NVIDIA GeForce 9800 GX2, test nejvýkonnější grafické karty na trhu | Kapitola 5
Seznam kapitol
Na uvedení tohoto duálního řešení čekáme dlouho, a po několikerém odložení jsme se jí právě dočkali. Již dávno před dnešním dnem, se spekulovalo nad výkonem a tento test spolu s dalšími tyto spekulace konečně ukončí. O tom, že tato karta se bezpečně umístí na pomyslném výkonnostním trůnu nemohlo být pochyb a také se tento předpoklad plně potvrdil.
Výrobce udává spotřebu karty maximálně 197W, což je hodnota pro duální řešení velmi nízká a zhruba odpovídá jedné GeForce 8800 Ultra s jádrem G80. Podívejme se na aktuální měření, zda se NVIDIA s takto nízkou spotřebou pouze nechvástá. V grafech je spotřeba celé sestavy, tak jak je popsána v kapitole "Testovací systém".
V prostředí systému Windows má GeForce 9800 GX2 nepatrně vyšší odběr než jednočipová GeForce 8800 Ultra. GeForce 9800 GX2 si řekne o největší porci energie ze všech karet v testu. Hlavní konkurent ve spotřebě, Radeon HD3870X2 je minimálně o 20W úspornější. Spotřeba tedy není nikterak nízká a dvojice napájecích konektorů ukazuje své odůvodnění.
Měření v zátěži jsem udělal při běhu programu 3DMark06 na nejvyšší možné rozlišení a vyhlazování. Nejvyšší spotřebu má samozřejmě duální řešení GeForce 9800 GX2, následováno Radeonem HD3870X2. Starší jednočipové GeForce s jádrem G80 mají spotřebu viditelně nižší.
Přetaktování
Kupodivu při uvedení této karty nebyl problém sehnat přetaktovací program, který by ji plně podporoval. Stáhl jsem poslední verzi Rivatuner 2.08 a ten kartu bez potíží rozeznal. První podmínka pro úspěšné přetaktování byla tedy splněna, a přesto jsem ale štěstí v přetaktování neměl. Jak vidíte na horním obrázku, karty je rozeznána správně a dole vidíte i frekvence, které odpovídají skutečnosti.
Kartu jsem přes tento program přetaktoval z 600/1500/2000MHz na 700/1700/2100MHz a očekával pěkné nárůsty skóre ve hrách. Bohužel se tak nestalo a skóre zůstalo identické! Myslel jsem, že tedy asi Rivatuner neumí kartu přetaktovat a zkusil změnit frekvence v systémové utilitě nTune. I zde se program tvářil, že kartu přetaktoval a frekvence byly indikovány zvýšené i v GPUz. Skóre ovšem zůstalo nezměněné. Důkaz přináší následující obrázky z testu 3DMark06.
Karta 600/1500/2000MHz, čtyřjádrový procesor na 3600MHz (450x8)
Karta na 675/1688/2100MHz, procesor na stejné frekvenci jako poprvé
Karta na 700/1700/2200, procesor stále na stejném taktu
Nárůst skóre 300 bodů při takto masivních navýšení frekvence je nemožné. Buď byl výkon procesoru limitujícím faktorem a z karty bez výkonnějšího čipu nelze "vymáčknout" více a nebo karta obsahuje nějakou ochranu proti přetaktování. Zkoušel jsem ale kartu přetaktovat na dvou různých deskách a systémech, a se stále stejně žalostným výsledkem. Aby se neřeklo, že 3Dmark06 v nízkém základním rozlišení není dobrým ukazatelem přetaktování, otestoval jsem přetaktovanou kartu v nejvyšším nastavení Crysis a výsledek byl rovněž stejný, jako bez přetaktování.
Teploty karty, chlazení
Při první startu na čipsetu Intel se má deska několikrát po sobě sama restartovala, a během té doby jede ventilátor na 100 procent a je to "vysavač". Na desce s nForce jela karta ale ihned na první pokus bez restartů. Karta je už potom celou dobu ve 2D i při "lehkém" hraní stále stejně hlučná, otáčky se zvedají pomalu až při dlouhodobé zátěži. Karta není v žádném případě nikdy zcela tichá a neustále uslyšíte zvuk vzduchu procházejícího žebrovím karty. Pro ultra tiché počítače tato karta tedy rozhodně není, tón zvuku ale není nikterak nepříjemný a mně osobně nevadil. Skřípání a syčení jako u chladiče karty Asus EN3870X2 1GB je mnohem nepříjemnější.
Během měření spotřeby jsem bezdotykovým teploměrem "projel" povrch karty, na obrázku je výsledek měření. Studený vzduch je nasáván ventilátorem, tam je samozřejmě karta jen vlažná. Postupně se ale povrch ohřívá v místě kde jsou jádra je na obou stranách teplota přes 50 stupňů. Nejžhavější místo je výfuk na horní straně karty, kudy jde ven ohřátý vzduch.
Teploty uvnitř karty jsou samozřejmě vyšší, než na povrchu a tak se podívejme na výpis z programu Rivatuner. Teplota obou jader je v klidu kolem 60-ti stupňů. Během výše zmíněného běhu programu 3DMark06 se teplota obou vyšplhala maximálně na 78 stupňů. V uzavřené skříni a při dlouhodobém hraní bude ale jistě mnohem vyšší.
Testy
Testování proběhlo pouze v devíti hrách. Jedná se ale pouze o nové tituly, které se dnes hrají. Dle mého osobního názoru, nemá cenu dělat desítky her, které jsou již roky zapomenuty. Testovací rozlišení bylo pouze 1920x1200 a 1600x1200 - testujeme dnes absolutní high-end a nemá cenu tedy ztrácet čas s dávno překonaným nízkým rozlišením 1280x1024.