Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Apple: Už jenom lifestyle?
Apple: Už jenom lifestyle?
autor: Michal Rybka , publikováno 15.9.2017
Apple: Už jenom lifestyle?

Poslední keynote Apple byla pozoruhodná v tom, v jakém pořadí vyjevila inovace: Nový kampus, nové obchody, které už nejsou jen obchody, ale mění se v magická a kreativní místa setkávání a výuky, hodinky a až na konci se objevil technologicky nejrevolučnější iPhone X. Je vážně důležitější vzled obchodů než technologické koncepty a inovace?


Apple sázel vždycky na design – a v tom je konzistentní. Vždycky se snažil být jiný – a v tom je taky konzistentní. Přestože jde primárně o technologickou firmu, technologie vždy upozaďoval a kladl před ně design a svoje vlastní pojetí použitelnosti. Obrat „svoje vlastní“ označuje hlavně to, že když se Apple pro něco rozhodne, tak to taky bude a vy se buď přidáte k tleskajícímu davu – a nebo budete mít smůlu.

A taky v prezentacích neustále používají obraty „magické to či ono“ a „měníme svět“. V tom jsou taky konzistentní. Problém je v tom, že rozhodně nesdílím názor, že by jejich změna světa představovala vždy pozitivní změnu. Je konzistentní, to ano. Obvykle představuje dobrou integraci mezi hardwarem a softwarem, ale nezřídka jde o  změnu, ze které nejsou nadšení ani amatérští a ani profesionální uživatelé.

V letošním keynote se Apple pochlubil skvělými designovými prostory, což je obří projekt, na kterém se pracuje opravdu dlouho. Je stylově minimalistický a dopadl dobře, tedy tak, jak jsme všichni nepochybně čekali. Řada firem se při zařizování svého sídla ohlíží jen na cenu prostor, jiné vyžadují hlavně kontrolu nad zaměstnanci a jen bohatší technologické firmy zařizují prostory designově a s ohledem na to, aby se v nich zaměstnanci cítili příjemně. Často jsou takové prostory členité a navržené více architekty, takže vypadají poněkud splácaně, nezřídka účelově splácaně, každá místnost s jinou náladou – asi jak A. E. Poe popisoval zámek prince Prospera v Masce Červené smrti. Takové uvažování je designérům Apple cizí, dominuje snaha vše sladit. Otázkou je, co budou se sídlem dělat, až se zase posune vnímání toho, co je v designu krásné.

Apple: Už jenom lifestyle?

Podstatně více mě zaujala část, ve které se řešila nová podoba velkých obchodů Apple.

Apple: Už jenom lifestyle?

Spíš než obchody připomínají designová komunitní centra, jakési chrámy, kam uživatelé chodí obdivovat jak Apple, tak i sami sebe, protože sami sebe vnímají jako tvořivější a s větším smyslem pro krásno. Tento pocit bude nově podpořen tím, že Apple promění své velké obchody na jakousi agoru, kde se mohou lidé setkávat, chodit tam tvořit, vzdělávat se a poslouchat umělecké performance.

Apple: Už jenom lifestyle?

Připomíná mi to elitní kluby, kam si kupujete členství, abyste se ocitli v klubu stejně výlučných. Přiznám se, že koketuji s myšlenkou, jaké by to asi bylo chodit tam opruzovat s Thinkpadem, ale i když by to bylo chvíli asi vtipné, tak by to byla nakonec nuda. Důraz na komunitní význam obchodů ale ukazuje, jak Apple využívá sociální facilitaci a kultovou mentalitu k tomu, aby si budoval výjimečně loajální bázi zákazníků. Tahle část prezentace mi přišla divná.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
90 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 41Kč
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.