Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava DemonetizationGate aneb čí reklamy jíš, toho píseň zpívej?
DemonetizationGate aneb čí reklamy jíš, toho píseň zpívej?
autor: Michal Rybka , publikováno 7.4.2017
DemonetizationGate aneb čí reklamy jíš, toho píseň zpívej?

YouTube má problém. Na jedné straně nechal vzniknout velkému množství youtubovských hvězd díky tomu, že je nijak nereguloval a platil je z reklamy, kterou nezřídka youtubeři sami pomlouvali. Na druhou stranu se zadavatelům reklamy přestává líbit, že se jejich reklamy objevují vedle obsahu, se kterým nesouhlasí.


Tradiční média si musí uvědomit, že jejich přežití není založené na tom, že zkopou nová média do koulí. I kdyby je zpacifikovala, má před sebou celou generaci konzumentů, kteří jim tenhle kousek nikdy neodpustí. Občas si z nás dělá „pokrokový Západ“ srandu, že my na Východě víme prd – chyba, kdyby se na nás podívali, pochopí, jak dopadne režim, který začne potlačovat svobodná média ve prospěch prorežimních. Můžou donutit lidi k tomu, aby proti nim nic neříkali, ale nikdy si tím nezískají respekt a budou už jenom pro srandu. Čím víc budou na nová média útočit, tím víc se znemožní a ve svém narcismu budou připomínat novináře Richarda Thornburga ze Smrtonosné pasti 2. Takhle si u nové generace konzumentů nikdy respekt nezískají.

Tradiční konzumenti, kteří tradičním médiím stejně trochu nevěří, by měli překonat technologickou fobii a vyslovovat se víc k novému obsahu, ať už nesouhlasně anebo souhlasně. Jejich náhled na věci je cenný – nikdy nezapomenu na bulvárně pojatou televizní reportáž, kdy se důchodců ptali, co si myslí o nápisu „Důchodci do plynu“ na nějaké zdi – a jeden starý pán jim vysvětlil, že od doby, kdy v koncentráku přežil jenom proto, že esesákovi došla v kvéru munice, se takovým nápisům jenom směje. To usadilo zdánlivé, uměle vytvořené drama do kontextu, který je proměnil na pouhý mizerný vtip. (Takové věci se nedají vymyslet! Takoví chlapi si u vás získají okamžitě respekt!)

Politikům musí dojít to, že jejich uctívaná mainstreamová a veřejnoprávní média nejsou Zlaté tele, že musí komunikovat i s mladší generací a musí ji poslouchat. Že tradiční novináři nejsou bohové, že o nich stejně nebudou říkat to, co si politici přejí – a že je nemůžou pouze ignorovat, ale že politici musí hledat přímé kanály, kde budou publiku sami říkat to, co si myslí. A že to nesmí být natisíckrát vymáčené prázdné fráze, ale něco, co mladší generace pochopí. Jinak dopadnou jako ČSSD na YouTube.

Nová média musí pochopit, že jsou potenciální mocnost, pokud to nepodělají. Zatím vedla svoji platformu jako správce školní družiny, kterému bylo jedno, jestli se chovanci zabíjejí, hlavně když splachuje záchod a v koupelně teče teplá voda. Musí si uvědomit, že musí nastavit pravidla ne podle jiných, ale podle sebe, aby nastavila správnou balanc mezi zájmem inzerentů, požadavky společnosti a zájmy tvůrců. To oni jsou pověstným závažím Pravdy, perem bohyně Maat, které se nesmí klanět ani na stranu views, ani požadavkům zadavatelů reklamy, ale musí se přiměřeně, ale rozumně postavit na jednu anebo na druhou stranu. Nejsou na to připraveni, ale musí do toho jít a musí to nějak zvládnout.

Tvůrci si musí uvědomit, že i když postavili nová média na nohy, tak se nemohou zříkat své odpovědnosti. Rostli lavinovitě, nevybíravě, bez ohledu nalevo i napravo, ale ignorovali to, že to musí mít nějakou inteligenci i zodpovědnost. Řada tvůrců doplácí na to, že se rozhodli vsadit na formu, ale ne na obsah. To může procházet pouze do doby, dokud jsou nová média irelevantní, pak se to vrátí.

Naším nejnovějším případem je Petr Jelínek aka Pstruh, který byl odsouzen ve sporu s šamankou, kterou urazil. Nesouhlasím s formou jeho kritiky, souhlasím s jejím obsahem. Jeho kritika je zcela na místě, požadavky šamanky na odškodné jsou nehorázné, doufám, že se Pstruh odvolá. Nesouhlasím s formou komentářů, kterou se do svých oponentů naváží, ale problém je jenom ve formě, kterou si zvolil. Tohle se musí změnit, to není dlouhodobě udržitelné.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
106 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 42.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.