Vševidoucí oko Sauronovo, aneb žití pod dohledem kamer
autor: Michal Rybka , publikováno 25.4.2014
Vševidoucí oko Sauronovo, aneb žití pod dohledem kamer

Kamerové systémy se vzmáhají a rozšiřují, jsou stále levnější a všudypřítomnější. Na skleněná oka nejrůznějších rozměrů s až zázračnými schopnostmi narazíte prakticky všude, nejspíš jich máte hned několik i u vás doma. Za chvíli to tu bude vypadat jako v Minority Report. Je ale možné, aby tento trend měl ve skutečnosti i nějaká pozitiva?


Jenomže potom je tu ta lákavá možnost, že překročíte hranice soukromí a začnete sledovat jednotlivé zákazníky. Z hlediska analýzy dat je jistě lákavé sledovat každého individuálně a sledovat nejenom to, co nakupuje, ale taky třeba to, u čeho se zastavuje. Podívejte se na pana XY: Kupuje levné potřeby pro zahradu, ale pravidelně postává před sekačkou za čtvrt milionu. Líbí se mu, ale zjevně na ni nemá. Tak co takhle třeba pošťouchnout personál, upozornit ho na to, že pan XY je zase v obchodě a nějak na něj zatlačit, aby si ji koupil na úvěr? Když svého zákazníka znáte dobře, víte, jaký typ úvěru mu nabídnout a taky víte, do jaké koupě ho přesvědčovat. Zadlužíte ho, ale co je vám po tom? Navíc můžete vyměřit prodavačům cíle, které musí plnit, kolik zákazníků musí takhle uštvat.

Ale to už je ona morální volba. Technika nemůže za to, k čemu ji využijete, anebo zneužijete. Jediná možnost je tvrdě žádat, ať jak soukromé společnosti, tak i stát dodržují pravidla a nenechat si ukusovat soukromí pod libovolnou záminkou. Je jasné, že to budou zkoušet, ale my jim to nesmíme dovolit. Totalitní režimy minulosti by s technologiemi současnosti byly opravdu strašlivé.

Vševidoucí oko Sauronovo, aneb žití pod dohledem kamer



Tagy: rybka  úvaha  big brother  kamery  ip kamery  zabezpečení  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
25.4.2014 15:01:25   37.188.227.xxx 389
Zajímaví článek, já osobně jsem za kamerové systémy rád protože mě živí takže vím co jsou moderní kamery schopné zaznamenávat a mnohým lidem by se udělalo jěště více zle kdyby zjistili že kamery mohou například doslova sledovat objekt (osobu) která se pohybuje což už opravdu hraničí s omezováním svobody když vás kamera může sledovat na každém kroku, na druhou stranu moderní kamery můžou sloužit zárověn jako EZS (elektronický zabezpečovací systém) kdy je možné u kamer nastavit zonu která po narušení vyhlásí poplach nebo sledování určitého prostoru a po objevení či zmizení nějakého objektu též možno vyhlásit poplach, nebo další příklad kamery umějí hlídat správný směr automobilů takže když vjede auto do jednosměrky v protisměru kamera ihned vyhlásí poplach nebo udělá fotku. Takže kamery jsou takové kontroverzní téma a dalo by se říct že je nelze brát jako špatnou nebo dobrou věc ale lidé je musí soudit podle toho k čemu je kdo využívá.
26.4.2014 07:17:36   86.4.137.xxx 1235

Vážne nechápem že až teraz sa zaujímate alebo až teraz v roku 2014 ešte len ide byť zavedený kamerový systém ???
Veď tu v UK kamerový systém (CCTV) je už od 1990 a v Česku začína sa len teraz ???

http://www.express.co.uk/express yourself/215388/CCTV-Britain-Why-are-we-the-most-spied-on-country-in-the-world
26.4.2014 13:11:31   37.188.235.xxx 176
Tak pokud jde o narazku na pctuning tk bych řekl že je asi jedno jesi by clanek napsali pred 5ti lety nebo dnes jelikoz problem a kontroverze byla aktualni tehdy a je i dnes. a pokud jde o kamery a narazku ze sme snad zavostali nebo co tk sorry ale kamerove systemy jsou tu uz hodne dlouho to ze clanek vysel nedavno neznamena ze teprve nedavno se zde zavedli kamery. takze si tu vasi milovanou UK zase strcte do kapsy a navazejte se do svého národa který je na tom hůř než my. dík
26.4.2014 19:14:56   92.40.248.xxx 512
Na pctuning nie na cesko ..
Ved pc tuning len kopiruje article nie?
Neber to az tak vazne tho
26.4.2014 09:41:20   94.113.163.xxx 142
Dobře jste to napsal. Nechápu ty "mínusy" když jste jen popsal schopnosti technologie. Souhlasím, že jde výlučně o nástroj a je na lidech jak ho použijí. Stejně jako nožem se dá namazat chleba, nebo zabít.
25.4.2014 15:17:36   93.91.243.xxx 1651
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
25.4.2014 16:09:15   88.102.74.xxx 457
Ano, pokud neděláte nic špatného, nemusí Vám vadit, že si NSA pročte Vaši poštu, zkontroluje závadnost Vámi stahovaného obsahu. Prostě sledování lidem, kteří "nic špatného nedělají" nemá důvod vadit, že?
25.4.2014 16:10:10   88.102.74.xxx 251
(pro vysvětlení, to je prosím ironie)

Jinak nejlepší způsob jak bojovat s kriminalitou je "všichni mají zbraně".
25.4.2014 16:44:22   93.91.243.xxx 550
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
28.4.2014 08:18:10   194.228.197.xxx 130
Až budete mít manželku a milenku a někdo za vámi přijde, že pokud mu nedáte sto litrů, tak to manželce řekne včetně kompletní zálohy vašeho mailu, nebo když vás vyhodí z práce proto, že si děláte se svým kolegou srandu z nadřízeného apod...

Ony totiž některé věci nelegální nejsou, ale taky nejsou správné po morální stránce, ale zisk z toho vytřískat jde, například nelegálně, jako vydíráním a podobně.
25.4.2014 16:50:27   158.195.219.xxx 565
morke napsal:
Výstižné, leč ironicky, řazení tagů .
Bezpečnostní kamery jsou třeba, neb by přibylo zlodějů bez nich a ti co už něco způsobili, by nebyli jinak dopadeni. Pokud nic špatného neděláte, nemusíte je vnímat. Ostatní nechť navštíví psychologa pro paranoiu.
Pokud někdo používá webkameru, tam je to dobrovolné a závislé na blbosti uživatele.


Tvoja teoria ma jeden obrovsky hak... O tom ci robis nieco dobre alebo zle nerozhodujes ty, ani ziadne vyssie moralne dobro... ale clovek ktory vlastni danu technologiu a ma v rukach moc. Ticho ludi spolocenske normy a poriadok urcite nezaujimaju... su vedeni vlastnym uspechom.
To je ako keby si pred druhou sv vojnou nejaky zid povedal ze nic zle neurobil tak ho nemaju za co strcit do plynu. Kto tvrdi opak je psychopat. Extremny pripad? Ani nie... dnes ti staci pochadzat z krajin blizkeho vychodu, byt pocernejsi, postavit sa nespravnemu cloveku na odpor (aj napriklad za nejake tu moralnu ideu) a pod. Moznosti je vela a urcite neexistujeme v tak dokonalej spolocnosti aby sme si dokonaly svet P.K. Dicka mohli dovolit. Podla mojho nazoru sme momentalne opice ktore maju namiesto pazurika smradphone. Technologia davno predbehla nase stojace mozgy...
25.4.2014 16:57:06   158.195.219.xxx 392
morke napsal:
A čemu to vadí? Ať si NSA čte co chce, tím to končí. Pokud se budu zabývat kdo mě sleduje, budu sledovaný. Ale protože vím, že jim informace o mně budou k ničemu, nemusím se tím zabývat.


V prvom rade ... pre NSA su informacie o tebe relevantne. Nakolko si nie si obcan USA, vsetky informacie o tebe su relevantne, pretoze predstavujes potencialnu teroristicku hrozbu. Preto existuje datacenter v Utahu... pre takych ako si ty.

V druhom rade... preco NSA? Myslis ze oni su jednini ktori zbieraju data? Myslis ze to tvoj stat nerobi ? Co ak ano ? Co si povies po tom ? Ze pokial ti nestia na hlavu tak nech si citaju dalej ? Kam posunies hranicu ked prve kvapky mocu dopadnu na tvoju tvar? Ze to je len voda z nebies?
25.4.2014 17:55:30   37.48.33.xxx 714
Tak co s tím uděláte? Nic, tak jako s komunismem. Vlády chtějí šířit strach a moc a vy jste na to přistoupili.
25.4.2014 18:49:37   158.195.219.xxx 255
Je to smutne ale s tymto mozem len suhlasit. Pokial sa dalej bude propagovat nazor pacienta so stockholmskym syndromom "ja nemam co skryvat, ja som neurobil nic zle" tak sa ani nikam nedostaneme. Myslim si vsak, ze v tomto pripade treba zacat ked uz nie cinom, tak aspon slovami. Ak sa o veci bude rozprávat verejne ako o negatívnom jave, mozno pridu aj ciny. Ak si kazdy bude drzat polky s tym ze "jemu to nevadi" taki si budeme musit zvyknut alebo sa naucit lepsie pred kamerami skryvat. A na zaver by som povedal este jednu vec, tak ako to casto hovori jeden zaujimavy clovek menom J. Appelbaum. Toto nie je o skryvani... toto je o sebaucte a vzajomnom respekte. Ak sa zacneme vysmievat tymto slovam, alebo na nich kaslat, tak skoncime ako kravy v ohrade ktore chodi farmar podojit ked potrebuje mlieko. Akurat s tym rozdielom ze farmar sa o kravu musi aj starat. My mame na krku pijavice a prizivnikov.
26.4.2014 09:45:01   94.113.163.xxx 41
Nevím jestli dám + či -. Co stím dělat? Kdysi jsme defenestrovali. Takže..bojovat!
25.4.2014 18:51:22   89.102.231.xxx 433
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
25.4.2014 19:49:45   158.195.219.xxx 224
Bezvyznamne vyjadrenie, nakolko o tom ci robis nieco nezakonne alebo nie nerozhodujes a ani rozhodovat nebudes. Ako bezny obcan-ovca nemas moc ani tvorit nove zakony ani menit existujuce. Na sude o svojej nevine nerozhodujes, dokonca ani len nemas moc ovplyvnovat tych ktori zakony tvoria. To ze pri volbach zamavas papierikom ako na prveho maja a vlozis ho do urny nema vplyv na nic.
Pokial nevlastnis media, alebo nie si na cele nejakej financnej skupiny... dovtedy je taketo vyjadrenie iba prejav strachu o pohodlie ktore momentalne mas.
To ze nerobis nic nezakonneho mozno nakoniec intepretovat iba ako to ze poslusne pocuvas ludi ktori prikazuju bez ohladu na povahu zakona. Zakon moze existovat aj na podporu zlocincov pri moci,alebo vrazdenia civilistov (vid. USA)
26.4.2014 09:56:14   94.113.163.xxx 170
Z Vaším příspěvkem se musím schodnout. Bohužel vnímám spíš to, že "ovce" radši nadávají na ty, kdo se ozvou, právě proto, že to "ruší" jejich klid a pohodlí
25.4.2014 18:55:40   89.102.231.xxx 421
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
25.4.2014 19:56:17   158.195.219.xxx 151
Dufam, ze toto je len nejaka trapna forma trollingu ...
26.4.2014 08:08:51   86.49.37.xxx 121
to neni forma trolingu, ale ukazka demence
27.4.2014 12:00:42   85.70.64.xxx 51
To platí u venkovních kamer na ulici, tam mi to nevadí že mě někdo vidí, taky nic nelegálního nedělam. Ale něco jinýho je zneužívání technologií jako jsou kamery v mobilech, počítačích a v nejnovějších televizích. Tam už s tim problém mam.
26.4.2014 00:07:56   213.192.25.xxx 110
Laskavému čtenáři doporučuji esej
'I've Got Nothing to Hide' and Other Misunderstandings of Privacy
(Daniel J. Solove): http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=998565

tl;dr verze závěru (přesto doporučuji přečíst celé): Samotný akt sledování mění chování lidí.
26.4.2014 01:04:52   37.48.38.xxx 122
nostrom napsal:
Me nevadi ze me nekdo sleduje, ja nic nezakonneho nedelam.

dychas to nekterym lidem staci
26.4.2014 19:52:03   89.102.231.xxx 310
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
26.4.2014 09:58:55   93.91.243.xxx 721
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
26.4.2014 10:01:08   93.91.243.xxx 319
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
26.4.2014 12:15:53   158.195.218.xxx 102
Myslim ze vyjadrenie je trochu nelogicke... v prvom rade myslienka strachu ako natroja je priliz vseobecna aby bola pouzitelna... narozdiel od nej je vsak kompletny monitoring obcanov trosku praktickejsia zalezitost. Co mate z toho ze ludia nad ktorimi mate moc maju strach, ked namiesto toho mozete mat velmi peknu a podrobnu databazu v podobe fejsbuku, kde vam uzivatelia=pasivni STB agenti dobrovolne posielaju report o sebe a svojich blizkych? SLedovanie ludi uz davno nie je scifi... je to realita a odporucal by som trochu studia.
26.4.2014 13:00:29   46.135.48.xxx 170
Samozrejme jde o dlouhe casove obdobi, ale krasne to ilustruje pomatenost jedincu kteri tvrdi ja nedelam nic spatneho.

Krestansvti, neboli jedno z nabozenstvi. Nejprve bylo stihano a tvrde trestano, pote tolerovano ale "aktivisty" trestano, pak bylo prijato , bylo vhodne, pak bylo nevhodne krestanstvi nepraktikovat, pak bylo defacto nutne byt dobrym krestanem, kdo nebyl toho nic pekneho necekalo, pak nam to zas trochu zeslablo, a ve stoleti dvacatem uz zas bylo leckde tvrde perzekuovano.

Tzn. kdybych zil dva tisice let a byl dobrym krestanem, tak podle tech vasich zakonu jejichz neporusovanim se tu ohanite bych se neustale pohyboval od vyvrhela az po nasledovanihodneho cloveka.

Proste zakony se meni, zalezi kdo je u moci. A rekneme ze by to tu ted obsadil nejaky diktator, zakony se zmeni, ale kamery zustanou. Tak co pak? No podridis se novym zakonum, jinak te trhnou mezi dverma, a pak muzes zas jako tenagerskej dementik vykrikovat ze zadny zakony neporusujes tak ze kamery i na zachode jsou richtig.
26.4.2014 11:44:33   84.242.66.xxx 190
že kamery sledující vše, vždy a všude jsou úplně na CENZURA a je to taková věc, která zasahuje natolik do soukromí jedince, že je obhajitelný je I ničit jakou koliv cestou. Teda minimálně potom, co informuju úřady, žeji tam nechci. I když u mladého člověka je pochopitelné kameru sejmout bez varování.

Kamery jsou zlo a dělaj z lidí vepře pod dohledem. CO je to za život být neustále pod kontrolou. Smyslem, života je vymanit se z kontroly a dosáhnout přirozené auto-samoregulace. Tzn přirozeně aktivně obhajovat vlastní prostor bez zbytečných iracionáních konfliktů.
Krom toho, léto je za rohem a není nad šmajchlovačku s natěšenou holkou pod oblohou plnou hvězd.
Je to jen a jen na lidech, zda se nechají chovat, krmit a organizovat jako stádo vepřů, nebo svobodně žít ve svobodném prostředí s akceptovatelnou mírou rizika a dovedností se o sebe a spoluobčany postarat.

Stát a úřady se budou vždy snažit svoje povinnosti z důvodů nákladů, organizačních či z důvodů pohodlnosti očůrat a s pomocí vyfabulovanýho marketingu nahnat občana kam potřebují.
Jediná obrana je trvat na vlastním prostoru a dát hlasitě najevo, takhle ne šmejdi.
26.4.2014 19:01:51   82.113.55.xxx 64
Velice dobre byla zminena cena realit. Osobne radeji budu bydlet v dome, kde je okoli prospikovane kamerami, nez v dome, kde kazdy tyden budu resit vykradene auto..
A druha vec, stejne jako v romanu 1984, hlavni problem je, kdyz technologie slouzi jenom vyvolenym. Kdezto kdyz slouzi vsem, je to OK. Osobne bych nemel problem s tim, aby kamerovy system byl online pro verejnost a kazdy by se mohl divat. Samozrejme, ze ne anonymne, ale pres svoje prihlasovaci ID. Takze kdyby se stala nekde nejaka kradez, bude mit police moznost zjistit, zda nekdo nahodou do misto pred tim nesledoval - bud jako pripadny svedek, nebo jako podezrely..
26.4.2014 19:06:29   82.113.55.xxx 52
A jeste doplnim, i ty logy o tom, kdo se dival na jake zabery mohou byt verejne pristupne komukoliv. Takze i ja bych si mohl overit, kdo vsechno sledoval okoli meho domu...
26.4.2014 23:23:32   158.195.218.xxx 21
Myslim si ze ak by sa Vam podarilo v spolocnosti vyriesit problem zneuzivania moci a kontrolu nad nou... takato spolocnost by bola uz na dost vysokej urovni na to aby potrebovala na kazdom kroku kameru. Samozrejme otazne je akym sposobom by ste to chceli dokazat. Ci "kazdy bonzuje na kazdeho" alebo nejakou formou altruizmu v zmyslani ludi.
Bohuzial obidve formy akosi nevedu nikam...
26.4.2014 23:06:43   158.195.218.xxx 60
Tazko vam takyto postoj vycitat... v podstate mate pravdu ... na druhej strane si vsak myslim toto je len najjednoduchsia a najpohodlnejsia cesta ako zahrnut problemy pod koberec nakolko kamera ako taka neriesi pricinu kradeze, iba zlodeja obmedzi a nuti ho rozmyslat ako dane zabezpecenie obist.
27.4.2014 10:13:10   195.113.82.xxx 310
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
28.4.2014 12:58:03   85.70.225.xxx 81
Tak to se pletete, nebude vám to vadit do chvíle, než nějací náboženští fanatici prohlásí a prosadí do (podle vás správného zákona - protože co je v zákoně je správné, áno), že honění doma je nezákonné, protože to uráží jejich Boha, a jako trest vám podle toho zákona uřežou koule i s ptákem. A to se zpětnou platností. To co říkáte je prostě a jednoduše blbost, a to z toho důvodu, jak tady bylo již vícekrát řečeno, že vy NIJAK NEROZHODUJETE o tom, co je špatné, a co ne! Tak se nad tím trochu zamyslete.
27.4.2014 11:55:55   85.70.64.xxx 21
Taky máme ve firmě kamery (mam k nim přístup). Ale jak můžou snížit krádeže co se tu dějou když na těch kamerách je vidět že kradou všichni včetně těch nejvyšších? Přece nemůžou vyhodit všechny.
Takže je to ve výsledku tak že když já náhodou na tý kameře vidim že někdo něco krade tak to prostě neřešim a až teprve někdo nahlásí že něco zmizelo, v jakym čase a na koho maj podezřejní tak pak se to teprve hledá na kamerách.
To tam vyhledává a vystřihává táta a ta časová náročnost je dost vysoká takže kvůli tomu že tam někdo odnáši pytel s pilinama nebo prkýnko na maso to ani nemá smysl se tim zabejvat.
27.4.2014 11:57:39   85.70.64.xxx 01
Ale jinak i když většina věcí co je tam vidět se neřeší tak už se ty kamery hodněkrát osvědčily. Jednou dokonce pomohli při objasňěni nehody na parkovišti před firmou. Dokonce policajti chválili že kdyby to takhle měl každej tak nemusej nic řešit.
nebo když jsou podezřejní na větši krádeže nebo když někdo pravidělně chodí z odpolední dřív a někdo jinej mu to odpíchne pozdějc tak to tam všechno je vidět a dá se to pak řešit.
27.4.2014 20:17:02   78.156.36.xxx 20
kamery jsou všude kolem nás, v autech už to má taky hodně řidičů, to je realita
30.4.2014 16:40:13   213.151.88.xxx 71
Nechává mne ledově chladným sledování soukromými subjekty. Ty sledují své obchodní zájmy, a pokud nepodlehnu jejich reklamě, nemohou na mne. A sledují za své. Pokud sledují přemrštěně, sami sobě snižují zisky.

