Konzole versus PC Master Race: Blíží se rozuzlení?
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Konzole versus PC Master Race: Blíží se rozuzlení?

Konzole versus PC Master Race: Blíží se rozuzlení? | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

24. 6. 2017 06:00 15

Seznam kapitol

1. Hry zadrátované do čipu 2. Doping pro konzole 3. Labutí píseň modulárních konzolí 4. O zpětné kompatibilitě
5. Domácí počítače a průšvih s akcelerátory 6. Když jsou omezení výhodou 7. Když na problémy zadělají výrobci televizí

Pro spoustu lidí jsou války mezi konzolisty a „PC Master Race“ otázkou vrcholné vášně. Prožil jsem spousty podobných konfliktů a klasické „PC vs. PlayStation“ bylo pouze epizodou mezi konflikty „Commodore vs Atari“, „Amiga vs. PC“, „Sega vs. Nintendo“ a další. Možná to už bude jiné, nové konzole se svým konceptem PC už značně blíží.

Reklama

Skutečná soutěž mezi konzolemi a počítači začala v roce 1976, kdy se objevila první konzole druhé generace, Fairchild Channel F a zároveň také první prakticky pojatý domácí počítač, Apple I. Druhá generace konzolí už měla strukturu podobnou počítačům, jádrem byl procesor a hry byly uloženy na ROM modulech.

Konstrukčně byly velice blízké například osmibitům standardu MSX (MicroSoft eXtended) – ty také podporovaly výměnné moduly, které mohly obsahovat software anebo hardware. Je to zajímavé, ale přestože původní představa u konzolí jako Atari VCS (1977) předpokládaly, že na cartridgích bude hlavně ROM, velice rychle se ukázalo, že cartridge mohou rozšířit paměť, přidat zálohovanou paměť, která podporuje savování anebo do ní dokonce přidat koprocesor.

Právě v polovině 80. let je vidět první a asi nejintenzivnější snaha o sjednocení konzolí a domácích počítačů. Vidíme velkou podobnost mezi domácími počítači a konzolemi Atari, najdeme stroje, které původně měly být počítačem a teprve později se z nich stala konzole, jako byl například pozoruhodný prototyp Nintendo NES. Minimálně v Japonsku se prodával doplňkový kit pro Nintendo Famicom, který z něj udělal počítač programovatelný v Basicu.

Podobnou cestou prošel jeho konkurent od Segy, opačnou cestou se vydal Amstrad, Atari a Commodore, kteří nabízeli konzolové verze svých osmibitů. Existovaly hybridní konzole / počítače Coleco Adam (1983) a konzoloidní počítače Commodore CDTV (1991) či Commodore CD32 (1993), které sice samy o sobě představovaly konstrukčně jasnou konzoli, ale velmi snadno se daly na plnohodnotný počítač rozšířit.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama