Hlavní stránka Návody Úpravy: snížení hluku Nexus DampTEK: odhlučnění počítače
Nexus DampTEK: odhlučnění počítače
autor: liquidfunk , publikováno 1.7.2004
Nexus DampTEK: odhlučnění počítače
Počítače jsou zdrojem hluku a mnohým z nás zvláště pak těm, kteří u něj vysedávají hodiny a hodiny může být mnohdy tento hluk velice nepříjemný. Se zvyšujícím se výkonem CPU (Prescott lives ;-) a tím i vyšším vyzařováním tepla je nutné mnohdy používat přídavné větráčky, které také zrovna ke snižování hluku nepomáhají. V nabídce firem zabývajících se doplňky k PC se však objevují absorpční a odhlučňovací materiály, které dokáží částečně eliminovat vytvořený hluk. Na jeden z nich, výrobek firmy Nexus, se zaměříme v dnešním minitestu.

Holandská firma Nexus nepatří zrovna mezi firmy, které nás zahlcují širokou nabídkou výrobků. Jde spíše o promyšlené záležitosti, které se ve většině případů zaměřují na omezování hluku jako takového. Od tichých chladičů, tichých zdrojů až k dnešnímu DampTEKU.

Nexus DampTEK

Co že to vlastně ten DampTEK je? Jde o speciální izolační a odhlučňovací materiál, který toho podle specifikace výrobce dokáže hodně.

Nexus DampTEK: odhlučnění počítače

V rozměrné krabici s typickým logem Nexusu najdete tři pláty speciální hmoty o rozměrech 400 x 500 mm. Jeho celková tloušťka je pak 7,5 mm.

Nexus DampTEK: odhlučnění počítače

Materiál použitý na tyto pláty je složen ze dvou vrstev. První z nich je vyrobena z pěnového materiálu sněhobílé barvy, který připomíná materiál používaný na vycpávky do oděvů. Sama o sobě je schopna odolat vysokým teplotám a je ohnivzdorná. Dokáže bez problémů vydržet teploty od -43°C do +150°C. Stěna je 6 mm tlustá.

Nexus DampTEK: odhlučnění počítače     Nexus DampTEK: odhlučnění počítače

Druhá vrstva je vyrobena z termoplastické gumy. Sama o sobě by měla být výborným tlumičem hluku a je opatřena lepivou stranou pro ideální přilepení na case aj.. Tloušťka této vrstvy je 1,5mm a provozní teploty se pohybují od -40°C do +80°C.

Nexus DampTEK: odhlučnění počítače
Graf převzatý ze stránek firmy Nexus, který udává, jak je schopna pěna absorbovat vytvořený hluk
 v určitých frekvencích.

Jedna z vrstev tedy plní roli překážky a druhá funkci "pohlcovače" hluku. Materiál by měl za všech okolností směřovat pěnou směrem do case. Jsou však místa, kde Vám nezbude nic jiného, než to udělat přesně opačně. Mám na mysli otočení hmoty.

Montáž

Samotná montáž je díky samolepícímu efektu jednoduchá. Stříhání či řezání klasickými odlamovacími noži není také problémem. Mnohem větším problémem však můžou být konstrukce počítačových skříní. Ne vždy je možno umístit tlumení tak jak má být a je nutné jej otočit, což částečně snižuje jeho schopnosti.

Nexus DampTEK: odhlučnění počítače

Základem je však vše přesně naměřit (raději 2x ;-). K testování tohoto produktu jsme použili case firmy 3R System Air Silver, který jistě většina z Vás zná. Jeho dva 12cm fany dokáží vytvořit docela kravál.
Po kompletním odstrojení počítače, který byl uvnitř bylo nutné pro lepší přilnavost všechny plochy odmastit. Výrobce uvádí, že lze po použití (rozuměj nalepení) opět materiál za čas odlepit. A musíme potvrdit že toto lze, ale pokud nebudete opatrní, poškodíte jej. Na druhou stranu, kdo bude odlepovat tlumení pro další použití. Množství materiálu (3 ks) vystačí na odhlučnění většího miditoweru.

Po naměření už nezbývá nic jiného než tlumící materiál nalepit. Jak už jsem ale zmínil ne vždy se jej podaří dát tak, jak má být. U našeho case jsme museli jednu část otočit a to proto, že nebylo možné umístění na celou bočnici díky hraně, která by zasahovala do materiálu a zničila jej při manipulaci s nasazováním či sundáváním bočnice.

Nexus DampTEK: odhlučnění počítače
Pravá strana case, kde bylo nutné dát materiál naopak.

Bočnice určená na výše vyfocenou stranu byla dovybavena pásem tlumícího materiálu v místech, kde se běžně nacházejí mechaniky.

Nexus DampTEK: odhlučnění počítače

Druhou, levou bočnici bylo možno pokrýt celou stejně jako vrchní a spodní stranu case a také stranu zadní. Nevýhodou u case Air je to, že je celá jeho kostra nýtována, podobným způsobem je však vyráběna většina dnešních skříní. Pokud by byla celá šroubována, je montáž tlumící hmoty jednodušší.

Zdaleka největším oříškem však byla přední strana skříně. Původně jsem plánoval pokrýt tuto celým kusem materiálu a následně vyřezat či vyvrtat otvory potřebné pro vedení kabelů  a pro upevňovací šroubky čela case, nakonec jsem však volil ušetření materiálu  a oblepení přední stěny jak to jen bude možné zbytky, které zůstaly po instalaci na bočnice a spodek respektive strop case.

Nexus DampTEK: odhlučnění počítače
Díky členitosti přední strany to vypadá takhle hrozně. Ještě že to čelo case schová...

Jistě jste si všimli, že je přední strana oblepena zase opačně než by měla být, do čela se však nedá tento materiál instalovat díky minimálním prostorám v něm. Stejně tak nebylo možné oblepit čelo zevnitř ze stejného důvodu.

Samozřejmostí byla také instalace tlumícího materiálu do prázdných šachet pro mechaniky, FDD a na zadní stranu case.
Pokud si tento produkt pořídíte, snažte se maximálně o co nejlepší pokrytí všech kritických ploch. Nejlepším řešením je v každém případě co nejméně řezat a raději lepit v kuse, ve kterém se pak vyřežou či vyvrtají případné otvory pro šroubky, kabely a další. Jestli to jen jde, dbejte také na správné směrování materiálu.

Testy a závěr

Původně jsem se domníval, že kromě snížení hluku vzroste i mírně teplota, nezaznamenal jsem ale žádný rozdíl. Hluk však překvapivě klesl.
Díky použití dvou 12 cm fanů a chladiče Cooler Master Aero 7 se někdy při plných otáčkách (např. při OC) case doslova chvěl v základech. Po namontování tlumícího materiálu došlo k celkovému zpevnění case a jeho vibrace jsou nyní téměř minimální.

Při plných otáčkách dvou fanů a Aera 7 se hluk po namontování tlumícího materiálu snížil o cca. přibližně 20%. Při minimálních otáčkách je počítač skoro neslyšitelný.

Je však třeba podotknout, že pískot pevných disků či roztočená 52x rychlostní mechanika je pro dnes testovaný tlumící materiál oříškem. Vysoké frekvence netlumí až tak dobře jako ty nižší.

Závěr

Co dodat? Výrobek firmy Nexus nezbývá než doporučit. Pro částečné ztišení PC je to kvalitní výrobek, jeho funkce však spočívá spíše v umocnění tichého provozu Vašeho PC.
Pokud máte dosti hlasitý počítač, DampTEK Vás nezachrání. Volbou kvalitních větráčků a dalších chladících komponent si můžete připravit vhodnou půdu pro umocnění "ticha" montáží DampTEKu, pokud by jste ale spoléhali pouze na něj, mohli byste být zklamaní. DampTek se dá pořídit za cenu okolo 1000,- Kč bez DPH.

Nexus DampTEK nám zapůjčila firma Abacus, které tímto děkujeme.

Nexus DampTEK: odhlučnění počítače

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
1.7.2004 06:27:47   0.0.0.xxx 6974
Já mám počítač bez jediného větráků, ale znémému v Liberci jsem pomohl. TO se vezme vteřiňák, izolačka a molitan z pod základní desky. ideálně to chce dva. Bočnice se polepí izolačkou křížem - tím se výrazně zpevní. Na plochu železa - kde je základní deska se nalepí daný molitan s výřezy na díry jako má ta plocha. Každý zbytek se hodí. Ten se totiž nalepí na části které přiléhají bedně nejvíce. A tak máme udělaný bok. druhá bočnice(strana deseky s chladiči) se pouze polepí do kříže X izolačkou. Tím se to zpevní. Doporučuji i nalepit tak 2-3 vrstvy izolačky na místa šroubků a proděravět to šroubky - mluvím o místech uchycení bočnic. Fajnšmekři si ještě vycpou umělohmotné čelo case třeba obyčejným molitanem. Nebezpečné z důvodu požáru, ale efektivní je nalepit druhý molitan naproti větrákům.

A pokud jste si koupili trochu lepší větráky a máte tichý disk tak váš počítač právě ztichnul a ušetřili jste litr.
1.7.2004 06:41:14   0.0.0.xxx 6468
Hele jestli máš fakt komp bez větráku a netlacháš tady tak se dej odkaz na nějaký fotky.
1.7.2004 07:00:27   0.0.0.xxx 6065
tak ma asi vodnika a pasivy voe
1.7.2004 07:07:33   0.0.0.xxx 6457
Tiez som skusal odhlucnit PC a celkom sa mi osvedcilo pouzit obycajne podlozky pod mys - s makkou gumou zospodu. Mam za to, ze to nie je prilis menej ucinnejsie ako tzv. odhlucnovacie materialy, ale podstatne lacnejsie. Momentalne mam napr. v PC odhlucnovaciu hmotu SILENTMAXX Silma KF-25, kt. ma udavanych -26 dB (a hrubku udanu na 4 mm - v skutocnosti tak mozno 2,5), ale pravdupovediac, prilis velky rozdiel od spominanych podloziek nevidim (nepocujem). Co som cital doteraz rozne recenzie na podobne hmoty od roznych vyrobcov, zatial je to dost bieda. Myslim, ze asi jedno z najucinnejsich rieseni (co sa hmot tyka), by bolo pouzit gumu podobnu tej, z kt. sa robia osuchovaky pred dvere. A asi by to bolo aj podstatne lacnejsie. Mam Chiefteca - big tower a tam je ta spotreba materialov dost velka (zo spominanej hmoty tam padlo rovnych 5 platov) a teda aj cena. Dnes by som uz do takychto "specializovanych" hmot asi nesiel - su to vyhodene peniaze.
1.7.2004 08:03:09   0.0.0.xxx 6559
Teda nerad bych se nekoho dotknul, ale autor u toho asi moc nepremyslel. Za prve - coz na ty bocnici nechat uzkej prouzek, kam by zapadnul ten vycnivajici plech? Pak by se to nemuselo lepit obracene. Z druhe - pokud je pravda, ze matros hur pohlcuje vyssi frekvence, tak na grafu od Nexusu je asi neco spatne ne?
1.7.2004 08:08:13   0.0.0.xxx 6262
Ano, pouzit gumene tesnenie pod srobiky casto pomaha. Pripadne miesto tesnenia gumenu pasku nastrihat. Mat PC ulozene na niecom odpruzenom a ako material na bocnice by sa dala pouzit parkorunova karimatka.
1.7.2004 08:13:20   0.0.0.xxx 6259
Muzu doporucit obycejnou oboustranou lepici pasku tzv. kobercovku a kus nevyuziteho koberce. Samozrejme lepsi je pokud koberec je vyssi a ne schozeny. Je to levny a v pripade nutnosti se da vrstva zdvojit
1.7.2004 08:38:54   0.0.0.xxx 6157
a já vždycky myslel že útlum 3dB znamená že signál je poloviční... takže 12dB znamená pohltivost nějakejch 87,5%...
1.7.2004 08:47:08   0.0.0.xxx 6358
Co sa tyka pohlcovania hluku, je to trochu komplikovane. Produkovanie hluku moze byt sposobene dvomi sposobmi:
1. vznikanie vibracii od ventilatorov - potom vacsie plochy posobia ako reproduktor, to sa da odstranit zatzenim plechu, gumenymi podlozkami a podovnymi fintami (napriklad aj nalepenim tazkeho koberca, tym sa posunie rezonancna frekvencia nizsie)
2. samotnymi ventilatormi, teda prudenim vzduchu okolo lopatiek, dalej diskmi a mechanikami. Presne na tento druh hluku by mali byt robene absorpcne akusticke materialy, ktore ponukaju rozny vyrobcovia.

To co je na tom grafe pre Nexus je klasicka alfa, teda absorpcny koeficient a relativne to moze byt pravda, az na to ze meranie sa robilo urcite v idealnych podmienkach, co pocitacovy kejs urcite nie je.
Ja sa priklanam k nazoru Foxa, ze su to viac menej vyhodene peniaze, ja som to samozrejme tiez osobne skusal a vysledok nebol nejak extra efektivny a tom som pouzil nejaky specialny akusticky material na baze mineralnej vlny.
1.7.2004 08:53:21   0.0.0.xxx 6160
Ja mam vodnika a mam jen 1 vetrak ve zdroji, radiator se chladi pasivne vzduchovym kominem.
1.7.2004 08:57:39   0.0.0.xxx 5960
Take mam podobny nazor ....
1.7.2004 09:20:55   0.0.0.xxx 6157
Koberec jsem zkousel a moc se mi neosvedcil. Koupil jsem 12mm karimatku, kterou jsem pouzil misto koberce a je to lepsi.
1.7.2004 09:32:38   0.0.0.xxx 6161
A čo mini ITX od VIA? Ja viem, blbý nápad... Som pozeral tie ceny: doska s procesorom a int. VGA (pasiv chladiče) cca 4 000 - 6 000 Sk, case (bez fan coolera) 5 000 Sk + RAM + disk + DVD-ROM... Proste compík za cenu A2500+ s výkonom i150MHz
1.7.2004 09:38:11   0.0.0.xxx 77116
Koukam, ze jak Cesi, tak Slovaci, jsou stale narodem amaterskych kutilu... Lidi, uz nemame socialismus! Venujte se tomu, co umite, vydelejte si slusne prachy a lidi co umi delat PC doplnky pro vas zase udelaji ruzne vychytavky, ktere si za ty prachy pak muzete koupit. Improvizace uz fakt neni nutna. Mimochodem, uz jste nekdo nekdy vyhoreli? Uz jste nekdy videli, co udela napr. koberec s prachem uvnitr PC? Ja osobne bych si tohle taky nekoupil, ale jen z toho duvodu, ze jsem skoro hluchy a hukot PC mi proto nevadi ;-)
Ale mit usi v poradku tak dam rozhodne prednost takovemuto profi reseni pred laborovanim s podlozkami pod mysi, molitanem a nebo koberci. Vyrobce na to dava zaruku a kdyz se nahodou kvuli odhlucneni v PC neco podela, tak mam narok na reklamaci :-) A kdyby byly v riti ryby (eee, pardon) chtel jsem rict kdyby byly koberce, molitan nebo podlozky pod mysi tak ucinne nebo lepsi nez tohle reseni, tak uz to na trh dodavaji desitky vyrobcu, protoze to je mnohem levnejsi reseni. Asi tomu tak neni a pri pouzivani amaterskych materialu je clovek na nejlepsi ceste si znicit PC prachem, vysokou teplotou nebo rovnou pripadnym pozarem. Toz tolik jsem k tomu chtel rict ;-)
1.7.2004 09:41:07   0.0.0.xxx 5860
...ta karimatka, nezvýší teplotu ve skříni? Měl jsem počítač na stole, připadal mi hlučný. Teď ho mám v boxu pod stolem a je to stejné, ne-li horší. Přemýšlel jsem, že volný prostor kolem počítače vyložím pórovitým molitanem. Nevím co by bylo lepší .... nebo dát do case tu karimatku?
1.7.2004 10:14:13   0.0.0.xxx 6361
Nejsi ty trochu snob? Ty mas asi penez jako ...... kdyz tohle rikas. Takhle se muze projevit jen absolutni idiot. Tuning je o tom, ze si ho clovek udela sam (viz. case ala Fallout) a ne nabali super drahyma picovinkama.
1.7.2004 10:21:37   0.0.0.xxx 6058
No myslím, že jsem přemýšlel dost a pokud bych to udělal jak říkáš nešlo by o malý proužek ale o cca 2 cm díru. A to díky systému zasouváni bočnice. Vyšši frekvence jsou myšleny nad 10kHz.
1.7.2004 10:26:11   0.0.0.xxx 5958
Ano máte pravdu, opraveno..
1.7.2004 10:34:47   0.0.0.xxx 11460
Nevim co tady hledas "Noname" toto evidentne neni server pro Tebe. Zajed si do Tesca a kup si tam vyborny znackovy pocitac, ctenim stranek jako tyto se vubec nezdrzuj. Venuj se sve profesionalni praci. Sice za vse zaplatis 2x tolik, ale vzdyt ty na to mas ne...? A jen tak na okraj, nekdy se muze stat ze i kdyz das klukovi 100 Kc, aby si sel koupit draka do hrackarstvi. On Te prekvapi tim, ze si radeji nakoupi material a sam si toho draka zbastli. Proc..? Odpoved na to znaji, ti kteri tomu klukovi rozumi...
1.7.2004 10:37:07   0.0.0.xxx 6673
Nech si ty vulgarismy od cesty. Kdyz clovek neco umi, vydela si penize a muze si koupit co potrebuje a nemusi nic pytlikovat na kolene. A kde jsi vzal ten nesmysl, ze tuning je o domaci vyrobe? Tak to mozna bylo za socialismu, kdyz si lidi tunili trabanty. Dnes se prodava spousta doplnku, ktere muze vyuzit kdokoliv. A je jich tolik, ze pri ruznych kombinacich muze byt stale kazde PC unikat. A navic odhlucneni nepovazuji za tuning, takovy material by meli do skrini lepit standardne uz vyrobci. To je spise s podivem, ze to neni standardni vybavou PC :-(
1.7.2004 10:37:35   0.0.0.xxx 6057
viz titulek
1.7.2004 10:44:59   0.0.0.xxx 5856
OK, tohle je vytka kterou beru, ne jako ten trapny vykrik od Phate. Takove laborovani muze byt pro nekoho sportem a zabavou, to uznavam. Ja jen napsal, jak to vidim ja. A nikoho nenutim muj nazor brat za vlastni i kdyz trvam na tom, ze tohle je zahravani si s ohnem stejne jako amaterske tuneni brzd a motoru na aute. Kdybych chtel odhlucnit PC, uz z hlediska nebezpeci pozaru bych sel do takoveho (nebo podobneho) profi materialu. Na tenhle server chodim, protoze tu obcas jsou zajimave recenze, jako treba zrovna tenhle Nexus. A v hypermarketech zasadne nenakupuju IT, jsou to jen soupaci krabic kteri nevi co prodavaji, u nich se daji koupit leda tak rohliky a mleko. Zasadne bych sel do specializovane IT prodejny, je v kazdem meste nejaka.
1.7.2004 10:50:42   0.0.0.xxx 6057
a zkousel jsi ten web dodavatele, jak pisou odkaz pod clankem? maji v Praze nejakou prodejnu v Holesovicich. ale nevim jestli ti to prodaji, je to velkoobchod. leda kdyz budes hodne zebrat a delat psi oci, s psima ocima mam dobre zkusenosti a najednou clovek zjisti, ze to jde. tuhle jsem sla kupovala repraky v eD systemu, nechteli mi je prodat, tak jsem si odchytila na miste jednoho jejich dealera, ktery to vzal na sebe a hned mi to na miste za stejne penize prodal
1.7.2004 11:03:02   0.0.0.xxx 6559
Pánové, copak ste si nevšimli, že jakákoliv hmota pokud je po počítače tak stojí skoro 10x tolik?
Nevím jak vy, ale já se tomuto zdaleka vyhýbám.

Kdokoliv umí používat kalkulačku tak nechť si spočítá:
1000,- za 0,6m2 = 1666Kč/m2
zkuste si zajet ikdyby jenom do bauhausu nebo juknout na internet - cenově takovéto hmoty začínají od 100Kč za koberce, přes 200Kč za pěnové rovné až k 500Kč za kónicky tvarované.
Kde to jste pánové? s takovýmito předraženými shity by vás stálo odhlučnění zkušebny 3x4x3m přes 100tisíc!
1.7.2004 11:14:13   0.0.0.xxx 6058
Docela bch myslim ocenil pripadnou recenzi "komplexnejsiho" vyrobku Nexusu - a to konkretne jejich pekny case Breeze (na cybexu tesne pod 5tis s dani).
1.7.2004 11:22:44   0.0.0.xxx 6062
Nejspis to nebude to same, zkus si hodit koberec z Bauhausu na ohen nebo polozit na rozehrivajici se plotynku elektrickeho varice, rekneme roztopenou na onech 160°C. Ja vim, proc si kupovat auto, kdyz stejnou praci, odvoz lidi a nakladu, zvladne kolo s privesnym vozikem. Sice nekolikanasobne pomaleji a v mensim objemu/poctu, ale jede to... To je jen analogie, ale v principu to je totez co tvrdis ty (specialni material oproti obycejnemu koberci z Bauhausu, ktery je urceny pro uplne jine veci). A uz koncim, nechci aby me tu nekdo zacal osocovat, ze tehle hmote nejak nadrzuji, jak jsem psal vyse, osobne ji vubec nepotrebuji ;-)
1.7.2004 12:58:54   0.0.0.xxx 6259
pocuj, nemas nejak vela volneho casu? nemal by si zarabat peniaze, aby si si mohol kupit taketo zbytocne predrazene veci? bud si strasne lenivy a vsetko si radsej nechas spravit niekym inym, alebo si krivy a uz ti komp vyhorel. nechapes, ze na tvoje hlupe a trapne poznamky tu nik nema chut? a kde mas v kompe 160celzia? ty si asi odbornik na vsetko, nemam pravdu?
stale a stale sa tu objavuju ludia, ktori si na fora chodia liecit svoje mimo-inetove problemy zbytocnymi kecami o veciach, o ktorych nemaju ani paru.
5.2.2007 22:09:55   86.63.204.xxx 2020
Hele zajdi do stavebnin a kup si balik skelný vaty. PC posaď doprostřed a ven vytáhni pouze mechaniky a reset a power. Možná ještě teploměr kdyby náhodou přeci jen jsi měl tu čest rozpoznat že jsi nehořlavou úpravu nedělal nadarmo. Jen si dej potom pozor na nekontrolovatelný únik formaldehydu do tvé pracovny.
1.7.2004 13:00:44   0.0.0.xxx 5956
no vono asi zalezi jakej koberec ja tam mam dvouvrstvej. vespod je takovej zatezovej jekor a na tom byly nalisovany normalni chlupy/voka no a tohle vodhlucnuje docela dost. mam to uz naky tri roky a na LANkach je to fakt poznat rozdil oproti normalu.
1.7.2004 13:07:26   0.0.0.xxx 5958
phate a chapes ze ne kazdy je manualne zrucny? ja treba taky neumim moc pracovat z jakymkoliv matrosem tak si to musim zaplatit a stejny pripad bude asi noname taky uznavam ze treba ten HL2 casemod je moc spica ale jedine co ja muzu je si ho koupit rozhodne ne udelat na to sem moc levy malem sem vytopil kompa pri montovani vodara a co teprve takove upravy ))
1.7.2004 14:06:45   0.0.0.xxx 5959
No 160°C neni zadnej zazrak. Kdyby ti ten scot prece jen zacal horet, tak se ti ta hmota stejne asi seskvari...
1.7.2004 14:09:02   0.0.0.xxx 6057
u CZECHCOMPUTERu maji SILENTMAXy za par korun :-) tohle je hodne predrazene :-), u TNTRADE jsem videl treba na CHIEFTEC uplne presne narezane kity od SILENT MAXu, coz je klasa a za stejne penize, proste NEXUS nic moc :-)
1.7.2004 14:12:20   0.0.0.xxx 6058
Co sa tyka moznosti poziaru v PC, tak len tolko: kolko ze to maju tie "horuce" suciastky stupnov? U mna asi tak 43 pri plnom zatazeni. Aky je stupen vznietenia sa materialov? A kolkoze to maju tzv. profi materialy? Zvycajne nie o moc vyssie nez tie obycajne. A to nehovorim o tych materialoch, kt. su v PC bez ohladu na tzv. profi materialy (suciastky). Moznost skratu a nasledne poziaru? To ti je potom aj takyto material prakticky k nicomu, kedze je tam dost miest, z kt. by sa teoreticky ohen mohol dostat von. Nie je totiz mozne uplne upchat vsetko v pocitaci (jedine ho oblozit - najlepsie azbestom ( :-))) , ako som to svojho casu videl u jedneho maniaka (ten mal takto oblozeny telefon - a to nekecam)).
Je samozrejme, ze kazde takto upravene PC musi mat aj dobre chladenie, ale v prvom rade kvoli spravnej cinnosti suciastok.
Myslim, ze cielom tejto diskusie bolo zhodnotenie realnej pouzitelnosti/ucinnosti tychto hmot a ich nahrad vzhladom k vynalozenym prostriedkom a k reklame. Nechcem zbytocne vyvolavat dalsi flame, ved narok na vlastny nazor ma kazdy (ostatne este z flameov sa zvycajne nic uzitocne nevyvinulo).
1.7.2004 14:15:58   0.0.0.xxx 6057
na http://www.tntrade.cz maji taky PC skrin bez vetraku, tak jsem si ji koupil, je to SILENTMAXX P1 a je to opravdu klasa. Vse pasivni. Delam ve studiu a to ticho potrebuju i pres slusny vykon masin
1.7.2004 14:18:14   0.0.0.xxx 6058
Odhlucneni zkusebny stoji i k milionu :-)
1.7.2004 14:20:04   0.0.0.xxx 5859
Ja mam SILENTMAXX ST-11 ten je odhlucneny primo od SILENTMAXu a neni drahy a musim rici, ze to teda znat je. Prehodil jsem do toho veci z CHIEFTECa a je to nebe a dudy, takze jen naokraj
1.7.2004 14:24:38   0.0.0.xxx 5958
nic vtipnějšího jsem dlouho nečetl, zejména podložení MB molitanem a vyztužení lepenkou je také super, už jste zřili lepenku co udělá v teple ? Souhlasím, žes známému pomohl - ale do ....le .
1.7.2004 19:01:01   0.0.0.xxx 5858
No ja nevim nevim...Kdyz se podivam do ceniku,tak mi prijde mnohem lepsi si koupit vetraky supersilenty, ja mam 1 v case,1 ve zdroji,1 CPU a stalo me to asi 500.Navic nemusim demontovat pul PC...Vetrak na grafice jsem poradne namazal a z metru za ticha slysim jen sum.Ktery temer neslysimA to mam plno jinych vychytavek,jako 3 otvory s pruhledem v bocnicich (vlastni vyroba ) - takze hluku pootevrena dvirka.
1.7.2004 19:20:16   0.0.0.xxx 5758
jasně že stojí i k milionu... ale to je odhlučnění na výrazně jiný úrovni.... nepoužívá se k tomu takovýto shit a nestačí jen polepit tim zdi.... Taková místnost v místností přijde na hodně...
1.7.2004 19:20:51   0.0.0.xxx 6059
takze na WD to nefunguje )))))))))))))))))))))) (sranda)
1.7.2004 19:42:23   0.0.0.xxx 6358
Co pouzit treba tohle?
http://www.vestin.clnet.cz/
cena za 1m2 je cca 180,-
1.7.2004 21:41:19   0.0.0.xxx 6058
Veď stojí 16litrov - si sa zbláznil?
1.7.2004 22:16:38   0.0.0.xxx 6055
Hoši hoši, nemám rád hádky. Každý má právo na vlastný názor, tak sa nekameňujte.
2.7.2004 01:30:45   0.0.0.xxx 5957
ktery temer neslysis!! Mno vykopej si z usi )
2.7.2004 07:28:29   0.0.0.xxx 6259
Podívej se.
Nepodloží se motherboard bl...čku, ale nalepí se to samozřejmě z druhé strany abys tomu dobře rozuměl.
Bočnice se izolačkou opravdu vyztuží. A kdyby jsi to nevěděl i......te, tak když bombardují město, tak se na okna nalepí kříž z izolačky a výbuch je pak nevyrazí, protože je to celkově zpevní. TO samé se stalo tady. De....le.
11.8.2005 07:13:19   83.240.18.xxx 5956
Vyztužit plechovou desku izolační páskou tak, aby se snížila vzduchová prozvučnost??? :-)))