Státní sledování je zcela jiné. Stát mne sleduje mimo jiné i za mé vlastní peníze. Navíc má moc získané informace používat proti mne jakýmkoliv způsobem. Nemohu ovlivnit, jestli pro mé dobro, nebo za účelem nesmyslné represe. A nakonec, pokud to se sledováním přehání, budu to zase já, kdo mu to zaplatí ve zvýšených daních.

Velmi snadno se může stát, že sice klesne riziko, že se stanu obětí zločinu, ale riziko, že budu zabit poté, co nějaký inteligentní systém vyhodnotí mé chování jako „nestandardní“, vzroste mnohem více. K něčemu takovému došlo v USA v rámci „boje proti terorismu“: Je 8× vyšší šance, že budu omylem zabit zasahujícím policistou, než že budu zabit teroristou.

Na to je třeba pamatovat, až bude na pořadu dne vybavení policie ozbrojenými automatizovanými prostředky.
2.5.2014 15:16:45   176.61.211.xxx 31
Nemyslim ze je to tak jedoduche ako ste to popisali. Statne a sukromne sledovanie idu totiz ruka v ruke a su to prave spolocnosti ako google amazon, yahoo, facebook microsoft atd. ktore zacali hromadne zbierat data o ludoch. Je davno zname ze tieto firmy spolupracuju s informacnymi sluzbami a napr dostavali aj za to nejaku tu finnancnu odmenu. Statne sledovanie by sa nedostalo do takych rozmerov keby jeho sucastou neboli okrem ineho produkty tychto spolocnosti. Nakolko v tomto pripade ludia odovzdavaju svoje data viac menej dobrovolne. A tu sa dodstavame k dalsiemu hladisku situacie v ktorej sa nachadzame. Ludia su uz na tieto produkty nauceni do takej miery, ze hranicu kedy su ochotni tolerovat spehovanie posuvaju tak daleko, ze pred cca 10 rokmi by len krutili hlavami. A najdolezitejsie je, ze ak by statne a sukromne sledovanie nebolo uzko prepojene, ludia by to statne davno prestali tolerovat.
2.5.2014 19:48:07   78.102.235.xxx 32
Článek je hezky psaný, vtipný, pravdivý, avšak poněkud paranoidně formulovaný. V článku by měla zaznít otázka "co s tím budeme dělat, respektive, jak se s tím zdravě vyrovnat". Odpověď: Z velké části tyto technologie dříve či později budeme všichni tolerovat, protože si na ně zvykneme. Podobné je to s mobilem. Všichni ho máme, i když 100% víme, že jeho veškerý provoz je monitorován na úrovni operátora, státu, a dost možná i světa (viz. US&A). Stejně tak všichni víme, že každý z chytrých mobilů může plně ovládat Google, Apple, Microsoft, nebo třeba tajné služby. Přesto všechno je všichni máme, a vesele používáme i pro citlivou komunikaci. Podobné to bude i s ostatní monitorovací technikou a tzv. "Internetem věcí".....Závěr a má rada je následují. Nic moc se sledováním nenaděláme. Avšak je potřeba o tom vědět a uvědomovat si to. Také je potřeba tyto technologie studovat, abychom věděli, jak je "oblbnout". Jinak se z nás třeba stanou Borgové, planeta opic, nebo bůh ví co :-)....Každopádně, budoucnost bude dost drsná. Je tedy potřeba se připravit.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

215 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 103.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.