Bleskovka: malý test internetových obchodů | Kapitola 3
Seznam kapitol
V čas předvánočních nákupů jsme si pro vás připravili srovnávací test šestice internetových obchodů. Zajímá vás, kde je možné nakupovat nejlevněji, nejpohodlněji a kde je zákazník opravdu na prvním místě? Poté neváhejte a pokračujte ve čtení.
Abychom zbytečně nenutili internetové obchody doručovat zboží v hodnotě několika desítek tisíc, rozhodli jsme se do objednávky přidat poznámku v tomto znění – „Dobrý den. Nevím, jak rychle zvládnete zásilku zkompletovat, proto mě prosím před odesláním kompletních objednaných produktů kontaktujte na tel. 775 930 ***, abych Vám upřesnil dodací údaje (nejsem si jist, jestli nebudu služebně mimo domov). Díky.“
Zároveň jsme tak otestovali přístup jednotlivých obchodů k zákazníkům. Ve chvíli kdy se obchody zpětně ozvali, byla celá objednávka stornována. Abyste mohli sledovat, jak rychlá je odezva obchodů, prozradím, že všechny objednávky byly uskutečněny ve středu 21. 11. 2007, a to v časovém rozmezí od 18:00 do 18:30.
Agen
Nejprve jsem obdržel odezvu od společnosti Agen Computer, a to hned 20 minut po odeslání objednávky, tedy přibližně v 18:45 dne 21. 11. 2007 (středa). Tamnímu prodejci bych chtěl dodatečně poděkovat za jeho naprosto profesionální přístup, kterému do teď nechci věřit. Abyste pochopili, skladem nebyla pouze přepěťová ochrana a obchodník nejspíše z mé poznámky pochopil, že dodání produktů urguji. Proto neváhal a nabídl mi dražší verzi přepěťové ochrany, avšak za nižší cenu! Přesněji údajně za holý nákup, takže výsledná cena se rovnala zařízení, které jsem měl objednáno.
Alfacomp
V sobotu dne 24. 11. 2007 jsem vyřizoval v 10:30 telefonát, ve kterém mi bylo sděleno, že objednávka je k mé plné spokojenosti již připravena. Přátelský hlas obchodníka byl neustále příjemný, i když jsem mu sdělil, že objednávku za desetitisíce může stornovat. Opět profesionální přístup.
Alza
Alza se před Vánocemi honosí především zárukou rychlého doručení. To nemohu nepotvrdit, koneckonců kompletní zásilka byla expedována hned druhý den (čtvrtek; 22. 11. 2007). Bohužel bez mého vědomí. Pochybení zaměstnance? Zcela určitě. Celou záležitost bych jakkoliv nerozebíral, přeci jenom se jedná o velkoobchod, kde jsou stovky objednávek denně a na jednom zákazníkovi již nesejde.
Bohužel po mém telefonickém kontaktu se společností mi bylo vysvětleno, že jejich zaměstnanec vlastně nepochybil, že chyba je nejspíše na mé straně, neboť jsem jen špatně formuloval poznámku v objednávce. Pokud je tedy tomu opravdu tak, proč mě ostatní internetové obchody kontaktovaly?
CzechComputer
Jak jste si mohli všimnout již výše v uvedených grafech, internetový obchod společnosti CzechComouter je oblíben především pro svou přehlednost. Povědomí mezi jednotlivými uživateli a zákazníky si tato firma získala také uceleným redakčním systémem, kdy krom rychlého zisku myslí opravdu i na uživatele. Nabízí jim totiž pravidelné články a recenze jednotlivých produktů a hlavně neomezený prostor k diskuzi, kdy může jeden uživatel sdělit druhému, co si o daném produktu myslí. Jistě byste mohli nyní namítat, že podobné služby jsou k vidění i u jiných společností, avšak díky početné skupině zákazníků a uživatelů nabývá celý projekt daleko větších rozměrů.
Nebýt objednávky navigace, mohl jsem zpětné volání o kompletaci objednávky obdržet nejspíše do konce týdne. Bohužel takto jsem byl nucen celou objednávku osobně zrušit v pondělí 26. 11. 2007 v 18:30. Tamní obchodník příliš nesympatizoval se snahou objednávku zrušit, a to ani ve chvíli, kdy jsem mu sdělil, že se jedná o test. Údajně jsem měl být nejdéle další den kontaktován jiným obchodníkem s možností stornování zakázky. Kupodivu celá zakázka byla zrušena až po mém osobním telefonátu s ředitelem společnosti, panem Stanislavem Gajem. Kde tedy byla chyba?
