BIOS, váš kamarád do deště (I.)
autor: Petr Stránský , publikováno 9.5.2007
BIOS, váš kamarád do deště (I.)

BIOS, toť tajuplná a magická zkratka - pro někoho každodenní chléb, pro jiného zase Pandořina skřínka, se kterou si není radno příliš zahrávat. Ať už patříte do té či oné skupiny uživatelů, pojďte s námi, v tomto novém seriálu nadzvednout roušku, pod kterou se skrývá mnoho užitečných kouzel, jež ovlivňují nejen výkon ale i stabilitu vašeho plechového kamaráda...


Práce s disky IDE

Po připojení IDE pevného disku je třeba BIOSu říci o novém připojeném zařízení. Požadované provedete opět v programu Setup a to buď v řádku IDE HDD Autodetection (který může být i přímo v hlavní nabídce) nebo nejčastěji v právě probíraném menu Standard CMOS Setup, kde bývá toto nastavení nejčastěji skryto pod jednou z položek IDE Primary/Secondary Master/Slave. Zmíněné názvy v podstatě pouze reprezentují, na kterém kanálu je disk připojen a také popisují skutečný režim jeho práce (Master, Slave).

Po výběru požadované volby se systém pokusí nalézt buď všechny připojené mechaniky (IDE HDD Autodetection z hlavního menu) nebo pouze prohledá umístění, které mu zadáte. Pokud nalezne nějaké nové zařízení, tak automaticky i vyhledá v jeho firmwaru informace potřebné pro jeho správné nakonfigurování.

Pokud vyhledáváte zařízení přes první zmíněný konfigurační řádek (IDE HDD Autodetection z hlavního menu), budete vyzváni, abyste rozhodli, zda se mají nově zjištěné informace zapsat do tabulky zařízení IDE.

BIOS, váš kamarád do deště (I.)
konfigurace pevných disků IDE

Další možností, kterou můžete využít ke konfiguraci je metoda ručního zadání potřebných údajů. Tuto metodu tedy použijte pokud chcete připojit nějaký velice starý pevný disk, který nedisponuje potřebnými informacemi ve svém firmwaru. Pak budete potřebovat znát toto:

Na kterém diskovém kanále je disk připojen a v jakém režimu pracuje

  • Počet cylindrů (Cylinder), hlav (Head) a sectorů (Sector), údaje naleznete na štítku disku
  • Číslo cylindru pro Prekompenzaci (Precomp)
  • Index místa, využitého pro parkování hlaviček (Landing Zone)

Pozn: Poslední dva údaje budou potřeba pouze u velmi starých disků, protože u nových se už tyto zastaralé technologie naštěstí vůbec nevyužívají (do předchozího výčtu jsem je vložil pouze pro úplnost).

Pro vlastní konfiguraci je třeba v zobrazeném menu zvolit místo Auto hodnotu Manual (příp. User), následně se zpřístupní výše zmíněné položky, do kterých je třeba požadované údaje vložit. Pak ještě jako Access Mode nastavte typ adresace sektorů na disku - všechny dnešní používají přístupovou metodu LBA. Chybu neuděláte ani povolením automatické detekce (Auto).

Počet současně přenášených sektorů můžete poté nastavit v konfiguračním řádku BlockMode, MultiSector Setting, Blocks per Interrupt nebo Sectors/IRQ, přičemž automatická volba může být někdy značena jako Maximum. U některých BIOSů se technologie pouze zapíná (Enabled) nebo vypíná (Disabled). Poté ještě doporučuji zapnout "předvídání" chyb v položce SMART Monitoring.

Ještě je třeba říci, že poslední dvě volby bývají často umístěny až v menu Advanced CMOS Features v hlavním menu Setupu .

Nyní už zbývá jediné - nastavit režim přenosu. Buď tedy v řádku PIO Mode nastavíte číslo módu, který budete chtít využívat nebo v položce UDMA Mode rozhodnete o zapnutí či vypnutí režimu Ultra DMA.

U některých BIOSů se toto nastavení provádí v menu Integrated Peripherals - konfigurační řádky Primary/Secondary Master/Slave PIO/UDMA. Většinou ale bývají bez problémů detekovány automaticky.

Má-li základní deska možnost a funkce k využití RAID polí, naleznete zde pravděpodobně i další položku RAID Enable, po jejímž aktivování (Enabled) budou zpřístupněny další konfigurační řádky zapínající RAIDový režim jednotlivých portů.

BIOS, váš kamarád do deště (I.)
nastavení diskových RAID polí

 

Práce s disky SATA

Podporuje-li vaše základní deska připojení disků s rozhraním SATA, tak najdete ve vlastnostech kanálu další volby. Ty však mohou být někdy umístěny až v menu Integrated Peripherals.

Nejdříve je nutno zvolit požadovaný režim práce, což lze provést v řádku Onboard IDE Operation Mode a to buď kompatibilní (Compatible Mode) nebo nativní (Enhaced Mode). Pokud zvolíte použití nativního režimu, tak se zpřístupní další konfigurační položka s názvem Enhanced Mode Support On, ve které lze definovat, jaká zařízení budou pracovat s novým operačním systémem (Windows XP SP1, Windows Server 2003, Windows Vista a další):

  • PATA + SATA - na obou rozhraních pracují nové operační systémy
  • PATA - Nový operační systém pracuje s PATA disky
  • SATA - Nový operační systém pracuje se SATA disky

Pokud naopak vybereme kompatibilní režim, budeme moci dále upravovat položku IDE Port Settings, ve které lze definovat, které datové kanály budou využívat PATA a které SATA zařízení, což může být důležité především pro korektní start systému:

  • Primary PATA + SATA - na prvním kanálu pracuje Paralelní ATA, SATA na druhém
  • Secondary PATA + SATA - Sériové ATA bude pracovat na primárním kanálu, PATA na sekundárním
  • PATA Only - kanál SATA bude vypnut

Někdy bývá potřebné nastavení bráno z opačného konce, tedy ze strany SATA disků. Pak bude potřebné nastavení skrývat nejspíše konfigurační řádek označený například jako On-Chip Serial ATA či Serial-ATA x (x zastupuje číslo konfigurovaného kanálu) v menu Integrated Peripherals.

  • Disabled - vypíná kanál SATA disku
  • Auto - BIOS se sám postará o nejvhodnější nastavení
  • Enhanced Mode - základním předpokladem je práce s novým operačním systémem. Pokud splníme tuto podmínku, budou zařízení PATA i SATA pracovat společně.
  • SATA Only - vypíná kanál paralelního ATA a nastaví zařízení SATA pro práci se starším operačním systémem.

Jindy v tomto menu zase naleznete položku Serial-ATA Controller, která rozhraní jen umí zapnout (Enabled) nebo vypnout (Disabled).

S konfigurací RAIDu se můžeme setkat i u těchto moderních pevných disků a je nutno podotknout, že konfigurace je velmi podobná té, se kterou jsme se již seznámili.

BIOS, váš kamarád do deště (I.)
konfigurace RAID polí podruhé - zde je možné je zavést pouze u SATA disků

Více informací a detailní konfiguraci polí RAID proberu v některém z dalších pokračování tohoto seriálu. V díle s pořadovým číslem II. se budete moci dočíst bližší popis obrazovek Advanced BIOS Features a Advanced Chipset Features.



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
9.5.2007 17:04:38   213.235.188.xxx 13930
Velmi pěkný článek, po delší době tak něco jiného než jen recenze hardware.
9.5.2007 20:42:56   82.114.194.xxx 5928
Autor clanku je frajer! Sepsat to vsechno a jeste takhle ...se svoji lenosti by se mi nechtelo
9.5.2007 17:28:44   147.229.221.xxx 3028
chtěl bych se jen zeptat, jestli náhodou někdo neví o nějaké kvalitní stránce s popisem nastavení (zajímá mě hlavně vysvětlení jednotlivých pojmů, ale ocením i vzorové konfigurace) u desky DFI CFX3200-DR/G. Má spoustu nastavení které jsem nikdy ještě neviděl.
Díky moc za případné nápady.
9.5.2007 18:06:27   81.90.168.xxx 2731
Pruvodce BIOSEM teto mrtve smejdovni desky najdete zde : http://www.pctuning.cz/index.php?option=co m_content&task=view&id=8153&Itemid=43&limit=1&limitstart=5 , kde jinde ze?
9.5.2007 17:41:51   195.39.10.xxx 3130
chci se zeptat jen pro pořádek: když mám harddisk s podporou SATA2 NCQ a je připojen na desku s podporou SATA2 NCQ (konkrétně Asus P5LD2 Deluxe) a v biosu mám nastaveno emulaci na IDE abych při instalaci Windows XP nemusel mačkat F6 a dávat tam disketu. Tak je aktivní to NCQ ? nebo tím že to je emulace na IDE tak je NCQ zakázáno? - Pokud ano tak byl by disk při nastavení na nativní režim a přeinstalování systému s ovladači na SATA2 rychlejší než doposud? Velmi děkuju za odpověď!
9.5.2007 19:59:38   86.49.84.xxx 2927
Ahoj,
myslim, ze nejede, ale system by o moc rychlejsi nebyl. Jestli to chces zprovoznit a mas na desce dva SATA radice, tak pichni disk do druhyho, u prvniho to zmen na Enhanced, a nabootuj Windowsy - melo byto po tobe chtit SATA ovladace, kdyz je systemu podstrcis, tak hho pro jistotu jeste jednou prebootuj (ale jde to i bez toho) a vrat disk zpatky - a mas to.
Pokud mas jen jeden radic, jde to prepnout velmi tezko (nekde jsem videl navod, musi se nejak zapisy do registru "rucne" naisntalovat danej driver, coz neni vubec jednoduchy).
Matyas
10.5.2007 08:20:28   195.39.10.xxx 2828
Jo já jen zkoušel co psal autor - měl jsem disk emulovanej jako IDE a po instalaci win jsem skusil nainstalovat SATA drivery ale system mi je nevzal s tím že nemám SATA řadič. A když jsem v biosu přepnul na nativní mód (ale neměl jsem ty ovladače ve win. pochopitelně) tak po spuštěni win hodil modrou smrt a konec. Takže u mě je jediná možnost ten win přeinstalovat s připojenou disketovkou abych mu tam hodil ty SATA drivery. ale dík za odpověď.
10.5.2007 09:48:10   88.100.129.xxx 2828
IMHO to s NCQ nebude rychlejší, ale spíš pomalejší, než bez NCQ (nárůst rychlosti by však MOŽNÁ mohl způsobit přechod z emulace IDE na nativní mód). NCQ by se AFAIK projevilo pozitivně jedině v případě např. vysoce zatíženého souborového/databázového serveru, apod.

Každopádně provozovat Wni v režimu emulace je IMHO spíš nouzovka a osobně bych tyto berličky použil pouze v případě, kdy by nebylo možné rozjet nativní mód (NCQ pak lze stejně zakázat/povolit ve správci zařízení a otestovat nárůst/pokles rychlosti). Přeinstalace Win bude zřejmě nutná, protože Win potřebuje ty drivery už v okamžiku startu (zřejmě by bylo možný je nějakým způsobem dostat i na boot partition přímo, se znalostíboot procesu Win a umístění, kde je hledá, ale než to zjišťovat a zkoušet, je to asi rychlejší rovnou přeinstalovat).
10.5.2007 10:33:02   195.113.146.xxx 2927
Vím o případech, kdy opravdu stačilo nainstalovat systém v emulaci a po jeho instalaci doinstalit ovladače.

Jinak bych zkusil postup, který uvádí Matyáš Novák.
10.5.2007 10:36:19   88.100.129.xxx 2728
Hmm, možný to asi je, zkušenosti s tím nemám. Je prostě nutný tam nějak dostat ty ovladače, aby je při bootu měl.
10.5.2007 10:40:58   195.113.146.xxx 2828
Tuším, že v tomto případě bude největší problém v tom, dostat ovladače do takovéhoto systému. Když je nastavena emulace, tak je systém předsvědčen o tom, že SATU opravdu nepodporuje...

Spíš bych to ale tipnul na "špatné" provedení ovladačů, které jsou napsány tak, aby se nenainstalovali pokud nenaleznou potřebná zařízení.
10.5.2007 17:05:55   195.39.10.xxx 2828
přesně tak - špatně napsané ovladače
9.5.2007 17:52:21   88.102.210.xxx 4251
perfektní članek, po hodne dlouhý době cca 8 letech sem si obnovil pár vecí co jsem se učil jako kluk na střední a doplnil jsme si plno znalostí který mi nejak behem posledních let unikaly :-) a ješte sem se u toho zasmál teda přesneji řečeno chchtal jsme se jako blazen konkretne u odstavce o stařičkém monitoru cga/vga a jeho maximalistickém rozlišení :-)))
škoda že premie se dava po 0,5 kč klidne byhc dal i víc :-) ale jsem linej klikat tak ti dam jenom ten padesátník,ale když nas bude hodne coti da padesátník za chvíli budeš mít na sandály nebo neco jinýho užitečnýho :-) přesne podle hlašky "BRAMBORA K BRAMBOŘE UNO JE NA DVOŘE "
9.5.2007 18:55:56   147.228.209.xxx 3129
Velmi pekny clanek, jenom bych doplnil k te disketove mechanice, ze v dnesni dobe neni problem nainstalovat raid nebo sata i bez ni. Lze jednoduse driver pridat k instalacnimu mediu windows XP/2003 (2000 jsem nezkousel, popr. visty umoznuji v instalatoru nahravat drivery z cd/dvd flash disku a vseho moznyho ...
10.5.2007 10:38:19   88.100.129.xxx 2728
Jojo, buď N-litem anebo já to taky dělal přes "Unattended install", pak se to dává do $OEM$/TextMode nebo ňák podobně teď z hlavy už přesně nevim.
9.5.2007 19:18:04   88.146.2.xxx 4028
Povedenej clanek a prijemna zmena konecne to je neco jinyho nez ty recenze HW....tohle je to koreni serveru o PC mimo recenzi se najdou i navody tipy novy moznosti o kterych bezny ctenar nema ani tuseni atd... tohle jsou ty nejlepsi clanky jaky sem muzete dat jen tak dal
9.5.2007 20:29:22   83.208.139.xxx 3030
Co se týká významu BIOSu v moderním (rozuměj linux, nebo Windows NT/2k/XP) systému, tak většinu věcí řídí tento systém bez používání BIOSu.
BIOS slouží k tomu, aby na začátku zinicializoval čipset, a další periferie, které na desce jsou a aby umožnil zavedení operačního systému. Jakmile je systém zaveden má stejnou možnost přistupovat k hw periferiím jako BIOS - tedy přímo přes I/O operace - a také to dělá. Proto jde například nějakou utilitkou ve Windows přetaktovat sběrnice, nebo procesor, nebo grafická karta, aniž by se systém musel restartovat.

Tím bych zároveň uvedl na pravou míru další věc, API a HAL nedefinuje BIOS, ale operační systém. To, že Windows NT/2k/XP jsou stabilnější než Win9x/ME nesouvisí s BIOSem, ale s tím, že Win9x používaly zcela jiný systém spravování paměti a měly jiný kernel.

Možná měl autor na mysli ACPI část BIOSu, která se snaží také být abstrackí, ale to je něco úplně jiného než HAL.
9.5.2007 21:09:35   217.172.148.xxx 2828
doporucujem si zistit od coho je skratka SCSI odvodena, lebo vo velkom nadpise uvedena blbost v kapitole 5 je hanba
9.5.2007 22:04:41   85.207.183.xxx 2828
Neznamena to nahodou SMALL COMPUTER SYSTEM INTERFACE ? Ale i tak je to trochu jedno ne ? Autor je nejspis taky jen clovek tak to nech plavat.....
Jo a dik za super clanek !
10.5.2007 10:36:21   195.113.146.xxx 2828
Předem díky za pochvalu ;)

Jinak máte pravdu, u SCSI jsem se trošku překouknul. Omlouvám se, chybička by již měla být opravena.
9.5.2007 21:55:59   213.192.4.xxx 3028
Zdravím, se zájmem jsem si tento článek přečetl, neboť jsem nedávno řešil problém, kdy mi PC po roce a půl výborného stabilního chodu jednoho dne při startu zatuhlo v POSTu - vypsal verzi BIOS, typ procesoru, RAM ok (velikost, Dual Channel,), optická mechanika LG, "jen" nedetekoval HDD/nanaběhl Windows (1 kus SATA)a na konci tohoto výpisu "CMOS Checksum Error - Default loaded" ... V BIOSu jsem zvolil Save Default a uložil. A nic ... po restartu se vše opakovalo viz výše ... Vytáhl jsem baterku přes noc - nepomohlo. Koupil jsem novou - nic ... Zkontroloval v case co se dalo ... Bios po mne stále žádal nahrání na Default - po splnění se ovšem vše stále opakovalo. Fór byl nakonec v tom, že v nastavení "Load Default" byla právě povolena funkce RAID (enabled) - stačilo zakázat (disabled) a HDD se začalo detekovat ... Co mne to stálo úsilí najít v čem je zakopaný pes (týden...) prvně jsem to musel při kontrole BIOSu přehlédnout/fakt by mne to nenapadlo, že v Defaultu bude něco primárně takto nastaveno ... Jinak mám pocit, že dříve byl HDD v nastavení Master Channel 0, teď je v Master Channel 2 (pokud jsem si to ovšem dříve všímal správně...). Jinak BIOS AWARD F7 u desky Gigabyte GA-K8NF-9 (rev.1). Na stránkách Gigabyte v BIOS sekci tato verze F7 již není ke stažení/ve verzi F9 již zmínka o nutnosti povolit RAID v případě jeho používání - čili opačné default nastavení jako u mne - primárně RAID disabled/mít tuto verzi - měl jsem o starost méně ...
10.5.2007 09:40:51   88.100.129.xxx 2928
Co se týče LLF, prováděl jsem jej na několika discích ATA o kapacitách 8GB, 10GB a jednou jsem myslím takto formátoval i 80GB disk.Povětšinou z důvodů, že tyto disky ještě zřejmě neměly přemapování vadných sektorů a v případě vadňáku se běžné formátování a kontrola disku na těchto místech zasekly na značnou dobu. Lowlevel Format povětšinou dokázal tyto vadné sektory "odstranit" (nevím, jestli odstraňoval skutečně novou přemagnetizací, anebo přemapováním do jiných oblastí disku) a disk pak měl pak znovu plnou kapacitu bez vadných sektorů. Používal jsem na to utilitu Matrox LowLevel Formatter (maxllf), všechno to byly disky Seagate (bez S.M.A.R.T.). Důležité je vědět, že skutečně fyzicky přijdete o všechna data, a není cesty zpět.
10.5.2007 10:17:58   147.175.115.xxx 2828
projct v Google summer of Code 2007
http://www.linuxbios.org/
ved podporovanych chipsetov je dost
http://www.linuxbios.org/Supported_Chipsets_and_Devices
LinuxBIOS však získava podporu výrobcov, ako je napr. AMD a SIS, ale aj Acer a ďalší. AMD dokonca uvažuje, že v budúcich generáciách základných dosiek umožní OEM výrobcom použiť LinuxBIOS namiesto klasického BIOS-u.
http://www.itnews.sk/buxus_dev/genera te_page.php?page_id=46524&usr_forum_page_size=30&usr_forum_page_id=0

