Dirt 4 – rozbor hry a vliv nastavení detailů na výkon
Seznam kapitol
Dirt 4 je další hrou ze série rally her Dirt od Codemasters. Nový díl je velice podobný předchozímu Dirt Rally. Dokonce i nastavení detailů kopíruje stejné položky. Je i optimalizace stále stejně povedená? Na to se podíváme v rozboru. Také otestujeme jestli i zde jsou tak výrazné rozdíly v kvalitě grafiky mezi AMD a Nvidia.
Úvod
Dirt 4 je další hrou ze série závodních her Dirt od vývojářů Codemasters. Tato série je mířená spíše na rally, i když například Dirt 3 se konceptu klasické rally hry už moc nepodobal.
Naštěstí vývojáři změnili směr, kterým se vývoj ubíral a předchozí díl Dirt Rally byla čistokrevná rally hra. Dirt 4, který vychází po přibližně roce a půl, navazuje na tento úspěšný a oblíbený díl. Po stránce hratelnosti jej ještě více zdokonaluje, ale v rozboru nás samozřejmě zajímá více technická stránka hry.
Hru pohání mírně vylepšený engine – Ego Engine 4.0 (Dirt Rally běželo na verzi 3.0). Nicméně žádné velké změny nečekejte. Hra stále beží pod API DirectX 11 a efekty jsou také stejné. Dokonce i nastavení detailů zůstalo téměř nezměněno až na pár drobných odlišností. Po technické stránce jsem už hned po prvním spuštění hry nečekal žádné velké změny.
Hra je dostupná na PC přes službu Steam a vyžaduje přibližně 45 GB prostoru na disku (složka se hrou). Požadavky tedy mírně narostly, takže nejspíše narostl i herní obsah. To ale neplatí o tratích – herních prostředích, kterých je zde velmi málo. Pro klasické rally závody je zde pouze pět prostředí. To mě poněkud zklamalo. Zato se ale ještě více rozrostl výběr ve vozovém parku a také režim kariéry je zajímavější.
Poprvé jsem hru zkoušel na grafické kartě GeForce GTX 980 Ti osazené v sestavě Intel s procesorem Core i7-6700K. Po zkušenostech s Dirt Rally jsem nečekal, že by s výkonem byly nějaké problémy, a tak jsem samozřejmě nastavil vše na maximum a čekal stále stabilních 100 fps. K mému překvapení jsem se v některých částech dočkal i poklesů pod 60 fps. Jinde naopak hra běžela kolem 100 fps. Nic takového se v Dirt Rally nedělo. Grafika přitom na první pohled nevypadala nijak výrazně lépe.
Na sestavě AMD opět úřadoval limit CPU, který se projevoval vetšinou kolem 70 fps. I zde ale měla hra větší výkyvy výkonu při průjezdu různými tratěmi. Nejnižší výkon byl asi zaznamenán v lesních částech na mapě USA – Michigan. Ovšem čekalo mě i příjemné překvapení. Na Radeonu R9 290 Rally Dirt trpělo na otravný dithering. Ten jsem zde v prvních chvílích testování nezaznamenal. I tak jsem raději otestoval vyhlazování na AMD i Nvidii zvlášť. Při něm se totiž nejvíce lišila kvalita obrazu.
Dirt Rally jsem ještě testoval na 2GB GTX 670, tu pak v rozborech nahradil modernější Maxwell v podobě GTX 960 2GB. Ten již ale jak víte omezuje většinu her, a tak se stále více snažím testovat na GTX 980 Ti, která nezkresluje výkon kvůli VRAM. Po dobrých zkušenostech s Dirt Rally jsem i v Dirt 4 tedy využil jako referenční kartu na testování detailů GTX 960 – jenže to byla trochu chyba. Ačkoliv grafika hry Dirt 4 je jen mírně lepší, nároky na paměť výrazně narostly a ani zde 2GB karta nestačí. Tato karta jasně ukázala, že nároky šly výrazně nahoru.
Po prvních hodinách hraní a testovaná bylo jasné, že Dirt 4 asi nebude tak skvěle optimalizován jako jeho předchůdce. Ten běhal svižně i na maximální detaily. Zde již rozbor jednotlivých detailů bude dávat větší smysl. Hra na slabší grafické kartě opravdu neběží nijak dobře. S podobnou grafickou kartou, jako je GTX 960, se připravte na snižování detailů.