Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Konzole versus PC Master Race: Blíží se rozuzlení?
Konzole versus PC Master Race: Blíží se rozuzlení?
autor: Michal Rybka , publikováno 24.6.2017
Konzole versus PC Master Race: Blíží se rozuzlení?

Pro spoustu lidí jsou války mezi konzolisty a „PC Master Race“ otázkou vrcholné vášně. Prožil jsem spousty podobných konfliktů a klasické „PC vs. PlayStation“ bylo pouze epizodou mezi konflikty „Commodore vs Atari“, „Amiga vs. PC“, „Sega vs. Nintendo“ a další. Možná to už bude jiné, nové konzole se svým konceptem PC už značně blíží.


Architektur, které vznikly přímo s ohledem na jednoduchost vývoje, až tolik nebylo. Kdybych měl jmenovat pozitivní příklady, napadají mě procesory Motorola, které vycházely z architektur velkých systémů – Motorola 6800 byla inspirovaná DEC PDP-11. V oblasti domácích počítačů a konzolí se střídají hezké architektury s komplikovanými a jsou tam i „úkroky stranou“, jako byl například Cell pro PS3. Vývojáři ale nikdy moc nevěděli, co na ně vypadne v další generaci hardware, což byl veliký rozdíl oproti PC, kde se z kompatibility stal velmi významný faktor.

Divné je především to, že se i u konzolí ukázalo, že kompatibilita je velice důležitá – a to i v případě, kdy se řeší kompatibilita s velmi omezenou platformou. Příkladem je problém s konzolí Atari 5200 (1982), která představovala technologicky velký pokrok oproti velmi omezenému modelu Atari 2600 (1977), jenomže za cenu kompatibility. Vývojáři museli předělávat existující tituly na novou platformu, hráči, kteří měli hry pro Atari 2600, je nemohli na nové konzoli provozovat, zákazníci byli zmatení, protože „to přece bylo pro Atari“.

Až v roce 1986 se začala prodávat konzole Atari 7800, která byla s Atari 2600 zpětně kompatibilní, ale tam už zase nebyla kompatibilita příliš relevantní. Atari předvedlo lekci z toho, že i když se snažíte konzole dělat s ohledem na optimální poměr cena / vlastnosti, tak jsou tam další faktory, které nelze zcela ignorovat.

Od té doby výrobci řeší otázku zpětné kompatibility mezi generacemi konzolí, která se vrací jako bumerang. Sony PlayStation 2 (2000) bylo zpětně kompatibilní s PlayStation (1994), v podstatě obsahovalo její kompletní, byť miniaturizovaný hardware. U PlayStation 3 (2006) byla situace komplikovaná, protože rané modely byly zpětně kompatibilní, v průběhu pravidelných cyklů optimalizace hardwaru ale zpětná kompatibilita u novějších modelů zmizela. Aby nebylo legrace dosti, PS3 je stále kompatibilní s původní PlayStation, což naznačuje, že se PS3 sama zvládá emulaci původního modelu, ale u druhé generace to bez dodatečného hardwaru už nezvládne.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
77 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 31.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.