cpu , kdyz NVIDIE tak ta.
7.8.2008 08:52:57   78.99.144.xxx 47
neviem ci som to zle pochopil, ale to rozbehanie Radoenu ako primarna grafika a GF ako "physX akcelerator" ide len na Intelovskych doskach alebo to pojde aj na doskach od AMD?
7.8.2008 10:44:41   85.248.24.xxx 47
na vsetkych doskach ci uz s podporov sli alebo crossfire je jedno aky cipset pouzijes pretoze tam sa nebudu prepajat so sli alebo crossfire bridge. proste jednu vlozis do jedneho slotu druhu do druheho a nastavis ktora bude ratat fyziku. das ist alles.
7.8.2008 10:48:11   85.248.24.xxx 47
este ze som nevyhodil moju starucku 8600 gt aspon si budem moct odskusat ako to pojde s tym physX. len mam otazku myslite ze bude stihat ratat fyziku pre gf 280?
8.8.2008 19:00:11   69.137.54.xxx 47
Prosim vas kde uz ted stahnu PhysX 8.07.18 ovladce? Warmonger uz se mi stahuje 177.79 uz mam od EVGA, zelezo na to taky, ale ty PhysX ovladace nemuzu najit jen verzi ....12 Predem diky pokud nekdo poradi.
8.8.2008 19:03:21   69.137.54.xxx 57
Myslim tim jestli nekdo neznate nejakou cesticku na web nVidie ftp. strejda google mi ty ovladace pochopitelne nasel, ale nevim jestli jim muzu verit.
11.8.2008 15:29:56   194.149.121.xxx 69
přiznam se ze to porad nechapu, dejme tomu ze jsem majitel 8800GT - dnes velmi rozsirene karty a ted chci fyziku od nVidie, co mam na výběr: 1.Akcelerovat fyziku stavajici kartou - prijdu o nekolik desitek procent vykonu(fps) - dekuji nechci, mam jich porad malo nebo tak akorat. 2. Dokoupit druhou kartu - z principu bych ji nekoupil, navic deska musi mit dalsi PCIE slot.Tady by me teda zajimalo kolik z vas je ochotno kupovat dalsi grafiku do PC, jestli je to jak u SLI tak je uplne pasé. 3. ?
16.8.2008 16:49:00   62.209.218.xxx 45
Tak jsem zkusil dát k 8800GTS jádro G92 druhou grafiku na počítání fyziky 8600 jádro G94 a světe div se! žádný plus FPS se nekonaly. spíš mínus jako by celou grafiku začala počítat 8600 a ne jen fyziku. Kontrola zapojení, kontrola nastavení ovladačů a NIC. FPS jde rapidně dolů a ne nahoru jak je všude inzerováno. Další pokus tentokrát se samotnou 8800GTS odhalil další zajímavost: Staré drivery na 8800GTS mají stejné fps jako nové se zapnutou fyzikou. Vypnu fyziku na nových a FPS jde dolů cca o 11pct. Mám z toho celkem blbý pocit že nvidia hraje nějakou divnou hru.
17.8.2008 16:26:58   195.22.40.xxx 34
Znáte někdo "hru" PHUN ? Tam se taky trochu hraje s fyzikou.
20.8.2008 07:35:11   212.71.148.xxx 510
GK ATI/Nvidia nejednom bordu (desce) asi neprojde (nepojede!)

když bude jedna karta Nvidia počítat vše výkon pojde vždycky dolu a to rapidně !

vždy bude lepši mit physX kartu a GK ,, než jednu GK od Nvidie !

takže schrnuto Nvidlaci zase zprasily jednu dobrou věc (PhysX) , ale stím se dá počítat Nvidia se nikdy na nic vlastniho nezmohla a nezmuže !

14.10.2008 19:46:08   92.62.224.xxx 00
no tak to je docela blby... znamena to, ze musim mit zakladovku se dvema PCIe?

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

318 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 149.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.