Takhle to nechceme, Microsofte!
autor: Michal Rybka , publikováno 18.9.2015
Takhle to nechceme, Microsofte!

O Microsoftu se říká, že v každé iteraci svého softwaru vyřeší problémy z minulosti a zavede některé problémy úplně nové. Windows 10 vyřešily většinu problémů „osmiček“, ale přinesly nový a opravdu nevítaný faktor: Obavy ze ztráty soukromí. Tak o to jsme opravdu nežádali!


Windows 10 jsou stabilní, vyspělé, rychlé, nenáročné a řeší většinu problémů, které jsem měl s původními Windows 8. Po měsíci používání na testovacím stroji bych zvedl palec, kdyby zde ovšem nepanovala nejistota stran ochrany soukromí. A tu považuji za docela velký problém. U Microsoftu jsem byl totiž zvyklý na to, že se nechová jako Google anebo Facebook. Že neslídí ve vašich datech, což je při seriózním používání počítače pro práci docela důležité.

Současná „nejistota“ přitom vypadá tak, že některé zdroje tvrdí, že Microsoft sbírá v podstatě veškeré údaje o vaší aktivitě. Tato nejistota byla původně inspirována velmi zvláštním článkem v EULA, který musel zaujmout každého, kdo EULA opravdu četl. A opravdu se to vyplatí, to mi věřte.

V americké verzi EULA najdeme například tuhle zajímavost:

"We will access, disclose and preserve personal data, including your content (such as the content of your emails, other private communications or files in private folders), when we have a good faith belief that doing so is necessary to protect our customers or enforce the terms governing the use of the services." (Budeme přistupovat, zpřístupňovat a uchovávat osobní data včetně vašeho obsahu (jako například obsah emailů, jiné osobní komunikace anebo souborů v privátních složnách), pokud budeme mít dobré důvody domnívat se, že to je nutné pro ochranu zákazníků anebo prosazování pravidel pro používání služeb.)

Jinými slovy Microsoft si vyhrazuje právo lézt do vašich věcí, pokud si myslí, že k tomu má dobrý důvod, například nějaký z důvodů popsaných ve Smlouvě o poskytování služeb společnosti Microsoft. Tu vám doporučuji přečíst si úplně celou a pečlivě, protože více než co jiného připomíná řád školní družiny. Vztah zákazník - dodavatel softwaru tam opravdu připomíná vztah žáka a paní učitelky.

Najdete tam zajímavé věci, například se dozvíte, že při vytváření Microsoft a Skype účtu smíte říkat pravdu a nic než pravdu: „Souhlasíte, že při registraci k účtu Microsoft nebo Skype nepoužijete žádné nepravdivé, nepřesné nebo zavádějící informace.“ (Dodneška jsem nepochopil, proč by někdo soudný do takových služeb zapisoval reálné osobní údaje. Co po tom komu je?)

Dále se dozvíte, že váš obsah není až tak úplně váš. Bod B ze sekce „Váš obsah“ praví:

„V rozsahu nezbytném pro poskytování služeb vám a ostatním uživatelům (což může zahrnovat změnu velikosti, podoby nebo formátu vašeho obsahu pro účely lepšího uložení nebo zobrazení), pro ochranu vás a služeb a pro zdokonalení produktů a služeb Microsoft udělujete společnosti Microsoft celosvětově platnou a bezplatnou licenci k duševnímu vlastnictví k používání vašeho obsahu, například k vytváření kopií obsahu, uchovávání, přenášení, přeformátování a distribuci obsahu prostřednictvím komunikačních nástrojů a k zobrazení vašeho obsahu ve službách. Pokud svůj obsah zveřejníte v oblastech služby, kde je veřejně nebo bez omezení zpřístupněn online, může se váš obsah zobrazit v ukázkách nebo materiálech, které službu propagují.“

Opět velmi široce udělená licence, která dává smysl u produktů zdarma, jak je nabízí například Google. Když za produkt neplatíte, stáváte se sami produktem. Co když ale službu využívat chcete, ale nechcete, aby vaše data kdokoliv jakkoliv využíval pro reklamní anebo vývojové účely?

Opravdu kouzelným bodem pak shledávám bod IX z „Pravidel chování“: „Nevykonávejte aktivitu, která porušuje soukromí ostatních uživatelů.“ Působí to skutečně velmi pionýrsky, tedy chci říci skautsky. Jenomže právě u Windows 10 panuje podezření, že skrytých aktivit porušujících soukromí uživatelů dělá právě Microsoft spoustu. A nejde přitom jenom o analýzu vašeho chování sloužící k profilování pro účely cílené reklamy. Ostatní „cloudové“ firmy vyšťavňují data o uživatelích už dlouho a běžným uživatelům to podle všeho moc nevadí.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
407 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 169.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.