Apple III: nešťastný neúspěch společnosti Apple
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Apple III: nešťastný neúspěch společnosti Apple

Apple III: nešťastný neúspěch společnosti Apple | Kapitola 4

Pavel Tronner

Pavel Tronner

3. 8. 2017 03:00 3

Seznam kapitol

1. Nešťastný neúspěch firmy Apple 2. Když oddělení marketingu navrhuje počítač 3. Obrněnec 4. Zpětně (ne)kompatibilní 5. Drahý a k ničemu

V sedmdesátých letech byl svět mikropočítačů roztříštěný na spoustu malých vzájemně nekompatibilních ostrůvků rozličných značek. Když k tomu přidáte ještě celkem bezdůvodné omezení kompatibility i napříč vlastními produkty a zpackanou konstrukci, je zaděláno na průšvih, jakým byl Apple III – nástupce ikonického Apple II.

Reklama

Největší zrada ovšem spočívala v tom, co bylo výše naznačeno. V Apple prostě nevěděli, jak se vyrovnat s kompatibilitou s Apple II, a proto zvolili to asi nejhorší možné řešení. Na jedné straně po hardwarové stránce byl počítač připraven na to, aby kompatibilní byl. To v této době znamenalo především volbu osmibitového mikroprocesoru MOS6502, který byl sice nataktován na dvojnásobek oproti předchůdci, ale v této době už zastarával. Ano, objevil se i později v dalších osmibitových počítačích, ale Apple III měl být prémiovým produktem do kanceláří. Použity byly i stejné sloty, jako v Apple II, což opět znemožnilo radikální inovaci.

Kdyby však aspoň ta emulace byla dotažena k dokonalosti, mohla historie vypadat jinak. Jenže management firmy se poněkud pozdě polekal a rozhodl, že Apple III vlastně zas tak kompatibilní být nemá. Proto se emulace striktně omezila na základní konfiguraci Apple II, bez rozšiřujících grafických či jiných karet a bez rozšířené paměti. Ba dokonce, hardware Apple III byl obohacen o čipy, které onu emulaci omezovaly! A tak, ačkoliv by samozřejmě neměl být problém udělat emulační mód nejen plně kompatibilní, ale umožňující přístup k rozšířeným možnostem nového počítače, právě to se nestalo.

Problém byl v tom, že onen holý Apple II nikdo v té době v základní sestavě nepoužíval. Šlo o jedinou skutečně konfigurovatelnou platformu a uživatelé toho bohatě využívali. Většina náročnějších aplikacích na tom základu vůbec nešla spustit, případně fungovala jen omezeně. Mohlo se tak docela dobře stát, že jste prodali svůj vymazlený Apple II se všemi kartami, koupili horkou novinku Apple III a následně zjistili, že je mnohem méně použitelná.

K tomu se přidal i nedostatek softwaru. První půlrok byly k dispozici celé tři programy, které ještě ke všemu nevynikaly stabilitou.  Později se situace sice částečně zlepšila, ale opravdu jen částečně. Platforma se nikdy nemohla ani v nejmenším srovnávat v nabídce dostupných aplikací s konkurencí.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama