Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava The Wall Street Journal Gate: PewDiePie a pád tradičních médií
The Wall Street Journal Gate: PewDiePie a pád tradičních médií
autor: Michal Rybka , publikováno 24.2.2017
The Wall Street Journal Gate: PewDiePie a pád tradičních médií

Poslední týden se řeší tak zvaná kauza kolem youtubera PewDiePie. Tři stateční novináři z The Wall Street Journalu prošli jeho videa a odhalili, že blonďatý švédský komik je ve skutečnosti antisemita a nacista. Kvůli tomu přišel o vlastní pořad na YouTube a Disney s ním ukončil spolupráci. Skandál ale není na jeho straně, ale na straně WSJ.


Mainstreamová média prošla složitým vývojem. Za jejich absolutní vrchol považuji kauzu Watergate (1972), kde Carl Bernstein a Bob Woodward z The Washington Post začali rozkrývat skandál kolem Richarda Nixona, který skončil jeho abdikací. Vznikl o tom taktéž skvělý film All The President's Men (1976), který ukazuje sílu investigativní žunalistiky – ale spojené také s novinářskou zodpovědností. Víceméně celý film popisuje snahu ověřovat a hledat zdroje, je to tour de force kvalitní žurnalistiky.

The Wall Street Journal Gate je antitezí Watergate – tři novináři, hnaní potřebou získat čtenost, se pustí do lovu na komika, který si dělá svoji tvorbu sám – v pokusu dokázat sílu „starých médií“. Odporným, manipulativním, doslova komunistickým způsobem sestříhají jeho tvorbu a udělají z něj nepřítele společnosti.

Víte co, WSJ? První krok jste vyhráli, Kjellberg zpanikařil a udělal daná videa soukromá. Zatím se vás lekl, protože racionálně nezhodnotil poměr sil – úplně stejně, jako vy jste nezhodnotili poměr sil. Jenomže pak přišel Sargon of Akkad a protože má střízlivý odstup, zhodnotil situaci racionálně. Opět opakuji: Podívejte se na jeho video The Enemy of the People.

Tradiční média umírají – a umírají o to rychleji, čím více se schovávají za paywally. I velká tradiční média se začínají obracet k bulvárním postupům a hledají skandál tam, kde není. Pokud chtěl WSJ hledat fašismus, najde ho na mnoha místech – ale ne u PewDiePie. Kjellbergův humor je sice stupidní a na míle vzdálený například South Parku, ale je to humor. Když ho nevydýcháte, nedívejte se na něj, na South Park se taky každý nedívá.

To, o co se pokusili „Tři mušketýři“ z WSJ, byla jasná likvidace. Úkol zněl jasně: Ten týpek na YouTube nesmí projít. Nesmí se stát, že etablované staleté mediální organizace překonal někdo, kdo sedí sám před kamerou a mele si do ní co ho napadne. Musíme ho zničit.

Ale začíná se ukazovat, že to nebude tak jednoduché. Nepozorována médii, rozrostla se YouTube komunita nejen o nové generace hloupých tvůrců, kteří hledají „to nejnižší možné dno“, ale vyrostly tam zajímavé kanály, z nichž některé jsou opravdu brilantní a respektováníhodné. Možná jsou zatím malé, ale – nikdy nevíte, kde přijde synergie. Jednoho dne se setkají velice populární kanály s těmi opravdu inteligentními. A pak přijde katastrofa pro tradiční média, protože nová média definitivně dospějí.

Už to začíná: PewDiePie prý začal odebírat kanál Sargon of Akkad.

 

PS.: Rozčiluje vás stejně jako mě, kam The Wall Street Journal padl? Naštěstí žijeme v dobách internetu a můžeme se s nimi podělit o naše názory. Podívejte se na všechna videa, udělejte si vlastní názor, a pokud se chcete s The Wall Street Journal podělit o názor na jejich zaměstnance Rolfe Winklera, Jack Niciase a Bena Fritze, můžete jim ho napsat na email wsj.ltrs@wsj.com



Tagy: pewdiepie  youtube  youtubeři  noviny  zprávy  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
24.2.2017 11:41:15   212.79.106.xxx 1494
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
5.3.2017 03:22:12   89.102.65.xxx 46
Naprostý souhlas. Mainstream je to, co sleduje/poslouchá většina, bez ohledu na to, jestli to je papír nebo digitální medium. I když se to asi zastáncům "alternativních" médií nebude líbit, tato média se nenápadně transformovala do mainstreamu (byť sledovanému převážně mladší generací, která se na tvarování společnosti zatím odmítá podílet - nízká účast ve volbách, menšinové zastoupení v businessu). Ale beru to tak, že "mainsramová" média jsou sledována více lidmi, kteří rozhodují o běhu společnosti (lidé 40+), přestože nutně již nemusí tvořit většinu společnosti.
Rybkovy články sleduji už dvacet let. V mnohém s ním souhlasím, v mnohém mne něčemu novému přiučí. Ale články, které mají vztah ke světovému pořádku, Velkému bratru a "mainstreamovým médiím" se mu, dle mého názoru, nedaří. Vysvětlím proč je to případ tohoto článku, do rozboru ostatních se pouštět nebudu.
Ačkoli mohu uvěřit tomu, že většina youtuberů dělá svoje kanály jen proto, aby se ukázala nebo ukázala svoje názory a prachy jsou až na druhém místě, řada z nich to dělá ze stejného důvodu jako "mainstreamová média" - uživit se, tedy pro prachy. Není na tom nic špatného. Jen když poslouchám Sargon of Akkad (jehož logiku v první části, než se začne ohánět Trumpem, považuji za bezchybnou), že to dělá jen z čistoty své duše, tak tomu mohu, ale nemusím věřit. Stejně jako u ostatních. Nezaznělo tu jedno podstatné: PewDiePie sám přiznává, že zaplatil někomu, aby zobrazil nápis "Smrt všem Židům". Mohl tím chtít jen upozornit na absurdnost Fiverru? Ano (dokonce si to i myslím). Mohl tím cíleně využít antisemiteckého tématu? Ano (i když si to nemyslím, ale jiní si to myslet mohou). Je nabíledni, že právě toto video odstartovalo hon WSJ. Souhlasím s tím, že řadu věcí vytrhli z kontextu (např. video s Hitlerem, kterým jejich "objev" začíná - vytrženo z kontextu). Ale znamená to, že Hitler říkající vtipy o židech nebyl antisemita - historie ukázala, že byl. Zkrátka, pokud někdo využije nějakého tématu (a i když se v tom samém videu na konci dušuje, že má židy rád), navíc způsobem, který lze vykládat různě (a kontextem se může ohánět kdokoli jakkoli), musí zkrátka počítat s tím, že se mu to může vrátit (stejně jako se vracejí "mainstreamu" nebo "alternativě" i jiná nevinná témata). Nakonec PewDiePie mohl tuto část ze svého memu vystřihnout a ukázat absurditu Fiverru na jiných příkladech. Pokud by si objednal vraždu a skutečně k ní došlo, byl by i on hnán k zodpovědnosti a tvrzení "já nemyslel, že to skutečně udělají" by mu neprošlo. Chce to zkrátka přemýšlet nad důsledky našich činů a nezbavovat se zodpovědnosti, protože "jsme to tak nemysleli".
A na závěr jednu myšlenku, kterou tady mnozí nerozdýchají. Jakákoli soukromá média mohou sledovat jakýkoli názorový/komerční kurz, jaký uznají za vhodný a být reálně neobjektivní (nebo účelová) jak chtějí. Když se majitel vydavatelství rozhodně, že jeho média budou popisovat realitu způsobem, který vyhovuje jen jemu, tak na to má legitimní právo. Legitimní právo čtenářů (subscriberů) je takové médium nesledovat nebo dokonce kritizovat. Dle mého názoru, jedinými objektivními a vyváženými médii musí být veřejnoprávní média, která by měla podávat suchá fakta a vyvarovat se jednostranných hodnocení a komentářů. Zkrátka se smiřte s tím, že žijeme ve světě (díky Bohu), kde legitimní pluralita názorů vyvolává pluralitu reakcí a za obojí musí nést jejich aktéři zodpovědnost. Naštěstí tu už nemáme "jednu stranu a jeden lid", kteří ví vše nejlépe, ale jsou zároveň bez jakékoli zodpovědnosti.
24.2.2017 11:50:25   31.30.5.xxx 362
Nechápu proč se vůbec zabývat soukromým vydavatelstvím Wall Street Journal specializující se na vydávání soukromých názorů Ruperta Murdocha
Úroveň těchto soukromých "novin" je úplně stejná, jako když "náš" bezdomovec na nádraží denně notně ovíněn vykřikuje svoje názory a vize na chod světa
24.2.2017 12:17:16   165.72.200.xxx 116
A nemate dojem, z R. Murdoch ma prece jen tak trochu vic "prst na tepu doby" nez nahodny cesky bezdomovec od nadrazi? ;o)
24.2.2017 13:34:06   109.163.234.xxx 74
No to je slovo do pranice. Z toho pocitu vás může náhoda dost možná snadno vyvést.
24.2.2017 12:39:42   78.108.103.xxx 80
Sargon se dobre posloucha a tenhle podcast se mu poved, ale u me ztratil kredibilitu potom co se nastval a na twitteru zacal postovat hardcore gey porno.. prijde mi ze mu hodne narostlo ego a helda jen argumenty ktere mu potvrzuji jeho bias...
24.2.2017 13:17:11   82.113.55.xxx 413
Moc pekny clanek.. Z meho pohledu jsou klasicka media uz davno mrtva, jenom o tom jeste nevi..
Ja se sice hlavne na youtube divam na arduino navody.. a pointa je stejna ... divam se na co chci a kdy chci.
Sice videa na tema bastleni nemaji tak velky pocet zlednuti... ale nas cas teprve prijde..
24.2.2017 13:30:45   109.163.234.xxx 72
Minulo mě to, něco jsem zaznamenal, ale za větší pozornost mi to nestálo - mám pocit, že jsem skončil cca dva týdny zpětně nějakým komentářem na Bonuswebu. To, že někdo něco vytrhuje z kontextu a přitom netuší, "kde je sever", na čem si stojí, mě ale vůbec nepřekvapuje. Že se nechal zastrašit byla chyba, s tím můžu jednoznačně souhlasit.
24.2.2017 13:56:49   93.99.48.xxx 1033
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
24.2.2017 17:46:38   213.192.2.xxx 213
To ale není omluva, pravě naopak - takovej, pokud (by) se tam vyskytnul, by měl vyletět jako první.
24.2.2017 17:55:22   192.168.0.xxx 182
Kredibilitě toho média se stejně už nedalo ublížit. Vyhodil bych všechny kromě něj.
24.2.2017 14:07:46   212.71.184.xxx 87
v pravdivost jakýchkoliv informací. Alespoň v hlavách řady lidí. A to bude pro ně znamenat, že na ničem nezáleží, že zkáza může propuknout.
24.2.2017 18:12:22   209.222.77.xxx 150
Slepá víra v pravdivost něčeho je špatná a škodlivá. Třeba proto, že může být zneužita a také obvykle zneužívána je.

K nejistotě má většina lidí přirozený odpor. Právem. Ale tím, že si uvědomí tu, která už stejně existuje získají schopnost lépe jí čelit.
Může je to motivovat k přemýšlení co komu prospěje, zajímat se o zdroje a kriticky soudit jejich důvěryhodnost, nebo jen účelově podpořit to, co jim přinese prospěch. Všechno je to lepší než se jen nechat vodit za nos různými manipulátory a podvodníky.
24.2.2017 20:11:22   46.105.100.xxx 141
Nedůvěra je pro zdraví asi nejužitečnější vlastnost.
24.2.2017 21:49:21   81.200.57.xxx 315
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
24.2.2017 22:50:54   95.105.132.xxx 172
Fajn clanok, hlavne tema. Toto rezonuje uz niekolko rokov a cim dalej tym viac aj na "odbornych" weboch a mediach. Tam kolko krat, ked je clovek z oborou, priamo vidi kolko sprostosti su chopny napisat a potom sa len desi ake chaoticke su spravy z ostatnych oblasti. Ostatne aj relativne nedavno prebehnuty gamer gate v hernych mediach (aj ked to je malinko o inom). Ale je sa comu divit? Staci sa pozriet kolko "schopnych" novinarov konci v politike.
Vy sam p. Rybka pisete do casopisu kde si zopar ludi ani za boha nechce pripustit ze niesu neomylny alebo ze sa dokonca spravaju arogantne a robia veci zle. Proste niektori potrebuju padnut na hubu. A niektori viac krat a opakovane.
25.2.2017 06:45:31   83.208.161.xxx 817
Pokud si chce nebohy jutuber privydelat par desitek mega od Disneyho, tak by mel tak nejak chapat, ze musi krotit svuj rozlet a trosku se umravnit. Protoze Disney chce mekke a dobre stravitelne veci.
Pokud to nechape, tak prachy nejsou.
To ze WSJ prehnali je jasne, ale tohle delaji media poslednich 15-20 let bezne a to i internetova... Jakmile se chytnou tematu, je to jak ho.no na kosili a je uplne jedno co to je.
Protoze lidi slysi jen na senzaci...
Kazdopadne az si jutuber uvedomi, ze bud pojede co chce a nebude mit love od tradicnich medii nebo bude mit prachy a trosku to uklidni, tak zavladne mit po celem svete.
Protoze kdo chce s vlky ziti...
25.2.2017 08:59:02   93.91.150.xxx 112
není vůbec třeba pochybovat. Ba dokonce to ani není možné. Jak chcete pochybovat o něčem, co prostě neexistuje?
25.2.2017 10:19:43   77.247.224.xxx 71
a vsetkych "nezavislych "novinarov (aj ) na Youtube.
A povinne by kazdy odoberal printove Rude Pravo , Pravdu a WSJ.
25.2.2017 10:57:10   94.113.123.xxx 1638
Přesně tak, Rybko. Někteří novináři a média jsou žumpa. Dokáží vždy něco zmanipulovat. Ono to bylo hlavně vidět teď v US volbách, kdy jsem si například nikde nepřečetl, že Hillary jde jen po penězích, protože do doby, než usedl Bill do Bílého domu, se všechny dary pro prezidenty v domě buď nechávaly, nebo se dávaly na charitu (prostě z důvodu, aby se nemohlo říct, že to byl úplatek). Clintonovi si v klidu odnesli dary za cca 200.000,- babek: https://www.washingtonpost.com/archive/politics/2001/01/21/clintons-take-away-190000-in-gifts/36773cf2-8120-4d58-b903-d76d39a6cc3f/?utm_term=.bd2c0...

Ale pak si přečtu dva tvé odkazy v článku, kde píšeš, že německý soud tvrdí, že podpálení synagogy je jen kritikou Izraele a muslimové nejsou nuceni navštěvovat koncentráky a jsi stejnej vocas, jako ti mušketýři, protože první je o tom, že se tři borci ožrali, nesouhlasili s Izraelem, co začal dělat s Palestinou a nenapadlo je nic jiného, než to dát najevo zapálením synagogy a druhý je o tom, že do koncetráků vždy jezdily německé děti, aby se naučily něco o historii své země a měly pokoru, kdežto do tohoto nutit děti jiných národností je nesmysl, tudíž to vyřadili z povinnosti (ale samozřejmě si tam každý, i muslimské dítě, může v rámci výuky zajet). O potírání muslimů holocaustu ani slovo. Takže manipuluješ s obsahem stejně, když se snažíš vzbudit dojem, že podpalování synagog Německo toleruje a muslimové popírají holocaust a Němcům se to líbí tak, že ani nemusí jezdit do koncetráků. Já migráčky opravdu nemusím, ale teď jde o manipulaci s fakty a předvedl jsi stejný hnus, jako WSJ s PewDiePie.
25.2.2017 13:10:14   89.176.157.xxx 385
Bych řekl, že demagog jsi tady právě ty.

1) Protestovat můžou, to je v pořádku, ale podpálit synagogu ne. Chlast je neomlouvá, ten by neomlouval nikoho nikde. Za tohle a i mnohem méně se chodí sedět, podmínka je výsměch. Řešit, jestli to bylo mířeno proti židům nebo proti Izraeli, je druhotné. Každopádně to, že si vyberou židovskou synagogu, která nemá žádné speciální vazby s Izraelem, je dostatečně výmluvné, že to moc nerozlišují.

2) Muslimové chodící do německých škol nejsou v Německu na návštěvě, ale jsou OBČANÉ Německa a tudíž Němci. Není nejmenší důvod, aby německý výukový systém vyučoval Němce rozdílně podle jejich etnika nebo víry. To je stejně nesmyslné, jako vyučování a stavění kreacionismu na stejnou úroveň jako evoluci v USA. Co bude příště? Alternativní matematika? Navíc žádné jiné etnikum v Německu blbé výukové školní výlety do bývalých koncentráků neřeší. Je absurdní vůči tomu vůbec něco mít a ještě to prioritně řešit v parlamentu.

Nejspíš má ale 10letý etnický Němec nějaké větší predispozice k vyhlazování jiných etnik, tak je potřeba jej separovat a vyučovat dle speciálního učebního plánu.
25.2.2017 20:02:45   194.228.164.xxx 72
osobne mam pocit, ze Nemci stale trpi pocitem nutnosti "sebemrskastvi naroda" za zlociny WWII, ktere maji na svedomi "jednotlivci", nikoli cely narod...
vono je to hodne slozitejsi, tak me nekamenujte za zkratku...
25.2.2017 21:36:35   94.113.123.xxx 717
A přesně tak vzniká manipulace a překrucování faktů, jak jsi tu popsal. Protože:

1) Pár dní před tím na té samé synagoze byl nasprejován nápis "Svoboda Palestině", tvrdit tedy, že to nemá žádnou speciální vazbu s Palestinou, je překroucení faktů.

2) Zákonem se nevyjmuli muslimové, ale všichni státní příslušníci cizích zemí, přistěhovalci a další (prostě lidé s jinou národností). A udělala se z toho pro ně nepovinná návštěva. Ale samozřejmě zapojit do toho muslimy jako hlavní téma a že oni si to nepřejí tam jezdit, to je zase ta manipulace.

Jde ti to stejně jako Rybkovi.
26.2.2017 00:05:18   89.176.157.xxx 147
1) Do puntíku jsi potvrdil můj příspěvek. Někdo, kdo nerozlišuje mezi židem a Izraelcem, popsal jejich synagogu antiizraelskými nápisy a následně ji vypálili (nedivil bych se, kdyby to byli ti samí).

Zároveň si potvrdil to, že jsi právě ty ten demagog.

2) Klaus Steiner za CSU specificky zmiňoval muslimy. Nejde ale o to, že by to mělo být určeno pouze muslimům, což nikdo nikde netvrdil, ale že jsou hlavním motorem této změny.

http://www.mainpost.de/ueberregional/bayern/Einwanderer-Mittels chulen-Rosenthal;art16683,8721051
26.2.2017 01:30:54   94.113.123.xxx 617
1) Vypálili? Nebo ožralí jak hovada se snažili podpálit, což kdo ví jak vypadalo, třeba jen hodili zapálenou popelnici do chodby, kde nic nechytne (zajdi si do kostela, ať máš představu o synagoze, je to podobný). Ale vypálili zní líp, než když je i v článku psáno jen o snaze podpálit, co demagogu? Máš pravdu, měli je zastřelit, stejně jako střílí všechny ožralé fanoušky fotbalu a další hovada, co dělají bordel.

2) Mluvil o muslimech, ale ty jsi slyšel, jak zněla otázka? To je přesně ono. Stačí se například manipulativně zeptat: "Takže muslimské děti by se neměli povinně začleňovat do exkurzí do koncentračních táborů?". Pak stačí dle mě normálně odpovědět jako on "Je spousta dětí z muslimských rodin, která nemá pouto s naší minulostí." a hned je hybatelem všech změn v Německu muslim, i když jde o všechny národnosti. Ježíš...

Hele dávám ti za pravdu, za všechno můžou muslimové, Putin, Trump a Zeman. No a věty, co podporují jediný správný názor na světě (v tomto případě ten tvůj a Rybkův, samozřejmě) jsou ty jediné pravé a nevytržené z kontextu. Článek je asi o tom, že se to vůbec neděje, noviny píšou stoprocentní pravdu, protože necílí na čtenost, což se rovná reklama, což se rovná prachy. Já s migrací nesouhlasím, ale překrucování faktů je pro mě ještě horší, protože bleju z novinářské etiky a manipulací s lidstvem. A pak z lidí, kteří tomu, co jim hraje do karet, věří na sto procent, jsou tím zaslepení a ještě si to přibarví. Ty vypálenče synagogy.
26.2.2017 01:39:59   94.113.123.xxx 819
A ještě dovětek. Rybka v tomto případě psal tak, aby to vypadalo, že muslimové mohou podpalovat synagogy a německé soudy to skoro schvalují a muslimské děti nemusí jezdit do koncentračních táborů, protože tam umřeli židé a muslimové je tak nesnáší, že by se vlastně dala otevřít otázka, jestli koncentrační tábory vůbec byly. Jasný důkaz, že Německo se stává muslimskou zemí, vláda a soudy už rozhodují čistě v jejich prospěch. A jestli tohle není úplně stejná manipulativní a demagogická sračka, jako to s PewDiePie a Wall Street Journal, tak už nevím.
26.2.2017 07:25:53   81.201.58.xxx 56
Omlouvám se, že Vám do toho vstupuji, ale napsat tohle někomu, kdo vyvrací tvá tvrzení je silná manipulace a jsem na to velmi alergický:

"Do puntíku jsi potvrdil můj příspěvek."
"Zároveň si potvrdil to, že jsi právě ty ten demagog."
26.2.2017 07:28:34   81.201.58.xxx 37
Tak alergický, že jsem přehlédl jinou manipulaci:
"(nedivil bych se, kdyby to byli ti samí)"
27.2.2017 06:18:13   94.113.161.xxx 121
To není jen USA, anglie... To samé máme každý den u nás. Dělají to nevínáři respektu pod taktovkou pana Taberyho, stejně jako většina egohoničů na Novinkách či Idnes. Většinou je dobré si přečíst diskuzi pod. A i takové DVTV, které se prvně jevilo investigativně, teď hodně často smrdí toughou někoho ukřižovat a neslyšet argumenty a fakta
27.2.2017 12:13:48   195.113.132.xxx 101
Onehdy jsem si precetl na Novinkach zpravu, ze zena ze Slovenska natocila video, kde spalila a pochcala koran. Samozrejme jsem si to na youtube pustil, protoze co je na netu jednodussiho a byla to spis nactileta slecna nez zena, nic nepochcala a duvod proc se rozhodla to spalit vcelku obstojne vysvetlila, ze to neni tak, ze by byla tak nekulturni, ale ze islamisti sami pali bible a nicemu jinymu moc nerozumi, proto ze to pojala tak nazorne.

Vzpomnel jsem si na sveho kamarada, ktery si kdysi nosil na hokej radio, aby to mel i s komentarem. Jenze komentator v tom radiu blabolil neco jineho nez se delo na lede, pritom oba sledovali stejny hokej. Logicky se to komentator snazil ozivit a proste si vymyslel, nepocital s tim, ze nekdo kdo je na tom hokeji pritomen, to bude poslouchat.

Mainstreamovi tisteni novinari se chovaji podobne, vubec nechapou, ze svet uz je jinde a ze dneska si lehce na internetu kazdej sam ze zdroje overi, jestli nahodou nekecaj.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

186 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 80.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.