Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava The Wall Street Journal Gate: PewDiePie a pád tradičních médií
The Wall Street Journal Gate: PewDiePie a pád tradičních médií
autor: Michal Rybka , publikováno 24.2.2017
The Wall Street Journal Gate: PewDiePie a pád tradičních médií

Poslední týden se řeší tak zvaná kauza kolem youtubera PewDiePie. Tři stateční novináři z The Wall Street Journalu prošli jeho videa a odhalili, že blonďatý švédský komik je ve skutečnosti antisemita a nacista. Kvůli tomu přišel o vlastní pořad na YouTube a Disney s ním ukončil spolupráci. Skandál ale není na jeho straně, ale na straně WSJ.


Sargon of Akkad je konzervativní, dospělý, vzdělaný a velmi inteligentní komentátor. Vypráví pomalu a s rozvahou, téma má rozmyšlené a uspořádané. Oproti PewDiePie je maličký, má „jenom“ 562 tisíc odběratelů, ale ukazuje jednu věc: YouTube dospěl a má naprosto solidní a kvalitní novinařinu. Fakt, že jeden youtuber, kterého jsem před týdnem ani neznal, dokáže svým rozborem doslova smést médium jako je WSJ i s jeho 120letou historií, mě ohromil.

„Tři mušketýři“ z WSJ, z nichž mnozí mají za sebou celkem slušnou historii rasistických tweetů, si vybrali jako cíl youtubového komika. Četl jsem řadu jejich tweetů a uvědomil jsem si, že jim samotným nedošlo, že se celá scéna změnila, že si stále myslí, že jsou relevantní a opravdu důležití. Přestože WSJ byl historicky založen na racionální analýze, zjevně si ani nezjistili, jak velké je jejich médium a jak velký je PewDiePie.

WSJ má dosah zhruba 2 miliony čtenářů, který eroduje nutnost předplatného – bez předplatného si řadu jejich článků nepřečtete. PewDiePie má základnu 53 milionů odběratelů a jen za první den vidělo jeho video „My Response“ více než 10 milionů lidí.

Dnes (24. 2. 2017) statistiky ukazují 14,6 milionů zhlédnutí, 1,88 milionu liků a 32 tisíc disliků. Ohromující podpora – kdyby se chtěl stát prezidentem v menší zemi, tak to má jisté.

The Wall Street Journal Gate: PewDiePie a pád tradičních médií

PewDiePie je mnohem, mnohem větší, než celý WSJ – je mnohem větší i než jejich YouTubový kanál, kde zveřejnili svoje manipulativní video. Kanál WSJ má 480 tisíc odběratelů, což je činí nejen zlomkem dosahu PewDiePie, ale také menším kanálem, než je Sargon of Akkad. Zde je jejich video, které jsem uložil pro případ, že by se náhodou ztratilo a Kjellberg ho potřeboval u soudu, kde bude dokazovat jejich zločinný úmysl ho poškodit.

406 liků, 42 tisíc disliků. Tohle není katastrofa, to je absolutní tragédie. Celá diskuse pod videem je exemplární příklad nesouhlasu publika s tím, co jim WSJ předložil. Moderní média jsou o interakci, na kterou by měla média reagovat – buď svoji pozici vysvětlit anebo uznat omyl.

Jenomže tiskové dementi alias uznání omylu se dnes nenosí. Už dávno jsem neviděl dobrovolné dementi, ačkoliv dementi je pro novinařinu to samé, co je pro podnikání bankrot – veřejné uznání chyby, které očišťuje médium a činí ho věrohodným. Dnes se ale nenosí uznání chyby, všechna média se tváří neomylně a chybu nikdy neuznají, pokud jim to nenařídí soud. Tradiční média zapomínají na to, že uznání chyby není devastující věc, ale naopak přiznání snahy o upřímnost a pravdivost.

Do dnešního okamžiku jsem narazil na jediné médium, které zmiňovalo kauzu PewDiePie – a zásadně změnilo polohu. Business Insider nejprve komentoval zprávu stejně jako ostatní, ale potom věnoval prostor komentáři, že celá kauza je jenom mediální hysterie.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
186 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 80.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.