P.S. Když docházejí argumenty, přicházejí nadávky... ???
2.7.2004 10:30:58   0.0.0.xxx 5956
v CR jedna firma co vyrabi odhlucnovaci "vatu" pro auta pouziva se v BMW atd myslim ze by to bylo zajimavy. Problem je ze se mi s nima nepovedlo dohodnout - nemaj pochopeni pro tuning PC
2.7.2004 10:54:05   0.0.0.xxx 5859
DampTEK mam jeste asi za 700Kc a po vylepeni meho microATX pulka zbyla.Jsem maximalne spokojeny.Dva disky Seagate neslysim ani pri seeku.Zmizelo veskere neznatelne zazneje a zvoneni.Ucinnost poznam hlavne kdyz otevru a zavru vylepena dvirka u Yeong Yang skrine.Pri otevrenych dvirkach je zpredu pocitace slyset disky a jine zvuky, pri zavrenych prakticky ticho.
Nemohu porovnat ucinnost s kobercem s Hornbachu,ale platek DampTEKu (asi 40x30cm) vazi snad kilo.Ta pevna cast ma konzistenci a mernou hmotnost snad jako ty 30 let stara linolea (ne ty dnesni peny).Pena je lehka jako polystyren.Srovnavat DampTEK s podlozkama ktere se dodavaji s se zakladnima deskama proste nejde.

Proste jsem maximalne spokojeny se vsim, krome ceny.Souhlasim,ze ceny by mely byt tretinove.
2.7.2004 17:39:02   0.0.0.xxx 6057
ddd
2.7.2004 17:40:38   0.0.0.xxx 5955
koupit medvědí ho*no (stavbařskej tmel) a narvat to všude kam to jde v tl. cca 1-1,5cm. Udělat do něho důlky-lámání zvujových vln. Vyříznout plech za větrákem. Zavěsit disk na gumu do pozice 5,25

potom uslyšíte jen vrčet monitor :-D
3.7.2004 12:20:30   0.0.0.xxx 5758
brouku nejprv se nauč číst. Pak zkus zahledat na internetu a najdeš speciální pěnové samolepící hmoty jako třeba tecsound, audiotec, mirelon a jim podobné a u nich cenovku od 200Kč za metr. lze sehnat třeba na http://www.eurofoam.cz/audiotec.htm nebo http://www.nekap.cz/mirel.php atd atd. snaze se meze nekladou.Mirelon např. velkoobchodní cena 237Kč/m pro 30mm tloušťku.

