Interview s Igorem Staňkem, PR firmy NVIDIA | Kapitola 6
Seznam kapitol
S Igorem Staňkem, PR společnosti nVidia pro region střední a východní Evropy (CEE), jsem se setkal minulý týden v jeho Brněnské kanceláři. Rozhovor trval, i přes pozdní večerní dobu, více než dvě hodiny - bavili jsme se o dostupnosti nových grafických karet GeForce 8800GT a záležitostech týkajících se současného leadera 3D akcelerace...
Zde jsem shrnul menší pel-mel otázek, který v diskusním fóru položili čtenáři PCtuningu. Pominu ty zodpovězené, i ty, na které si mi dostalo odpovědi "no-comment".
PCtuning: Proč NVIDIA dále nepokračuje vývoj 3D-stereo driverů a zda neplánují využít SLI řešení pro 3D stereo zobrazení, kdy by každá grafika počítala obraz pro jedno oko? Poslední funkční "stereoovladač" je pro karty řady 7xxx...
Staněk: Dosud bylo stereozobrazení (obraz typu IMAX) realizováno pomocí tzv. "shutter glases" (E-D Glasses), kdy se na běžném monitoru střídavě vytvářel obraz pro levé a pravé oko, a speciální brýle vždy "neaktivní" oko zakryly neprůhlednou LCD vrstvou. Pro funkci těchto "zatmívacích brýlí" je obvykle nutný klasický 100Hz CRT monitor - i to nejrychlejší LCD je dnes na takový způsob zobrazení příliš pomalé.
Vím o tom, že NVIDIA jako jediná tento způsob zobrazování podporovala až do roku 2006, i to, že v současné době je podpora stereozobrazení slabá - tomu se ale nelze příliš divit, komunita je velmi malá (když zvážíme, že grafických karet s čipy GeForce jsme dosud vyrobili stovky miliónů), navíc se den za dnem zmenšuje. Mám však i dobré zprávy - vím o tom, že se vývoj v této oblasti nezastavil - i když směřuje jiným směrem, než k podpoře CRT monitorů a "shutter glases". Budoucnost vidíme ve speciálních 3D monitorech - v demo místnosti na centrále NVIDIE je sestava (a zejména monitor) se stereoskopickým zobrazením a mohu říci, že taková 3D grafika ve stylu IMAXu vypadá opravdu hodně zajímavě! Požadavek na další podporu 3D stereodriveru budu ale tlumočit dále...
PCtuning: Proč je podpora grafických čipů v noteboocích ponechána na výrobcích, když ti se už po několika měsících od uvedení notebooku na trh, přestávají o aktualizace ovladačů zajímat?
Staněk: V minulosti jsme finální odladění (a zejména nastavení výkonu) ovladačů grafik notebooků nechávali opravdu na samotných výrobcích notebooků - důvodem byly nepatrně odlišné implementace grafických čipů a především rozdílné schopnosti grafický čip v konkrétním notebooku "uchladit". To však způsobilo výše zmíněný problém - kdy se výrobci o aktualizace ovladačů grafiky často přestali starat už po velmi krátké době.
O tomto problému víme a v současné době pracujeme na jeho řešení - v rámci několika měsíců bychom měli uvést i pro notebooky unifikované ovladače, tj. takové, která budou na webu NVIDIE běžně ke stažení. I zde chceme zavést něco podobného, na co jsou zvyklí uživatelé našich "desktopových" grafických karet.
PCtuning: Shader jednotky čipů G80/G92 byly optimalizované pro vysoké frekvence, a to bylo bezesporu velkou výhrou u současné generace produktů. Jejich vývoj ale musel být velmi časově náročný. Nebude nutnost dosažení kompatibility s budoucími verzemi DirectX znamenat zpomalení vývoje u stěžejních projektů vinou nutných "ručních" úprav těchto výpočetních jednotek, podobně jako je tomu u CPU?
Staněk: Tak tato otázka je na mě (ale nejspíše i pro většinu čtenářů) příliš odborná. Navíc si myslím, že stejnou otázku si zrovna kladou a řeší také naši inženýři. Není žádným tajemstvím, že v okamžiku uvádění nových grafických čipů se zároveň pracuje na jejich modernizaci (G80/G92) ale také na zcela nové generaci - zde mě nechytejte za slovo, jen říkám, jaký je v tomto oboru obvyklý postup. Navíc, bylo by velmi nerozumné, kdybychom v situaci, kdy se spekuluje o grafických čipech od Intelu, se nesnažili v grafikách vytvořit maximálně velký náskok.
Co se týče narážky na "univerzálnost versus optimalizaci" ve funkčním designu čipu, pak stejný problém řeší většina dnešních procesorových firem - ať už se jedná o CPU, GPU nebo PhPU. V dnešní době je těžké dosáhnout obojího a pouze na základě podrobné analýzy je možné najít ten správný kompromis - věřím, že máme informace natolik kvalitní, abychom se rozhodli správně. A jestli tomu tak skutečně bude, o tom se budeme moci přesvědčit až v okamžiku, kdy představíme nové produkty.
Vím, že jsem na položenou otázku neodpověděl přesně, jen jsem chtěl naznačit co je zřejmé - nad novými čipy pracujeme, a prozrazovat jejich hlavní principy by bylo nepříliš strategické až hloupé. Raději než velký "hype" následovaný možným zklamáním, preferujeme příjemná překvapení...
PCtuning: Můžete se vyjádřit k "aféře", kdy jisté ovladače grafických karet NVIDIA vykazovaly ve hře Crysis lepší výsledky a to na úkor snížení kvality zobrazení (jednalo se o zjednodušený rendering vodní hladiny)? Tyto ovladače byly upravené evidentně tak, aby hru Crysis.exe přímo detekovaly...
Staněk: Z našeho pohledu to byla nafouknutá bublina - jak sám víš, naše beta ovladače se objevují často - občas i jednou za dva týdny (stačí se podívat na Guru3D.com) a problém, který si zmínil, byl vlastní jedné takové beta verzi (red.: jednalo se konkrétně o verzi 169.04). Slovíčko "beta" i u nás značí vývojovou verzi - tyto ovladače tedy nejsou obvykle finální a procházejí vždy určitou fázi "rozpracovanosti". Finální verze ovladačů vždy obdrží certifikaci WHQL, což v tomto případě nebylo...
Pokud je mi známo, tak hned v následující betaverzi byla tato chyba (pochopitelně včetně dalších jiných) opravena... Dnes už jsme o takových 5-6 "subverzí" zase dále (poslední beta nese označení 169.25).
JK: Pracoval si dlouhou dobu (7 let) pro AMD a nyní pracuješ... vlastně pro konkurenční NVIDII. Čím se práce pro tyto společnosti liší?
Staněk: Pro obě společnosti jsem pracoval rád, a ti kdo mě znají ví, že v obou případech jsem do toho dával velkou část sebe. Do AMD jsem nastupoval v době, kdy tato firma byla v ČR známá především procesory AMD K6. Je tedy jasné, že jsem pravě v "rodině" AMD prožil spoustu zajímavých chvil: spoluuváděl jsem procesory Athlon i po nich nastupující procesory Athlon a Athlon XP platformy Socket A, argumentoval nutnost "pojmenování" procesorů ratingem, byl jsem při uvádění nových Athlonů 64, i dvoujádrových Athlonů 64 X2, na Invexu jsem prezentoval první vzorek Opteronu. Byla to dlouhá, a myslím si, že i úspěšná cesta a pevně věřím, že po těch sedmi letech jsem tady zanechal velký kus práce, ale změna je život a tak jsem se rozhodl přijmout další výzvu.
Přestoupil jsem k NVIDII - ve které zase oceňuji trochu jiné hodnoty (především oceňuji rozdílný, měně formální styl řízení), a kde na mou osobu, jak aspoň doufám, čekají zcela nové úkoly. A že se v mezidobí z AMD stala (nákupem firmy ATi) konkurence? S tím já bohužel nic neudělám, i když mi je to trochu líto. Navíc je mi jasné, že vzhledem k mému stylu práce a zaujetí pro věc to nebudou mít se mnou bývalí kolegové z AMD jednoduché, ale takový je prostě život.
JK: Děkuji za rozhovor...
Staněk: Já taky - a čtenářům PCtuningu přeji, aby na své vysněné grafické karty čekali co nejkratší dobu. Já pro příznivce karet NVIDIE budu osobně dělat maximum.