Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava DemonetizationGate aneb čí reklamy jíš, toho píseň zpívej?
DemonetizationGate aneb čí reklamy jíš, toho píseň zpívej?
autor: Michal Rybka , publikováno 7.4.2017
DemonetizationGate aneb čí reklamy jíš, toho píseň zpívej?

YouTube má problém. Na jedné straně nechal vzniknout velkému množství youtubovských hvězd díky tomu, že je nijak nereguloval a platil je z reklamy, kterou nezřídka youtubeři sami pomlouvali. Na druhou stranu se zadavatelům reklamy přestává líbit, že se jejich reklamy objevují vedle obsahu, se kterým nesouhlasí.


Noví konzumenti si musí uvědomit, že to oni jsou kritickou komponentou celého konfliktu. Podobně jako kdykoliv předtím, svět patří jim a oni budou rozhodovat o tom, jak bude vypadat. Když si nechají vymýt mozek, stane se něco strašného, jak ukázal jak komunismus, tak i fašismus. Chyba je přejímání masového uvažování, ochota nechat se programovat.

To podstatné a to poctivé, co přinesla nová média, je opravdu široký pluralismus. Dala prostor všem, od ultralevice po ultrapravici. Jakožto fanatik svobody slova s tím nemám problém, ale chápu zároveň to, že zadavatelé reklamy nevidí svobodu slova jako svůj cíl a že se hodlají zaměřovat jen směrem, který je slučitelný s jejich viděním světa. A na to mají právo, protože to celé platí.

Podívejme se tedy na příležitosti, které se tu nabízí.

Tradiční média se mohou zaměřit na to, v čem byla tradičně silná – na objektivní, kvalitně zpracované zpravodajství, nepřejímající ani státní propagandu, ani zprávy tiskových kanceláří, zaměřit se na kvalitní, hlubokou, investigativní žurnalistiku – a úplně eliminovat názorovou platformu. Můžou se stát etalonem, měřítkem objektivity, která nestraní nikomu – i když je to bude stát dominantní postavení.

DemonetizationGate aneb čí reklamy jíš, toho píseň zpívej?DemonetizationGate aneb čí reklamy jíš, toho píseň zpívej?DemonetizationGate aneb čí reklamy jíš, toho píseň zpívej?

Zdroj: tisková kancelář aneb obsah rychle a levně... NovinkyIhnedIdnes

Tradiční konzumenti mohou objevit bohatý názorový svět - a v jistém slova smyslu se propojit s o jednu až dvě generace mladší generací. Zatím mlčí – ale i oni se mohou vyslovovat vůči mladší generaci na úrovni svých zkušeností. Že je mladší nebudou poslouchat? Ale běž! Učil jsem děcka o generaci mladší, jak se střílí vzduchovkou se zrcátkem pozadu – a všichni z toho byli hotoví! Tak zvaná generační propast se dá překonat, když starší generace ukáže té mladší, že nebyli hlupáci a ani žádní sráči. 

Politici si musí uvědomit, že je mladší generace nechápe. Ti, co straší válkou, oslovují generaci, která vůbec netuší, co to je. Obecně: Když je vám přes padesát, tak vás mladší generace nechápe – a musíte se snažit, aby vás chápala. Je to těžké – ale to vy se musíte snažit, ne oni. V politice vzniká iluze, že na konci všeho snažení je slonovinová věž, kde sedí všichni ti důležití, kteří by o všem měli v klidu rozhodovat – v demokracii neexistuje větší omyl. Buď posloucháte názory lidí anebo už sami demokraty nejste. Úplně nejhorší krok je přistoupit k plošné cenzuře, což znamená, že jste se úplně rozhodli opustit svobodný svět a místo něho budujete nějakou formu více či méně osvícené totalitní utopie. Svět, kde se občané bojí mluvit, není svobodný svět.

Zadavatelé reklamy si musí uvědomit, že tu nejsou od toho, aby formovali politiku – anebo aby se nechali zneužívat zájmovými skupinami, které přes jejich peníze hodlají formovat politiku. Sami si musí definovat, co je to obsah, se kterým nesouhlasí. Je to chlápek, který testuje pistole anebo pivo? Je to youtuber, který vulgárně pomlouvá jiného youtubera v nějakém hraném dramatu? Kudy vede linie, kam jsou ochotní zajít a kam ne? Je jednoduché a levné zavěsit se k nějakému protestu, ať už je orchestrován politickými aktivisty anebo maskuje finanční zájmy. Ale je to špatné.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
106 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 42.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.