Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Média se v budoucnosti změní. Jak mohou přežít?
Média se v budoucnosti změní. Jak mohou přežít?
autor: Michal Rybka , publikováno 10.3.2017
Média se v budoucnosti změní. Jak mohou přežít?

Kauza The Wall Street Journal Gate – anebo PewDiePieGate, jak se nazývá častěji – stále probíhá. Na Bena Fritze se podařilo z jeho Twitteru vyhrabat řadu rasistických vtipů a zatímco si on stěžuje na těžký osud bojovníka proti antisemitismu, objevila se petice za jeho vyhazov z WSJ ze stejných důvodů, které uváděl proti PewDiePieovi.


Přeliv peněz, který by umožnil vzestup malých internetových médií, se nekonal, ale pohyb sám vyděsil mediální domy dost na to, aby začaly internetové projekty skupovat, protože si uvědomili, že jim ujíždí vlak. Problém je v tom, že model individuální partyzánské internetové novinařiny se neslučoval s klasickými mediálními korporacemi, které navíc zjistily, že to ani zdaleka nevynáší to, co si od toho slibovaly a tak se rozhodly projekty konsolidovat. To znamená, že pročistily jak staré, tak i nové redakce a sjednotily jak obsah, tak i nabídku reklamy.

Problém je v tom, že internet nejsou noviny, internet je mnohem těkavější. Internet nemá hranice, pokud se neaplikují zcela umělá regionální omezení, můžete odebírat informace odkudkoliv. Internetové prostředí je mnohem darwinističtější – nejste omezeni na média dostupná ve svém regionu, můžete přistupovat k informacím odkudkoliv. Tvrdá soutěž znamená, že pokud nejste spokojeni například s českými ekonomickými či technologickými zprávami, klidně přejdete na německé anebo americké. Internet doslova konfrontoval všechna média světa, čímž narušil status quo minimálně u jazykově vybavených konzumentů.

Pád regionality znamená, že můžete odebírat ty nejlevnější, anebo podle svého názoru nejlepší informace odkudkoliv. Pro klasická média není nic děsivějšího, protože jsou najednou konfrontována s masivní konkurencí jak jiných tradičních médií, tak i nových médií, což jim eroduje čtenářskou základnu. Ukazuje se, jak neuvěřitelně umělé je omezování regionální dostupnosti, které je tu jenom od toho, aby optimalizovalo výnosy mediálních domů. Proto mě vždy pobaví „problémy třetího světa“, jako že ta či ona televize není nově dostupná v té či oné zemi. Koho to zajímá?

Tradiční média dlouhou dobu žila v tom, že jsou lepší a exkluzivní a tím pádem vždy dosáhnou na peníze. Jenomže aby nebylo dost problémů s volnou soutěží, vstoupili do toho hráči, kteří jsou mnohem levnější anebo zcela zdarma. Když přepočítáte, kolik mají za svá views youtubeři, je to zlomek toho, co stojí klasický novinář. Řada bloggerů vytváří obsah úplně zadarmo.

Vrcholem vtipu je to, že tradiční média podporovala bloggery ve víře, že získala generátor obsahu zdarma. iDnes dlouhou dobu organizoval extrémně bizarní akci, kdy pozval ty nejlepší generátory článků zdarma jednou ročně na večeři, což pro něj muselo znamenat historicky nejmenší výdaj na normostranu.

Vedlo to nicméně k tomu, že někteří bloggeři si uvědomili, že jsou vlastně hodně populární a čtenáři zjistili, že místo novin jim stačí blog.

Média se v budoucnosti změní. Jak mohou přežít?

Problém, který mediálním expertům unikal, je v tom, že diváci a čtenáři nemají nafukovací čas, ale že ho alokují tam, kde jim to přijde nejužitečnější anebo nejzábavnější. Tak zvaný pád čtenosti a sledovanosti byl ve skutečnosti pouze přesunem zájmu k novým médiím, ať už to jsou blogy, tweety a nebo youtubovská videa. Pokud vás zajímá Václav Klaus mladší, Ladislav Větvička anebo Markéta Šichtářová, začnete sledovat je, ne nutně původní bloggeronosné médium. To má práci navíc s tím, že řada bloggerů píše i věci, které se vždy ideologicky nehodí – a to celé je naopak něco stojí na provozu infrastruktury. Tradiční média si ve snaze ušetřit na autorech vypěstovala svoji vlastní konkurenci.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
130 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 62.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.