Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Média se v budoucnosti změní. Jak mohou přežít?
Média se v budoucnosti změní. Jak mohou přežít?
autor: Michal Rybka , publikováno 10.3.2017
Média se v budoucnosti změní. Jak mohou přežít?

Kauza The Wall Street Journal Gate – anebo PewDiePieGate, jak se nazývá častěji – stále probíhá. Na Bena Fritze se podařilo z jeho Twitteru vyhrabat řadu rasistických vtipů a zatímco si on stěžuje na těžký osud bojovníka proti antisemitismu, objevila se petice za jeho vyhazov z WSJ ze stejných důvodů, které uváděl proti PewDiePieovi.


K tomu přichází adblockery. Tahle technologie je tu dávno, šíří se – leč jak jsem zvěděl z Business Insideru, problémy s adblockery se rychle vyřeší, protože s adblockery lze bojovat. Bohužel většina médií, která blokuje adblockery, záhy zjistí, že právě postavili další paywall. Je o něco slabší, než klasický paywall, žádá „jen“ o výjimku – ale logika konzumenta je stejná: Pokud najde srovnatelnou alternativu k webu, který mu brání v přístupu, půjde tam. Jde jen o rafinovanější formu sebevraždy, za kterou si média můžou sama, protože mohla žádat po inzerentech neintruzivní reklamu, ale neudělala to. Animované příšernosti, blokující většinu obrazovky a články rozsekané na jednotlivé odstavce obalené reklamou donutily čtenáře nainstalovat adblock – a pokud zablokujete i ten, ztratili jste čtenáře.

Média jsou stále zoufalejší a tak vymýšlí čím dál skandálnější titulky, aby nalákali lidi za paywall. Business Insider mi několikrát denně spamuje email s tím, že má super duper deal, kde se za předplatné dozvím nejtajnější informace v dějinách, ale už jenom dnes, protože mi jenom kvůli mým krásným očím protáhli deadline na předplatné. WSJ na to šel s obviněním PewDiePie z antisemitismu – a to je surová pravda o tak zvané kauze PewDiePie. Jde o umělý konstrukt, který měl dokázat relevanci tradičních médií a nalákat nové čtenáře, ale kompletně backfiroval. Každý, kdo dokáže racionálně srovnat bulvární článek proti PewDiePie s realitou a uvědomí si rozsah lží a manipulace WSJ, se musí logicky zeptat, zda takhle lživému médiu může věřit u zpráv, které stojí za jeho investičním rozhodováním.

Tím, že WSJ překročil hranici bulváru – a neomluvil se za tenhle kolaps – se stal irelevantním. Teď už klidně mohou jmenovat šéfredaktorem Pavla Novotného, který umí skvěle hledat skandální témata, ale těžko se mohou tvářit jako relevantní, faktické a zodpovědné médium. Stejně zoufalé kroky se ale dějí i u nás, například iDnes nás láká na zakoupení předplatného bizarními titulky jako „Proč muži vymřou“ s podtitulkem „Za úpadkem mužnosti je genetika. Blíží se doba, kdy na světě žádní nebudou.“ Tak za prvé nemusíte mít moc velkou inteligenci a znalosti biologie na to, abyste chápali rozdíl mezi „mužem“ a „mužností“ a taky aby vám došlo, že ani úpadek mužnosti nepovede k vymizení samců. Je to čistý clickbait  – a další tragédie pro tradiční novinařinu.

Média se v budoucnosti změní. Jak mohou přežít?

Hlídací pes demokracie se změnil v potulného voříška, který vám olíže ruku ve víře, že když předvede opravdu povedený kousek, tak mu dáte něco k snědku. To je surová realita dnešních médií, která udělala tu zásadní chybu a nenechala se prohlásit za „médium veřejné služby“ a efektivně se nechat platit ze zákona definovanou daní. Pravdou je, že nepotřebujeme „médium veřejné služby“, které slouží jen establishmentu, který nad ním drží ochrannou ruku a vylučuje ho ze soutěže o přežití. Pravdou také je, že směřování médií k bulváru je šílené, protože nová média jsou už sama o sobě superbulvár.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
130 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 62.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.