radeon-hd4850-rudi-vraceji-uder
Hardware Článek Radeon HD4850 - Rudí vracejí úder

Radeon HD4850 - Rudí vracejí úder | Kapitola 5

Z. Obermaier

Z. Obermaier

20. 6. 2008 01:00 155

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Radeon HD4850 512MB v obrazech 3. Testovací sestava 4. Spotřeba, přetaktování a teploty
5. Testy 6. Shrnutí testů 7. CrossFire až v plném testu 8. Závěr

Jak jistě všichni víte, bylo včera ukončeno embargo na testy nového Radeonu HD4850. AMD/ATi ale stále nepovolilo zveřejnit detaily architektury a technické podrobnosti karet. V dnešním článku vám ale prozradíme to nejhlavnější a to je výkon nové karty - který tedy rozhodně stojí za pozornost.

Reklama

Grafická karta Radeon HD4850 je kartou střední třídy, také vzhledem k ceně je určená do počítačů s omezeným rozpočtem - kde se nepočítá s vysokým rozlišením a 30" panely. Proto bude zásadní rozlišení 1280x1024 a 1600x1200 (ekvivalent 1680x1050). Maximální rozlišení tohoto testu bude 1920x1200, v testu CrossFire ale vyzkoušíme i 2560x1600.

3Dmarky

Radeon HD4850 - Rudí vracejí úder
i Zdroj: PCTuning.cz

V prvním, starém programu předehnal Radeon HD4850 dokonce i GeForce 8800 Ultra a zařadil se těsně za GeForce 9800 GTX. Novější test kartě dopřává ještě více, skončila čtvrtá za všemi duálními modely, kde první místo samozřejmě drží GeForce GTX 280.

Bioshock

Ve všech testech bez vyhlazování, je Radeon HD4850 stejně výkonný jako GeForce 9800 GTX (někde jej o pár fps překoná, někde naopak). Rozdíly jsou malé a verdikt zní - remíza.

Vyhlazování na unreal3 engine je pro ATi ale stále tragédie. Bylo nutné nastavit AA na hodnotu 8x, protože 4x prostě nefungovalo. Když jsem nastavil 4x hra karty vyhlazování nezapnula a výsledkem byly "zubaté" hrany. Zde je tedy výkon Radeonu HD4850 roven jedné GeForce 8800 GT. GeForce 9800 GTX zde má o víc než 30 procent vyšší fps.

Call Of Duty 4

Hru jsem testoval pouze s vyhlazováním, engine je velmi svižný na většině karet a tak to velký dopad na výkon nemá. Zde nemá Radeon HD4850 konkurenci a je ve všech testech stejně rychlý jako duální Radeon HD3870X2. Vyhlazování v této hře tedy nové kartě vyložené sedí.

Crysis

Bez vyhlazování je Radeon HD4850 opět +/- stejně výkonný jako GeForce 9800 GTX. Ve všech testech Radeonu na GeForce několik fps schází, rozdíly jsou ale velmi malé, spíše by se dal výkon Radeonu HD4850 srovnat s GeForce 8800 GTX, jejichž výsledky jsou téměř shodné.

S vyhlazováním nové kartě také dech nedojde a je stejně výkonná jako GeForce 9800 GTX, ovšem hratelná tato hra při tomto nastavení stejně není.

Company Of Heroes

Vzhledem k vysokému počtu fps, jsem testoval pouze s vyhlazováním. Jak sami vidíte, jsou zde velké výkyvy výkonu. V nejvyšším rozlišení je karta jen o 9 fps pomalejší než GeForce 9800 GTX, což je při takovém počtu fps téměř zanedbatelné. V druhém případě podává karta zcela shodné skóre. V nejnižším rozlišení ale zcela propadá na úroveň GeForce 8800 GT, nízké rozlišení s vyhlazováním kartě nesvědčí. Ve vysokých rozlišeních ale exceluje.

Half Life 2 Episode Two

Zde také testuji pouze s vyhlazováním, a vysoké fps to umožňují. Radeon HD4850 skončil někde mezi GeForce 8800 GTS-512 (GeForce 9800 GTX s nižšími takty) a plnohodnotnou GeForce 9800 GTX. Rozdíl je několik fps, což je opět vzhledem k vysokým fps zanedbatelné.

Lost Planet

Bez vyhlazování je opět Radeon HD4850 naprosto stejně výkonný jako GeForce 9800 GTX, rozdíly jsou v rámci chyby měření.

Ani při zapnutém vyhlazování mu v této velmi náročné hře GeForce 9800 GTX neutekla a obě karty mají také velmi podobné skóre.

Oblivion

Ve starším Oblivionu jsem zapnul také pouze vyhlazování a testoval jen ve vysokém rozlišení oba druhy prostředí - průměr z obou je v grafu. Výsledek je perfektní, Radeon HD4850 skutečně překonal (o několik fps) všechny karty a soupeři mu zůstávají pouze duální karty a GeForce GTX 280.

Supreme Commander

Opět očekávaný scénář, Radeon HD4850 podává víceméně stejné počty fps jako GeForce 9800 GTX, ta jej v nejvyšším rozlišení sice předběhne, v nižších se ale rozdíly srovnají.

S vyhlazováním je situace stejná, rozdíly mezi oběma hlavními rivaly jsou v řádu jednotek fps - tudíž zcela zanedbatelné.

World In Conflict

Bez vyhlazování v nejvyšším rozlišení GeForce 9800 GTX nepatrně uniká, rozdíly v nižších nastaveních zmizí. Tato hra je velmi limitovaná procesorem a takt 3,2GHz je pro ni zřejmě málo (odpovídá tomu velmi vyrovnaná horní část grafů).

Také s vyhlazováním předvádí Radeon HD4850 pěkný výkon, kde je počet fps pro něj a GeForce 9800 GTX opět téměř stejný.

Unreal Tournament 3

Toto je první hra, kde je Radeon HD4850 výrazně pokořen GeForce 9800 GTX (a to jsem použil ovladače bez podpory PhysX), zde musí ATi ještě zapracovat na ovladačích.

S vyhlazováním je to stejná bída, jako v Bioshocku. Radeon HD4850 se propadá ze svých obvyklých pozic až k výkonu GeForce 8800 GT. Vyhlazování v unrealu3 stále zůstává slabinou Radeonů.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama