Ladíme Windows Home Server 2011 – OS za tisíc korun
autor: Petr Koc , publikováno 4.11.2011
Ladíme Windows Home Server 2011 – OS za tisíc korun

Před několika měsíci jsme se zabývali stavbou počítače s extrémně nízkou spotřebou a zároveň vysokou mírou spolehlivosti - stavbou domácího serveru. Tehdy jsme vynechali povídání o softwaru. Pojďme to nyní napravit a podívejme se na Windows Home Server 2011, levný a přitom povedený serverový operační systém od Microsoftu.


Remote Web Access

Jednou z hodně propagovaných vlastností Windows Home Server 2011 je Remote Web Access (pozor, neplést s Remote Desktop). Jedná se o vzdálený přístup přes webové rozhraní. Do prohlížeče stačí zadat vaší doménu a objeví se logovací screen:

Ladíme Windows Home Server 2011 – OS za tisíc korun

Nalogování probíhá formou uživatelské účtu vytvořeného přes Dashboard (nelze se nalogovat jako Administrator). Po nalogování váš čeká základní obrazovka:

Ladíme Windows Home Server 2011 – OS za tisíc korun

Je zde hned několik oblastí. Vlevo můžete vidět připojené počítače a případně je i ovládat pomocí Remote Desktop, dále zde jsou sdílené adresáře, je tady také přehrávač multimédií a konečně jsou zde i nějaké ty odkazy.

Remote Web Access je dostupný i pro zařízení s malým rozlišením displaye (např. mobilní telefony), a to na své standardní adrese. Případně je možné navštívit i adresu ve formátu https://doména/remote/m.

Ladíme Windows Home Server 2011 – OS za tisíc korun

Možnosti jsou pak ale omezené na více méně jen přístup k souborům.

Připojení k počítačům

Ovládání připojených počítačů přes Remote Destkop vzdáleně může být dobré, pokud chcete ovládat počítače ve vaší vnitřní síti (za routerem), ale v této síti momentálně nejste. Nemusíte na každém počítači nastavovat separátně porty pro Remote Desktop a pak tyto přesměrovávat na routeru, stačí, když se připojíte přes Remote Web Access. Pro ovládání připojených počítačů musíte mít na klientovi nainstalovaný Remote Desktop ActiveX plug-in v prohlížeči.

Ladíme Windows Home Server 2011 – OS za tisíc korun

Jedná se o plug-in, který se nainstaluje společně s Remote Desktop klientem. V případě, že ho nemáte, budete vyzváni ke stažení a instalaci. Jenže ani když máte nainstalovaný tento plug-in, nemusíte mít nutně vyhráno, neboť ještě musíte mít aktuální verzi.

Ladíme Windows Home Server 2011 – OS za tisíc korun

Bohužel třeba v případě Windows XP x64 odpovídající plug-in neseženete, protože vývoj skončil u Remote Desktop 6.1, zatímco pro Windows XP, Windows Vista a Windows 7 je k dispozici minimálně verze 7.0 (která je zde vyžadována). Stejně tak si moc nepomůžete s prohlížeči jinými než Internet Explorer, protože ty typicky ActiveX nepodporují. A konečně cílový počítač, který chcete ovládat, musí mít nainstalovánu verzi operačního systému, která umožňuje Remote Desktop. To třeba Windows XP Home Edition nejsou. V takovém případě se dočkáte jen suchého „Unsupported operating system“. Jinými slovy stoprocentní náhrada Remote Desktop to není a fungovat to bude jen při splnění poměrně náročných podmínek.

Přesto jsem si připravil menší ukázku. Předpokládejme, že máte vše potřebné. Po připojení se u dostupných počítačů objeví „Available“. Pokud počítač bude mimo dosah (např. vypnutý), Available svítit nebude.

Ladíme Windows Home Server 2011 – OS za tisíc korun

Když kliknete na Connect, patrně se objeví hláška firewallu s požadavkem na povolení. Zde si můžete také všimnout, že se jedná o řešení na bázi RemoteApp.

Ladíme Windows Home Server 2011 – OS za tisíc korun

Po následném zadání loginu a hesla k cílovému počítači se již objeví jeho plocha. V kontrolujícím počítači se vše bude tvářit stejně jako klasický Remote Desktop. Existují jen dva rozdíly, podle kterých identifikujete, že jde o něco mírně jiného. Prvním je, že když kliknete na jakýsi About, objeví se následující:

Ladíme Windows Home Server 2011 – OS za tisíc korun

Na obrázku je jasně vidět, že připojení probíhá přes bránu a že je šifrováno. Tím druhým rozdílem je, že zde není žádné nastavení kvality přenášeného obrazu, takže se patrně setkáte s tím, že třeba tapeta pozadí přenesena nebude.

Přístup ke složkám

Další službou, kterou Remote Web Access nabízí, je přístup ke složkám. Jedná se o složky určené ke sdílení souborů, tj. ty, které vidíte v Dashboard. Žádné jiné složky se neobjeví. Pokud chcete nějakou přidat, musíte tak učinit přes Dashboard. V Dashboard zároveň můžete nastavit uživatelům přístup k jednotlivým složkám a sice pro čtení a zápis, jen pro čtení nebo žádný přístup. Ty adresáře, ke kterým přístup zakážete, se uživateli v Remote Web Access vůbec nezobrazí.

Ladíme Windows Home Server 2011 – OS za tisíc korun

Uživatel má povolen přístup jen ke třem adresářům

Pro ostatní adresáře se standardně vlevo objeví stromová struktura a vpravo se objeví jednotlivé soubory. Je možné přepínat mezi zobrazením ikon (např. náhledů obrázků) a mezi podrobným zobrazením.

Ladíme Windows Home Server 2011 – OS za tisíc korun

Vybráním jednoho souboru a kliknutím na Download se zobrazí standardní dialog prohlížeče ke stažení souborů. Pokud vyberete souborů více a kliknete na Download, Windows Home Server 2011 vytvoří ze souborů archiv a stahujete až ten. Archiv může být buďto ve formátu ZIP, nebo ve formátu samorozbalovacího EXE souboru. Velikost archivu je v obou případech plus mínus stejná.

Pokud má uživatel přístupová práva i pro zápis, má možnost ve složce vytvářet podadresáře a má samozřejmě možnost nahrávat na server soubory. První možností je standardní nahrávací nástroj, kdy vybíráte soubory z vašeho pevného disku jeden po druhém a po dokončení výběru kliknete na Upload.

Ladíme Windows Home Server 2011 – OS za tisíc korun

Druhou možností je nainstalování ActiveX plug-inu.

Ladíme Windows Home Server 2011 – OS za tisíc korun

 

S ním jednoduše do zobrazeného okna přetáhnete soubory (např. z Total Commanderu) a kliknete na Upload. Nevýhodou je, že plug-in funguje jen ve 32bit prohlížečích. Z osobní zkušenosti mohu říct, že ani nahrávání 800 MB fotek (každé o velikosti kolem 4 MB), ani nahrávání několika desítek MB velkých videí přes Internet po dobu cca 10 hodin nebylo schopné spojení položit. Zatímco na FTP by patrně přenos zamrznul, zde všechno fungovalo až neobvykle hladce.

Uživatel s právy pro zápis může samozřejmě soubory také přejmenovávat, mazat, kopírovat a přesouvat.

Na další funkce se zase podíváme v pátek 18.11. – zbývá nám projít sdílení multimédií, centrální administraci, FTP a WSUS. Vaše dotazy a připomínky samozřejmě uvítáme v diskusi.

 



Tagy: windows  home  server  2011  microsoft  licence  EULA  operační  systém  nastavení  vzdálená  správa  ftp  web  ladění  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
4.11.2011 03:43:09   178.17.80.xxx 41
Prosim do druhe casti otestovat i vykon serveru jako takoveho pri sitovych operacich, zejmena pro FTP a sdeleni, jakou presnou HW konfiguraci testovany server mel. Momentalne resim servrik pro takove to domaci sdileni, OS je Win7Pro 32bit, na tom testuji ruzne FTP servery (Serv-U, Cerberus, RaidenFTPD), ale nejsem schopen se dostat pres rychlosti nejakych 100-140 mbit (12-14MB/s), prestoze server i pocitace maji gigove sitovky a spojeni je realne slinknute na rychlosti 1gbit. Premyslim, zda za to nemuze prave zvoleny OS a zda by treba vami testovany WHS nebyl vykonnejsi. Dekuji.
4.11.2011 06:32:19   92.52.17.xxx 41
ja pouzivam ako server nettop s atomom a mam na nom server 2008 r2, rychlosti cez ftp a smb dosahujem aj bliziace sa k 100MB/s ak je subor nacachovany, pri citani z disku okolo 50MB/s (2.5" hdd), ale pravdupovediac nevidim dovod preco by to malo byt vo win7 pomalsie
4.11.2011 06:40:27   80.188.171.xxx 101
Podpora BT v serverových systémech samozřejmě je, jen musí mít výrobce zařízení podepsaný ovladač pro konkrétní OS. Zrovna vedle mě běží Server 2008 x64 Std s funkčním MSI Bluetooth.
6.11.2011 13:01:06   78.102.158.xxx 00
Ano, musí mít ovladač. Ale jak už jsem v článku psal, standardní ovladače od Microsoftu v systému nejsou a třeba velmi používaný WIDCOMM nefunguje.
4.11.2011 07:12:23   82.117.130.xxx 94
Může mi někdo říct jedinej rozumnej důvod, proč by měla být podpora BT a konkrétně na serveru důležitá? Sám jsem BT na PC využil v životě cca 2x a i bez něj bych se obešel. Spíš mi vadí a překvapuje mě chybějící "domain controller". To u tzv. serverového systému vidím jako daleko větší omezení.
6.11.2011 13:03:40   78.102.158.xxx 12
Mně to vadí hned z několika důvodů:

1) Automatické zálohování mobilního telefonu při příchodu domů.

2) Bezdrátové reproduktory - pokud chci třeba pouštět hudbu v kuchyni a server budu mít v komoře, může být zajímavé použít bezdrátové reproduktory. Jenže bohužel ty v drtivé většině případů fungují přes Bluetooth.

3) Bezdrátové připojení tiskáren.
4.11.2011 07:15:56   80.188.171.xxx 62
Stanley napsal:
Může mi někdo říct jedinej rozumnej důvod, proč by měla být podpora BT a konkrétně na serveru důležitá? Sám jsem BT na PC využil v životě cca 2x a i bez něj bych se obešel. Spíš mi vadí a překvapuje mě chybějící "domain controller". To u tzv. serverového systému vidím jako daleko větší omezení.
Nikdo netvrdí, že je důležitá. Ale z článku by mohl někdo pochopit, že není možné BT provozovat, což není pravda.
4.11.2011 07:20:44   82.117.130.xxx 43
Jasně, já to pochopil, ale přijde mi zbytečné se o tom vůbec zmiňovat. BT mi přijde naprosto zbytečné na běžném PC, natož na serveru. Jediné smysluplné využití vidím snad jedině u mobilních telefonů (mezi sebou). Nedohaduji se, jen mě opravdu zajímá nějaké smysluplné využití u PC. Snad pro připojení bezdrátových periferií?
4.11.2011 07:30:01   80.188.171.xxx 61
Já třeba BT využívám na myš..
4.11.2011 07:50:22   94.242.122.xxx 174
To že ty zrovna BT nevyužíváš ještě neznamená, že je nepoužitelný. BT je náhodou v celku šikovná věc. Vem si že si k serveru připáruješ svůj tel s BT, když přijdeš domu, server pozná tvůj tel a třeba zapne osvětlení, tvůj pracovní počítač, případně dneska i můžeš srolovat žaluzie, zapnout topení a spoustu takovýchto "krásných věcí" Případně samozřejmě můžeš nastavovat různé věci pro různé BT telefony. Přítelkyní třeba nastavíš, že se ji po příchodu domů zapne televize (v lepším případě sporák)
4.11.2011 07:55:06   80.188.171.xxx 110
Ten sporák je dobrý nápad :-D
4.11.2011 14:34:32   85.248.44.xxx 33
vzhľadom na to, že BT má dosah 10m to zas tak dobrý nápad nie je...
4.11.2011 15:51:04   89.102.12.xxx 41
BT Class 1 má do 100m ve volném prostoru.
4.11.2011 10:01:05   90.177.107.xxx 60
Ou, to jsem asi zaspal dobu. Fakt to tak používáš?
4.11.2011 10:49:43   213.151.83.xxx 06
Našel jsem to jen v nabídce jednoho nedůvěryhodnýho obchodu a to ještě v ENG verzi. Nevíte někdo pls kde koupit CZ verzi?
4.11.2011 13:42:57   80.65.176.xxx 61
To ses moc s hledáním nepředřel. Já kouknul namátkou do alfy a czc a mají to oba.
4.11.2011 11:05:22   212.4.131.xxx 30
Tomáš Hort napsal:
Ou, to jsem asi zaspal dobu. Fakt to tak používáš?


Zminena moznost je trochu scifi, ale bez problemu se da nastavit reakce topeni/rolet/osveleni/klimatizace/pocitace napriklad na vypnuti zabezpecovaciho systemu. To provozuju uspesne. Stejne tak se vypne zavlazovaci system, pokud "vi", ze je nekdo doma, aby nas nesprchoval.
Mobil a BT je na muj vkus moc snadno zneuzitelna identifikace.
4.11.2011 12:42:36   82.117.130.xxx 46
onish napsal:
To že ty zrovna BT nevyužíváš ještě neznamená, že je nepoužitelný. BT je náhodou v celku šikovná věc. Vem si že si k serveru připáruješ svůj tel s BT, když přijdeš domu, server pozná tvůj tel a třeba zapne osvětlení, tvůj pracovní počítač, případně dneska i můžeš srolovat žaluzie, zapnout topení a spoustu takovýchto "krásných věcí" Případně samozřejmě můžeš nastavovat různé věci pro různé BT telefony. Přítelkyní třeba nastavíš, že se ji po příchodu domů zapne televize (v lepším případě sporák)


A o WiFi a domácí síti jsi slyšel?
4.11.2011 19:42:48   91.127.105.xxx 10
Nieje na Windows Server 2003 niečo podobné na zálohovanie ako vo WHS2011? Bohužiaľ WHS2011 mi server nezvládne
4.11.2011 20:17:55   92.60.57.xxx 510
naco sa zasierat s windows serverom ked staci napriklad linux, distribucia ubuntu server a napracem tam viac ako na krepom platenom windowse pricom naroky na HW su minimalne?
4.11.2011 20:35:53   89.102.12.xxx 93
Protože nakonfigurovat WHS zvládne každý.. Běžný uživatel nebude měsíc zkoumat, jak že ten linux vlastně funguje když to co potřebuje může naklikat ve "známém" prostředí za pár minut. Navíc v prostředí kde je více Microsoftích systémů je značnou výhodou lepší integrace.
6.11.2011 13:07:01   78.102.158.xxx 81
Mám pro Vás návrh - napiště článek o tom, jak si nainstalovat a celkově zprovoznit domácí server na bázi Linuxu. Se všemi vlastnostmi, které v článku jsou (víc toho asi domácí uživatel nepotřebuje). Uvidíme, jak snadno to čtenáři pochopí a jak moc to budou používat. Fandím Vám!
4.11.2011 23:18:13   78.141.111.xxx 33
pazda napsal:
Protože nakonfigurovat WHS zvládne každý.. Běžný uživatel nebude měsíc zkoumat, jak že ten linux vlastně funguje když to co potřebuje může naklikat ve "známém" prostředí za pár minut. Navíc v prostředí kde je více Microsoftích systémů je značnou výhodou lepší integrace.
niektore veci je lepsie nastudovat ako funguju a ako na to ako NAKLIKAT
4.11.2011 23:50:07   89.102.12.xxx 20
Mě o tom převědčovat nemusíš, jen říkám jak to chodí.
4.11.2011 23:19:34   78.141.111.xxx 21
Gabriel00700 napsal:
pazda napsal:
Protože nakonfigurovat WHS zvládne každý.. Běžný uživatel nebude měsíc zkoumat, jak že ten linux vlastně funguje když to co potřebuje může naklikat ve "známém" prostředí za pár minut. Navíc v prostředí kde je více Microsoftích systémů je značnou výhodou lepší integrace.
niektore veci je lepsie nastudovat ako funguju a ako na to ako NAKLIKAT

PS. a potom ludia pacu, ze preco ze im unikli fotky na net atd
5.11.2011 09:37:21   89.190.52.xxx 00
Vzhledem k te nizke cene, byl by tento OS pouzitelny i na beznem desktopovem PC?
5.11.2011 10:51:44   89.176.205.xxx 30
Teoreticky použít jde, stačí po vypínat většinu služeb a odinstalovat role atd...
Průšvih je pak se software, je to server 2008R2 takže spousta programu tam nechce fungovat zadarmo. A vyžaduje nainstalovat server verze které jsou většinou těžce placené.

Jinak nenašel sjem jedinou Linux distribuci který by se možnostma blížila WHS 2011 sám ho používám se server deskou procesorem. Zálohuje 5 počítačů, operační systém + další data.
umí DLNA atd.. možnost přístupu k datum přes web jednoduše, tet s DRive Benderem který používám de jednoduše vytvořit pool, Data z toho jdou pak vytáhnout i na jiném počítači. RAID 6 není problém pomocí HW karty je k tomu spousta ovladačů. Jediný co se tomu blíží je open solaris se ZFS bohužel ZFS s 5200 diskama má přenosové rychlsoti 20-30MB a WHS 2011 s NTFS má 70-100MB, A když se totálně rozpadne raid pod ZFS tak jsou data v .... z NTFS to jde vytahat.

Za 1000kč je to jasná volba pro domácí servery.

Ještě je hodně add-inu pro WHS a další se vytváří. Například Lights out.. umí uspávat a probouzet server a klietnské počítače a ty i vypínat.
5.11.2011 12:47:33   89.190.52.xxx 00
No ja to uvazoval na lacine domaci serfovadlo, proste browser, ICQ, Skype. To by snad jet mohlo.
Ta zaloha pocitacu se mi libi, nejlepe treba aby se automaticky vsem doma zalohovala slozka dokumenty pro pripad poruchy disku.
5.11.2011 14:12:27   89.176.205.xxx 00
No ono to zálohuje celý OS+ další data který si člověk zvolí. Přírustkové zálohování. Takže i několik měsíců staré zálohy. Tak by ten počítač mohl jet.
6.11.2011 07:33:08   78.156.130.xxx 33
Noxik napsal:
No ja to uvazoval na lacine domaci serfovadlo, proste browser, ICQ, Skype. To by snad jet mohlo.
Ta zaloha pocitacu se mi libi, nejlepe treba aby se automaticky vsem doma zalohovala slozka dokumenty pro pripad poruchy disku.


Jestli chceš používat PC jen na internet, ICQ a Skype tak si pořiď Ubuntu, pro tento účel ti bude plně dostačovat a nemusíš platit ani korunu MS. Ubuntu se neboj je to snad nejvíce user friendly Unix OS.
6.11.2011 16:56:02   82.144.159.xxx 03
Omlouvám se za mírně OT, ale také je to k sítím, hledám program, který dokáže simulovat síťové prvky - něco jako Cisco Packet Tracer, ale s možností na end user PC mít Linux a více jak 1 síťovku (Linux router). Děkuji za rady!
10.11.2011 10:14:15   217.73.19.xxx 00
Pochopil som, ze dany WHS nedokaze pracovat ako domenovy radic, ale da sa normalne priradit do domeny? Ak ano daju sa uzivatelske ucty importovat z AD?
10.11.2011 16:29:04   89.176.205.xxx 00
Bohužel nemá doménový řadič a nejde přidat do domeny. Domenový řadič má : Windows Small Business Server 2011 Essentials a nejde přidat do další domeny.
25usr

A do domény jde přidat a nemá doménový řadič: Windows Storage Server 2008 R2 Essentials
25usr

WHS2011 má konektor kterým se připojí počítač k home serveru. De z něj udělat DHCP i DNS server. Ale uživatele musíš vytářet na stanicích a pak vytvořit i účty na WHS 2011.
20.11.2011 09:21:18   90.176.18.xxx 00
Zdravím, je možné nějak dostat WHS na 32gb SSD, když minimum je 160GB?
Napadla mě instalace na 160gb disk a poté klon na SSD.
24.11.2011 09:13:25   217.77.161.xxx 00
Nezkoušel jsem. Ale myslím, že by to jít mohlo.
11.12.2011 16:01:40   90.176.18.xxx 10
Tak to jde, stačí vytvořit konfig soubor, který obejde vybírání disku atd....Jen pozor na to, všechny ostatní disky musí být odpojeny.
22.11.2011 15:29:11   46.39.187.xxx 10
Chápu článek správně, že si pod tímto OS nevytvořím RAID5/6 bez HW podpory řadiče ? Pokud ano, jak softwarově spojím x 2TB disků do jednoho "zabezpečeného" pole ?

Nic proti klikačům, sám se za něj považuji, ale Ubuntu server (ftp, samba, afp, timemachine, r/ruttorent, airvideo, ssh, istat) jsem si jako lama nastavit dokázal, takže v tom nevidím problém i pro jiné :-)
24.11.2011 09:24:03   217.77.161.xxx 10
Softwarový RAID 5 by mělo být možné vytvořit po převedení disků na dynamické. Praktickou zkušenost s tím ale nemám.

http://allcomputers.us/windows_server/managing-windows-server-2008-r2-disks-%28part-2%29---creating-fault-tolerant-volumes-using-disk-management.aspx
24.11.2011 18:06:30   46.39.187.xxx 00
Díky za odpověď.
11.12.2011 17:22:05   90.176.18.xxx 00
Nepodařilo se mi odzálohovat server samotný. Ikdyž mám v serveru 4disky, tak mě to oznámilo nemožnost zálohy stím, že průvodce nemůže vyhledat žádné disky vhodné k zálohování, nevíte někdo, co stím?
10.2.2012 09:57:29   109.238.44.xxx 10
mám takoví dotaz, když se přihlásím na vzdálenou plochu serveru, tak přestane fungovat zvuk a píše to ze není nainstalovaný žádní ovladač na zvuk, ale když se odhlásím ze vzdálené plochu tak už zvuk funguje normálně, nevíte někdo jestli to jde nastavit aby zvuk fungoval v obou případech, díky za radu.
21.2.2012 10:16:05   193.33.127.xxx 00
nejak mi unikla pointa přímého příhášení na server pomocí Remote Desktopu (RDP), k čemu mi je nějaký Dashboard který je dost primitovní, když se potřebuji dostat na správu serveru a pod.? Přece se nebudu nechávat stále zapnutý další PC abych se přez něho dostal RDPečkem na server, dá se to nějak vyřešit, neříkejte mi že se spokojíte jen s Dashboardem...?
28.2.2012 09:30:04   178.17.2.xxx 10
Je možné připojit několik různých uživatelů přes remote desktop k WHS současně ? Jde mi o to, že vedeme účetnictví (naprogramované ve Visual FoxPro 32bitová aplikace) a chtěli bychom pracovat současně z různých míst - z kanceláře, z domova, z dovolené ;-)
Myslel jsem, že bych nainstaloval sw s daty na WHS a přistupoval k němu přes vzdálenou plochu. Lze to takto provozovat ?
26.8.2012 12:47:19   109.238.44.xxx 10
prosím o radu nainstaloval jsem si WHS2011, a když se přihlásím na vzdálenou plochu tak přestane fungovat zvuk a když se odhlásím tak zase začne fungovat je možné to nějak přenastavit, Děkuji.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

53 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 24.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.