na LinuxBIOS bezi "100USD notebook"
http://wiki.laptop.org/go/Software

a niekde som cital, ze demo doska s "Barcelonou" bezala na LinuxBIOS-e
10.5.2007 10:28:24   147.175.115.xxx 3029
Dufaam, ze to bude aspon tak dobre ako
VIA: Vylaďte si svůj chipset na maximum
http://www.pctuning.cz/index.php?option=com_content&task=view&i d=3709&Itemid=39
Vylaďte si svůj VIA northbridge
http://www.pctuning.cz/index.php?option=co m_content&task=view&id=3666&Itemid=39&limit=1&limitstart=3
Úvod do WPCREDITu - co a jak
http://www.pctuning.cz/index.php /index.php?option=com_content&task=view&id=3668&Itemid=38&limit=1&limitstart=0

s ktorymi tento serial suvisi

Je až s podivem, že někteří výrobci základních desek do dnešní doby uspokojivě nevyřešily problém propustnosti PCI sběrnice a komunikaci PCI zařízení s northbridge. Právě nepříliš šťastně nastavený northbridge / southbridge vrhal na VIA chipsety špatné světlo a mnoho uživatelů proto VIA chipsetům nevěřilo a obávali se problémů ohledně výkonu i kompatibility ( vzpomeňme na problémy s kopírovaním velkých souborů a CRC chybami, problémy s nízkou propustností PCI sběrnice, problémy s praskáním zvukových karet především SB Live!, špatnou funkčností USB, zvlášť na přetaktovaných systémech) Všechny uvedené příklady mají jedno společné a to je, že správným nastavením registrů northbridge popřípadě southbridge je lze úspěšně vyřešit


Nastavení northbridge podstatně ovlivňuje výkon integrovaného paměťového řadiče, výkon AGP, řízení CPU-PCI a nastavení důležitých parametrů V-Link NB/SB. Nastavení northbridge se děje po inicializaci CPU podle parametrů, jak je naprogramován a nastaven BIOS. Ideální situace by byla, pokud by výrobci základních desek umožňovali nastavit většinu registrů northbridge přímo v biosu.

Bohužel dnešní situace není zdaleka tak ideální, jak se na první pohled zdá. Desky PCChips, ECS, Albatron dovolí změnit uživateli jen ty základní parametry northbridge a nastavení jejich biosů je velice podobné referenčním biosům od VIA. O mnohem lepší je situace u výrobců Asus / Epox / Gigabyte / Abit / MSI / Soltek, BIOSy těchto desek umožňují nastavit více parametrů, především těch, které se týkají nastavení pamětí. Nastavení dalších registrů je však provedeno velmi povrchně a někdy úplně špatně (nastavení V-Link NB/SB, nastavení registrů týkající se PCI sběrnice, v případě southbridge nastavení IDE � DIOR #/DIOW#, UltraDMA Extended Timing Control). V případě výrobců typu ECS je to pochopitelné, jejich desky jsou především určeny pro OEM použití a pro stavbu Low-End počítačů a tomu odpovídá cena i kvalita desek.
Tym je povedane vsetko
10.5.2007 10:33:31   88.100.129.xxx 3028
Já se vždycky snažil u disků, který jsou detekovaný, v Biosu nastavit Manual(User) a ponechat nadetekovaný hodnoty, aby se nemusely při každým startu znova detekovat; a u disků, který nejsou fyzicky přítomný, je vypínám na None. Na Auto nechávám pouze disky, který můžou nebo nemusí být v okamžiku zapnutí v PC (tj. rámečky). U starších desek byla ještě povětšinou položka CD-ROM, u nových většinou už není a musí se to nastavit na Auto, jinak CD-ROM nezdetekuje a je pak vypnutá :-/ - no ale novější desky zase mají autodetekci o dost rychlejší, takže tam je to jedno.

Co se týče metod adresování, všimli jste si, že disk má různou kapacitu při zvolení různých položek LBA, CHS, Large apod.? U starších disků jsem vždycky dával CHS, neboť při tomto nastavení měly nejvyšší kapacitu (např. o 10MB vyšší než při LBA). U disků vyšších kapacit už to ale moc nejde, protože tam člověk narazí na omezení CHS.
10.5.2007 14:50:43   195.113.146.xxx 2928
Ano, naprosto s Vámi souhlasím.

Toto je opravdu ten nejlepší způsob nastavení...
10.5.2007 11:26:15   213.210.191.xxx 2829
citujem: "...Open BIOS, jež je šířen s licencí GPL v2 (General Public Licence - jež tvoří základ celého projektu svobodného softwaru). Díky tomu může být kýmkoliv upravován a používán, avšak pokud si jej někdo přizpůsobí, musí následně kontaktovat lidi z tohoto projektu, informovat je o navržených změnách a tím přispět k vylepšení produktu."
MUSI prispiet? autor nepochopil zaklady GPL alebo zle prelozil anglicku vety na strankach tvorcov: "If you adapt OpenBIOS to your needs, please contact us with your changes so that you can contribute your changes back to the community." Ja osobne tam vidim slovicko "please",ziadne "have to".
10.5.2007 14:10:52   195.113.146.xxx 2828
Díky, chybičku jsem opravil.

Původně jsem myslel, že toto bude z toho dovětku: "a tím přispět k vzlepšení produktu" jasné, ale máte pravdu - věta nebyla jednoznačná...
10.5.2007 18:02:06   147.32.123.xxx 2927
Velmi dobrý článek, gratuluji jeho autorovy za jeho vytvoření.
10.5.2007 20:39:12   81.92.147.xxx 2832
lol vyborny clanek! tohle ted bereme ve skole a tohle to vyborne doplnuje, nice
12.5.2007 08:55:29   86.49.107.xxx 4238
mam dojem,ze LBA (eventuelne Large partition) se pouzivala uz u disku vetsich 512Mb !? 8,30,137gb byl pak problem LBA16 LBA24bit ,LBA48bit atp.
30.5.2007 15:30:32   194.228.10.xxx 1919
Měl bych dotaz týkající se BIOSu a pořadí bootování. Jako first-boot device mám nastaveno "CD-ROM", jako second boot device "USB-HDD" a jako třetí "Hard Disk". V Hard disk boot priority je jako první SATA disk a jako druhý ten USB disk. Na externím disku mám Ubuntu s Grubem, na SATA disku WIN XP. Teoreticky by se tedy v případě že nemám v mechanice bootovací CD mělo nabootovat Ubuntu (resp. výběr OS v GRUBu) a v případě, že je externí disk odpojen rovnou Windows. Ale při tomto nastavení se mi i při připojení USB disku nabootují rovnou Windows. Předpokládám tedy, že se ignoruje položka Second Boot Device:USB-HDD a bootování se řídí podle položky Hard Disk Priority. To samé se děje při aktivaci boot menu pomocí F12 a výběru položky USB-HDD. Řešení je zřejmé, nastavit Hard Disk Priority v opačném pořadí, tzn. USB Disk-SATA disk. Rád bych si ale ujasnil jaký význam mají vůči sobě položky Hard Disk Priority a First (second,third) boot device. Nebo mě ještě napadá, že BIOS ten USB disk nepovažuje za USB disk.
5.6.2007 07:01:33   195.146.114.xxx 2420
Ano, máte pravdu. Váš BIOS pravděpodobně nebere externí zařízení za bootovatelný disk. K tomu, aby jej tak začal využívat bude třeba ještě nastavit položku Legacy USB Support (příp. i jinak pojmenovanou) na hodnotu Enabled.

Pokud si nebudete jist, doporučuji menší konzultaci s manuálem

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

814 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 398.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.