Mironet
Společnost Mironet je druhým prodejcem, který expedoval objednávku bez mého vědomí, a to taktéž druhý den ve čtvrtek 22. 11. 2007. Možná by každý uživatelů vítal brzké doručení zakázky, avšak i zde se dostáváme k problému pochybení jednoho ze zaměstnanců společnosti. Naštěstí tentokráte mne přímo jedna z vedoucích vyjádřila omluvu o přehlédnutí poznámky a přiznala pochybení zaměstnance. Rozhodně jsem tedy nebyl přesvědčován, že chyba je na mé straně. Přinejmenším tedy příjemné jednání vůči zákazníkovi.
OKComputers
Bezproblémové vyřízení objednávky můžu potvrdit i u společnosti OKComputers, kdy jsem byl telefonicky kontaktován o kompletaci mé objednávky, a to 26. 11. 2007 v 15:30. Obchodník byl velice příjemný a ochotný i po zrušení objednávky. Škoda tedy jen dlouhé doby ke kompletaci mé objednávky.
Kde koupíme nejlevněji? Nedejte na reklamy!
Samozřejmě jedním z nejdůležitějších kritérií jsou informace, kde nakoupíme nejlevněji. Neboť většina zběhlejších zákazníků ví, že důležité jsou údaje na faktuře a nikoliv reklamní bannery slibující všem velkoobchodní ceny.
Cena celkového nákupu včetně DPH | |
Agen | 45 667,- |
Alfacomp | 47 233,- |
Alza | 46 201,- |
CzechComputer | 45 712,- |
Mironet | 46 889,- |
OKComputers | 46 085,- |
Tuto tabulku však berte s jistou dávkou rezervy, neboť u některých internetových obchodů jsme museli vybrat jiné zboží, než výše uvedené produkty. Ceny obdobných produktů se však vždy lišily co nejméně, řekněme v řádech několika málo stokorun. Jiné zboží bylo vybíráno pouze tehdy, nebyl-li konkrétní produkt v nabídce dané společnosti.
Vítězové a poražení
Z výše uvedených informací si nejspíše každý z vás dovede udělat obrázek o tom, jak příjemné je u jednotlivých společností nakupovat. Přesto si nyní vyhlásíme vždy tři vítěze, a to ve třech různých kategoriích – nejnižší cena nákupu, struktura stránek a vítěz recenze.
Nejnižší cena nákupu
1. Agen Computer
2. CzechComputer
3. Alza
Struktura stránek
1. Alfacomp
2. Czech Computer
3. Agen Computer
Bodů celkem (web, vyřízení objednávky, komunikace)
1. Agen Computer
2. CzechComputer
3. AlfaComp
Závěrečné hodnocení
Závěrem bychom chtěli poděkovat všem zúčastněným dnešního testu a stejně tak všem mediálním partnerům a dvaceti odvážným, kteří se spolupodíleli na tvorbě celého tohoto projektu. Snad jsme vám alespoň trochu zjednodušili výběr, kde je vhodné nakupovat vánoční dárky, a ušetřili nejednu starost. Nezapomínejte však, že samotným nákupem pro vás kontakt s celým obchodem ještě zdaleka nekončí, neboť v případě reklamace či vrácení zboží budete více než vděčni za ochotu a vstřícnost zaměstnanců.
Dovolte mi nyní za celou naši redakci vám popřát příjemné a klidné nákupy vánočních dárků.
Poznámka šéfredaktora: testování internetových obchodů je vždy více nebo méně subjektivní záležitostí. Záleží totiž nejenom na metodice testování (skutečný nákup a reklamace po měsíci a 2 létech používání výrobku si nemůžeme z finančních i časových důvodů dovolit), ale i na konkrétním zaměstnanci dané firmy, který vaši objednávku vyřizuje.
Tento test se nesnaží přinést univerzální odpověď na otázku, kde je nejlépe nakupovat - ta ani není dost možná, zkušenosti čtenářů se často diametrálně liší. Rádi bychom spíše vyvolali diskuzi nad úrovni internetových obchodů v Česku (ta se naštěstí stále zlepšuje) a ukázali na to, že výběr je stále široký a bylo by chybou nevyzkoušet různé dodavatele.