Virtuální realita v křesle: závodníkem, pilotem či střelcem | Kapitola 3
Seznam kapitol
Nedávno jsem vám představil hry a pár aplikací, které, až na výjimky, naplno využívají virtuální realitu s pohybovými ovladači. Na základě diskuze jsem vyslyšel vaše přání v komentářích a více se zaměřil i na hry nabízející seated experience, tedy hraní v sedě, které také skýtá nemalou porci zábavy.
Vesmírný wave shooter – Eve: Gunjack
Na počátcích počítačového a konzolového hraní existovalo pár opravdu výrazných značek, které se hráčům i nehráčům zapsaly do paměti. Vedle populárního pongu, pac-mana, galagy a donkey konga má své místo v síni slávy taky geniální vesmírná střílečka Space invaders. Vlastně to byla jedna z prvních, ne-li první wave shooter hra.
Situace se ale od doby osmdesátých let výrazně změnila a s příchodem virtuální reality vznikly i všemožné mutace vesmírných stříleček. Jednou z nejzajímavějších je právě Eve: Gunjack. V ní se chopíte role člena posádky těžařské lodi, která se snaží bránit nalezené vesmírné nerostné bohatství a vlastně i samu sebe před nájezdy obrovské armády vesmírných pirátů. Usednete tedy do zdánlivě jediné střelné věže a vašim úkolem je sestřelit vše, co znamená ohrožení. Krom pirátů i letící asteroidy.
První levely jsou brnkačka, uspějete prakticky na první pokus a s maximálním možným počtem bodů. Se zvyšováním obtížnosti však přilétají i nové typy nepřátel, se kterými končí pohoda a začíná ten pravý souboj o přežití. Krom klasických kluzáků se musíte časem vypořádat s kamikadze kluzáky, „letadlovými“ loděmi a loděmi vybavenými štíty, případně útočnými raketami. Vlastnostmi běžných jednotek se časem stává neviditelnost a přemisťování pomocí warpového pohonu. Jiné zase umí vyřadit z činnosti váš HUD, případně vám rovnou sestřelí elektronické systémy, které pro funkci věže musíte znovu nahodit.
Krom klasických kanónů vám s likvidací pomůžou také cenné power-upy, s jejichž pomocí můžete opravit loď, likvidovat nepřátele pomocí naváděných raket nebo laserového paprsku, případně cluster bomby, která zabije vše v okolí. Za zmínku stojí také plazmové pole, ve kterém se nepřátelské jednotky zpomalí, respektive téměř znehybní. Po vyhraném souboji s větším plavidlem dostanete kus jeho armoru, jenž pirátům situaci opět o něco zkomplikuje.
Celé ovládání hry je plně intuitivní. Zaměřujete pohybem hlavy, chcete-li rozhlížením. Zaměřovač stále zůstává ve středu obrazovky. Kanóny musíte často přebíjet, jinak si na vás nepřátelské jednotky smlsnou. Power-upy aktivujete zvláštním tlačítkem.
Grafika hry je perfektní. Sedíte v parádně udělané střelecké věži, vidíte své ruce, tělo a z kukaně máte dokonalý přehled o všem, co se ve vesmíru mihne. Celý vesmír, lodě i exploze vypadají naprosto uvěřitelně, což vás v kombinaci s akcí a vtažením do děje donutí zapomenout na limity headsetu, jakými jsou zorný úhel a pixelová mřížka. Totéž se dá říci i o hudebním doprovodu, který perfektně podbarvuje atmosféru vesmírného boje.
Hra odstartovala před rokem a byla k dispozici pouze na Oculus store – už jen tento fakt svědčí o jejích kvalitách. Jakmile vypršela její exkluzivita, dorazila na pulty obchodu Steam a díky tomu byla oficiálně zpřístupněna hráčům s helmou HTC Vive. Kromě toho získala i podporu hraní s pohybovými ovladači, které v případě absence gamepadu ve vašem herním portfoliu můžete také využít. S cenovkou 10 eur se navíc pro fandy VR jedná o jasnou koupi.