SteelSeries Rival 500: skvělá nejen pro MMO a MOBA. A vibruje!
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek SteelSeries Rival 500: skvělá nejen pro MMO a MOBA. A vibruje!

SteelSeries Rival 500: skvělá nejen pro MMO a MOBA. A vibruje! | Kapitola 6

Pavel Urbánek

Pavel Urbánek

29. 6. 2017 10:00 6

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Balení 3. Design a provedení 4. Tlačítka 5. Ergonomie
6. Testování 1: predikce, jitter, akcelerace 7. Testování 2: max. rychlost, latence tlačítek, odezva 8. Software 9. Závěr

SteelSeries Rival je v herním světě uznávané jméno. Rival 500 staví na ideálech svého předchůdce a přináší 15 tlačítek pro náročné hráče MOBA nebo MMO. To vše zabaleno do kvalitní konstrukce a s perfektním optickým senzorem. Co víc si přát? Možná zpětnou odezvu vibracemi? I tu Rival 500 umí! Podíváme se, k čemu je to dobré.

Reklama

Každá herní myš by měla mít takzvaný perfektní senzor. Co si pod tím představit? V podstatě jde o to, aby každý libovolný pohyb myši byl přenesen do PC přesně tak, jak se opravdu udál a ideálně bez zpoždění. Tedy, když uděláte rukou vlnovku, tak kurzor bude kopírovat přesně vaše pohyby.

Tento předpoklad se jeví jako zcela zjevný, ale realita svědčí o opaku. Většina senzorů, firmwaru nad nimi a softwaru ještě výš totiž obsahuje úmyslné i neúmyslné nedokonalosti. My rozlišujeme několik kategorií.

Nejprve se podívejme na predikci. Ta spočívá v tom, že výrobce se snaží usnadnit/vyhladit pohyb kurzoru v horizontálním, vertikální (a často i diagonálním směru). Dává to možná smysl v nějakých okrajových případech, rozhodně ne však ve hrách. Rival 500 umožňuje softwarově zapnout predikci (snad jen pro odstrašující příklad), můžete tedy srovnat výsledky s a bez predikce.

Maximální predikce
i Zdroj: PCTuning.cz
Maximální predikce

SteelSeries Rival 500: skvělá nejen pro MMO a MOBA. A vibruje!
i Zdroj: PCTuning.cz

Na testovacích malůvkách se sleduje ještě další nežádoucí jev. Jde o roztřesenost kurzoru, zejména pak při vysokých hodnotách CPI. Jitter je jev, který snižuje vaši přesnost v jemných detailech pohybu. Rival 500 dosahuje až nepochopitelných 16000 CPI, testoval jsem však 800 CPI a „pouze“ 8000 CPI. Faktem je, že při 8000 CPI jsem měl co dělat, abych spirálu vůbec nakreslil. Tyto úrovně citlivosti považuji za nepoužitelné i při 100% DPI na 4K. Výsledek každopádně nebyl špatný, i při oněch 8000 CPI nebyl jitter nějak výrazně patrný.

SteelSeries Rival 500: skvělá nejen pro MMO a MOBA. A vibruje!
i Zdroj: PCTuning.cz

Nakonec oblíbená akcelerace. Opět nechceme žádnou, jde totiž o parazitní jev, který často vzniká jak v HW, tak software (Windows). V jednoduchosti jde o to, že při se změnou rychlosti pohybu myši se mění dráha kurzoru neúměrně realitě. Může být jak pozitivní, tak negativní akcelerace ve smyslu zpomalování či zrychlování kurzoru. Obojí je špatné, zejména pak ve hrách.

SteelSeries Rival 500: skvělá nejen pro MMO a MOBA. A vibruje!
i Zdroj: PCTuning.cz

Pro měření či ověření vlastností myši jsme použili Mouse Tester v1.5. V grafech je vidět pomalý pohyb myši jedním směrem (úhlopříčně po podložce) a prudký návrat zpět. Co chceme vidět je celková suma dráhy rovna nule, nebo se jí blížící. Rival 500 vykazuje akceleraci pod hranicí přesnosti toho měření, takže vše v naprostém pořádku a to jak při 800 tak 8000 CPI. Všechna měření provádím na standardní textilní podložce (z důvodu dostatečné velikost – 90 × 45 cm).

SteelSeries Rival 500: skvělá nejen pro MMO a MOBA. A vibruje!
i Zdroj: PCTuning.cz

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama