Hlavní stránka Návody Úpravy: modding Projekt reDefined: dokonale odhlučněné PC – dokončení
Projekt reDefined: dokonale odhlučněné PC – dokončení
autor: Pavel Urbánek , publikováno 28.6.2017
Projekt reDefined: dokonale odhlučněné PC – dokončení

I přes současný trend snižování spotřeby se pořád počítače nedají považovat za perfektně tiché. Obzvlášť, když chcete výkonný hardware. Projekt reDefined je postaven kolem myšlenky účinného odhlučnění počítače jako celku skrz izolaci od okolí. Jak je možné provozovat systém, kde se vzduch nedostane dovnitř ani ven?


Než se vrhnu do sebekritiky (a samochvály), tak v krátkosti k plánovaným úpravám a vylepšením. Ještě připomenu aktuální konfiguraci sestavy:

Základní deska

GIGABYTE G1 Gaming GA-Z170X-Gaming 7 EK 

Grafická karta

GIGABYTE GeForce GTX 1070 Xtreme Gaming 8GB

Procesor

Intel Core i5-6600K

RAM

A-DATA XPG Dazzle DDR4 16GB 2400MHz CL16

Disky

ADATA SP550 240GB

Zdroj

be quiet! Dark Power Pro 11 1000W

Ventilátory

be quiet! Silent Wings 3, 140mm

První a doslova nejžhavější téma, je výroba vodního bloku na grafickou kartu. Z měření pod maximální zátěží vyšlo najevo, že interní chlazení sice zvládne extrémní edici GTX1070, ale je to za předpokladu rozumných pokojových teplot. Blížící se léto povede k růstu teplot až na limitní hodnoty. Proto bude lepší být připraven s vodním blokem, než ty vedra přijdou.

Projekt reDefined: dokonale odhlučněné PC – dokončení

Nutno podotknout, že zátěž byla simulovaná, takže reálné herní vytížení bude nižší o desítky procent, takže i teploty nebudou zase tak vysoké. Výměna vzduchového chladiče za vodní blok ale je nutností.

Projekt reDefined: dokonale odhlučněné PC – dokončení

Druhá věc, která bude vylepšena je orientace interního radiátoru. Ten je nyní umístěn pod úhlem 45° a to nepomáhá ani airflow ani životnosti ventilátorů - ložiska nejlépe operují v orientaci, která je celočíselným násobkem 90° vůči gravitaci (jednoduše v horizontální nebo vertikální poloze).

Projekt reDefined: dokonale odhlučněné PC – dokončení

Podle toho, jak dopadnou tyto články, možná vznikne ještě jeden, který se bude věnovat především tomu, jak si vyrobit jednoduchý a přitom účinný vodní blok – v našem případě na celou grafickou kartu, což je v podstatě ta nejtěžší varianta.

Co se nepovedlo

Jednoznačně největším problémem je zpoždění projektu. Předpokládaná doba dokončení se protáhla o více než rok. A co za to může? Kombinace příliš optimistických odhadů, jak bude co trvat s tím, kolik času nakonec člověk na modding má a také celá řada překvápek během realizace. Co s tím? Zjednodušovat design, nesnažit se dosáhnout ultimátních řešení a násobit odhad tak 3×.

Projekt reDefined: dokonale odhlučněné PC – dokončení

Jak už to bývá u prototypové výroby, řada věcí se napoprvé nepovede. V reDefined jsem použil magnetické kryty vůbec poprvé a některé věci jsem docela nedomyslel. Konkrétně jde o to, že magnety drží, jen když se dotýkají, nebo mezera je opravdu minimální. Pokud jich na jedné bočnici máte hned devět, tak je velmi těžké docílit perfektního dolehnutí všech magnetů najednou – tolerance nemůžou být prakticky žádné. Řešení je použít menší počet silnějších magnetů nebo úplně jiný mechanismus, případně kombinaci například s panty.

Projekt reDefined: dokonale odhlučněné PC – dokončení

Dřevěný rám jsem dělal také poprvé a nevyužil jsem funkci Autodesk Inventoru na výpočet hmotnosti dílů. Ono je dřevo sice lehké, ale přesto je kostra docela masivní a celková hmotnost se tak pohybuje okolo deseti kilo. Není to tak hrozné, ale když se na ni hodí plechy, dovnitř jádro skříně, komponenty a vodník, tak celý case ztěžkne natolik, že to chce fyzičku, aby s tím člověk nějak rozumně manipuloval.

Projekt reDefined: dokonale odhlučněné PC – dokončení

Poslední věcí, která se mi na výsledku moc nezdá, je kvalita černé barvy na hliníkových prvcích. Jde o jednosložkovou akrylátovou barvu v matném provedení. Její odolnost je poměrně nízká, díly se dají snadno poškrábat. Člověk tak musí dávat velký pozor při manipulaci se skříní.

Co se povedlo

I přes minimální zkušenosti se zpracováním dřeva a bídné vybavení považuji právě dřevěný rám za velký úspěch. Podařilo se dosáhnout velmi přesného výsledku, vše sedí bez nějakých mezer nebo přesahů, nebylo potřeba nic ani kytovat nebo výrazně brousit. Ocelová skříň dovnitř zapadla na chlup přesně.

Projekt reDefined: dokonale odhlučněné PC – dokončeníProjekt reDefined: dokonale odhlučněné PC – dokončení

Vzhled je silně subjektivní věc, nicméně cílem bylo zachovat přírodní světlý vzhled dubového masivu a vytvořit kontrast s matnými černými kryty. To se podařilo rozhodně lépe než jsem čekal, opět zejména rám a jeho nátěr šel zcela hladce a výsledek překonal počáteční vizi. Výsledek můžete posoudit sami.

Projekt reDefined: dokonale odhlučněné PC – dokončeníProjekt reDefined: dokonale odhlučněné PC – dokončení

Do třetice bych ještě zmínil expanzní nádobu. Její design a technické řešení není rozhodně obvyklé, přesto se „z první“ podařila na jedničku. V některých ohledech je možná předimenzovaná (polykarbonátové stěny, testováno na 6 barů), nicméně funkčnost je 100% a zavodňování okruhu je s ní hračkou.

Projekt reDefined: dokonale odhlučněné PC – dokončení

Pár slov závěrem

Projekt reDefined má nedostatky, které nicméně nejsou závažné a budou sloužit jako poučení pro další projekty. Celkově ale pozitiva překonávají a projekt považuji za úspěšný. Jde určitě o kvalitativní i designový posun od mých předchozích projektů – například UDesk. Pokud vás case modding láká a zvažujete vlastní projekty, tak mé doporučení je prosté. Začněte od menších věcí, protože dotáhnout velké projekty do konce chce často velké odhodlání – zejména když se něco nedaří. Když ale vydržíte, tak výsledek stojí za to. Tunění zdar!

