Výroba vodního bloku pro Gigabyte GTX 1070 Xtreme Gaming | Kapitola 4
Seznam kapitol
Chcete chladit grafiku vodou, ale k vašemu modelu se nedá žádný rozumný vodní blok sehnat? Můžete zadat výrobu custom bloku, anebo sáhnout po nějakém univerzálním řešení. To ale nejsou všechny možnosti. Můžete si blok vyrobit sami a ani to není tak těžké!
Nadpis kapitoly je realitou, s kterou se musíme smířit. Při návrhu vlastního chladiče totiž strašně moc záleží na tom, jak sám výrobce navrhl a realizoval tištěný spoj a jaké součástky kde osadil. Některé karty mají příznivý design PCB a výroba bloku je snadná, některé jsou naopak velmi problematické.
Obecně největší komplikace je v napájecí kaskádě, respektive v její izolaci od GPU a VRAM. Někteří výrobci v rámci VRM použijí poměrně vysoké součástky typu kondenzátor nebo cívka a tím vytvoří pomyslnou zeď mezi zbytkem kaskády VRM a GPU. Takováto překážka je nepříjemnou komplikací pro výrobce komerčních FC bloků, pro moddera to může být konečná.
Gigabyte GTX 1070 Extreme Gaming má stejné PCB jako 1080 ze stejné řady a komplikovanost rozložení komponent na PCB by se dala zhodnotit jako střední. Lze se inspirovat originálním vzduchovým chladičem, který má dvě úrovně kontaktních ploch s kartou, přičemž GPU, VRAM a mosfety/regulátory patří na jednu a cívky na druhou. Z toho vyplyne i design vodního bloku.
Základem chladicího bloku bude měděná deska o výšce 2 mm, což je rozdíl mezi zmíněnými kontaktními plochami. Druhá úroveň bude chlazena 3mm deskou z mědi, která bude současně sloužit jako tepelný most ke zbytku VRM.
Velmi důležitý krok v časné fázi návrhu je přesné změření všech klíčových elementů na grafické kartě. Zejména pak montážní otvory, které musí stoprocentně sedět s realitou. Pro měření doporučuji použít několik metod současně – aby se odhalily případné chyby. Základem je posuvné měřítko – šuplera, přičemž měření opakujte a měřte víc rozměrů než je nutné minimum. Nadbytečná měření poslouží jako kontrolní hodnoty.
Jako dobrý krok pro další ověření správnosti měření je vyfocení PCB karty a použití fotky jako podkladu při modelování. Zde to chce fotit z co nevětší dálky s maximálním přiblížením. Získáte tak 2D zobrazení 3D objektů s téměř paralelní projekcí. Nuance v odchylce úhlu focení od kolmého pohledu lze dokompenzovat v softwaru pro editaci fotek.