Hlavní stránka Multimédia Zprávy IT Historie PC - na počátku i na konci bude Apple?
Historie PC - na počátku i na konci bude Apple?
autor: Kwolek Jirka , publikováno 29.6.2005
Historie PC - na počátku i na konci bude Apple?
Historie bývá velmi ironická a nejlepší příběhy často píše sám život. Platí to i v počítačovém světě, kde si ještě více jak v běžném životě člověk uvědomí jak je všechno vrtkavé. Stačí nahlédnout do počítačové historie a zjistíte jaký osud potkal legendární firmy jako Apple, Commodore, Intel a IBM. A proč jsem zvolil tak dramatický tón? Na začátku června přišel Apple se zprávou - přecházíme na procesory Intel. Pro nezasvěcence to možná není zas taková bomba, ale pro znalce počítačové historie je to něco velmi, velmi ironického. {mospagebreak title=Jak to vše začalo? V garáži, jak jinak...}
Firma Apple byla poslední baštou svébytné počítačové platformy v oblasti osobních počítačů. Tato platforma měla vše "vlastní" - procesory (IBM PowerPC), design, operační systém (Mac OS X postavený na bázi Unixu) i své specifické aplikace. Byla to poslední pevnost, která odolávala tlaku PC - padla tato platforma nebo je přechod na procesory Intel rodiny x86 jen součástí mnohem většího plánu? Co budeme mít z toho, že zanednouho bude existovat pouze jediná hardwarová platforma - procesory řady x86 (a kompatibilní)?

Jak to vše začalo? V garáži, jak jinak...

Abyste jako čtenář pochopil historický význam tohoto okamžiku, tak vás musím zavést do minulosti - konkrétně do roku 1975. Tehdy se dali dohromady dva mladí kluci - studentíci, jeden měl 18 a druhý 24 let. Hoši měli rádi elektroniku a jeden z nich dokonce ve volném čase šálil telefonní ústředny,  aby mohl volat zadarmo. Mohli to být průměrní čtenáři PCtuningu, kdyby se narodili o 10-20 let později. Historie, ale chtěla, aby tito mladí pánové dali světu první skutečný a hromadně vyráběný "osobní počítač" - jeden z největších vynálezů všech dob. Byli tady sice další  - jako Bill Gates nebo Robert Noyce (zakladatel Intelu), i ti byli pro výpočetní techniku neméně důležití - dodávali však "jen" součásti - myšlenku opravdu použitelného osobního počítače "pro masy" přinesli jako první pánové Steve Jobs (model "obchodník-vizionář") a Steve Wozniak (konstruktér - na fotografii vpravo).

Historie PC - na počátku i na konci bude Apple?

Tito dva velmi talentovaní lidé v roce 1975 založili (jak jinak než v garáži :-) firmu Apple Computer a dali světu levný a na tu dobu technicky zajímavě řešený počítač Apple I (vymyslel ho v podstatě Wozniak).

Historie PC - na počátku i na konci bude Apple?
prototyp "Apple I" vypadal jak skřínka na šitíčko s klávesnicí

Předtím sice osobní počítače existovaly, byly to ale desítky různých platforem a jednalo se o fanouškovskou činnost ve stylu... radioamatérů (tehdy existovala i amatérská televize!). Společnost Apple Computer však přinesla svůj produkt masám, dokázala ho dobře propagovat a Maců (jak se tradičně dnes Applům říká) se prodalo milióny kusů. Bezpochyby lze říct, že v druhé polovině 70.let kraloval na počítačovém trhu Apple.

Historie PC - na počátku i na konci bude Apple?
dobová reklama na Apple II (1979) 1000bit.net

Pak přišla nenápadná konkurence - zrodil se první počítač třídy IBM PC (Personal Computer). Jednalo se spíše o vylepšený kancelářský terminál, k příznivé ceně, uživatelské přítulnosti a malým rozměrům Apple měl tento neohrabaný kvádr na začátku opravdu daleko.

Historie PC - na počátku i na konci bude Apple?

Navíc se v té době nejednalo o něco výjimečného - IBM PC byl jen jeden z mnoha druhů počítačů vedle již zavedených značek jako Apple, Atari nebo Commodore...

Historie PC - na počátku i na konci bude Apple?
IBM PC třídy AT (Advanced Technology) s grafikou Hercules

Na první pohled to nebyl příliš silný soupeř, zejména v začátcích, kdy byl Apple opravdu silným protihráčem. IBM však udělala oproti konkurenci zásadní krok - celou platformu otevřela a dala dalším firmám možnost ji volně rozšiřovat a vylepšovat (to vedlo ke konečnému vítězství platformy PC, ale firma IBM zakrátko ztratila nad platformou "IBM PC" kontrolu).

Nesmíme zapomínat na to, že firma Apple byla neúnavným inovátorem v oblasti ovládaní počítače (zavedení ovládaní myši) a také že právě tato firma světu přinesla první použitelný okénkový operační sytém (Lisa OS) - i když většina těchto vynálezů spatřila světlo světa v laboratořích Xeroxu.
Historie PC - na počátku i na konci bude Apple?

Historie PC - na počátku i na konci bude Apple?

Pokud něco zavedli u Apple, nemohli jste se splést, pokud jste toto řešení okopírovali, případně jej trochu vylepšili.

První se otevřené platformy chytl Compaq (který dokonce ještě před IBM uvedl do světa procesory řady Intel 386) a během dalších let následovaly tisíce firem. Díky otevřené platformě a operačním systémům Microsoftu (MS-DOS a později Windows 2, Windows 3.1, 95 a 98...) se počítač, který nesl původně název PC "IBM kompatibilní" rozšířil všude.

Strmý pád a pozvolný vzestup (poslední fáze)...

Změna poměrů na trhu, kdy se počítače Apple Macintosh staly drahou a nepřístupnou záležitostí, zatímco IBM PC putovaly širokým proudem k masám, vedly k odchodu otců-zakladatelů Jobse a Wozniaka z firmy. Ještě na začátku 90. let bylo několik rozlišných počítačových platforem, ale s příchodem Intel Pentia a Microsoft Windows 95 byly téměř do jednoho vyhlazeny (v podstatě včetně Applu). Ke konci 90. let byla firma s logem nakousnutého jablíčka skoro před krachem.

A pak přišel opět Jobs a firmu stabilizoval. Uvedl na trh iMacy (ty krásné barevné průhledné počítače), které z počítačů Apple udělaly stylovou značku.

Historie PC - na počátku i na konci bude Apple?

Lidé si dosud kupovali Apple ze stejného důvodu, proč si kupují Ferrari nebo Maserati. Prostě chtějí být výjimeční. I tady však platí zákonitosti trhu - bylo jasné, že Apple s touto strategii bude vždy držet jen "svou" malou část trhu.

Historie PC - na počátku i na konci bude Apple?
Vlajková loď Power Mac G6 (zde Twin-Engine) byla mezi počítači skutečně něco jako Ferrari...

A kolik "jablíček" ročně spatřilo světlo světa? V posledních létech jich opravdu nebylo mnoho (ve srovnání s běžnými PC), jednalo se o cca 1% všech vyrobených počítačů, tedy o 3 až 4 miliony kusů.

{mospagebreak title=Dnešek a budoucnost...} 

Jaká je dnes situace ve světe PC?

Počítačový svět dnes z velké části ovládli Tchajwanci a Číňané - zde se levně vyrábějí veškeré důležité komponenty pro chod počítače. V amerických firmách se zase určuje směr pokroku. Většina vývoje totiž probíhá na americké půdě a ve zbytku světa se dané nápady vyrábí.

Díky dravé konkurenci mezi AMD a Intelem máme levné a rychlé procesory, které jsou dnes z programového hlediska plně kompatibilní. Grafické čipy dílem obhospodařují nVidia s ATi a zbytek dílů počítače vyrábí tchajwanské a čínské firmy. Vývoj a výrobá počítačů je dnes velmi levná, navíc je tady nová konkurence ve formě herních konzolí - další generace (nový XboX 360 a Playstation 3) může ohrozit domácí multimediální PC jako druh.

Nejméně progresivní je situace v operačním systému, kde monopol drží Microsoft, a v pětiletých periodách představuje novou generaci svých Windows.

Apple míchá karty...

Levný a výkonný hardware, diskutabilní operační systém a na druhém břehu exkluzivní a drahý svět Apple - taková je situace v dnešním PC světě. A Steve Jobs právě do něj svým oznámení ze začátku června vstoupil. Co vlastně se chystá? Do konce roku 2007 chce Apple kompletně přejít na platformu x86 s tím, že na Applech budete moci nainstalovat operační systém Windows. Na druhou stranu nebude možnost koupit operační systém Mac OS X samostatně a nainstalovat na běžný "tchajwanských slepenec". Apple bude mít ve svém nitru příště jen procesor Intel... V pravověrných Applistech byste se asi po tomto sdělení krve nedořezali.

Historie PC - na počátku i na konci bude Apple?

Intel udělal s Applem snový obchod - ne nadarmo se Jobs a Otellini na nedávné tiskové konferenci, tak objímali. Intel de facto sjednotil počítačový svět pod střechu x86 a získal významného partnera, kterého může srovnávat s Dellem. Stojíme, tady na prahu nové platformy MacTel (Mac+Intel, opak platformy WinTel: Windows + Intel)? Trochu mi to připomíná přírodu, která si nakonec vybere to nejvýhodnější řešení.

Historie PC - na počátku i na konci bude Apple?

Co tím chtěl básník (Steve Jobs) říci...

Co tedy přimělo Steva Jobse udělat krok směrem k nenáviděné "masové" platformě Intel x86? Zdá se to neuvěřitelné, ale v pozadí je hluboká analýza trhu a... úspěch přehrávačů Apple iPod! Podle našeho názoru Steve obětoval dámu ("svůj" exkluzivní hardware - navíc jen částečně, neboť věřím že i ve světě x86 bude Apple excelovat), aby dosáhl vítězství mnohem většího - porážky Microsoftu a prosazení skvělého operačního systému Mac OS X (Tiger). iPody a operační systém "Tiger", dokázaly, že co se týče nápadů a uživatelského komfortu je Apple stále daleko před platformou Windows (nemluvě o Linuxu). Nemusíte být odborníkem abyste viděli, že vždy když se hovoří o nových vlastnostech Longhornu, vždy jakoby trochu vypadly z oka existujícímu řešení Apple - na druhou stranu vlastní nápady Mirrosoftu (jako Wizard, pejsek a skákající kancelářská sponka!) nikdy nesklízely valný úspěch...

Poznámka: Jobs má v záloze jistě i "sekundární cíl" - tím je průnik do segmentu domácí zábavy. Tam je iPod jako doma (zejména v USA) - nezničila jej dokonce ani konkurence levných mp3 přehrávačů z Číny. Jobs doufá v rozvoj internetu a širokopásmových sítí který chce skloubit s levným hardwarem a nápady ve stylu "iPod home entertainment". Se současnými procesory, v situaci kdy IBM pošilhává po spolupráci se Sony, je tato vize neuskutečnitelná.

Jediná věc, která dosud bránila většímu rozvoji Apple byl... ano, drahý hardware! A to se má v budoucnu změnit.

Apple mohl sice odolávat mnoho let, protože stylovost je vyhledávaná věc, ale Jobs se rozhodl hrát vabank a zkusit ovládnout pole tím, že se prakticky přidá k nepříteli (Intel byl dlouho pro Apple hlavním terčem posměšků a útoků). Předpokládám, že dříve nebo později (ač se tomu nyní veřejně brání) se najde způsob, jak dostat Apple "Tiger" na běžné počítače. Pak ale zákonitě dojde k situaci, kdy si běžný uživatel bude moci vybrat - zůstat u Windows nebo zkusit poslední Mac OS? (Nevím jak vy, ale já bych Mac rozhodně rád "ochutnal"). Pokud se rozhodnete pro druhou možnost má Jobs téměř vyhráno. Stačí, že dalším krokem bude provozování Mac OS na "cinknutém" HW, nebo volba poněkud dražšího originálního Apple!

Historie PC - na počátku i na konci bude Apple?
Mac OS X Tiger už dnes nabízí mnoho skvělých vlastností o kterých uživatelé Win XP si jen mohou zdát...

Kdybyste tento příběh vyprávěl počítačovému odborníkovi v roce 1985, tak by se vám vysmál a spěšně by volal muže v bílých pláštích. Avšak ironie a paradoxy osudu jsou životu velmi blízké. O velké ironii může mluvit právě IBM, která světu dala myšlenku PC. Ta - ještě v devadesátých letech považována za počítačovou štiku - prakticky dnes o svou PC divizi přišla.

Co říct závěrem?

Ve finále v nejbližší době nečeká nic zásadního, v podstatě jen zpestření (a zvýšení konkurence!) už tak pestrého trhu s počítači - a to je rozhodně dobrá zpráva. A pokud se Stevovi začne plán dařit, najdete známky postupu Apple i na PCtuningu. A pokud ne, bude to jen znamenat, že Microsoftí Longorn je prostě mnohem lepší, než Steve Jobs očekával (a to taky nebude špatná zpráva)... Tak-jak-tak, máme se na co těšit!

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
29.6.2005 19:50:25   0.0.0.xxx 5777
Tak to sem taky zvědav osobně jsem Apple PC nikdy neviděl naživo a asi už neuvidim ale líto mi to není ...jsem zvědav .. o jejich OS jsem toho slyšel ale dost a ten bych si rozhodně rád zkusil ... pokud winy obsahují pár nápadů z Mac OS a MAc OS je má všechny pak jsem zvědav 2x ... o Longhornech si myslím že to bude dobrý OS ale jestli MAC OS bude lepší ...paráda ....

BTW: nějak se zapomíná uplně na LINUX ... osobne si myslim ze linux zůstane pracovním OS pro specializované systémy a jeho masové rozšíření nehrozí ... nic proti němu ale osobně mě nezaujal ...ja nejsem masochista a nemusim vědět o každé 0 a 1 co mi zrovna teď dělá ... windowsy jsou por moje využití mnohem přátelštější .... ale moc by mě zajímal ten MAC OS! jak to s ním je fungovali by pod ním dneš ní hry apod ?
29.6.2005 19:53:09   0.0.0.xxx 6355
Tak koukám, jestli jsem to dobře pochopil, že si budu moct (časem) Mac OS nacpat do PC? A Wokna poslat do křemíkového nebe, či spíše do křemíkového pekla? LOL!!!

To beru!!!
29.6.2005 20:02:43   0.0.0.xxx 5974
ja to chapu jinak ;) Mac OS si do svyho "tchajwanskyho" (hehe to se autorovi povedlo) PC nacpat moct nebudes ale budes si moct do PC od Applu nacpat Windows takze nic extra a diky x86 architekture tam bude teoreticky behat i Linux no sem na to fakt zvedavej
3.8.2005 07:03:11   85.132.161.xxx 5457
Pc apple? HDD - Seagate, desky Intel, procesory Intel atd...Co je na tom od Apple? OS se da narvat na cokoliv...
1.9.2005 16:53:22   85.70.0.xxx 7754
nic proti ale linux beha i na macach uz ted
29.6.2005 20:02:45   0.0.0.xxx 5862
mam takove tuseni ze MAC OS maji zaklad v linuxu, a teoreticky se simulatorem by tam ty hry jet mohly,a stejne kolik lidi by preslo naporad na MAC OS? tak 10% jestli vubec. Macintoshe jsme meli ve skole a byla to celkem sranda hlawne ta jednotlacitkova mys.Za pripadne omyly se omlouvam, MACy fakt nak neznam. HAWK
29.6.2005 20:07:07   0.0.0.xxx 6058
OS X vychádza s Nextstepu /kto ešte pamatá Jobsov NeXT/ a ten z UNIXU.



Osobne Apple držím palce, OS X je momentálne asi najlepší OS vobec, zlučuje robustnosť UNIXu s friendly style Win. Keď sa to tak dá povedať.
29.6.2005 20:18:10   0.0.0.xxx 5656
zírám jak ta vrána - altair byl zjevně bezvýznamný produkt radioamatárů - blahopřeji
stitch
29.6.2005 20:21:58   0.0.0.xxx 5856
Even though it only lasted a few years, MITS and the Altair truly created the personal computer industry. Not only did MITS create the first affordable microcomputer, it also pioneered computer shows, computer retailing, computer company magazines, users' groups, software exchanges, and many hardware and software products. When others claimed that microcomputers were impractical, MITS built one and tapped into a need and excitement that has resulted in a billion dollar industry and changed the way many people live and work.
Copyright Š 1994-99 Jones International and Jones Digital Century. All rights reserved.
29.6.2005 20:23:51   0.0.0.xxx 5553
MacOS X je takova krasna obluda, ma asi nejslozitejsi topoligii vubec. uplne dole je microjadro Mach(stara se o pamet, m.tasking ...), potom je upravenym FreeBSD a teprave nad nim je graficky rozhrani, ktery je opravud odvozenina NeXTStepu.
29.6.2005 20:34:10   0.0.0.xxx 5557
diky x86 architekture tam bude teoreticky behat i Linux.... No trosicku odvazny tvrzeni na to ze zrovna linux je schopen behat na tak siroke plejade procesoru a systemu jako takovych ze existence x86 procesoru skutecne neni duvodem k tomu ze by na tom zacal behat linux...
11.7.2005 13:15:44   212.5.203.xxx 6060
hehe. Linux beha aj na sucasnych Macoch. kamarat kupil stary iBook G3 700 MHz a beha mu na tom aj Mac OS X aj Linux. Bez nejakej emulacie.
A co sa tyka hier, aj v sucasnosti je kua vela hier a aplikacii robenych ako pre Win, tak aj pre Mac OS.
Uz zopar rokov robim IBA na Macoch - ci uz doma alebo v robote a nemam dojem, ze by mi nieco oproti Win userom chybalo. Skor naopak. ;-)
29.6.2005 20:36:13   0.0.0.xxx 5659
Já jsem tady hyper PC-dědek: mimochodem, měl jsem programovatelnou kalkulačku Texas Instruments (tuším 32 kroků, Polish Reverse Notation), pamatuji si jak jsem se hrabal ve schématech 8080, studoval jsem operační systém CP-M, pamatuji Zilog Z-80, jazyk Lisp, kurzy assembleru v Amatérském Rádiu. Ano vím i o Altairu (v assembleru se programovaly smyčkama melodie a lidi na výstavách koukali)... přesto tvrdím, že první neexperimentální počítač byl Apple. Jo, co vlastně bylo dřív, vejce nebo kuře???
29.6.2005 21:16:07   0.0.0.xxx 5560
a tak to si ja zas myslim ze je to ted jen uz fakt otazka casu a taky emulatoru a dalsich utilitek stačí kdyz se o to budou lidi zajimat... a stejne si myslim ze casem Apple uvolni edici pro tchajwanaky (treba nejak řízlou nebo nedokonalou aby vsichni chteli ty krasny jabka s intelem )) mimochodem ten pracak fakt podelali IBM delalo dobry pracaky! prave ze to byla sila applu! jsem zvedav co ted z IBM bude :/ ale jestli chcou do jablka narvat intelacky prescotty tak to nebude jabko ale pecenej štrůdl a to jsem byl kdysik zastáncem intelu snd se intel zpamatuje a něco si s těma pracíkama porobí....
jináč si myslím že apple dělá dobře! a to ani nemluvím o tom žeby se tím dali Macky aj upravovat (víc než do teď) no rozhodně to maj zajimavy a diky ipodu nemaj stejne co ztratit...
29.6.2005 21:21:18   0.0.0.xxx 5555
joo neni nad to si zavspominat... ale podle toho je jeste moja staricka 486 docela delo... sem dneska nasel starej pracik co sem v ni donedavna mel ... ani byste neverili co udela z i486 DX2 50 Mhz vymena za pracik i486 DX2 66 Mhz i winamp si to valí plynule a ani na kompu mi tak krásne neběželi pomalu XP jak na tý 486 nee to bych přeháněl ale Jádro XP se tam dá pustit ... (třeba PE builder si to taky zmaklo no a dnesni cena koupe? asi tak 300 Kč tak co resit!
29.6.2005 21:58:18   0.0.0.xxx 5561
No jestli se Longhorn povede (a asi jako ze jo), tak Applu moc sanci nedavam. I kdyz je jasne, ze si to mozna kus kolace trhu OS vydobude... U me rozhoduji hry a vyber dalsiho SW.

Pockejte az uvidite 3D desktop co bude mit Longhorn;) (vyjde ale bohuzel o neco pozdeji)

Ja osobne samozrejme prejdu na Longhorn, ale zase jenom ze zvedavosti a abych drzel krok. Ja jsem neuveritelne spokojenej se svyma upravenyma XPckama. Jestli nekdo rika ze mu padaji, tak je to asi lama, nebo ma spatnej HW. Ja si za ty leta co XP pouzivam nepamatuju jedinej BSOD.

Jo a BTW nevlastni nahodou Microsoft par akcii Applu?;)
18.7.2005 11:04:31   193.179.141.xxx 5653
Tak tvrzeni ze Longorny se povedou je asitak stejne pravdivy, jako ze budou prset horici telata.
MS Windows je proste zmrsenina, ktera nema pevny zaklady a ktera se co nejrychlejs snazi vydat dalsi verzi a vymacknout co nejvic penez z uzivatelu.

A jinak - k cemu ti je proboha 3D plocha, kdyz stejne furt hrajes hry?
A kdyz je nehrajes, proc zustavas u Widli?
A WXP svym vzhledem prostredi a konfigurovatelnosti nesahaj ani po kotniky grafickejm prostredim Linuxu nebo OS X.

Jinak velkej uspech tkvi v tom, ze BSD i Linux (a vubec UNIX) je otevrena platforma; Open Source, chcete-li. Cili tvori to velkej pocet lidi, ktery se opravujou navzajem, z cehoz vznika (i za pomoci kvalitni dokumentace) opravdu pevny a spolehlivy program/OS.
9.8.2005 17:12:55   86.49.28.xxx 5658
No věřit že se longhorny povedou je IMHO vcelku bláhový...Sice budeš mít krásnou 3D plochu (která teda zatim podle screenshotů nevypadá že by měla přinýst nějakou praktickou novinku), ale ta ti sežere veškerej HW takže si toho stejně moc nezahraješ esi nebudeš mít PC za 50 000...Já osobně doufám že jednou pude Mac OS nainstalovat na PC, protože když sem s nim před lety chvilku něco dělal, tak to byl sen i proti tomu co Wokna předváděj teď...a že je to sakra dlouho :o) Mno jen do toho Apple. A co se týče procesorů Intel, tak bych řek že to tak špatnej krok neni, protože chystané jádro Yonah vypadá fakt nadějně vzhledem k výkonu současného jádra Dothan, jelikož Yonah nebude používat architekturu Pentia 4 což je imho velkej skok kupředu...takovej DualCore s Yonahem bude imho zatraceně velký dělo i proti AMD...no už se těšim
29.6.2005 22:22:30   0.0.0.xxx 5559
No fandím Apple aby udělali dobrý systém s novým hardwarem. Samozřejmě se do apple nestrčí dnešní intely ale budou tam nějaké drsnější. A že by Longhorn byl o něco vymakanější??? Spíše přeplácanější. Stačila mi beta verze. V případě ještě doporučují se podívat na streaming na apple.com na tu konferenci (má to nějak přes hoďku). A vyzkoušet si systém na PC jádře taky nebudé špatné, bude to velká změna. A lepší Notebook jiní neudělají než je dnešní powerbook 12" )
29.6.2005 22:54:41   0.0.0.xxx 5961
ja mam stale win200pro a neni o com... to iste ako xp-cka. NT 5.0 a 5.1 neni velky rozdiel. Win2000 mozem mat nainstalovane aj dva roky a stale slapu tak isto. skvely win, nic ine nepotrebujem. teraz LAMA otazka odomna: preco by som si mal instalovat mac os x, linux, freebsd a podobne kraviny ked tam normalne NEJDU SPUSIT exe subory? 99.999999999% aplikacii je exe pre win32 a nejaky posraty linux emulator nemoze nahradit pravy windows!
18.7.2005 11:13:33   193.179.141.xxx 5659
Ty si fakt lama :'-) 99.99999% vsech aplikaci pro Widle rozhodne neni. I proto, ze vetsina aplikaci pro Widle ne naprosto nepotrebnejch, ci nahraditelnejch jinejma lepsima programama.

Muzu te ujistit, ze jsou programy a nini jich malo, ktery jsou jenom pod Linux, na Widle je nenainstalujes.
Jinak existuje emulace (winex, cedega,..) pod kterou spustis drtivou vetsinu windowzich programu bez viditelnejsiho zpomaleni.

Jinak pokud neak extra hodne neparis hry, tak muzes prejit na Linux prakticky hned.
29.6.2005 23:20:30   0.0.0.xxx 5654
.. ci Steve Jobs neplanuje prerazit so svojim OS tak ako prerazili Widle :-)) teda tym ze sa dali instalovat, bez aktivacii a nevime coho este (nehovorim ze to bol vtedy zamer, ale pomohlo to ;)... to by bola finta .. PD
30.6.2005 06:29:36   0.0.0.xxx 6056
linux na macoch beha, vid. http://www.yellowdoglinux.com/
30.6.2005 06:33:34   0.0.0.xxx 5557
Hry asi nepudou, ale určitě bych to jen tak pro srandu zkusil nainstalovat... třeba na 2. HDD až mě omrzí Win98 (neboli prostředí pro hraní starých her) i když nacpat tam grafárnu a sound blaster abys to aspoň nějak šlo mě stálo docela hodně práce... (stejně to tam vyhazuje nějaký blbý hlášky)
30.6.2005 06:33:39   0.0.0.xxx 5760
posraty linux emulator ak si myslel wine, nie je emulator! su to prepisane win32 api cize ten tvoj EXE subor IDE SPUSTIT! a to iste bude na 99.99999999% aj v MacOS X ked tam rozchodis wine.
30.6.2005 07:49:42   0.0.0.xxx 5855
Tak nevim ale SGI prechod na x86 platformu (vcetne winNT) temer zabil a dodnes se poradne nevzpamatoval. Pokud prejdou na widle tak to bude jejich definitivni konec, to uz si to nikdo nekoupi.
30.6.2005 08:02:35   0.0.0.xxx 5456
Bude to dobré pokud se přizpůsobí to, že aplikace Win budou fakat v MacOS X. Potom bych dokonce začal uvažovat o NB od Appla
30.6.2005 09:02:34   0.0.0.xxx 5755
Jo, tak z toho tvýho termínu "drsnější Intely" jsem fakt ROFL!
Nevim co si mam pod tim představit - podle mě je už takový IntelŽ PentiumŽ 4 eXtreme Edition svojí spotřebou energie a výdejem tepla až možná moc drsný! Nevim, co by mohlo být víc? Že by nějaký I.P. 4 eXtreme magor ed. s 250 W TDP? Tudy asi cesta pro Apple nevede... Můj osobní tip je, že se to bude odebírat směrem Centrino a dál....
30.6.2005 09:03:24   0.0.0.xxx 5559
Jo, tak z toho tvýho termínu "drsnější Intely" jsem fakt ROFL!
Nevim co si mam pod tim představit - podle mě je už takový IntelŽ PentiumŽ 4 eXtreme Edition svojí spotřebou energie a výdejem tepla až možná moc drsný! Nevim, co by mohlo být víc? Že by nějaký I.P. 4 eXtreme magor ed. s 250 W TDP? Tudy asi cesta pro Apple nevede... Můj osobní tip je, že se to bude odebírat směrem Centrino a dál....
30.6.2005 09:22:27   0.0.0.xxx 5553
Nové skvělé vlastnosti (Mac Os X) o kterých se Windows XP může zdát? Zkuste mi napovědět co tím myslíte? Dělali jste vůbec s tímhle OS? Nic proti němu, ale přijde mi jako další GUI nad dobrým Linuxem... Nepřešel náhodou Apple k Intelu protože Motorola která mu dodávala procesory ho považovala za příliš malého odběratele a docházelo ke zpožděním dodávek procesorů a pomalému vývoji nových (Apple = 4% trhu a to ještě jen v Americe). Proč se nezmíníte taky o zoufalé (= skoro žádné) podpoře Apple svým zákazníkům mimo US (to vám potvrdí i zarytí příznivci Applu). Nemluvím ani o podnikovém nasazení. Bude přecházet nějaká firma s třeba 200PC s Win a Win serverem + vlastními aplikacemi pro Win, jejichž vývoj nestál malé peníze k Applu a OS X, co bude ta výhoda která vyváží investice na přechod a přepsání aplikací? Ano bude to zajímavá volba k dalším Mandrakům, Suseům a pro kreativní sólisty a jejich pěkné Apple notebooky (opravdu). Každá konkurence pro MS bude dobrá, ale zázrak opravdu (zřejmě narozdíl od autorů článku) neočekávám.
30.6.2005 09:41:43   0.0.0.xxx 5856
Mohl bzs nejak definovat "exe soubor"? Ti muzu taky klidne poslat nekolik milionu exe souboru, ktery na Winech nespustis .
Jinak ja se s Macem moc nepotkavam (tak parkrat za rok na BVV), ale i z tech letmych zkusenosti se mi nektery veci hodne libej.
30.6.2005 09:42:45   0.0.0.xxx 5454
Zdravim, zajimavý článek, co se týká historie, tak celkem dobře je to zachycený ve filmu Pirati ze Silicon Valley. Od souboje MACa a Gatese až po návrat Jobse k Applu. Vřele doporučuju ...
MM
30.6.2005 09:48:54   0.0.0.xxx 5855
Ale prave ted se maji dat veci do pohybu. Apple bude zlevnovat, i v takove bananovce jak CR chce mit 5 AppleStoru (tzn. lepsi podpora, nez vetsina ostatnich firem vyrabejicich PC). Jinak myslim, ze Motorola CPU pro MAcy nedelala (tusim to byl IBM).
No a sanci MacOS urcite ma. Nikdo nepredpoklada, ze hned pristi rok vsechny firmy prejdou z Winu na Mac, ale pokud Apple dokaze presvedcive vylicit, proc by mel nekdo prejit na Mac (a to tyhle firmy umej dobre), tak urcite nekoho zlakaji. Nabidnou stylovy thin klienty Mac Mini, vysvetlej, jak sou levny na provoz a pekny do reprezentacnich prostor, jak muze firme ubyt administrace site atd.
30.6.2005 09:56:37   0.0.0.xxx 5556
Jeden z duvodu pro prechod, ktery uvedl Jobs, bylo prave to, ze IBM nedokaze vyrobit procesory s nizkou spotrebou, takze nemaji co davat do PowerBooku.
30.6.2005 09:57:46   0.0.0.xxx 5659
Mys se da udajne pripojit libovolna, takze je mozny pouzit i beznou a ergonomickou vicetlacitkovou mys. Jestli ale fungujou vsechny tlacitka, to nevim :-P
27.7.2005 03:45:17   81.0.240.xxx 5653
mno ted ti zrovna pisu z ibooka s pripojenou standartni 2tlac. +kolecko Genius a naprosto bez probelum
30.6.2005 10:00:50   0.0.0.xxx 5456
Neprogramoval se Altair sadou prepinacu na celnim panelu nebo dernou paskou? Nerad bych na nem psal delsi text :-)
30.6.2005 10:06:47   0.0.0.xxx 5457
Ja osobne samozrejme zustanu u W2k, protoze zvedavej nejsem a nedokazu si predstavit, na co by mi byl 3D desktop. Videl jsem (neustale se zkracujici) seznam novejch funkci a nejak jsem dosel k nazoru, ze nepotrebuju zadnou z nich.
30.6.2005 10:11:24   0.0.0.xxx 5656
Mac OS X Tiger je skutečně postavený nad FreeBSD (takže opravdu něco jako Linux), grafické GUI je přepracovaný NextStep. Pokud jej považujete za další GUI nad Linuxem tak ano, pokud budete mít na mysli nepropracovanější systém který je dnes k dispozici. A výhody? Indexace veškerých digitálních dat na počítači, lepší propojení a spolupráce aplikací (ne jenom Ctrl-C, -V i ksyž to je také okoukané od Apple), místo tlačítka start dynamické menu, lepší virtuální desktop, nativní RSS. Je to jako s některými auty - sedněte do něj a za týden nechápete, jak jste mohli fungovat "po staru" - ve je tam, jak ergonomie a pohodlí velí...

Prostě věci, které MS slibuje v Longhornu.
30.6.2005 10:15:41   0.0.0.xxx 5756
Pokud prejdou na widle tak to bude jejich definitivni konec... ale cíl je aby widláci přešli na Mac OS! Narozdíl od SGI (Silicon Graphics) míří Aplle na běžné usery... a ne na trh pracovních stanic - který dnes tak jak tak, prakticky ovladají výkonná PC...
30.6.2005 10:54:08   0.0.0.xxx 5452
Ano tyto výhody jsou jistě příjemné a v základní instalaci XP nejsou (ohledně propojení aplikací ve Windows to přece není jen Ctrl-C a -V to jistě víte, že?). Nic kvůli čemu bych ovšem měnil operační systém do té doby než vyjde Longhorn. A Microsoft to ví Protože oni nedělají nepropracovanější systém, oni dělají nejlepší obchod... se všemi negativy a pozitivy co k tomu patří Jestli se rozběhne Apple i v ČR slušná podpora tak už to bude stát za hřích. Pořád, ale nemám jasno ohledně vývojářů sw jelikož možnost levně a efektivně vyvýjet SW s podporou výrobce OS je pro firemní klientelu klíčová. Nemáte někdo s tímhle u Apple zkušenosti?
30.6.2005 11:18:45   0.0.0.xxx 5657
když jsem byl ještě malej-na základce-jsme meli Macy i Pc a jestli můžu porovnávat tak v době kdy byly 486 děsně rychlý jenom díky Dosu protože Win 3.11 byl pomalej a stál za nic a macy měly Os absolutně jednoduchý a (tehdy)dokonalý pro uživatele-takže když si představím kolik let to je, a jak velký pokorok udělaly okna od 3.11 tak OS X musí být prostě nádhera-jestli někdy pojede na "normálním" compu budu ho používat i kdyby se microsoft stavěl na hlavu. Akorát jsem zvědavý na podporu HW a hry :-( (a navíc jsou fakt designově na výši) jo a pamatujete na Amigu a její Workbench??
30.6.2005 11:20:52   0.0.0.xxx 5455
Trosku mi tam chybi zminka o obdobi, kdy Apple svou technologii "pustil" i Tchajwancum - era PowerPC od Radiusu (alespon tusim, ze se ta firma tak jmenovala), tim si na sebe zrejme usili konkurenci takze to po par letech zase stahli zpatky. V 90.letech jsem instaloval ucebnu slozenou z LC III a 475 - nadhera. Disky SCSI, takze se nic nehadalo, ADB periferie, takze kabel od mysi sel jen do klavesnice a netahal se pod stolem ( a jeste sel pripojit jak z leva, tak z prava) a po instalaci "omezovace prav" At Ease se na to nemuselo prakticky 5 let ani sahnout! Navic i totalni pocitacovy negramot byl schopen behem 2 hodin samouky prace na pocitaci. Pak se mi dostala do ruky Performa a to uz bylo nestesti - zavedeni IDE a vevnitr plecharna a´la PC. Jak to vypada s novejma Macama moc nevim. Zazil jsem akorat problem s prohlizenim Netu, protoze ne kazda stranka ovlada Macovskou diakritiku a nacpani MS Office a Exploreru do Maca asi taky nebylo nejstastnejsi reseni (projevilo se klasicky - asi milion systemovych doplnku a panelu, takze to udelalo docela bordel v systemu)
30.6.2005 11:54:12   0.0.0.xxx 5756
Jedni z posledních zákazníků Apple v Evropě jsou grafici a to jenom díky setrvačnosti, ostatní zákazníci už jsou nevýznamní. Když teď bude grafik mít na výběr mezi drahý počítač+MAC OS nebo čínský počítač+Longhorn, přičemž Adobe Photoshop si už delší dobu může spustit na obou OS, bude volba zcela jasná a Apple zřejmě umře.
8.7.2005 21:36:59   83.208.124.xxx 5558
Toto je blábol. Zůstaň si u své pecky s wokýnkama a všemi viry na každý den. MAC je stabilní, systém nepadne, virus jsem za deset let neviděl. Pokud si někdo myslí, že nejsou hry, tak neví o čem mluví, vše je a daleko lepší než na peckách. Nikdy bych neměnil.
12.7.2005 13:54:37   62.65.180.xxx 5453
uz si videl nadavat grafika pracujuceho na PC vo Photoshope ako mu po asi 30min praci padne PC a s nim aj neulozena praca? Ja ano. Zrejme aj preto grafici radsej robia na Mac-och. Takze tiez tomu neverim ze Macisti zacnu hromadne prechadzat na PC a Longhorn.
2.8.2005 19:51:56   80.95.113.xxx 5778
90% PC jsou zamořený instalacema zbytečných programů, které celý systém dělají nestabilní. Ať si tedy odinstaluje ten grafik ty hovadiny co tam má, potom mu Photoshop padat nebude. Měl by se rozhodnout, co na tom chce dělat, a podle toho tam mít takový software. Na MACu je situace jina, software pro tuhle platformu moc není, není to čím zamořit, nikdo na tom nechce programovat... což je plus i mínus To samé platí pro Linux/Unix. Samo by mě zajimalo jak by se tyto systémy chovali, kdyby se "zamořili" tolik jako běžné windows. Typuju že by šli úplně dokytek
9.8.2005 17:43:06   86.49.28.xxx 5555
Tak tos asi s Linuxem v životě nedělal co? Pro linux máš prakticky stejnou škálu aplikací jako pro Win...A stabilita linuxu je oproti windows nesrovnatelná... U winXP sem teda na modrou obrazovku za poslední roky narazil tak 2x, zato hláška o chybě aplikace je vcelku běžná záležitost :-\
30.6.2005 12:31:01   0.0.0.xxx 5654
To vis, ze pamatujem. Byly to skvely casy, masina i system, ale uz je to davno a pase. R.I.P Amigo.
30.6.2005 12:34:15   0.0.0.xxx 5557
JJ, je to vsechno o pomeru cena/vykon + dostupnosti aplikaci pro dany OS. Ale treba se to ted zmeni vic ve prospech Apple, poradna konkurence by byla na PC v oblasti OS potrebna jako sul.
30.6.2005 12:37:24   0.0.0.xxx 7356
Na začátku rozhodně APPLE nebylo. Pamatujete systémy s M6800, které si sami docela masově stavěli radioamatéři, dávno před APPLE1? Nebo domácí počítače ZX80 a ZX81, ty si koupily mraky lidí v době, kdy APPLE bylo naprosto neznámou obskurní firmičkou.

Prostě zatímco ostatní rostli a padali, APPLE přišlo sice pozdě, ale manažersky to z neznámého důvodu ustáli a furt rostli a rostli..

Jo a ty jejich předražený krámy nemám rád. Bratranec má iMaca a je to pamalej nenažranej bumbrlíček, kterej se v 512MB skoro vůbec nehejbe. Nahoře huj, dole fuj. Aby to nebyl slon s křídlama, když je to taková splácanina.
30.6.2005 13:17:52   0.0.0.xxx 5555
bude to Linux, Wokna , Tigrik a jedno zelezo . Takze pro uzivatele PC je to dobra news. Maj dalsi system plus. Pro Aple je to konec. Ti co to kupujou jsou nasrany a proc si ted kupovat drahy pc jen kuli tomu ze je v krabici vod versaceho , kdyz vnitrek je stejnej, . Podle mne Aple na poli , PC konci. Ne ze by skoncit chtel ale drahy PC od Apple neni potreba. Takze zustanou jen prehravace , mobilni sracky u tech na designu zalezi a kdyz se to povede tak OS divize , ale APLE PC nema sanci. NEjvice na tom vydela asi INTEL. Krom toho , jsou zde velci montovaci PC pocitacu(Dell, HP/Compack) a neni treba dalsich. Krom toho je jedina sance , ze nejaka cast PC Intelaru prejde na Aplle ,AMDckari nikoli. SPis bych to videl , ze nasrani APlati prejdou na AMD . No uvidime , ale v nejakej velkej success APLE PC neverim. Mozna jen ten OS.(jenze priznejme si kolik lidi ma jakej koli OS nebo software koupenej)
30.6.2005 13:34:36   0.0.0.xxx 5755
mel si nekdy apple? Ten HW ma styl, design, je promyslenej = tichej a celkove uzasnej. Vsichni lidi na tyhle planete nejsou chudy cesky studenti co si pres adslko nakradou i ten SW kterej vubec nepotrebujou a nainstalujou to na plecku v case "CODEGEN" s hucicim zdrojem. Pochybuju ze bude Apple o moc drazsi nez Dell ale nepochybuju o tom ze bude kvalitnejsi a hezci.
30.6.2005 13:36:28   0.0.0.xxx 5757
Ale to neva. Novej Aple PC = komponenty co jsou a budou v jakej koli jinejch PC. OS neni nic jinyho nez debilni program , kterej bezi nad tim HW. VYhraje ten OS pod kterej bude vice programu , her ETC a hlavne kteryho si lidi vice koupej.Takze v dusledku , to bude vypadat , ze LAMA aplr bude mit Akorat APLE OS, WIN LAMA bude mit jen Wokna , blazen bude mit jen Linux. A lidi co se tim zivej nebo tomu trochu rozumej . Budou mit z Win/Linux , MacOS nebo Linux a nebo vsechny tri. A pochybuju ze koupeny.
30.6.2005 13:41:54   0.0.0.xxx 5554
Zceho bude ten , APLE slozenej jinyho nez klasicky PC? Bude mit zlaty kabely? Nebo bude mit nejakou AURU nebo co. HW nema zadnej styl , to akorat krabice. Ty si mimo. A kuli ni ti to lip nebo rychlejc nepobezi. Ty si mimo.!!
30.6.2005 13:45:02   0.0.0.xxx 5655
Nebo si myslis , ze pameti , disky mechaniky budou vyrabet nejaci specialne vyskoleni APPLE cinani nebo thajvanci a do kazdyho lusu hardware pro APLE ti kapnou trochu diora a koksu. Prober se.
18.7.2005 11:30:01   193.179.141.xxx 5556
No, Apple bude ve stejny skatulce jako Dell, Compaq, atd. a jeho vyhody oproti ostatnim budou: tichost, elegance, vse v 1.
Treba ten Mac co je jedno velky tlustsi sirokouhly LCD a to je fakt nadhera.
A co se tyce ceny, rek bych ze nebude neak premrstena; urcite srovnatelna s Dellem,...

A jinak - Lidi co se pocitacem zivi musi mit originalni system, pac to je jinak dost vo drzku. Taky kdyz bys vydelaval mesicne 30000 cistyho, tak by pro tebe 4000 za pripadnou koupi jinak nepotrebnych WXP byl pakatel.
30.6.2005 15:48:19   0.0.0.xxx 5555
keby si sa pozrel do PM G5, tak by si videl ze aj stary znamy HW moze byt "upratany" zaujimavo a ucelne, dokonca prakticky uzavrety v homogennom prostredi ... teraz nehoborim nic o vykone, reagujem len na tu Auru ... a mnohi co sem pisu si tie svoje skrine urcite aj vo vnutry radi cancaju a v podstate to je nanic :-)
30.6.2005 15:54:56   0.0.0.xxx 5758
Preco si Apple vybral prave Intel? To AMD nie je dost dobre? ;(. Tie 4 mil CPU by mu snad problem nerobili...
30.6.2005 16:04:17   0.0.0.xxx 5554
nevím jak G5, ale G4 je rozhodně není tichá (stojí nám tu v rohu a když se zapne tak přeřve všechny ostatní PC, kdo nevěří ať si to zkusí... Promyšlená konstrukce case je to je fakt - otevírání je opravdu velmi příjemné, co už není tak příjemné je výměna CD/DVD mechanik díky tak dobře nepřístupným šroubkům jak jen to jde. O tom jakou kvalitu mají v Macích disky IDE od WesternDigitalu bych taky pomlčel - mám tu z nich menší hromádku. Železo jako železo, nedá se tomu upřít pěkný design (na pohled) a o něco lepší design uvnitř než PC (ale ne zas o tolik). Komponenty padají a rostou s kvalitou Taiwanských dodavatelů a to jak v PC tak v Macovi.
30.6.2005 16:20:46   0.0.0.xxx 5558
No možná je ta naše G4 nějaká defektní, všechny ostatní stroje od Apple hučely tak normálně jako PC. Když si postavíte PC z kvalitních komponent (ne třeba case a hlavně zdroje Codegen jak bylo zmíněno výše) tak se cenově Applu přiblížíte. Budete mít v PC kvalitnější Taiwan stejně jako v Macu
30.6.2005 17:37:30   0.0.0.xxx 5553
HW ze nema zadnej styl? Ty ses uz asi velmi dlouho nedival do zadnyho e-shopu, ze? Proc se asi delaji ty krasny chladice, barevne sladeny motherboardy, grafrany s co nejehzcim chladicem?
A jeste je jedna vec, ve ktere Mac jasne vede - dokaze vcas a razne zatocit s nepotrebnyma vecma. To my s PC se jeste v 21. stoleti pachtime s LPT, COM a PS2, na takovy archaismy se u Applu uz davno nehraje (tyhle veci nastesti ted u PC uz taky ubavyaji ... ale s 5ti letym zpozdenim oproti Macu)
30.6.2005 22:30:20   0.0.0.xxx 6057
pride mi ze vsichni tady maj pod pojmen linux zakodovanou prikazovou radku kdyz se podivate na soucasny desktopovy prostredi pro linux jako Gnome nebo KDE tak se Mac OSu blizej a sou daleko pred widlema co do vybavenosti stability rychlosti i pritulnosti to nemluvim vo cene a rychlosti jakou zlepsujou (hlavne KDE) do takovejch peti let muze linux jit hodne nahoru hlavne diky uzivatelum ktery potrebujou jen prohlizet internet a prehravat filmy nehrajou hry a stacej jim normalni kancelarsky aplikace maly firmy statni sprava zajimalo by me co znamena 3d desktop to jako ze budu behat jako v doomu nejakym bludistem kde budou poschovavny ikony to teda lol vsem co si myslej ze linux je neco jako dos doporucuju si zkusit nejakou Live distribuci treba SLAX nemusite nic instalovat jen vypalite na cedo a muzete skusit linux
18.7.2005 11:32:48   193.179.141.xxx 5857
tak tak, svata pravda
1.7.2005 14:38:49   0.0.0.xxx 5655
"Proc se asi delaji ty krasny chladice, barevne sladeny motherboardy, grafrany s co nejehzcim chladicem?"
Protože existují joudové, co si to koupí.
Výtvory, které pak vznikají v dětských pokojíčcích uhrovitých teenagerů, kteří si u rodičů vyprudili peníze na PC, lze bez zaváhání zařadit mezi hrozivé kýče, vedle kterých by i sádrovému trpalíkovi zblednul jinak předpisově červený nos. Funkčnost už poněkud pokulhává (hlučnost, účinnost, spolehlivost, stabilita, budoucí rozšiřitelnost).
Jen více blikajících větráčků z nevhodného průhledného plastu, katodových trubic, průhledných bočnic, obrovských knoflíků trimrů v čelním panelu a nepochopitelně nevhodně provedených krytů ventilátorů, které blokují 50% plochy... :-D Musím se jen smát.
1.7.2005 19:38:16   0.0.0.xxx 5756
pre boha.. ved si to uz uvedomte, apple bude "obycajny" pocitac, len s moznostou instalacie ineho OS. Uz sa applisti nebudu bit do prs, "ja mam xyz MHZ apple G5 dual, quad..." Rovnake procesory/komponenty ako bude mat predrazeny apple si bude moct hocikto kupit za 5 korun od ECS, asrocku abo podobnych vyrobcov.
Podla mna apple urobilo chybu. Vzdalo sa toho v com boli ini, jedineho co mohli ponuknut naviac. Logickym krokom by bol prechod na cell, ale toto... Dell, HP a Lenovo ich prevalcuju.
1.7.2005 21:47:40   0.0.0.xxx 5455
moja jedina skusenost s linuxom(viem ze ich je strasne vela verzii - aky je medzi nimi rozdiel?) - PCR LINUX co bol na cdcku pc revue. Z cd to startovalo to 10 minut, a ked to konecne nabehlo, tak prve co ma napadlo ze si idem spustit nejake programy. MOJE PROGRAMY, ano viem trosku programovat. Takze - 95% nenabehlo, dajaku kravinu to vypisalo. Ked nabehol tak sa aplikacia chybne prekreslovala, polovica veci v nej neslo. A tak isto je podla mna emulator POMALSI ako pravy win.

a ked wine neni emulator, tak tie api su prepisane strasne naCENZURA
1.7.2005 21:49:25   0.0.0.xxx 5457
neviem ake su vselijake exe subory, poznam len dva. 1. pre dos 2. pre windows - ma hlavicku PE, sekcie code, reloc a pod. Pouziva win 32 api.
2.7.2005 01:11:45   0.0.0.xxx 5653
Vice o architekture v prijemnem serialu (a jsou tam i obrazky! ;-D) na http://www.root.cz/n/mac-os-x/
2.7.2005 01:53:20   0.0.0.xxx 5756
dekuji nechci :-)
2.7.2005 10:57:08   0.0.0.xxx 5557
GNU/Linux na desktopu je daleko pred Widlema, a dycha na zada MacOSX, a ani se nemusi piplat, co se tyce vykonu a spolehlivosti je to v porovnani s widlema nebe(GNU/Linux)a dudy(Windovs, treba i to "slavny" XP) a GNU ma jednu nesrovnatelnou vyhodu, kterou nebudou mit Windows ani MacOS nikdy, je otevreny!!! Autor clanku by se mel zamyslet se zda by nebylo dobre odzkouset vsechno o cem pise, je to dalsi clanek ktery me odrazuje od cteni PCT, nadale uz asi budu louskat jen recenze HW...
2.7.2005 10:57:11   0.0.0.xxx 5756
GNU/Linux na desktopu je daleko pred Widlema, a dycha na zada MacOSX, a ani se nemusi piplat, co se tyce vykonu a spolehlivosti je to v porovnani s widlema nebe(GNU/Linux)a dudy(Windovs, treba i to "slavny" XP) a GNU ma jednu nesrovnatelnou vyhodu, kterou nebudou mit Windows ani MacOS nikdy, je otevreny!!! Autor clanku by se mel zamyslet se zda by nebylo dobre odzkouset vsechno o cem pise, je to dalsi clanek ktery me odrazuje od cteni PCT, nadale uz asi budu louskat jen recenze HW...
2.8.2005 10:30:47   80.95.113.xxx 5856
Jenomže to že je "stále otevřený" je jeho největší mínus, protože pak se v něm může hrabat každej jouda jako si ty, a celej ho akorát rozesere...
3.7.2005 02:38:55   0.0.0.xxx 5673
No preci kvuli kvuli tomu, ze se apple soustreduje velmi vyznamne na on-line prodej hudby a do budoucna filmu. A intel mu nabizi DRM v chipsetch a Procesorech (budoucich)
3.7.2005 11:22:29   0.0.0.xxx 5556
"iPody a operační systém 'Tiger', dokázaly, že co se týče nápadů a uživatelského komfortu je Apple stále daleko před platformou Windows (nemluvě o Linuxu)"

