casemodding-spojovaci-materialy
Návody Článek Casemodding: Spojovací materiály

Casemodding: Spojovací materiály

Jan Štěpánek

Jan Štěpánek

27. 11. 2008 01:00 48

Seznam kapitol

1. Závity, kam se podíváš... 2. Tvorba vnitřních závitů 3. Tvorba vnějších závitů 4. Nýtování 5. Lepení železa

Každý modder ho využívá, ale málokdy mu takto řekne. Ano, jedná se o spojovací materiál, tedy šroubky, matičky, nýtky, apod. Dnešní článek má toto téma trošku zobecnit a zpřehlednit. Pojďme se tedy podívat na spojovací materiály, které můžeme využívat pro casemodding, především při práci s plechem, ale samozřejmě i s jiným materiálem.

Reklama

Jak už bylo naznačeno v úvodu, dnešní díl série o casemoddingu bude spíše trošičku teoretický a má za úkol spíše zobecnit a zpřehlednit informace o spojovacích materiálech, které často využíváme při všemožných úpravách našich miláčků. Ať už se jedná o šroubky všech velikostí a druhů, ale také o chemická pojiva, jako jsou lepidla, apod. O tom všem by měl být dnešní článek.

Casemodding: Spojovací materiály
i Zdroj: PCTuning.cz

Šrouby

Hned první stránka bude ale věnována tomu základnímu spojovacímu materiálu, který zná naprosto každý a každý ho také někdy použil. Tím jsou samozřejmě šroubky. Nerad bych zde citoval strojnické tabulky a vypisoval nějakou složitou strojírenskou definici, případně uváděl hodnoty, které většině z nás asi nic zásadního neřeknou a při výběru vhodného šroubku na ně taky nebudeme brát ohled. Nicméně nějakou základní obecnou definici šroubku jako spojovacího materiálu samozřejmě oželet nemohu. Tady tedy pouze základní informace: Šroub je strojní součást, respektive také jednoduchý stroj, jehož hlavní částí je závit. Otáčením závitu dochází k posouvání šroubu, případně k posouvání tělesa v závitu - jeho základní křivka se nazývá šroubovice. 

Je také nutno vědět, že při točení hlavice šroubu a posunováním tělesa tímto způsobem blíže k hlavici (např. matky) je potřeba menší síly, než kdybychom samostatně posunovali matici. To funguje na principu nakloněné roviny, což si asi každý pamatuje z fyziky na základní škole. Teď už ale pryč o nudných definic.

Casemodding: Spojovací materiály
i Zdroj: PCTuning.cz

Na první pohled by se mohlo zdát, že existuje pouze jeden typ závitu, který se pak dále dělí pouze podle velikosti. Bylo by to asi perfektní, protože pak by nebyl problém s naprosto univerzálním použitím. Bohužel tomu tak není a existuje několik typů závitů. My se zde nebudeme zabývat všemi. Pro nás je asi nejpodstatnější tzv. metrický závit, který se používá podle normy na šroubech v naší republice a také ve většině států Evropy. Pak stojí za zmínku také tzv. palcový závit (jinak řečeno Whitwort), který je normován pro USA a Velkou Británii. Bohužel se s tímto odlišným typem můžeme setkat i u nás, protože veškeré produkty dovážené z těchto zemí obsahují šrouby a matky s tímto závitem. Komické je na tom především fakt, že když např. naši producenti vyvážejí nějaký produkt do USA, musejí využívat již jejich palcového závitu. Pozor tedy na to, kam šroubek šroubujete a jaký je tam závit. Existuje také ještě několik speciálních druhů závitů, ale o nich je pro naši problematiku zbytečné mluvit. My se zaměříme především na „náš“ metrický závit, který je označován písmenem M.

Metrický závit může být pak dále dělen podle toho, zdali se jedná o levotočivý nebo pravotočivý a samozřejmě jestli vnější (šroub) nebo vnitřní (matice). Nejpodstatnějších dělení je však podle velikosti. Zde tedy pak vzniká označení šroubu, jako např. M3, M5, apod. To nám určuje velikost závitu, resp. průměr šroubu v milimetrech. Označení M5 tedy naznačuje průměr šroubu 5mm s metrickým závitem.

Pro casemodding ale bude většinou nejpodstatnější věcí, jak šroub vypadá, tedy především jeho povrchová úprava a pak tvar hlavy a typ drážky.

Casemodding: Spojovací materiály
i Zdroj: PCTuning.cz

Křížové šroubováky, které u case použijeme opravdu často.