Projekt reDefined: dokonale odhlučněné PC – dokončení

Projekt reDefined: dokonale odhlučněný počítač II – hardware

Projekt reDefined: dokonale odhlučněný počítač I


Tagy: reDefined  fractal  define s  odhlučnění  vodní  chlazení  Z170  Gigabyte  Extreme Gaming  GTX 1070  G1  be quiet!  dark power pro  silent wings 3  Adata SP550  XPG  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
28.6.2017 09:27:48   212.20.106.xxx 1119
Přijde mi, že vynaložené peníze a čas na skříň a chlazení neodpovídá bídnému HW a dodatečná výroba vodního bloku na GPU s prémiovým vzduchovým chladiče to jen podtrhuje.
28.6.2017 10:46:07   51.15.79.xxx 36
Souhlas, působí to schizofrenně. Na druhou stranu člověk musí přeci jen uznat, že poprat se s odhlučňováním pc není jen tak a vylámou si zuby i lepší - např. víceméně vždy to skončí obludnými rozměry.
28.6.2017 09:37:21   81.30.247.xxx 521
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
28.6.2017 09:55:40   80.188.2.xxx 343
Kvůli takovým článkům a testům sem chodím po nápady a ne kvůli přiblblým PR reklamě, nebo hrám. Bedna je velice povedená a slušela by i do reprezentatívního kanclu tuningem nadšeného šéfa. HW bych asi jen přeci koupil do takového kousku nábytku o něco lepší (myšleno TOP), ale i tak dobře. Pěkná práce! Dřevo a HW, zajímavá kombinace.
28.6.2017 10:06:13   194.228.216.xxx 150
co se tyka zpracovani casu a manualni zrucnosti OK super prace, co se tyka vodnika a resit zda je neco tiche nebo ne je to zbytecna prace, pred 10ti lety jsem si koupil case za litra vyrezal otvory na Noctuy , uchyceni ventilatoru dal na gumove pruchodky vyrobil srouby na miru, trosku upravil a dokitoval predni masku a vic jsem se s tim nesral, za tu dobu v tom mam druhy HW, o PC v podstate nevim jedine co je lehce slyset je 10let stary HDD, vodnika mam na hrani na starem C2D takze mohu posoudit klady a zapory a NE nema to smysl to takhle hrotit
28.6.2017 10:37:51   178.17.1.xxx 60
Souhlas. Použít použitou Define skříň, dát na větrání noctuy, a rozdíl prakticky v hluku žádný.
28.6.2017 17:57:24   89.102.69.xxx 12
Nemyslím si, že Noctua zachrání všechno. Na P4 jsem si pořídil prvního vodníka, Stál hodně, nebyl až tak tichý, ale poskytoval komfort, který vzduch nikdy nemůže zajistit. Pak jsem se C2D s HD4850 pokoušel chladit vzduchem. Skončil jsem na úpravách skříně, úpravě Accelera S1, výměně všech ventilátorů za Noctuy a čtyřkanálovém řízení ventilátorů. Dokázalo to být i tiché d oté míry, že nejhlučnější byly mikrospínače na myši a klávesnice a přitom běžet přetaktované, ale investice finanční i časové byly byly srovnatelné s vodníkem.

Po prvním upgradu herního kompu jsem to ale se vzduchem vzdal, protože nákup nového vzduchového chladiče na grafiku a se sadou tří nových ventilátorů od Noctuy bych se dostal daleko za hranici toho, co tehdy stál vodní fullcover block. Takže jsem celou tu srandu hodně pod cenou prodal a začal jsem na zelené louce s něčím, co bude mít trvalejší hodnotu a po počáteční investici půjde levněji upgradovat. Začal jsem plánovat WCPC, který je tady na fóru publikovaný.

Mezi tím jsem starého vodníka zrecykloval do projektu HTPC, kde jsem do obýváku potřeboval dostat malou tichou skříň, s grafikou a třemi datovými disky v raidu. A jelikož žádná prodávaná skříň neměla hloubku do 30 cm, tak jsem to vyřešil vlastní konstrukcí. Tišší, ale výrazně méně výkonnější (ale pro přehrávání filmů dostatečný) už byl jen pasivně chlazený ASUS E35M1-I, který o pár let později nahradil původní multimediální základ s C2D a GT8600 na kterém se dalo i bezhlučně v obyváku hrát.

Dneska mám v WCPC už třetí upgrade. Po Phenomu II, Thubanu, mám už čtyři roky i5 a vystřídaly se v něm i HD6970, GTX770 a GTX1070. A ať příjde sebežravější hardware, tak ho tam bez problémů dostanu a tiše uchladím. To by se bez celkové obměny všeho včetně skříně se vzduchem nejspíš nepodařilo, pokud by ta skříň i tak nestála k deseti tisícům.
29.6.2017 06:40:42   194.228.216.xxx 10
Ahoj, nechci tvrdit ze Noctu je nejak spasa jen jsou to podle me kvalitni a tiche vetraky. Chci jen naznacit ze resit navrh takoveho casu je zbytecna "ztrata casu" jasne OK pokud to nekoho bavi a je to jeho konicek proc ne. Ja uz jsem trosku starsi takze jsem si tim asi uz prosel a je to jen muj pohled na vec. Staci lehka uprava skrine, promyslet par detailu osadit kvalitnejsi vetraky a doopravdy to nema smysl dal resit. Na procaku jsem mel drive Thermalright skoro 900g potovru dneska na i5 mam od Silentium nejaky kus hliniku na 750Ti vyrobni chladic, jelikoz v hraju jen obcas a ne graficky narocne hry nepovedlo se mi ho za posleni 1,5 roku dostat z idle otacek
29.6.2017 17:42:53   89.102.69.xxx 00
Já to beru. Stavím počítače kamarádům a jejich známým pro zábavu už dobrých dvacet let a k postavení vodníka jsem za celou tu dobu zatím ani nikoho nepřemlouval. Nemyslím si, že vodník je pro každého, stejně jako ne každému stačí na hraní GTX750Ti, která jde uchladit i pasivně.

Můj pohled na věc je takový, že si pro sebe raději koupím alespoň vyšší mainstream, který morálně vydrží 4-5 let, než co dva roky točit kompletní sestavu nižšího mainstreamu za 20-25 tisíc. Jenže já mám doma stolní komp primárně na CAD, který stále při kreslení jede na jednom jádru a když to přes noc renderuje na všech ostatních tak to nesmí být z pracovny do ložnice slyšet. A grafiku si do něj dávám na rychlé náhledy, kde raději utratím stejné prachy za rychlejší herní grafiku než pomalejší profesionální a jako bonus navíc si na ní občas zahraju třeba Zaklínače ve WQHD ... a taky ho u toho neslyším
28.6.2017 10:43:53   92.52.23.xxx 125
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
28.6.2017 12:38:51   46.5.160.xxx 371
Gratulace a to hned k nekolika vecem:
- mel jste sen, sel jste si za nim a dokoncil ho, temer, bez ohledu na cenu a cas - o tom nema drtiva vetsina "kritiku" v komentarich ani paru
- v zaplave s*acek na tomto serveru je tento clanek jeden z velmi mala, ktery skutecne odrazi jeho jmeno a puvodni ucel - tedy PC TUNING!
- rozhodl jste se, ze i pres nesporne spatny pomer cena/cas/vykon tohoto projektu (a jeho casove narocnosti obecne) jeste navic napisete clanky, ktere jsou zdarma (resp. bez nutnosti prime platby!) k dispozici vsem, kteri maji zajem a/nebo se chteji insipirovat

Drzim palce s dalsimi upravami a osobne bych uvital vice podobne ladenych clanku, klidne i s nizsi narocnosti

PS: ne, zlObrovi hokus-pokusy na mysli fakt nemam
28.6.2017 14:13:32   212.79.106.xxx 210
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
28.6.2017 19:17:37   178.40.123.xxx 72
Čiže neupravovať skrinku PC ale prerobiť byt/rodinný dom. Smelo do toho! Geniálny nápad.
29.6.2017 09:13:05   185.99.65.xxx 20
Zdravim te a gratuluji k dokonceni projektu. Sam jsem se pokousel pred lety o neco podobneho (tu expu jako by jsi mi ze sparu mozkovych zavitu vytahnul), ale nedokoncil jsem to. Snazil jsem se tenkrat expu lepit a bylo to v mych kutilskych zacatcich, kdy jsem moc presne s materialy neumel a nastroje byl problem cislo 2.

