Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava DemonetizationGate aneb čí reklamy jíš, toho píseň zpívej?
DemonetizationGate aneb čí reklamy jíš, toho píseň zpívej?
autor: Michal Rybka , publikováno 7.4.2017
DemonetizationGate aneb čí reklamy jíš, toho píseň zpívej?

YouTube má problém. Na jedné straně nechal vzniknout velkému množství youtubovských hvězd díky tomu, že je nijak nereguloval a platil je z reklamy, kterou nezřídka youtubeři sami pomlouvali. Na druhou stranu se zadavatelům reklamy přestává líbit, že se jejich reklamy objevují vedle obsahu, se kterým nesouhlasí.


Tradiční média ví, že i kdyby čert na koze jezdil, nesmí u politika nikdy převážit názor, že jsou nová média relevantnější, protože to by ta tradiční přišla o všechny dosavadní výhody. Obvykle se snaží nová média koupit (viz vlna nákupu internetových médií kolem roku 2000), protože už teď ale nemají peníze, nezbývá, než nová média zastrašit anebo politiky přesvědčit, že jsou to jejich nepřátelé. Je důležité, aby udržovali pocit, že jsou důležití, i když jsou z hlediska prognóz spíše zoufalí.

Vsuvka: Slyšeli jste někdy pojem derivace? Je to důležitý pojem, který popisuje velmi dobře prognózy. Derivace v podstatě sleduje změnu růstu funkce – a pokud je ve funkci nějaký trend, tak vás upozorňuje na změnu trendu. A to je strašně důležitá věc: Rostete, ale váš růst už neroste, což je varovné. Rostete, ale váš růst už klesá, což je více než varovné. S tím, jak se váš růst zastavuje, začnete tušit propast, kterou máte pod sebou. To samé platí i v případě pádu – a i ta tradiční média, jejichž reprezentanti donedávna pojem derivace nechápali, už mu začínají rozumět.

Tradiční média panikaří, protože ví, že jsou relevantní v zásadě jenom proto, že se publikum nových médií nezabývá jejich okruhy otázek a problémů. To je jejich poslední bašta – a opravdu je děsí, když se nová média začínají blížit k politice, to by se mohlo ukázat, že tradiční názorové autority, jako je Martin Fendrych, mají více než schopné protipóly v komentátorech, jako je Sargon of Akkad. Naši mladí youtuberští hrdinové se k poznání, že se mohou přiblížit k politice a získat tím ještě větší relevanci, ani nepropracovali: Jejich zmařená příležitost.

Úkolem tradičních médií je to, aby se to nikdy nestalo a aby se jich politici nikdy nepřestali bát, protože opravdu hrozí, že by je začali považovat za irelevantní a odepsali je. To zatím nehrozí, protože tu stále máme loajální, ale stárnoucí a mizející strato, které si myslí, že noviny, rozhlas a televize jsou důležité, což je iluze, která se s propagací vysokorychlostního internetu vypařuje.

Problém tradičních médií je hlavně demografický: Tradiční konzumenti vymírají a místo nich nastupují noví, které neumí oslovit. Zkoušejí proto všechno možné, od tradičního vzdělávacího přístupu k absolutním bizarnostem, jako byl neuvěřitelně stupidní pořad DVA³ na České televizi, jakási podivná fraška parodující YouTube na tradičním médiu: Pro dospělého to byl naprosto bizarní případ, pro mladého diváka nepochopitelný cringe, pořad pro mladé, který vymýšleli důchodci. Tohle nefunguje, stejně jako nefungovali Aliho Parťáci, z tradičního média médium nové prostě udělat nejde.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
106 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 42.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.