ohlednuti-za-rokem-2006-graficke-karty-a-dalsi
Zábava Článek Ohlédnutí za rokem 2006 - grafické karty a další

Ohlédnutí za rokem 2006 - grafické karty a další | Kapitola 6

Redakce PCT

Redakce PCT

29. 12. 2006 01:00 39

Seznam kapitol

1. Ohlédnutí za rokem 2006 - grafické karty a další 2. 1. Nejlepší grafická karta roku 3. 2. Nejméně povedená karta roku 4. 3. Nejlepší trend roku 5. 4. Nejhorší trend roku 6. 5. Mobilní grafika 7. 6. Procesory
8. 7. Inovace roku 9. 8. Článek / interview roku 10. 9. Web (VGA) s nejlepším trendem vývoje 11. 10. Web (VGA) s nejhorším trendem vývoje 12. 11. Nejzajímavější řešení roku 13. 12. Rok 2006 a konzole 14. 2007

Rok 2006 přinesl v segmentu grafických karet mnoho nového, ATi a nVidia se definitivně(?) stali posledními hráči na trhu klasických grafických karet a jejich konkurenční boj se vyostřil do té míry, že pro upoutání zákazníka už přestaly dostačovat běžné i nové metody. Všichni přispěvovatelé napsali své texty nezávisle na sobě a finální text byl složen.

Reklama

Petr Štefek

Velké plus pozoruji v soustředění výrobců na výkon v oblasti mobilních zařízení. Před pár lety bylo nemyslitelné, že bychom si na notebooku "zapařili" Doom 3 či dnes oblíbený F.E.A.R. s rozumných množstvím detailů. Dnes s příchodem mobilních Radeonů  X1600 či GeForce 7600GS se nemožné stalo skutečností i na mainstreamových noteboocích. Vyzvedl bych proto právě výše dva jmenované typy grafických karet pro notebooky z hlediska poměru ceny ku výkonu. Pokud si dnes někdo pořídí notebook v hodnotě 30 tisíc korun českých už není svázán striktně pracovním využitím a bez problémů může přehrávat HD video či hrát hry.

Lukáš Fiala

Přiznám se, že notebooky a tudíž i grafické akcelerátory jim určené jdou trochu stranou mého zájmu a popravdě se o nich ani příliš nemluví, neboť se v tomto segmentu už léta neodehrálo nic převratného. Velký krok kupředu učinila bezesporu 3D grafika v zařízeních jako jsou mobilní telefony a v příštím roce tomu nebude jinak. To je asi tak vše, co bych k tomuto tématu řekl...

crux2005

nVidii sa podarilo vydať veľmi zaujímavé grafické karty pre mainstream – GeForce 7600.
Dostatočný výkon s minimálnou spotrebou, ktorý sa dá bez problémov uchladiť aj pasívne.
Dokonalá kombinácia pre vytvorenie mobilnej grafickej karty Go 7600. Majitelia notebooku s touto grafickou kartou sa nemusia obávať plynulosti modernejších hier. 

Jiří Souček

O mobilních čipech jsme toho letos příliš neslyšeli. nVidia se pro snížení spotřeby rozhodla jít cestou 80nm výroby; ATi pro některé produkty (např. řadu X1700) zvolila 90nm výrobní proces s napnutým křemíkem, který taktéž snižuje spotřebu (cca o 20-25%) a pro jiné vybrala 80nm výrobu, podobně jako nVidia. ATi ale v první polovině roku zaznamenala na poli notebooků spíš neúspěch - řada čipů R5xx, ačkoli na tom není výkonnostně špatně, je poněkud "žravější", což pro mobilní zařízení není zrovna vhodné, takže většina výrobců hledala alternativy u konkurence.

Naopak úspěch pro ATi byla koupě společnosti BitBoys na konci první poloviny roku, která otevřela dveře multimediálním čipsetům do světa mobilních telefonů, který se zdá být z finančního hlediska velice zajímavým.

nVidia učinila podobný krok (o dva měsíce dříve) koupí Hybrid Graphics. Ta sice vyšla levněji, ale "díky" následnému kroku ATi se neukázala být tou nejlepší investicí, neboť smlouvy s Nokií, o které oběma výrobcům šlo především, získali ještě BitBoys.

Tyto vlivy se teprve projeví. Rok 2006 na poli mobilních produktů je tedy ve znamení vítězství nVidie.

Swarm

Po dlouhé nadvládě firmy ATI v segmentu mobilních grafik, se konečně ke slovu víc dostává i nVidia. Proti mobilnímu Radeonu 9600/9700 a později X700 neměla nVidia žádnou použitelnou odpověď. Tyto čipy se prosadily v mnoha notebookách pro svůj vyvážený poměr výkonu, spotřeby a ceny. Díky tomu byly osazovány v notebookách většiny cenových kategorií, kde sdílená grafika nestačila. Ostatně až díky R9600 se konečně dostaly lepší 3D akcelerátory i do mainstreamových strojů a přestaly být doménou jen nejdražších modelů.

Posledním rokem a aktuální generací však nadvláda ATI končí. Nejnovější modely od ATI už nemají nižší spotřebu proti srovnatelným nVidiích. To je faktor, na který se velmi hledí. Se srovnatelnou cenou a výkonem už tak nemá ATI navrch, což se projevilo i v nabídkách většiny společností, kde už jsou modely notebooků využívající vyrovnaně čipy obou hlavních výrobců.

Obecně je nevýhodou, že dedikované grafické čipy mají příliš velkou spotřebu. Zatímco notebooky s velmi výkonnými procesory (ale sdílenou grafikou) bývají velmi tiché a s vysokou výdrží na baterie, u notebooků, kde je „výkonná“ grafická karta, hlučnost a výdrž na baterie velmi pokulhávají. Chtělo by to ve vývoji takový zvrat, jako nastal před několika lety u procesorů.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama