Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava HTC Vive – Nejlepší set pro Virtuální Realitu na trhu
HTC Vive – Nejlepší set pro Virtuální Realitu na trhu
autor: Z. Obermaier , publikováno 6.3.2017
HTC Vive – Nejlepší set pro Virtuální Realitu na trhu

Na trhu jsou dnes tři použitelná VR řešení. Vyzkoušel jsem Oculus Rift, Playstation VR i HTC Vive. Poslední jmenovaný je absolutně nejlepší ve všech směrech. Co vše vám nabídne? A má už dnes cenu investovat do VR, nebo ještě nenadešel čas, a je dobré počkat? Odpověď není snadná, efektní VR ale opravdu je.


Závěr

HTC Vive – Nejlepší set pro Virtuální Realitu na trhu

Začněme pozitivy. Pokud už jste někdy VR zkusili anebo viděli alespoň videa z nějaké prezentace, tak asi už víte nebo tušíte, jaké to je. Upřímně, je to opravdu zábava, i když fyzicky krapet náročná. Váš mozek si musí na tento způsob vnímání obrazu zvyknout, a u náročných stříleček v prostoru se skutečně zapotíte. Mně osobně nejvíce vadí, že i drobný posun HMD znamená rozostření obrazu, tedy musíte neustále dolaďovat HMD na hlavě. Hry jsou ale bomba, pomineme-li nízké rozlišení s detaily a necháme se vtáhnout do děje, je to dech beroucí zážitek. Každý den mám nutkání si něco zahrát, neboli zastřílet nebo zasekat mečem. Je to dosti návykové. Jsou ale také hry, které jsem ihned odinstaloval, byly nudné. Také videa a různé hříčky a puzzle hry jsou skvělé, a budete se u nich královsky bavit.

Negativ je ale celkem dost, nejdříve ty technické. Nechápu proč mám pět napájecích adaptérů, které musí být v zásuvkách. Nestačil by jen jeden + dlouhý napájecí kabely k prostorovým čidlům? Já bych to uvítal. Ovladače také napájím kabelem z PC, nepotřebuji adaptéry (dva). HMD je při dlouhém používání těžký, Oculus je lehčí a to se počítá. Také kabel, který vám jde z „hlavy“, je peklo. I když je dlouhý, někdy nestačí a hlavně se neustále motá pod nohy. Až bude časem bezdrátový HMD + baterie na zádech, bude to hned volnější zážitek.

Není potřeba bát se hardwarových nároků, postačí i základní počítač s běžným CPU a výkonnější grafikou. Dle měření jako ideální vypadá vše od GeForce GTX 1070 a výše, ale i s GTX 1060 6GB nebo RX 480 si zahrajete dobře. Já otestoval i stařičkou GTX 980 a bez jediného problému. Je ale jasné, že čím výkonnější HW, tím lepší a větší rezerva pro další generace HMD.

Závěrečný odstavec patří negativům technologickým a obsahu. Největší bolístkou je displej. I když rozlišení displeje není dostatečné, není to největší problém, tím je OLED panel takhle blízko očí. Vidíte každý pixel, což je rušivé. Chtělo by to displeje s jemnějším rastrem. Až bude k dispozici displej s těmito vlastnostmi (třeba 8K), stane se z Japonska zcela mrtvá civilizace, všichni budou žít už jen ve svých HMD. Ta doba je ale daleko, jelikož ani grafiky na to nejsou dost výkonné. V této podobě je Vive dobrým začátkem a pro hraní slouží dobře.

Poslední věcí je cena, která je vysoká, hlavně k ní nutno připočíst dražší počítač. Proti levnějším řešením (PSVR, Oculus) ale Vive nabízí výrazně lepší zážitek.

HTC Vive – Nejlepší set pro Virtuální Realitu na trhu

Za poskytnutí setu děkujeme Alza.cz

HTC Vive – Nejlepší set pro Virtuální Realitu na trhu



Tagy: VR  Virtual Reality  virtuální realita  HTC Vive  VR Steam  Oculus Rift  Playstation 4 VR   


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
6.3.2017 07:35:04   37.188.147.xxx 771
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
6.3.2017 07:46:16   31.30.4.xxx 262
Řekl bych že článek je v cajku. +0,50Kč
6.3.2017 11:04:35   90.183.112.xxx 110
Mas recht. Precetl jsem si to a jako by se OBR zklidnil, nebo to psal nekdo jiny ;-) Kazdopadne se ti OBRe v tomto pripade OMLOUVAM! Skvely clanek. Hlavne me prekvapilo, ze na nejaky seriozni hrani AAA titulu ve VR je potreba aspon GTX980/1070. Takze pockam par let, nez samotne VR a tyhle karty spadnou aspon na polovinu... Do te doby snad vyjdou i nejaky zajimavy tituly a remaky soucasnych pecek...
6.3.2017 07:48:12   78.157.167.xxx 63
HTC Vive jsme zkoušeli u kamaráda. Na chvíli dobré, ale u her raději ležím, takže nekupuji.
Trochu mi vadilo to, že se zbraně nepřirozeně třepají. To by ještě mohli doladit a pak samozřejmě ten jemnější rastr displeje.
6.3.2017 08:00:45   194.39.218.xxx 151
Pro doplnění recenze: Měl jsem možnost otestovat Oculus Rift na bojovém leteckém (skoro ) simulátoru WarThunder. Tedy v prostředí, které je podobně jako zmiňovaný Project Cars pro podobné zážitky optimální.
Tedy on je to opravdu hezký zážitek, člověk si po nasazení řekne: "Wau!". Máte chuť se chytit okraje kokpitu, ohmatat jednotlivé přístroje a ovladače. Jenže po pár minutách se ten Wau-efekt vytratí a člověk si začne všímat nedokonalostí. Obraz není dokonale ostrý na všech místech, po stranách to není optimální a působilo to na mě rušivě. Hmotnost celého zařízení je také cítit, ale více nepříjemná je latence celého systému při rozhlížení. To, co je trochu cítit na IR polohovacích systémech (Track IR), tak se tady pocitově projeví dvojnásobně. Ale co je zdaleka nejhorší a co ostatně zmiňuje i Zdeněk ve své recenzi: Ty displeje jsou prostě příliš slabé. Na první pohled se nám rozlišení může zdát více než dostatečné, ale opak je pravdou. Přechody mezi pixely jsou kruté a celé to na mě působilo jako bych se (bez přehánění) vrátil do rozlišení 320*240. No dobře, možná 640*480, ale více určitě ne. Ještě více než v dřevních dobách jsem ale vnímal "síť" pixelů, tedy jejich "černé" okraje. To na monitoru člověk nevnímá vůbec, nebo skoro vůbec. Na telefonu to samé, ale u displeje vzdáleného jen nějaký ten centimetr od oka, který je navíc upraven čočkou, je to znát ohromně. Pokud je člověk zvyklý navíc na nějaké to bojování a schopnost rozlišit na nějakou vzdálenost nepřítele, tak tady je úplně v háji. Tam, kde na klasickém monitoru rozeznáte nepřátelskou stíhačku na 5 km, tak tady ji spolehlivě zachytíte na 1 km. Jasně, ten pohled přes křídlo do prostoru je super, ale na bojové létání to zatím určitě není.

To píšu hlavně proto, aby nějaký zámožný letecký nadšenec nerozbil prasátko a pak to jen (jako raritu) neukazoval návštěvám :-). Když si to chcete vyzkoušet na letadlech, tak v pražských Holešovicích partička nadšenců zprovoznila maketu kokpitu Bf 109, ve kterém právě na WarThunderu můžete VR vyzkoušet. Odnesete si zážitek i vědomí, že dova VR v leteckých simulátorech ještě nenastala :-)
7.3.2017 07:15:17   178.40.31.xxx 10
Popisal by som to ako pozerať na 50" Full HD televizor s 30cm, každy pixel vidieť pekne detailne. Chce to aspon 4K na oko. Ostrosť +-2 dioptrie tu je tiež čo zlepšovať. Keď sa doladia tieto chybičky, tak to bude pecka!
6.3.2017 10:02:38   37.220.35.xxx 32
Myslím, že jedinou šanci má VR aktuálně pouze čistě ve formě helmy pro uživatele sedícího ve virtuálním kokpitu (automobilové, letecké, vesmírné simulace). I tam bude problém s dohledovou vzdáleností vzhledem k nízkému rozlišení a interpolaci. Jinak to shodí ergonomické problémy a stále dobíhající technologie - každopádně mě láká vyzkoušet RE VII, to si ujít nenechám.
6.3.2017 10:19:24   49.213.19.xxx 320
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
6.3.2017 10:57:15   62.77.119.xxx 32
V seznamu her trestuhodně chybí právě simulátory, které jsou pro začátečníky ideální - není třeba dělat místo v bytě a přitom to mají nejlépe odladěné.

Doporučil bych třeba Elite: Dangerous, byť mnozí doporučují nějaký software (Chaperone Tool pro supersampling) na ostřejší text. Ale jinak jde asi o nejlepší ukázku schopností VR.
6.3.2017 11:26:49   78.157.167.xxx 51
Já provozuji VR tak, že hraju jenom v noci (v zimě k dispozici 16h) a svítí mi v pokoji jenom monitor, takže nic jiného nevnímá a jsem ponořen plně do hry, takže se citím, jako bych tam opavdu byl.;) Uplně mi to ke spokojenosti stačí.
Jo a noc je zadarmo, takže to mám zadarmo.
6.3.2017 12:08:20   37.48.8.xxx 00
Kamo a da se na tom parit strilecky nebo strategie...Dotaz..Moc jsem se o to zatim nezajimal...
6.3.2017 13:07:01   194.228.197.xxx 53
Musím nesouhlasit s poslední větou. Potřeba není jemnější rastr, ale jiné technologické zpracování obrazovek. To, co se tam zobrazuje blbě, totiž není pixel jako takový, ale jeho rámeček.
Smysl tedy bude mít, pokud se obrazovky budou dělat jinak - ideálně dvouvrstvé, kdy sudé pixely a liché pixely budou každý v jiné vrstvě a budou se mírně překrývat. Dosáhne se tím "jpegového" vyššího rozlišení, ale hlavně zmizí ta debilní mřížka, která je optikou zazoomována pěkně ostře do oka.
Potom by měl v pohodě stačit i 2xFHD obraz. Pokud se tu objeví nějaký škarohlíd, který bude chtít pracovat ve VR s Wordem, ať si nechá zajít chuť. Vsadím se že k bruslení na ledě taky nepoužívá kolečkové brusle.
6.3.2017 14:34:25   91.217.97.xxx 10
Určitě bych přidal z záporům VR a zvláštní zkušenosti HTC VIVE zahřívání. Po delším používání se začnete potit a to se ani nemusíte pohnout :-). Známí co se víc potí vydržel jen pár minut.

Dál tu nebyl zmíněný nejlepší přehrávač pro VR a HTC VIVE. Simple VR Video Player.
Oproti ostatním je vyvíjen pro ovládání přes ovladače. Kdo někdy zkusil už jiný nezapne. Protože ovládání přes myš, když máte na nose VR brýle není nic pohodlného.
6.3.2017 17:46:35   192.168.0.xxx 00
..dojem, že jde Skyrim SE rozchodit pod VR též. Může být dosti hustý zážitek. Akorát ten výkon potřebný na udržení 45 FPS bude bohužel taky drsný..

VR je dost jako 4K, chce to prostě ještě víc výkonu než máme.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

88 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 38.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.