Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Je kreativita pro korporace nebezpečná?
Je kreativita pro korporace nebezpečná?
autor: Michal Rybka , publikováno 14.4.2017
Je kreativita pro korporace nebezpečná?

Před pár dny zbankrotovala firma MadCatz, výrobce originálních periferií. Osudnou se jí stal výlet do nejistého světa software. Před patnácti lety se stalo něco podobného, ale opačného: Microsoft masivně utlumil svoje aktivity v oblasti vývoje hardware a soustředil se na „core business“. Bylo „vzdání se bláznivin“ něco, co Microsoft zachránilo?


Experimentování s originálními a neobvyklými periferiemi, které Microsoft dělal „za pozdního Gatese“, vzalo za své poté, co byl Gates nucen odstoupit a přenechal řízení firmy podstatně konzervativnějšímu Steve Ballmerovi. Ballmer nebyl vizionář, byl to napůl šašek a motivátor říznutý chladně uvažujícím obchodníkem. Jeho Microsoft byl podstatně konzervativnější, sušší, orientovaný hlavně vývoj v oblasti softwaru – nutno podotknout s řadou blamáží, které pravděpodobně způsobily snahy replikovat jiné, podstatně více inovující výrobce.

Dnes je z hlediska hardware Microsoft poměrně nudný, stále dělá kvalitní periferie, ale jsou usedlé, spíše designové. Osobně jsem už před lety narazil na článek Microsoft Research o designu multitouch myší, podporujících gesta, z nichž se realizace dočkal jediný design, Microsoft Touch Mouse. Jde asi o nejkonzervativnější, ale možná také nejužitečnější design, který kombinuje optickou myš s touchpadem, který slouží pro snímání ovládacích gest. Myš vznikla v několika designových podobách, dnes se už neprodává.

Současná generace myší od Microsoftu je méně ergonomická a více designová. Podobně jako u Windows 8 mám pocit, že se k veslu dostala nová generace, která spíš myslí, jak skončit v The Museum of Modern Arts, než že by je trápil karpální tunel a pokřivené prsty milionů uživatelů. Ne, nic si nenalhávejme: Tohle se Microsoftu vážně stalo, stará pragmatická generace byla vyhnána bandou hlupáků, kteří prosadili „více designu a méně pochopitelnosti“ i přes negativní testy uživatelské zkušenosti.

Je kreativita pro korporace nebezpečná?

Ribbon, Windows 8, nový design hardware – to všechno ukazuje na to, že se v korporátu prosadila líbivostní klika, která nějak přesvědčila vedení o tom, že na praktičnosti nezáleží, protože Apple na praktičnost taky kašle – a jak se mu daří! Svým způsobem mají pravdu, Apple USB Mouse zvaná „puck mouse“ patří mezi nejhorším zločinům designu proti lidskosti. U periferií ale opravdu není nejchytřejší kopírovat Apple, který neváhá prosazovat horší a horší variantu zařízení, hlavně aby to na renderech vypadalo hezky.

Je kreativita pro korporace nebezpečná?

Ten, koho by měli ostatní kopírovat, jsou – alespoň u periferií – herní firmy. Spolupráce Microsoftu s Razerem přinesla Microsoft Habu, excelentní herně pracovní myš, která patří k tomu nejlepšímu, co kdy vzniklo. Mezi Bluetooth myšmi pro mobilní použití zase najdeme jen málo tak ergonomických, jako je Razer Orochi.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
84 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 39.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.