Takže dřív než tady začneš rozumovat, tak si zkus zjistit jestli daný člověk tomu náhodou nerozumí víc než ty
3.7.2004 12:23:19   0.0.0.xxx 5959
odhlučnění zkušebny může stát i 10.000 Sice nebude zas tak ideální, ale pořád lepší než nic Samozřejmě pokud máš zkušebnu jako 3 obýváky a obložíš to nejluxusnějším matrošem tak se dostaneš i vejš než 1 milion. Ale to bysme mohli mluvit o tom, že i domácí kino může stát 2 miliony, že?
3.7.2004 19:46:51   0.0.0.xxx 6058
jak hrubou vrstvu jsi toho dal? Co na to teplota?
5.7.2004 01:17:15   0.0.0.xxx 6056
ackoliv s Nonamem nesouhlasim ( i kdybych se topil v penezich, tak si spoustu veci udelam sam jen kvuli tomu, abych si dokazal, ze to dovedu ) tak Foxi, zkus kdyz uz mame ten google precist neco o tom, jak se meni horlavost prostredi a vznetliva teplota v souvislosti s jemnym prachem. mozna budes prekvapeny.

btw azbest je take zdravi velice prospesna latka :-/
6.7.2004 10:08:46   0.0.0.xxx 5956
Opravdu nefunguje ;-(
7.7.2004 10:56:38   0.0.0.xxx 5957
mno, karimatka ani bezny molitan nie su moc vhodne, pretoze su velmi lahke - vibracie utlmia len minimalne - aby to malo citelny ucinok je potrebne aby ten molitan bol "tazky" - taky ako keby z porovej gumy - uz som raz mal taku podlozku pod mys ta by bola skvela ale mam len jednu , alebo pouzit nieco ako "gumoasfalt"
13.7.2004 14:50:04   0.0.0.xxx 5859
Chtěl bych se zeptat kde se dají koupit kvalitní větráčky a taky jakou by jste doporučili značku?? Potřebuji co nejtišší a co největší nízkootáčkové...díky
13.7.2004 14:52:45   0.0.0.xxx 5958
Pozri si www.tntrade.cz. Kamos odtial teraz kupoval thermaltake vetraky, parametre velmi dobre, cena uz az tak nie
13.7.2004 16:30:27   0.0.0.xxx 6058
Já mám zkušenosti se spire 80x80x25 (3drátkové napájení => snímání rychlosti otáček, nebo klasický diskový napájecí konektor). Mají do 2500 r.p.m. a samy o sobě jsou velice velice tiché. Záleží tedy na prostředí kam se namontují (to ale každý větrák ;-)). Cena cca 105,- Kč za kus se vším všudy.

Tato firma dodává největší 120x120x25. S tím zkušenosti nemám, ale bude na tom s hlukem tipuji podobně. Cena 250,- za kus.

Dodávájí i průhledné či teplotou ovládané (obsahují snímač), ale ty jsou pochopitelně dražší.

25.7.2004 21:32:54   0.0.0.xxx 6157
ta páska se na okna lepí hlavně proto, aby když výbuch (třeba tlaková vlna od vzdáleného výbuchu) to okno rozbije, tak aby se střepy pokud možno nesypaly na lidi pod okny. Nějaké zpevnění(minimální) tam možná bude, ale rozhodně to není z toho důvodu.
3.9.2004 11:42:32   0.0.0.xxx 5859
Myslím si, že podobné materiály se dají skutečně pořídit levněji a tohle není až taková sláva, aby za to stálo dát ty prachy!
9.10.2004 05:05:20   0.0.0.xxx 5958
tam většinou zůstal ten "gumový" socialismus, mám kolem sebe v Praze cca 6 pekáren v dosahu cca 400m, každá peče líp něco jiného a občas neodolám amusím je obejít všechny. Ale zase s profi materiálem souhlasím, už jsem vyzkoušel zahřát PC do stavu, že se skoro vzňal. (Jednoduše, chřipka, projektor v servisu, dal jsem do první plečky TV kartu, LCD k televizi a nějak mě sralo, že v 23 hodin byl slyšet - noční ticho. Zabalil jsem jej zapnutý 3x dokola ze všech stran do hadru na přykrývání postele-potah či ci, zeptám se ženy, a usnul. Druhý den ráno jsem se v klidu díval dál až další den ráno po 36 hod mi blesklo hlavou (pořád chřipka), že se to možná zahřívá. Case měl 60st Celsia (popálil jsem se a pak si zašel pro multimetr, vnitřek měl taky slušnou teplotu, ale vše dodnes šlape dál. (Celer 2GHz, Intech chipset, 250W zdroj). Proč tlachám. Chápu důvody obou dvou stran. Taky totálně nestíhám a i na činnosti, které zvládám a baví mě si občas někoho najmu, protože žiju jen jednou a minimálně 40% tohoto času už mám za sebou. (kristova léta se blíží). Ale zase mám spoustu kamarádů, kteří přijdou z práce domů a žena furt stejná, pivo taky, v bedně nic atak kutí a pro ty jsou tyto články balzámem na duši.... No a já jim pak mám co prodávat, když občas něco zkurví.... např molitanem v PC, tan fakt hoří. Pásku doporučuju, výborný nápad, ale jinou !!!! Existují 2 druhy. Na opravu výfuků, ta vydrží všechno, ale je vodivá !!! (zkrat a spol) a pak elektrikářská, částečně (10-20%) se tepelně smrskávající, vyjmečně méně kvalitní v hyprech a na pumpách, kvalitnější v dobrém elektru a mají šířku běžně 1cm, různé barvy (měl jsem s ní 2 roky zalepenou v několika vrstvách trubku s benzínem od nádrže a bez problémů) a taky mají širší, cca 2-10cm a z těch bych vybíral. Ta cena je do 100kč, práce na 3 min (když už musím z jiného důvodu ten PC rozebrat, tak 1 min)a efekt je znát.
3.11.2004 13:31:09   0.0.0.xxx 5957
Taky, že kvalitní odhlučenění zkušebny tolik stojí.
12.11.2004 09:05:21   0.0.0.xxx 6057
2 ZooM: Která je to firma?
29.11.2004 11:54:47   0.0.0.xxx 5956
Vlastním Silentmaxx White Silence ST-11 Midi ATX Tower se spodním ventilátorem Ø 120, který má filtr a tepelnou regulaci. Je to super, musí si pro to ale člověk dojet do Německa. Do Drážďan to mám blíž, než do Brna. Celý komplet mě vyšel v přepočtu na méně než 3500.- Kč. To tady stojí očesaná, na západě neprodejná verze. Vůbec vše se vyplatí dovézt. Stačí se podívat na ceny prodejců tady a tam a přičíst cenu dopravy.
17.1.2005 16:28:37   0.0.0.xxx 5857
Mám hroznej hadr, když v něm začalo hrabat tak se zoztřásla celá skříň, dal jsem ho na dno bedny a podložil ho čtyřma molitanovejma kostičkama jedinný co je slyšet tak je ventilátor ve zdroji.
13.2.2005 14:17:07   0.0.0.xxx 5958
Sorry ale vedsiu kravinu som este nepocul, a nema vyznam ani ti to vysvetlovat lebo kto odhlucni PC skrinku molitanom tak asi nepozna ani len zaklady fiziky a pohlcovanie tepla do plechu skrinky a pod ... skratka nema to vyznam za zapodievat ale ked som videl tento " super napad " tak aspon v skratke som musel zareagovat.
P.S este ide ten komp ?????
28.7.2005 10:45:05   82.113.54.xxx 6060
ja mam v mistnosti s compem fontanu a ten zurcici potucek dokonale rozbije ticho ze neni slyset comp docela levne a bezpecne reseni a navic to hezky vypada ?8s
31.7.2005 20:42:52   213.195.198.xxx 5959
U odhlučnění skříně jsem začal nejdříve větráčky a jejich otáčky, ke každému větráčku v bedně jsem zapojil na přívodní kabílek potenciometr 1K (z obchodu se součástkami 1ks asi 15kč,- )otáčky každého větráčku snižuji na práh slyšitelnosti. V Cache, protože už na ní nemám záruku bylo potřeba udělat v ní několik úprav. Přední větráček posunout výše přímo proti pevným diskům a upevnit ho pružinami k cache,tím se zamezilo jeho vybraci, přední panel upravit otvorami vrtačkou nebo čímkoli pro přístup vzduchu přímo proti větráku.
Větráček na MB jsem odstranil a nahradil ho větším pasivem nastrčený vzůru nohama a nasunuté žebrami mezi žebra původního chladiče. U grafické karty jsem nechal 2 volné sloty pod ní a nedával jsem pod ní záslepky.
Processor je osazen heatpipe Thermaltake s větráčkem, který vysává teplo přímo přez žebra ven ze skříně + tomu napomáhá tichý zdroj s větráčkem 12cm umístěním nad processorem.
Na konec jsem pod skříň vložil podložky proti vybraci skříně.
Ještě přemýšlím o úpravě větráčku na processoru na přichycení pružinami, to ale asi nebude dvakrát jednoduché.
Možná,že dojde ještě na vypolstrování cache odhlučněným materiálem, něčím co doma najdu.
Z vodního chlazení jsem dostal strach po vytopení kamarádového PC, tak jsem raději do něj neinvestval.
15.8.2005 13:36:05   81.19.4.xxx 6860
Myslím si taktéž, že výrazněji PC odhlučním více pasivy a kvalitní zdrojem s 12cm nehlučným fanem a kultivovaně vybraným chlazením CPU. Grafiku i čipset (nejhlučnější "větráky" v PC) není problém pasivní i s dostatečným výkonem, AMD není třeba nijak zvlášť extremě chladit (narozdíl od Intelu). Docela často hraju, ale ještě jsem neměl potíže s chlazením. Ale jsem si samozřejmě vědom, že extremní OC chce své .... naštěstí to není můj případ, můj XP2100 na 3200 utáhne i tichý Falcon Rock. Uvedený materiál se mi líbí, ale je otřesně předražený. Celé balení by nemělo překročit částku 350Kč.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.