Po nejake dobe jsem tento koncept vzdal a rekl si ze nejlepsi odhlucneni a soucasne nejjednodussi je za A vodni chlazeni, za B odstraneni HDD (presun do NASu daleko od PC) a za C odhlucnovaci pena / semipasivni zdroj. Sel jsem na to cestou vhodne skrine k vodnikovi a dosel jsem nakonec k docela podobne hw vybave jako mas ty (jen ja bezim na starsim i7-3770k) CPU uz mam nejaky ten patek, ale grafiky menim docela casto a nakonec jsem taky u 1070 ale u varianty mini od gigabyte. Jsem s jejim vykonem pro me ucely maximalne spokojeny a verim ze s touto kartou nejakou dobu vydrzim... problem je ze taky nemam vodni blok. Karta je ale prekvapive ticha i v zatezi, coz jsem od zkriplene jednovetrakove varianty necekal, takze me nic nejak nezene do vodnika, ale z principu bych to chtel dodelat. U tebe to musi byt extremni protoze ikdyz ma karta velmi dobrou spotrebu, tak v uzavrene skrini ti to bude delat proste peklo. Co se tyka toho radiatoru uvnitr pro ochlazovani vzduchu... nejsem si uplne jisty jak to bude chodit. Uz jsem to videl u vice lidi, ale vzdy mi to prislo vice jako placebo efekt. Prijde mi ze skrin samotna ma dost schopnosti na odvod tepla do okoli a neni potreba tam davat radiator. Pokud ochladis tu grafiku tak tam uz moc zdroju tepla nebude a nebude podle me duvod tam ten chladice vzduchu drzet. Je logicke ze vykonnovy prenos tepla je zavisly prave na delte... vzhledem k tomu ze voda je ohrivana tim co nejvic topi, tak si nemyslim ze ti ten vnitrni radiator nejak pomuze. Schvalne zkus udelat test mereni teploty uvnitr az budes mit grafiku pod vodou v zatezi jak se to bude chovat... jednou s vetraky klidne naplno a podruhe s vetraky off. Nepisi to jako rejpal, ale jako zvedavy clovek, ktereho zajima zda to ma vliv.

Na clanek o custom bloku na gpu se tesim... ja jsem chlazeni stavel z bazarovych komponent a cele chlazeni s pumpou, radiotorem a cpu blokem me vyslo levneji jak stoji fullcover, takze na tuto cast se velmi tesim.

Praci zdar a at se dari.
30.6.2017 09:24:37   83.208.161.xxx 10
Sveho casu jsem stavel neco podobneho, jen se zlomkovym rozpoctem.
To bylo tenkrat legrace, kdyz jsem si z medenych pasu z Ferony vyrabel vodni bloku na CPU i GPU ve sveraku s vrtackou a pilnikem, ale fungovaly skvele...
Moc pekny projekt, naprosto chapu to poteseni si tohle sam vyrobit, ten pocit se neda nahradit nicim.
30.6.2017 13:16:11   194.228.197.xxx 10
Jenom pro info, magnety se dají přišroubovat na kus plechu, který mírně pruží, takže se samy přitáhnou a přicvaknuté lépe drží. Stačí se podívat do skříně s magnetickým úchytem :-)
Ale jinak samozřejmě ano, silnější magnet je řešení. Pokud máte doma staré HDD, můžete vyšroubovat ven magnety a rozřezat je. Jsou fakt silné :-)
7.7.2017 12:08:04   77.75.74.xxx 00
Gratulace k dokončení díla. Jak se moc dobře ví např. ve vývoji, jedna věc je něco dělat, druhá dokončit že

Ad modding, já osobně jsem tedy u case skončil max tak ve vrtání dír, kde jsem potřeboval kolem vodníka, nicméně vodník je semi-custom. Provozuji jej přes deset let, k desátému výročí jsem tomu jen dopřál nové silikonové hadičky a trochu upravené jejich vedení

Stavěl jsem to v době, kdy rozhodně nebyl vzduch tam kde je dnes bylo to významným posunutím chladícího výkonu, což by dnes už tak neplatilo. Ale protočil jsem pod ním upgrady tak 3 PC bez dalších nákladů na chlazení (resp. spíše s úsporou při pořizování HW), velká spokojenost.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

60 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 28.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.