Povrchových úprav je na tomto spojovacím materiálu prováděno několik druhů. Ty se samozřejmě liší podle typu materiálu, z kterého je šroub vlastně vyroben. Nejčastěji se setkáváme s železnými šrouby, ale výjimkou nejsou ani nerezové nebo plastové. Vždy záleží na okolnostech, možnostech a požadavcích jejich použití. Nejčastěji se šrouby upravují pozinkováním, tedy nanesením slabé vrstvy zinku na železný základ. Šroub má pak krásně stříbrnou barvu, ale dělají i speciální barevné nástřiky (oxidické povlaky), patina nebo třeba i pochromování, postříbření nebo pozlacení. Podle toho se také liší i výsledná cena šroubu. Ve většině případů nám ale stačí obyčejný železný šroub, protože pravděpodobně budete stejně vše lakovat, včetně šroubů, takže jejich povrchovému ošetření pomůžeme tímto způsobem.

Casemodding: Spojovací materiály
i Zdroj: PCTuning.cz

V tuto chvíli má tedy většinou hlavní slovo tvar hlavy a také typ drážky. Tvar hlavy dělíme na základní šestihrannou, pak existují tzv. válcové, zapuštěné, čočkovité, půlkulaté nebo pak nepřeberné množství speciálních okrasných hlav. Typů drážek známe také několik typů. Dnes je asi nejrozšířenější typ křížový (ať už provedení Phillips nebo Posidrive) a imbusový. Pak jsou ale ještě typy s plochou drážkou (využívané především v minulosti), torx, robertson, tri-wing, torq-set, aj. Určitě se každý dnes setkal s několika typy tzv. hvězdiček. Ty se využívají především jako ochrana proti rozšroubování a mají několik tvarů. Na obrázku pak vidíte základní přehled nejpoužívanějších typů.

Casemodding: Spojovací materiály
i Zdroj: PCTuning.cz

Základní typy tvaru drážky hlavic šroubů.

V tuto chvíli je již na Vás, jaký typ šroubu se bude hodit pro to a to místo na Vaší case. Velice často je v casemoddingu využíváno především imbusových šroubů, protože tvar drážky má poměrně atraktivní tvar a dělají se veškeré možné varianty, od základních s válcovou hlavou, přes zapuštěné nebo půlkulaté. Záleží jen na Vás, jak chcete, aby Váš počítač vypadat. Efektní je např. použití šroubků se zapuštěnou hlavou do bočního plexi, které je uchyceno z vnější strany. Šroubek nijak nenarušuje jednolitost plochy a zároveň máme pevné uchycení.  Jen pozor na to, že ne všechny šroubky je možné v case nahradit. Najdeme zde šroubky se závitem M3, který nahradíme snadno, ale objevuje se zde pak i závit s hrubším stoupáním. Takovou náhradu seženeme jen opravdu těžko, takže doporučuji spíše využívat dodávaných křížových.

Casemodding: Spojovací materiály
i Zdroj: PCTuning.cz

Svojí kapitolku si zaslouží i tzv. samořezné šroubky, ty nepotřebují žádnou matku ani závit. Svým speciálním závitem se „zakousnou“ do materiálu a vytvoří si vlastně specifický závit. Jejich použití však není možné ve všech případech. Určitou alternativou pro případ, že není jiné řešení, však jsou.

Matky a závitové tyče

Samozřejmě ale neexistují pouze šroubky. Jak se říká – „Ke šroubku patří i matička“. A i o nich bychom si měli několik informací říci. Jedná se vlastně o váleček s vnitřním závitem, aby bylo možné její uchycení ke šroubku nebo závitnici. Většinou má pak z vnější strany šestihranný tvar pro uchycení za pomoci klíče pro její dotažení, protože primárně slouží k přitahování, tedy spojování materiálu. I v tomto případě existuje několik typů. Především jsou speciální matice s plastovým kroužkem, který zajistí to, aby se matička sama nepovolila. Pak to jsou různé křídlové matky pro ruční dotažení, nebo matičky, které již obsahují podložku, apod. V casemoddingu můžeme často najít použité kryté matky, tedy matky s kovovou čepičkou. Ty mají většinou za úkol zakrýt nepěkné zakončení šroubku, tedy spíše okrasný efekt.

Casemodding: Spojovací materiály
i Zdroj: PCTuning.cz

Nakonec ještě zmínka o takové specialitce. Tedy vlastně jde o normální věc, ale v casemoddingu jí využíváme opravdu jen minimálně – je jí tzv. závitová tyč. Tedy železná tyč, která má po celé své délce na sobě udělaný závit. My jí pak můžeme krátit podle potřeby a osadit požadovaným počtem matic. Na obrázcích můžete vidět uplatnění. Slouží hlavně k pevnému přitažení vzdálenějších kusů materiálů, kde nám již nestačí šroub nebo není možné jeho použití.

Casemodding: Spojovací materiály
i Zdroj: PCTuning.cz

Použití závitových tyčí pro vnitřní konstrukci (Intel EcoComputer by Stoobi).

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama