Hlavní stránka Návody Úpravy: modding Projekt reDefined: dokonale odhlučněný počítač
Projekt reDefined: dokonale odhlučněný počítač
autor: Pavel Urbánek , publikováno 31.5.2017
Projekt reDefined: dokonale odhlučněný počítač

Kombinace výkonného hardwaru v tichém systému je snem mnoha lidí. Způsobů, jak toho docílit je více, ale vždy jde o kompromisy. Projekt reDefined si klade za cíl najít řešení bez kompromisů. V úvodním článku se podíváme na motivy za tímto projektem, na stavbu dřevěné kostry skříně, výrobu hliníkových krytů i volbu platformy systému.


První díl o projektu reDefined byl hutný na vysvětlování motivů vedoucím k realizaci tohoto projektu, stejně tak jako obsahoval kvantum informací o použitých materiálech a jejich zpracování. Ve velkém jsme se také věnovali postupu výroby jak dřevěného rámu i hliníkových krytů. Ke slovu se dostala i volba platformy výsledného systému. Tyto věci jsou doufám alespoň pro někoho užitečné a zajímavé.

Projekt reDefined: dokonale odhlučněný počítač

To, co nás ale čeká v dalších dvou dílech, by mělo být záživnější, protože se budeme přibližovat finálnímu produktu, zatímco teď máme jen nekompletní hrubou kostru a množství hliníkových krytů, které nejsou ani nainstalované. A právě to bude jedním z témat, kterému se budeme věnovat příště: dokončení skříně.

Projekt reDefined: dokonale odhlučněný počítač Projekt reDefined: dokonale odhlučněný počítač

Nebude to ale žádná brnkačka, protože vše bude muset do sebe zapadnout a pokud něco nebude sedět, tak mě bude čekat hodně předělávání a celkově starosti navíc. Přitom ocelové jádro skříně Fractal Define S musí do kostry skříně zapadnout s naprosto minimálními vůlemi – ideálně žádnými. To je velká výzva, ze které mám respekt. Postup dokončení konstrukce je nicméně navržen tak, aby bylo možné nepřesnosti ve výrobě kompenzovat a zajistit tak perfektní sesazení.

Projekt reDefined: dokonale odhlučněný počítač

Aby to nebylo ale jen pořád o nějakých mechanických úpravách, tak se na řadu dostane i kapitola o tom, jak casemodding fotit v domácích podmínkách a hlavně i představení zbývajícího hardwaru, který v reDefined bude nasazen. Za výběrem grafiky, zdroje i dalších prvků jsou speciální požadavky, které vyplývají z charakteru chlazení.

Projekt reDefined: dokonale odhlučněný počítač

 



Tagy: reDefined  fractal  define s  odhlučnění  vodní  chlazení  Z170  Gigabyte  Extreme Gaming  GTX 1070  G1  be quiet!  dark power pro  silent wings 3  Adata SP550  XPG  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
31.5.2017 08:25:08   188.95.122.xxx 1954
Tolik práce(a poctivé), tolik energie ale tak otřesný. Ruce autora fakt super, ale designerem asi nebude nikdy.
31.5.2017 08:53:29   192.168.215.xxx 115
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
31.5.2017 09:48:51   213.211.33.xxx 1718
Všechno špatně, zbytečná práce a s hlukem neudělal vůbec nic.
Vyrobil jsem si v mládí počítač z dřevotřísky, s tím mým tunelovým prouděním vzduchu, s lapačema hluku, vypolstrovaný miralonem, vatou a kobercem. Bohužel jsem se nedokázal zbavit nízkých kmitočtů, které prostě nešli zachytit. Celé to bylo z 2cm tlusté dřevotřísky a bylo to tak 30Kg těžké. Ale fungovalo to neskutečně. Kdybych neupgradoval tak pořád jel a to byla elektronika stará 12let!!! Přetakotvaný procák, max 50°C, grafika max 56°C, a to se jednalo o přetaktované AMD!!!
Jinak byl celý odhlučněný, když vidím plexisklo, nebo rovnou vidím větráky, tak se nemůže jednat o dokonale odhlučněný počítač. ach jo, musím to sepsat, poskládat obrázky a konečně to uveřejnit, pak se budete panu Crhovi klanět...
31.5.2017 11:06:51   188.167.65.xxx 93
"nebo rovnou vidím větráky, tak se nemůže jednat o dokonale odhlučněný počítač"