Heh to je ale kravina mam windowsi hdd mp3 prehravac z roku 2003 s mass storage to Ipod snad nema do dneska! cili je to uplne na prd.. Jinak jsem applista a uznavam ze oni tenhle segment otevreli ale to je tak vse..
4.7.2005 10:36:13   0.0.0.xxx 5554
spotrebou bych to videl tak ze G5ky vyzadovali vodni chlazeni a s intelem bude stacit vzduchovej chladic takze spotrebu a vyzareny teplo bych sem radsi vubec netahal jako minus u intelu ale jako minus u IBM G5
2.8.2005 10:42:25   80.95.113.xxx 5555
Proč myslíš že "G5 VYŽADOVALI vodní chlazení"? Co kdyby tam nasadili vodní chlazení kvůli snížení hluku? Napadlo tě to někdy? Slyšel jsi někdy G5 v chodu? To neni jako ten tvuj vysavač co na něm ted píšeš... (ne, já nejsem MACista, jsem PéCéčkář)
5.7.2005 18:13:23   0.0.0.xxx 5456
K čemu pořád všechny ty Win lamy potřebují EXE...
5.7.2005 18:15:20   0.0.0.xxx 5554
I Windows by z CD startoval dlouho...
6.7.2005 09:37:39   0.0.0.xxx 5657
...ja nejsem masochista a nemusim vědět o každé 0 a 1 co mi zrovna teď dělá ....
Velmi dobre povedane ;-) mam podobne skusenosti s Linuxom a tiez by som urcite rad vyskusal MAC OS
14.7.2005 10:30:37   212.111.2.xxx 5655
Kdo jednou zkusi uz nechce jinak...
27.7.2005 04:01:43   81.0.240.xxx 5758
jj ja zkusil Linux, [chvilku me teda trvalo nez jsem nasel to "sve" distro] ale widle format c:, ted prisel ibook s tigerem, mno a vidim to tak, ze linux pujde do kytek :-[ a prijde nejaka ta G5 :-]
Proste, kdo jednou zkusil uz nechce jinak :-]
2.8.2005 10:15:49   80.95.113.xxx 5655
Jak se objeví OS X pro "Thajwanský pecky", s Wirdosem končim...
15.12.2005 09:59:28   84.242.94.xxx 7350
Jediné co chce uživatel je možnost spustit si vše co najde. Uživateli dále záleží na vzhledu, stabilitě, jednoduchosti a funkčnosti. To je vše, co běžný uživatel ať už apple nebo PCčkář chce.

Nikoho nezajímá jestli poběží jeho PC na applu/linuxu či windowsu, pokud se splní výše uvedené nároky.

Microsoft mně sere, věčně vydává nový Windows, Office, Internet Explorer a podobné sračky, řekněte mi v čem je lepší Office 12 než Office 2003? V čem je lepší Office 2003 než Office XP ? V čem je lepší Office XP než Office 97?
Když by jste všichni nebyly blbci a vysrali ne na nové sračky od MS tak bych mohl používat Office 97 a nic by mi v něm nechybělo, zmrdi z MS mají v Office 2003 ty samé chyby, které měli v Office 97, jediný co dokázali je, že připlácli další sérii zbytečných funkcí, například tabulku v MS Office lze provést neskutečně mnoho způsoby, Microsoft poskytuje placené kurzy a myslím si že jenom proto přidává tolik zbytečných a funkcí a různých sponek a podobných serepetiček, které mně jen při práci prudí.
MS chce prachy, nezajímá ho co chce uživatel.

Linux je tvořen experty pro experty, pokud tě nezajímá co provádí který HW či SW v Linuxu, tak si sežeň co nejjednodušší distribuci, verzí je tolik, že si tam určitě vybereš. Já jsem rád, že Linux nabízí tolik funkcí, vše si můžu podle svého nastavit až do nejmenšího detailu, když se mi něco nelíbí, můžu si to přeprogramovat.
Pokud jsi obyčejný uživatel, budu mít radost, když začneš používat Linux, jenže který systém je nejlepší pro LAMY ? Windows, tak to bylo a bude.

Grafici a MacOS vs Windows
Neni chyba uživatele že windows se zasere, je to chyba Windows, který MUSÍ POČÍTAT S TÍM ŽE CHCI INSTALOVAT A ODSTRAŇOVAT PROGRAMY !
Kterej ko**t může řikat že je moje vina, když mám zasrané registry? Já tvrdím že je to chyba Microsoftu, který si MUSÍ BÝT 100% VĚDOM TOHO, ŽE BUDU INSTALOVAT A DEINSTALOVAT

V čem je lepší Apple než PC IBM compatible?
Nikdy jsem neviděl Apple za běhu, ale podle všeho co jsem o něm doposud četl, tak má mnohem nižší požadavky na HW a přesto jsou jím nabízené funkce na stejné né-li vyšší úrovni, než u PC IBM compatible.

Co můžete provádět na PC 450 MHZ oproti APPLE 450 MHZ ? Podívejte se třeba v google.com a uvidíte jak nesrovnatelně lepší je Apple.
Problém je v tom, že dominantní je PC, proto u něj zůstávám, ten samý problém je MS vs Linux, opět víme že zhruba 95% lidí má MS a proto u něj zůstanu, všude po mě vyžadují znalost Windows, proto jsem se je musel naučit.

Převrat?
Lituji, převrat nebude, zasraný skurvený Microsoft si svou obchodní genialitou udrží vždy dominantní postavení na trhu, jste slepí? Už to nejsou jen PC, Microsoft už vyrábí všechno co vás napadne, ptejme se do čeho se dnes microsoft neangažuje? Napadá mně třeba nábytek, to bude katastrova, až si za 10 let koupím skřín od Microsoftu, určitě bude vrzat a zasekávat se :-)

Takový je můj názor, pokud se ti nelíbí třeba se poser, ale je to tak, bylo to tak a bude to tak ! Věřte tomu že za pár let bude Microsoft dominovat svým postavení na trhu tolik, že vše si budeme kupovat pouze od něj, ať už hadry, skříně či cokoli jiného, to je jeho CÍL ! Ovládnout veškeré tržní segmenty !

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

37 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 16.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
TOPlist