kvalitne vetraky na nizkych otackach vela hluku nenarobia, teda ak ich nemas 10cm od hlavy...
31.5.2017 12:35:16   213.211.33.xxx 512
bavíme se o dokonale odhlučněném, nebo jen obyčejně tichém chlazení? Když jsou větráky vypnuté tak je taky neslyším to je pravda.
1.6.2017 21:25:43   79.127.204.xxx 10
To pak nesmíš stavit nic z elektroniky vůbec, pár skřípání elektronů bude existovat vždycky
1.6.2017 05:22:09   188.95.122.xxx 10
Tak tak, já mám case na stole (be quiet nepatří pod stůl) Silent Wings, nyní na 6V (v létě na 5V není úplně cool), case od hlavy tak 30-40cm a slyším ty děvky. Samozřejmě nejvíce hluku nadělá ten 2,5" hadr za bočnicí a grafika když hraju tak hodinu, dvě. Ale i tak je slyším.
1.6.2017 10:29:12   213.211.33.xxx 10
díky, jde vidět že někteří mají ze sluchátek hodně zničený sluch.
1.6.2017 10:28:49   213.211.33.xxx 10
koukám že ti šest hluchých dalo za pravdu.
31.5.2017 09:51:28   193.201.225.xxx 512
Tolik práce, přitom taková blbost - "počítač ve dřevě"
31.5.2017 10:26:48   178.17.1.xxx 18
Nechápu... proč dřevo? Jak izoluje EM rušení z PC a do PC? O kolik to bude reálně lepší, než standardní Define S?
31.5.2017 11:17:41   212.47.246.xxx 011
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
31.5.2017 11:46:48   178.17.1.xxx 63
Chápu kov a LED, ale dřevo a LED je IMHO hnus.
31.5.2017 12:05:13   185.170.41.xxx 07
Víc už je jen počítač v papírové krabici. Představuju si místo toho dřeva jeklovinu s černým lakem a masivnímu gumovými nožkami, dorazy a madly (gumové doplňky třeba i v kontrastní barvě). Ideálně útroby do rámu schovat.
31.5.2017 12:36:08   213.211.33.xxx 53
kov nese zvuk a rezonuje. I kdyby jsi tam měl tisíc gumových podložek, hrabající HDD disk ti to celé rozvibruje.
31.5.2017 12:51:57   178.17.1.xxx 05
A kdo bude dávat do ultravýkonného PC HDD?
Nehledě na to, že rozvibrovat Define S je dost velké umění, a žádný dnešní HDD to nezvládne.
Ono ani nejsou znát nijak výrazně vibrace u 24 HDD serveru.
31.5.2017 13:12:14   213.211.33.xxx 02
tak si tam dej noctuu 1500RPM a pokud ji budeš někdy potřebovat pustit na plnej výkon tak to taky rozvibruje.
1.6.2017 05:32:45   188.95.122.xxx 31
Tak tohle je klasický komentář člověka co přešel z nějaké nejlacinější ocelové skříně na Fractal. jesli vám pod rukama projdou skříně různých výrobců v cenové relaci 3-8tk, zjistíte jak propastný umí být rozdíl v té ceně vs zpracování.
Samozřejmě fractal define je krásně modulární a prostorný case, ale bez duše.
1.6.2017 05:55:02   89.24.109.xxx 31
Proč bez duše? Často se říká, že v jednoduchosti je krása. A myslím, že u této case to platí.
2.6.2017 13:48:04   10.56.10.xxx 31
Třeba protože jde o casemodding. Odlišení od běžných skříní. Třeba proto že dřevo tlumí zvuk na jiných kmitočtech než plech a naopak
5.6.2017 11:33:33   188.95.122.xxx 00
jako tepelný izolant je dřevo taky lepší než kov... Ale tak pro barák. Nejdříve totiž teplo absorbuje .... a pak ho odráží zpět a kumuluje :-) zatím co kov okamžitě předává (samozřejmě hliník a měď ještě rychleji než ocel)
31.5.2017 11:01:25   90.181.184.xxx 430
Tady snad umí lidi jen kritizovat. Já se naopak klaním zručnosti a trpělivosti autora článku. Na to, že skříň byla postavena prakticky podomácku, tak vypadá neuvěřitelně profesionálně. Design skvělý a těším se na další díl, kde se snad i dočteme o měření teplot, hluku a konečném výsledku. Za mne super článek!
31.5.2017 11:47:53   178.17.1.xxx 18
Autor je velice šikovný, to již dokázal i v dřívějších tématech, ale nějak absolutně nechápu účel. Navíc IMHO je to fakt hnusné, ale to je na vkusu každého.
1.6.2017 05:24:05   188.95.122.xxx 32
Souhlasím, ruce má zlaté, vkus nic moc
31.5.2017 11:58:17   212.20.106.xxx 50
Ano souhlasím, ale proč byla zvolená jen 1151 když by se tam mnohem lépe vyjímala X99, když už si dám takovou práci (čas i peníze) s case tak tam nefláknu to 4 jádrové ubožátko. Když by se napočítal materiál a čas tak ta case bude dražší než MB+CPU a to ani neřeším že to půjde pod vodu takže další x zbytečné tisíce na "tohle".
Docela by se mi líbilo kdyby příští článek začínal "Změna platformy, Low-End necháme Eurocasu" ať už by to bylo na Intel bo AMD.
5.6.2017 11:34:54   188.95.122.xxx 00
bo i s prací za case by byla cena nesmyslná.
31.5.2017 12:14:09   185.170.41.xxx 04
Ten design je jak papuč po nebožtíkovi. Takový ten design, co se pokouší zpopelnit sám sebe - inspiraci bral nepohcybně u MacPro Apple.
1.6.2017 05:33:53   188.95.122.xxx 00
ale late 2013 na starší ročníky mi nešahejte.
31.5.2017 11:48:05   90.183.168.xxx 22
Kdysi jsem viděl obrázek nebo video kde bylo celé PC komplet ponořeno do jakého si oleje.Předpokládám že nevodivého! HDD typu SSD a všude(procesor,grafika,paměti) pasivní chladiče.V rohu jen jedna vrtule zajišťující cirkulaci oleje.To by asi bylo ideální a ABSOLUTNĚ bezhlučné PC.
31.5.2017 12:18:50   195.113.82.xxx 88
Ale jdi.
Proč chodit tak daleko. 100% bezhlučné PC máme každý v kapse, říkáme tomu tuším Smartfoun. Připoj si ho k monitoru a máš PC. Jediné, co je třeba mírně dohnat je výkon stolních PC,ale to čekám tak za 5, max. 10 let.
31.5.2017 13:46:06   90.176.40.xxx 74
Smartfoun? Myslíte tu věc, co se mi při tom geniálním pasivním chlazení i s tím mizerným výkonem, co to má, při trochu větší zátěži GPU+CPU rozhicuje tak, že se to téměř nedá udržet v ruce? Mírně dohnat výkon? Za 5–10 let? Doteď si neumím představit, že bych na tom dělal to, co jsem na PC dělával běžně před patnácti lety (třeba funkční multitasking, ne takový ten, kdy se aplikace na pozadí uspí a přepínání z jedné do druhé trvá čtvrt až půl minuty).
31.5.2017 15:06:22   213.192.25.xxx 31
To je softwarem a vědomými volbami s ohledem na správu napájení.

Mám OpenPandoru, ve které je podobný SoC jako ve šmatlaplackách před asi pěti lety. Běží na tom normální linuxový desktop (Xfce).

Nakonec, není nepředstavitelné běžet na něčem jako RPi.
31.5.2017 18:45:39   195.113.82.xxx 31
To bylo myšleno obecně,trochu možná nadsazeně, že dnes je plno pasivně chlazených zařízení, která splňují definici PC - tedy stroje pro kancelářskou práci a tu klidně na tom telefonu, tabletu, RPi a pod. dělat lze.
Jasně, stříhat video, nebo hrát BF1 na tam nebudete, ale to přeci nijak nedegraduje definici PC.

Prostě jsem chtěl říct, že je jednodušší cesta ke zcela bezhlučnému PC, než ho topit v oleji
31.5.2017 15:16:19   213.192.25.xxx 51
Dohnat výkon stolních PC je nesmysl. Menší čipy budou vždycky pozadu. Ale dnes už to tolik nevadí, nakonec 10 let starý desktop je pro řadu úloh bez problému použitelný.

Ještě v roce 2008 jsem měl Intel Pentium M, GMA 950, asi 1GB RAM a 60GB HDD. Normálně jsem s tím fungoval. Současný mobilní hardware zvládne totéž, pokud zachovám požadavky na software.
1.6.2017 05:37:35   188.95.122.xxx 21
za 5-10 let dosáhne výkonu těch možná 10let starých PC. jak vůbec někdo může srovnávat výkon stroje o příkonu pár W se strojem o příkonu až několika stovek W?Tohle je fakt na facku za rohem. A mimo to, ani dnešní hi-end smartfouni nemají výkon jako 5-10 let hi-end staré PC.
1.6.2017 05:59:09   89.24.109.xxx 12
No, Lumii 950 bych k počítači díky Continuum asi připojit mohl, takže teď už jen na tom rozjet Autocad a Sciu. Jak na to, šéfe?
31.5.2017 12:40:22   213.211.33.xxx 38
není to tak běžné, ale tato móda se dokonce rozšiřuje. Už na střední škole ISŠ-COP Olomoucká 61, Brno jsem už v roce 1999 navrhoval ponořit počítač do oleje a přetaktovat co to jen jde. Ale tenkrát jsem byl ještě chudej student. Dneska už jsou komponenty tak chladné že to má smysl snad jen u sestavy kompletně AMD (topící procák + topící grafika). Používá se přírodní nerafinovanýá olej, který teče pomalu stejně jako voda. Chladící kapacita je neskutečná, ale nic nemění problém v tom, že při dlouhodobější zátěži a podle obsahu musíš řešit chlazení toho oleje, což si vyžádá zase hluk...
31.5.2017 12:50:05   178.17.1.xxx 91
Topící procák AMD? Jsi trochu zaspal ne?

Chlazení olejem se používá na servery, tam to funguje celkem dobře.
1.6.2017 05:43:00   188.95.122.xxx 00
Není to olej ale nějaký glykol a není to v tom ponořené, ale protéká to tím )jako klasický vodní chlazení) přes centrální jednotku "kdesi" z důvodu doplňování z kanystrů a hlídání tlaku a servisu čerpadla. A není to běžné jsou to jen pousy. Nejlevnější totiž je stále klimatizovaná hala co umí až -5 °C
1.6.2017 05:44:34   188.95.122.xxx 02
nezaspal, prozatím je nejběžnější AMD procesor u lidí nějaké FX s TDP 90-125W a ty s tým 125W jsou většinou ještě pod OC. S ryzeny se dá počítat až tak za rok, dva až opravdu ve větším počtu zastoupí ty staré keply.
1.6.2017 10:31:19   213.211.33.xxx 00
nenenene fakt celý počítač se všim všudy i se zdrojem ponoří do akvárka plného oleje.
2.6.2017 20:05:45   95.173.68.xxx 00
ponoření do oleje funguje:

http://oilpc.stranky.cc/
31.5.2017 15:28:48   10.0.2.xxx 201
Konečně článek, který koresponduje s tím co tady člověk mimo informací o IT čeká. Děkuji
1.6.2017 06:06:10   89.24.109.xxx 10
líbí se mi ta preciznost. Jediné, co bych zkusil vyměnit, je ta barevná kompozice - osobně bych asi zkusil raději volit kartáčovaný hliník a k tomu naroubovat odstín rámu. Ale záleží, kam je ten počítač určený, aby tam nebyl jak pěst na oko.
1.6.2017 17:08:12   85.71.209.xxx 40
Nesouhlasím s ostatními, kterým se nelíbí volba materiálů/barev.
Mně se ta kombinace materiálů neuvěřitelně líbí.
Už se nemůžu dočkat pokračování
2.6.2017 13:39:04   10.56.10.xxx 40
Proč tolik negativismu hned v úvodu recenze. Recenze je sotva na začátku výroby case. Třeba autor tuto skříň v závěru nějak fyzikálně odhluční. Za mě teda klobouk dolu nad takovou stavbou. Osobně můžu říct že kdo kdy něco podobného stavěl tak mi dá za pravdu že to není vůbec snadné. Líbí se mi např. čelo skříně. Pravda ty boky mě taky nějak neoslovily.Ale I tak dost dobrý počin.
2.6.2017 15:03:13   192.168.42.xxx 00
Zajímavé a autor si očividně vyhraje. Také má k dispozici dílnu, to u mne nehrozí. Ale začínají mne svrbět prsty. Já při stavbě PC vybíral nejtišší komponenty a protože je pod stolem až u zdi, byl slyšet jen při hrách. Teď po 2 létech už ventilátorky slyšet jsou. Na tenhle projekt nemám, ale obestavět ten PC pod stolem 19 mm laminem s tunelovými přívody vzduchu by nebyl problém. A mohlo by to být UNIVERZÁLNÍ i pro budoucí skříně. Myslíte, že by se to neuvařilo ani během léta? Byly by asi nutné další ventilátory pro přívod vzduchu, tedy další hluk ... jenže pomohl bych si vůbec v tomto případě?
2.6.2017 22:32:47   94.230.156.xxx 20
Já si chrochtal, když jsem měl cpu i gpu na Reserator https://www.czc.cz/zalman-reserator-1-plus/32795/produkt
K tomu velmi tichý zdroj a 3 Noctua na nízké otáčky. Toho času jsem chytil ještě tichý plotňák WD Black a dal ho do vodou chlazeného odhlučňovacího boxu. Když jsem pak poprvé PC zapnul... začal jsem kontrolovat kde je chyba a najednou nabíhaly Windows.
Větší supr to bylo v noci, když hrál člověk Crysis, pořád stejné ticho. Jen trošku nějaká ta cívečka byla slyšet od grafiky ale to se taky srazilo tím kruhovým magnetem na přívodu elektřiny
Jinak ten dřevocase super, to zpracování je přímo megakutilské, jen taky myslím, že ta černá tomu nesluší nejlépe, ale je to věc preference, jinému se koukám líbí dost a to je dobře.
7.6.2017 18:53:46   212.96.172.xxx 00
Nevím, jestli to projde (odkaz na jiný web), ale ve svém archivu jsem našel článek z roku 2006, který mě zaujal, tak sem pro zajímavost dávám odkaz:
http://www.zive.cz/clanky/vykonny-pocitac-bez-venti latoru-jde-to/sc-3-a-132256/default.aspx
Podle mě to stojí za přečtení i dnes.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

60 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 30Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.